SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Ixus efter Februar 19, 2012, 09:44:18 am

Titel: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Ixus efter Februar 19, 2012, 09:44:18 am
Hejsa alle.

Jeg har lige købt mig en SV 1000 N fra 2006 og vil meget gerne have vendt gearskiftet. Jeg har ledt lidt rundt efter info og har funde et inlæg herinde, om en der har gjort det med stumper fra en TLR på sin 2004 SV 1000.
Er her nogen der ved om sådan en skifte arm også er den jeg skal bruge på min 2006??
Meget gerne fra en der ved det og ikke bare tror :wink:

Venlig hilsen Thomas
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Mr.Sv efter Februar 19, 2012, 10:08:10 am
Ikke at jeg kan hjælpe dig, men jeg er nødt til at spørge hvad du mener med at omvende gearskiftet ?
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: -BR- efter Februar 19, 2012, 10:15:30 am
Ikke at jeg kan hjælpe dig, men jeg er nødt til at spørge hvad du mener med at omvende gearskiftet ?

Trykke ned for at skifte op i gear og op for at skifte ned, bruges som regel kun på bane hvor det gør det nemmere at skifte op i gear når man ligger ned i et sving da du ikke skal have foden under pedalen hvor den kommer i vejen.

Formoder det er det som der menes?
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Ixus efter Februar 19, 2012, 10:22:04 am
Ikke at jeg kan hjælpe dig, men jeg er nødt til at spørge hvad du mener med at omvende gearskiftet ?

Normalt ligger 1. gear ned og resten af gearne op. Når man flytter den lille skiftearm på gearakslen/motoren en halv omgang, så ligge 1. gear pludselig opad og resten af gearne ned. "Omvendt"   :wink:
Der er bare ikke plads til at flytte armen på min SV, så jeg skal have fat i en kortere arm der passer på akslen og med samme gevind til stangen der går hen til gearpedalen.

Grunden er at jeg køre med omvendt gear på men baneracer, og bliver forviret hvis ikke min gadecykel skifter på samme måde :(
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Mr.Sv efter Februar 19, 2012, 10:33:32 am
Ikke at jeg kan hjælpe dig, men jeg er nødt til at spørge hvad du mener med at omvende gearskiftet ?

Normalt ligger 1. gear ned og resten af gearne op. Når man flytter den lille skiftearm på gearakslen/motoren en halv omgang, så ligge 1. gear pludselig opad og resten af gearne ned. "Omvendt"   :wink:
Der er bare ikke plads til at flytte armen på min SV, så jeg skal have fat i en kortere arm der passer på akslen og med samme gevind til stangen der går hen til gearpedalen.

Grunden er at jeg køre med omvendt gear på men baneracer, og bliver forviret hvis ikke min gadecykel skifter på samme måde :(

Ok, så blev jeg så klog. Det tror jeg ikke at jeg kunne køre med, men jeg kører heller ikke på bane, og er vant til det "normale"  :-)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Sajmon efter Februar 19, 2012, 11:10:30 am
Hvis det virker på en 2004 - så virker det også på en 2006 da de er identiske dernede...  :D
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Jannik efter Februar 19, 2012, 11:16:55 am
Armen fra tl eller gsxr passer på alle årgange Sv1000. Jeg ved med sikkerhed at en gsxr750 fra 98 passer, hvis du til være helt sikker.

Alle burde skifte, race eller ej, for det er klart mere behageligt at køre med, og det tager ingen tid at vænne sig til det.

Jeg har nu ikke problemer med at skifte over på en traditionel ind i  mellem.  :wink:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Ixus efter Februar 19, 2012, 11:33:33 am
Takker for svarene!!! Er her så en der ligge inden med sådan en arm i vil af med??   :lol:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Sajmon efter Februar 19, 2012, 04:40:15 pm
Jeg kan ikke vænne mig til det - det ER prøvet...   :mrgreen:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 19, 2012, 07:08:11 pm
Jeg kan ikke vænne mig til det - det ER prøvet...   :mrgreen:

nu kører du også mudderscooter, så det er måske meget heldigt at du ikke ka finde ud af at køre med det omvendte :) så skal du ikke tænke mere over det når du sætter dig på mudderfræseren :)


jeg kan også kun varmt anbefale "omvendt" gearskifte..  det er det mest naturlige .  og med quickshift, så er det FUCKING nice !  :D
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Sajmon efter Februar 19, 2012, 07:12:38 pm
Det er ikke så afgørende hvad jeg kører - men jeg har prøvet det på både bane og gadegeden samtidigt for at være sikker på jeg ikke skulle omstille mig.

