SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Cobra efter Januar 13, 2012, 11:12:26 pm
-
Hejsa,
hvis det er forkert forum, så undskyld.
Vil bare høre om der er nogen forskel på mestersvingerkurset og racing for fun grøn klasse?
Jeg har kørt sidstnævnte to gange og havde egentlig regnet med at gøre det her i år også en gang eller to, men er mestersvinger i virkeligheden bedre? Det er jo umiddelbart de samme personer som står bag så vidt jeg kan se.
Jeg har været meget tilfreds de to gange jeg har været på R4F.
-
Hejsa,
hvis det er forkert forum, så undskyld.
Vil bare høre om der er nogen forskel på mestersvingerkurset og racing for fun grøn klasse?
Jeg har kørt sidstnævnte to gange og havde egentlig regnet med at gøre det her i år også en gang eller to, men er mestersvinger i virkeligheden bedre? Det er jo umiddelbart de samme personer som står bag så vidt jeg kan se.
Jeg har været meget tilfreds de to gange jeg har været på R4F.
hvis du er tilfreds med R4F , så prøv et team trackday arrangement.. mere køretid, og uddannede officials. og søde masterkørere..
(så vidst jeg har opfattelsen af, så er mestersvinger mere et slags kursus, for folk der gerne vil lære ders cykel lidt bedre at kende, og så vidt jeg ved så må der vidst ikke overhales - man er vidst nok tvunget til at følge hele forløbet og det tempo der køres i. hvis du gerne vil avancere og prøve at stå på egne ben, og gerne vil undgå at blive fanget bag en usikker og langsom kører, så vælg et arrangement hvor du har mulighed for at være lidt mere fri. :) - en dag eller to på en racerbane med en decideret banedag arrangør, som: R4F, Team-Trackday.com etc. vil også have masterkørere som du vil kunne få rigtig meget hjælp af.. )
Mit råd, vil umiddelbart være at vælge en en grøn klasse, med instruktører hos en banedags arrangør - på den måde er du ikke låst hvis du avancerer hurtigt, og gerne vil have mulighed for at overhale andre, eller endda rykke en klasse op, for at få lidt mere fart på
Men der er forhåbentlig et par mestersvinger erfarne herinde, som måske kan komme med mere input omkr. mestersvinger kurserne. (jeg ved bare at de på intet tidspunkt har tiltalt mig - bare se deres billede på deres hjemmeside, det har ikke været skiftet i et par år - og det lugter langt væk af Mac Baren pibetobak, sidetasker og varme i håndtagene :-D )
-
R4F grøn og Mestersvinger minder utroligt meget om hinanden. Men jeg synes Mestersvinger er lidt bedre, hvis man ønsker at køre grøn klasse.
Der er lidt mere instruktion og diskussion om passet ved Mestersvinger. Mestersvinger er sådan set én stor grøn klasse, inddelt i 3x3 klasser, hvilket giver større mulighed (end R4Fs 3 grønne grupper), for at danne homogene grupper hvor kørerne passer sammen. Tempoet i den hurtigste hurtige er det samme som R4F hurtig grøn. Afhængigt af dagen kan tempoet også være hurtigere. Mestersvinger giver også mere køretid, det er 20 minutter per time i stedet for 15 minutter per time.
R4F er ikke dårligt, og jeg tager selv endnu en grøn i år, dagen inden jeg skal vove mig ud i blå, men jeg synes at Mestersvinger lige er et hår bedre.
-
Tak for Jeres svar.
Luske, jeg tager netop kurset for at lære maskinen bedre at kende, jeg har kun haft den én sæson og fik dæleme ikke kørt meget på den, selvom jeg var på et R4F sidste år.
Overhaling har jeg ikke behov for, man får jo lov at køre forrest også i grøn klasse hos R4F, hvor man selv bestemmer sit tempo, omend det kun er en enkelt omgang.
Måske man bare skulle tage et af hvert kursus og se hvad der er bedst.
-
Mestersvinger er mest fokuseret på individuel køreteknik, DIG og hvad DU gør rigtigt / forkert - grøn klasse mere på banekendskab og generel svingteknik.