Det hjalp ik - og jeg kan ikke forstå hvad jeg skal bruge det til.  :D
Titel: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Søren F efter Februar 19, 2012, 09:44:51 pm
Måske derfor du har så flotte men konsistente banetider :-).

Indsæt (dur ikke på tapatalk) drillesmiley
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 19, 2012, 11:59:22 pm
He he det er et emne, der dukker op regelmæssigt. Og at det skulle være mere komfortabelt, må da være en personlig smagssag. Personligt slapper jeg faktisk mest af, når jeg har foden under gearpedalen, og dermed ved opgearinger.

Mht til bane: Hvis feks Max Biaggi kan køre med konventionelt gearskifte........ja så dur det altså også fint nok til de par gange om året jeg leger hobbyracer!      :wink:

Søren
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Brix efter Februar 20, 2012, 07:24:57 am
He he det er et emne, der dukker op regelmæssigt. Og at det skulle være mere komfortabelt, må da være en personlig smagssag. Personligt slapper jeg faktisk mest af, når jeg har foden under gearpedalen, og dermed ved opgearinger.

Mht til bane: Hvis feks Max Biaggi kan køre med konventionelt gearskifte........ja så dur det altså også fint nok til de par gange om året jeg leger hobbyracer!      :wink:

Søren
Jeg håber ikke du kører med foden under pedalen :club: :club: :club:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 20, 2012, 05:36:36 pm

Jeg håber ikke du kører med foden under pedalen :club: :club: :club:


Øhhhh, jo! Det må jeg med skam erkende! Men må samtidig indrømme, at jeg har svært ved at se dødssynden i det...???? Men jeg fornemmer, at du har en pointe, du gerne vil dele med mig.  :wink:

Når jeg svinger, har jeg dog forfoden på fodhvileren. Da jeg første gang var på bane (i grøn klasse), kørte jeg bag en fyr på en GSXR1000, der på Knutstorp ufrivilligt skiftede gear med en god nedlægning på, da foden gik i jorden. Det så både skræmmende og lidt pudsigt ud! :)

Søren
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Jannik efter Februar 20, 2012, 05:58:49 pm
Det er kun på de baner med højresving som er så længe at man skal skifte gear op, hvor det er eller kan være et problem.

Jeg har problemet på eks Most hvis jeg ikke kørte med omvendt skifte.

Det er jo helt op til en selv hvad man vil køre med, men jeg kommer personligt aldrig til at køre andet end omvendt.
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 20, 2012, 10:26:41 pm
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Brix efter Februar 20, 2012, 11:49:35 pm

Jeg håber ikke du kører med foden under pedalen :club: :club: :club:


Øhhhh, jo! Det må jeg med skam erkende! Men må samtidig indrømme, at jeg har svært ved at se dødssynden i det...???? Men jeg fornemmer, at du har en pointe, du gerne vil dele med mig.  :wink:

Når jeg svinger, har jeg dog forfoden på fodhvileren. Da jeg første gang var på bane (i grøn klasse), kørte jeg bag en fyr på en GSXR1000, der på Knutstorp ufrivilligt skiftede gear med en god nedlægning på, da foden gik i jorden. Det så både skræmmende og lidt pudsigt ud! :)

Søren
Du nævner det selv. Hvis foden går i jorden er det overhovedet ikke sjovt. Foden skal kun ned til pedalerne, når de skal bruges. Ellers skal forfoden hvile på fodhvileren.
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Brix efter Februar 20, 2012, 11:50:56 pm
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?
Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 21, 2012, 12:37:03 am

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Brix efter Februar 21, 2012, 01:06:30 am

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:
Nej mine ben er skam rigeligt lange, det er bare jannik :D
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 21, 2012, 09:53:47 am

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

så se at få det vendt om boys,  i vil elske det :)  (det føles iøvrigt meget mere naturligt at lægge programmer i knallerten ved bare at trykke med foden)  - det er lidt ligesom biler med sekventielt gearskifte og flap- gearskefte på rattet..   der er det mest naturlige skift op gennem gearene når man hiver gear flapperne ind i mod sig.    ligeså naturligt er det et skifte op igennem gearene med foden ved at trykke på pedalen :) 
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: NielSV650 efter Februar 21, 2012, 12:05:11 pm

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

Tænkte nok at ordene "ro i cyklen" ville komme, men jeg kan ikke helt lure den. På en omgang skal du lige mange gange op som ned i gear. Frem og tilbage er lige langt ;-)

Senere bremsepunkter?? Dén må du længere ud i leca'en med! Når du bremser skal du skifte "på den dårlige måde", så det kan umuligt hænge sammen med mere ro i modellen  :huh:
Jeg kan gå med til, at når der f.eks. bremses for enden af langsiden står cyklen ret op og ned, og så kan man bedre tillade den uro som et løft i geararmen (angiveligt) giver.