-
Jeg er også meget lun på at tage sådan en dag, men bliver lidt bekymret over hvad de skriver om støjreglementet;
"På Mestersvinger-dage må køretøjerne ikke støje mere end gældende regler for brug af motorcykler på offentlig vej i Danmark. Derfor: Hvis din cykel ikke har originale lyddæmpere på, og støjer mere end at den kan godkendes ved et Dansk syns sted, skal den støjdæmpes yderligere inden maskinkontrollen, ellers skal du ikke regne med at blive lukket ind på banen."
Er der nogen der har erfaringer med hvor strikse de er overfor os med buldre-potter? :? Skal man skifte til originale eller er det bare noget de 'skal' skrive? Ellers tænker jeg at Racing For Fun er mere lempelige på dette punkt..?
//Benji
-
Der skal orginale eller DB-killer i..
Det er som så banen og ikke arrangør der måler lyd, så hvis det foregår på Knutstorp så er det ligemeget om det er med Mestersvinger eller R4F..
Men det er en superfed oplevelse....
-
Jeg havde ingen problemer med en Mivv GP Carbon med DB killer i selvom den stadig siger mere end den originale, kender ikke til R4F men mestersvinger var rigtig fedt :)
-
Jeg skifter til std.pot når jeg er på mestersvinger. Ser hver gang nogen der bliver afvist/står og roder med grydesvampe osv. - det er dagen for kort til 8)
Enig med Luske i at der er 2% "MacBaren pibetobak" over Mestersvinger - hvad gennemsnitsalderen angår - men synes jeg så rigeligt bliver udfordret i de tre grupper der udgør det "hurtige" hold. Var med første gang i 2010, 2 x i 2011 (kørte af banen i foråret - så det mente jeg kvalificerede mig til en dag mere senere på sæsonen :shock:).
Det kan være irriterende at køre bagved en langsommere kører, men instruktørerne er rigtig gode til at flytte rundt på folk, så gruppen bliver "kørt sammen". Jeg får meget ud af tilbagemeldingerne - og af at have overskud til at se hvordan andre kører, hvis ham foran nøler lidt (linier, vægtfordeling, mærkelige nedbremsninger!!!, mv.)
Jeg skal med igen i år - synes det er en fed dag med god sikkerhed.
Jeg har kun EN anke: Det er SÅÅÅ ufedt at slippe gassen når man kører "master", og rammer langsiden efter en "perfekt" omgang......(her skal de andre foran igen - og du kan se din "ranking" på hvor langt de andre kommer ind bagefter instruktøren som har ligget lige i røveren på dig)
-
Blablabla...
Er du ikke snart klar til at komme med på racerbanen, det ville være hyggeligt. :blink:
-
Jo, med de priser SVerne går til, kan det jo snart være det samme. Kan jeg bare tape lygterne og pille pladen og potterne af, og så afsted det går?!?!
Eller skal jeg købe en part i Pers test-cykel :-) måske...
-
Jo, med de priser SVerne går til, kan det jo snart være det samme. Kan jeg bare tape lygterne og pille pladen og potterne af, og så afsted det går?!?!
Eller skal jeg købe en part i Pers test-cykel :-) måske...
du får nok ikke lov til at køre, hvis du piller potterne af, vil umiddelbart tro det larmer for meget. ;-)
-
Det er underordnet hvad du kører på, bare du kommer afsted på et rigtigt arrangement. :wink:
-
Jeg var på R4F sidste sommer med potten stoppet med grydesvampe og en db-killer. Om lydniveauet kom langt nok ned ved jeg faktisk ikke, men jeg fik da lov at køre. De sagde dog også at fordi det var noget forholdsvis nyt med de bulderfrie dage, så var de lidt mere large ang. støj.
-
På knutstorp sidder dB måleren på tårnet der hvor pitten begynder.
Den er vist ligeglad med hvilket arrangement den måler på...
Sidste år blev der vinket en del fra banekommandøren, efterhånden som tempoet kom godt op i løbet af dagen = der blev accelereret hårdt efter pladsskifte for at følge med.
-
pille pladen af
Jeg plejer at lade den sidde på i håb om, at andre på banejern så måske tager 2% mere hensyn, så vi slipper for at bytte maling :)