 :)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 21, 2012, 12:50:10 pm

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

Tænkte nok at ordene "ro i cyklen" ville komme, men jeg kan ikke helt lure den. På en omgang skal du lige mange gange op som ned i gear. Frem og tilbage er lige langt ;-)

Senere bremsepunkter?? Dén må du længere ud i leca'en med! Når du bremser skal du skifte "på den dårlige måde", så det kan umuligt hænge sammen med mere ro i modellen  :huh:
Jeg kan gå med til, at når der f.eks. bremses for enden af langsiden står cyklen ret op og ned, og så kan man bedre tillade den uro som et løft i geararmen (angiveligt) giver.

 :)

hvis du kan have ro i cyklen under nedbremsning, så er det det bedste..  jeg skrev jo ikke direkte at omvendt gearskifte giver RO ved nedmbremsning, jeg skrev bare RO i cyklen   ;-)

Niels "Påløb" Jørgensen   :-D
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 21, 2012, 01:54:11 pm
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?
Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 21, 2012, 02:42:24 pm


nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..

Med respekt for dine evner på bane (har set et par klip!), så vil jeg alligevel påstå, at denne del af din pointe er lidt søgt. Om du skal løfte gearpedalen, eller om du trykker ned, kan ikke gøre nogen forskel mht ro i cyklen. Jeg vil indrømme, at ved højresving hvor der samtidig skal lægges gear i, kan der være lidt langt til pedalen, når man skal have foden under, og hermed kan der vel opstå lidt uro, hvis man skal rykke sig for at nå. Men at den ene løsning skulle "føles mere naturlig end den anden", den køber jeg ikke. Jeg ved selvfølgelig godt, at alt kræver tilvænning, men min korte tur på en Ducati Monster 900 med omvendt gearskifte på en italiensk hårnålevej imponerede mig bestemt ikke....     :?    Men igen, havde jeg haft en hel dag til at øve, var det måske en helt anden sag. Men i det daglige, ville det ihvertfald irritere mig, at jeg skulle løfte foden over pedalen, hver gang jeg skulle lægge gear i. På banen derimod, kan man jo se, at størsteparten af jer hard core racernørder bruger omvendt gear, og jeg kommer kun på bane ca 2 -3 gange om året, og det kommer aldrig til at gå rigtig stærkt. Så der må jo være noget om snakken, og vi hobby-kørere burde måske lytte. Selvom jeg dog mistænker nogle for at starte med omvendt gear, fordi "det gør man, når man er rigtig banekører....". Men jeg må altså igen fremhæve, at der rent faktisk er top-kørere, der stadig kører med konventionelt gearskifte. Max Biaggi er som sagt én af dem. Og ved WSB på Brno sidste år, hvor vi var nogle stykker afsted for at se ræs, der var ihvertfald èn mere, der "trak" gear i med overlæderet på vej ud på langsiden......

Søren
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: NielSV650 efter Februar 21, 2012, 02:43:35 pm
hvis du kan have ro i cyklen under nedbremsning, så er det det bedste..  jeg skrev jo ikke direkte at omvendt gearskifte giver RO ved nedmbremsning, jeg skrev bare RO i cyklen   ;-)

Niels "Påløb" Jørgensen   :-D

Nej, men du skrev "senere bremsepunkter" og det får du kun ved større klodser eller mere ro i cyklen når du kaster ankeret. 

PS. Jeg nakker dig  :club: ;-)


PPS. Ja, lange højrekurver laver lidt lort i midt knæ, når jeg skal under pedalen for at lægge et nyt program ind, men jeg er gammel og stædig, så jeg ændrer det ikke  :brok:
Lange venstrekurver må være endnu værre da man risikerer at komme i klemme  :thumbsdown:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 21, 2012, 02:54:45 pm
........ men jeg er gammel og stædig, så jeg ændrer det ikke  :brok:


God pointe!!!!  Jeg nedlægger veto og henviser til samme begrundelse.         :whipped:

Søren
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Jannik efter Februar 21, 2012, 04:57:24 pm

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:
Nej mine ben er skam rigeligt lange, det er bare jannik :D
:lmao: :lmao: :lmao: Det er et problem for mig som alle andre i venstresvingene, men specielt i højresvingene der kan jeg simpelthent ikke nå ned under med foden, når jeg hænger ude på højre side.
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Sajmon efter Februar 21, 2012, 05:38:51 pm
I lange højrekurver sørger jeg bare for at planlægge mine gearskift, så foden allerede er nede hvor den skal være når jeg går igang med svinget. Jeg er ikke så statisk på cyklen at jeg ikke kan flytte mig lidt.   :blink:

I lange venstrekurver hænger jeg bare mindre ud så foden kan være hvor den skal - jeg har aldrig fodhvilerne i alligevel, så der er plads nok på min.

Jeg har altid kørt med almindeligt gearskifte, og kan ikke se anden grund til at skifte end hvad smag / behag er. Som sagt tidligere - dur det til Biaggi, så dur det også til mig.   :thumbsup:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 21, 2012, 06:09:31 pm


nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..

Med respekt for dine evner på bane (har set et par klip!), så vil jeg alligevel påstå, at denne del af din pointe er lidt søgt. Om du skal løfte gearpedalen, eller om du trykker ned, kan ikke gøre nogen forskel mht ro i cyklen. Jeg vil indrømme, at ved højresving hvor der samtidig skal lægges gear i, kan der være lidt langt til pedalen, når man skal have foden under, og hermed kan der vel opstå lidt uro, hvis man skal rykke sig for at nå. Men at den ene løsning skulle "føles mere naturlig end den anden", den køber jeg ikke. Jeg ved selvfølgelig godt, at alt kræver tilvænning, men min korte tur på en Ducati Monster 900 med omvendt gearskifte på en italiensk hårnålevej imponerede mig bestemt ikke....     :?    Men igen, havde jeg haft en hel dag til at øve, var det måske en helt anden sag. Men i det daglige, ville det ihvertfald irritere mig, at jeg skulle løfte foden over pedalen, hver gang jeg skulle lægge gear i. På banen derimod, kan man jo se, at størsteparten af jer hard core racernørder bruger omvendt gear, og jeg kommer kun på bane ca 2 -3 gange om året, og det kommer aldrig til at gå rigtig stærkt. Så der må jo være noget om snakken, og vi hobby-kørere burde måske lytte. Selvom jeg dog mistænker nogle for at starte med omvendt gear, fordi "det gør man, når man er rigtig banekører....". Men jeg må altså igen fremhæve, at der rent faktisk er top-kørere, der stadig kører med konventionelt gearskifte. Max Biaggi er som sagt én af dem. Og ved WSB på Brno sidste år, hvor vi var nogle stykker afsted for at se ræs, der var ihvertfald èn mere, der "trak" gear i med overlæderet på vej ud på langsiden......

Søren

du siger det jo selv.. der kan opstå lidt uro i cyklen når du i et højresving skal flytte foden ned under pedalen. og det er det jeg mener.  så det er ikke så søgt !?!?
 det er korrekt, at det er ligemegt om man hiver eller trykker på pedalen, det er ikke der uoren opstår, uroen opstår, når man skal manøvrere foden ned under pedalen, dvs, bla. rykke rundt på vægtfordelingen på fodhvilerne/ bevæge det ben man mere eller mindre "hænger" i ved et højresving (med god nedlægning på) etc..

og jo, det føles mere naturligt at vende gearskiftet om!!!  bevares, det kræver en enkelt dags tilvænning (eller jeg vil nærmere kalde det en dags afvænning for at komme af med det konventionelle gearskifte)

Det er også nemmere at skifte gear uden kobling ved omvendt gearskift, (hvis man er til den slags) - dvs lægge lidt pres på gearpedalen ved at trykke med foden og så hurtigt lænde gassen så den skifter automatisk.  og det mest naturlige er at banke igennem gearen med quickshift, ved omvendt gearskifte.)

Det er skægt at den med max biaggi altid kommer op når man snakker alm. gearskift vs omvendt gearskifte.

Os med det omvendte gearskifte prøver bare at vise jer lyset og give jer et meget nemmere gearskifte. Thats it.
Der er bare nogen man ikke kan nå og nogen som ikke vil hjælpes.  Fortsat god fornøjelse med jeres traditionelle gearskift.

Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Sajmon efter Februar 21, 2012, 06:37:57 pm
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 21, 2012, 08:22:06 pm
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..


Den var ikke møntet på dig Sajmon ;-)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Ixus efter Februar 21, 2012, 08:46:12 pm
Sikken i kan   :lol:   Jeg har kørt med normalt skifte altid, min racer havde omvendt skifte da jeg købte den, fik hurtigt vendt det til normalt igen og kørte med det i flere år. Så fik jeg nye støvler,,,,,,,,,,,,  De var så stive at jeg ikke kunne bukke foden ned og hente et gear mere i højre kurver. Det var den eneste grund til at vende det til "omvendt", siden er jeg blevet rigtig glad for det! Synes det virker mere naturligt, efter jeg har vennet mig til det, og vil helst ikke tilbage til "normalt" igen! Jeg syntes det var svært i starten og det blev ikke bedre af at jeg kørte med normalt på gade cyklen, så det blev også vendt. Det har jeg så kørt med i to år nu og vil derfor også have den vendt på min nye cykel :D
Jeg tror nu heller ikke man vinder tid på racerbanen, for mig føles det bare bedre :mrgreen:
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: soldier efter Februar 21, 2012, 10:37:04 pm
Hvordan gør man det egentlig?
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SA efter Februar 22, 2012, 02:24:08 am
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..


Den var ikke møntet på dig Sajmon ;-)

Så må jeg vel tolke det, som om lussingen er sendt til mig!   :wink:
Selvom jeg egentlig har lidt svært ved at se, hvor min argumentation er væsentlig anderledes end Sajmons, så kan jeg godt tage det.

Luske: Jeg har jo ikke tvivlet på, at dine og Janniks råd er velmente. Men jeg reagerede, da I nærmest fik det til at fremstå som en nødvendighed. Hvis jeg tilbragte væsentligt mere tid på bane, så ville jeg trods min gammelmands-stædighed helt sikkert lytte til Jer, og give det et forsøg. Men da jeg som de fleste kører minimalt på bane, og helt sikkert ikke kan se fordelen ved almindelig gadekørsel, ja så hænger jeg altså ved det traditionelle. Men det er ikke det samme som at sige, at jeg ikke tror I har fat i en pointe.

For nogle år siden overhørte jeg Klavs Lyngfeldt (som jeg OGSÅ respekterer for sin erfaring på bane og vej) i samtale med nogle kursister på Knutstorp. Han sagde, at de ville kunne hente et sekund ved at vende gearskiftet...! Og her er det så, at "Max Biaggi-kortet" kommer i spil. Ikke for at slå dig (eller Klavs Lyngfeldt) oven i hovedet. Men for at synliggøre, at det ikke nødvendigvis er helt sort, at beholde sit gear som det er født. Og alligevel er tanken jo lidt spændende........jeg tror da nok lige, at Carlos Checa kan forberede sig på at aflevere trofæet tilbage igen, hvis Max han lytter!

Jeg (og de andre tvivlere) lytter også, men vi tager alle en beslutning efter hvad vi føler mest naturligt, og hvad vi iøvrigt skal bruge cyklen til. Længere er den ikke!

Vi ses på vejene, Søren
Titel: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Søren F efter Februar 22, 2012, 03:57:45 pm
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: Luske efter Februar 22, 2012, 06:07:33 pm
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)

Ja at give det en chance og prøve det selv, gør altid én klogere  :)

og ved TLR armen (eller GSXR ), får du også kortere vandring og mere kontant gearskifte, fremfor SV'erens noget touring prægede og lidt mere upræcise gearskift    WIN WIN !!
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: LilleBenno efter April 12, 2012, 10:40:34 am
Hvis man er gode venner med en suzuki forhandler er reservedelsnummeret på armen 25520-19C02 (1998 - 2003 TLR)
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: SVenskeren SOLO efter April 12, 2012, 10:57:58 am
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)

Ja at give det en chance og prøve det selv, gør altid én klogere  :)

og ved TLR armen (eller GSXR ), får du også kortere vandring og mere kontant gearskifte, fremfor SV'erens noget touring prægede og lidt mere upræcise gearskift    WIN WIN !!

Er det alle Gixxer arme der passer, TLR dele er jo ikke altid til at finde ? Så må vi bytte knallert en dag Søren og se hvem der er hurtigest/klogest..
Titel: Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
Indlæg af: skyggen efter April 15, 2012, 12:24:54 am
Jeg har nu kørt ca. 1 hel sæson  tilsammen med omvendt gearskifte  (TLR arm) og bruger min cykel til transport samt sjov kørsel og har Aldrig kørt på bane, og kan kun sige at det er super lækkert at køre med, da det giver mere ro i cyklen ved gearskift, Især ved frisk kørsel, nu har jeg hørt en god ven som er fyss, om hvilken muskler man bruger ved Tryk/løft (v.fod) når man sidder og skifter gear og man bruger færre muskler og generalt stærkere muskler ved tryk i forhold til løft af foden og dette i sig selv giver mere ro i dig og cyklen ved gearskift. :angel: