SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: skurkenfradallas efter August 30, 2012, 11:03:05 am
-
Hej forum,
I mine våde drømme går jeg og leger lidt med tanken om at importere en MC fra Tyskland eller Italien. Hvis jeg skulle gå all in, så købte jeg en Aprilia RSV4R som denne:
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/aprilia-rsv4-berlin/164843565.html (http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/aprilia-rsv4-berlin/164843565.html)
Grunden til at jeg overvejer import er at jeg efterhånden har hørt mange mennesker snakke om hvor meget man kan spare på de lidt dyrere maskiner. Men jeg ved INTET om hvordan det forgår i praksis.
SÅ...
Hvordan vurderer man salgsprisen? Jeg går ud fra at sælger får noget afgift tilbage når der eksporteres, som jeg ikke skal betale når der handles? Hvordan finder man ud af hvor meget det er?
Ligeledes, når køretøjet importeres, så skal det til toldsyn og så skal der betales indregistreringsafgift. Er det lige til?
Endeligt så får man en MC med tyske eller italienske papirer - betyder det noget ift. garanti og har i erfaringer med hvad det betyder ved gensalg?
Og hvad har man så i sidste ende sparet (slag på tasken)?
På forhånd tak for tips :-)
/J
-
Og by the way... Hvordan kan man ikke få stiv p** over denne her lyd?!?!?!
Aprilia RSV4 with Austin Racing Motogp style exhaust (http://www.youtube.com/watch?v=IFwS_CQHjqk#)
Læg mærke til hvordan den ændrer sig når han sætter den i gear :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever:
-
Ja den lyder sku meget godt!! ;) Import, no clue, der må klogere folk på banen :whipped:
-
Tyskland har ikke noget der svarer til den Danske afgift så det er bare til at betale prisen.. tjek evt mobile.de
Toldsyn og indregistreringsafgift er lige til (hvis man altså møder op til toldsyn med original råberør, blink, nummerpladeholdere etc.)
-
Tyskland har ikke noget der svarer til den Danske afgift så det er bare til at betale prisen.. tjek evt mobile.de
Toldsyn og indregistreringsafgift er lige til (hvis man altså møder op til toldsyn med original råberør, blink, nummerpladeholdere etc.)
Og så er der noget med at der er 3 vurderinger - under middel, middel og over middel stand? Hvad betyder de 3 vurderinger for den endelige afgift?
-
Da jeg var til toldsyn med min gamle CBR600 der fik jeg fortalt at der "kun" var 7% at spare fra middel til undermiddel..... Om det er sandt kan jeg ikke svare på ;)
Men det er vist blevet en del mere besværlig at få vurderet den i dag hos Skat end det var den gang jeg fik vurderet min gamle maskine..... Den gang tog det en ½time så kunne jeg betale ved kasse 1.... I dag skal man sende papir ind osv og så kan der gå helvedes langtid inden du kan få lov til at få plader på den har jeg læst mig til. Har læst om nogen som skal vente ½ år - 7mdr...........
Den gang sparede jeg ca 15000 kr iforhold til hvad en brugt kostede herhjemme privat.
-
Da jeg var til toldsyn med min gamle CBR600 der fik jeg fortalt at der "kun" var 7% at spare fra middel til undermiddel..... Om det er sandt kan jeg ikke svare på ;)
Men det er vist blevet en del mere besværlig at få vurderet den i dag hos Skat end det var den gang jeg fik vurderet min gamle maskine..... Den gang tog det en ½time så kunne jeg betale ved kasse 1.... I dag skal man sende papir ind osv og så kan der gå helvedes langtid inden du kan få lov til at få plader på den har jeg læst mig til. Har læst om nogen som skal vente ½ år - 7mdr...........
Føj :o
Den gang sparede jeg ca 15000 kr iforhold til hvad en brugt kostede herhjemme privat.
Det er da også værd at tage med. Kan du huske hvor mange € du gav for den?
-
Mener der er svar på meget her: http://www.importmc.dk/
-
Mener der er svar på meget her: http://www.importmc.dk/ (http://www.importmc.dk/)
Perfekt! Tak :-)
-
Da jeg var til toldsyn med min gamle CBR600 der fik jeg fortalt at der "kun" var 7% at spare fra middel til undermiddel..... Om det er sandt kan jeg ikke svare på ;)
Men det er vist blevet en del mere besværlig at få vurderet den i dag hos Skat end det var den gang jeg fik vurderet min gamle maskine..... Den gang tog det en ½time så kunne jeg betale ved kasse 1.... I dag skal man sende papir ind osv og så kan der gå helvedes langtid inden du kan få lov til at få plader på den har jeg læst mig til. Har læst om nogen som skal vente ½ år - 7mdr...........
Føj :o
Den gang sparede jeg ca 15000 kr iforhold til hvad en brugt kostede herhjemme privat.
Det er da også værd at tage med. Kan du huske hvor mange € du gav for den?
gave 33000 kr for den, og skulle give 42000 i afgift........ og den var vurderet til middel, selv om den stod perfekt :)
Prøv og ring og tag en snak med John Sahl fra www.autohenter.dk (http://www.autohenter.dk), han er en skide flink fyr :thumbsup:
-
Da jeg var til toldsyn med min gamle CBR600 der fik jeg fortalt at der "kun" var 7% at spare fra middel til undermiddel..... Om det er sandt kan jeg ikke svare på ;)
Men det er vist blevet en del mere besværlig at få vurderet den i dag hos Skat end det var den gang jeg fik vurderet min gamle maskine..... Den gang tog det en ½time så kunne jeg betale ved kasse 1.... I dag skal man sende papir ind osv og så kan der gå helvedes langtid inden du kan få lov til at få plader på den har jeg læst mig til. Har læst om nogen som skal vente ½ år - 7mdr...........
Føj :o
Den gang sparede jeg ca 15000 kr iforhold til hvad en brugt kostede herhjemme privat.
Det er da også værd at tage med. Kan du huske hvor mange € du gav for den?
gave 33000 kr for den, og skulle give 42000 i afgift........ og den var vurderet til middel, selv om den stod perfekt :)
Prøv og ring og tag en snak med John Sahl fra www.autohenter.dk (http://www.autohenter.dk), han er en skide flink fyr :thumbsup:
Fin side, men jeg vil som udgangspunkt gerne gøre det selv og kender både tysk og italiensk talende mennesker :)
-
Ja, hvis ikke det skal være en BMW S1000RR, så er den der 'Priller dælme fed!! Ralle ralle :whatever:
Jeg troede at det var blevet nemmere med toldsyn osv fordi det var mere et spørgsmål om tre forskellige niveauer frem for historier om syge mostre osv.
Jeg har en kammeret med en importeret Duc. Jeg kan høre ham ad hvis det er. Du skal bare sørge for at få alle TÜV papirer, typegodkendelser usw med.
En gut tog en cykel med hjem fra Californien. Den har en anden typegodkendelse pga noget luftdims ala PAIR, så der var pokkers til ballade med at få den godkendt til plader herhjemme.
Du kan også købe SV'eren. Du får hajen med! GRATIS! :mrgreen:
-
Du kan få 5% i"RABAT" hvid de bedømmer den til middel, som de vist gør med de fleste, og 8% under middel. Min gamle som lignede lort, gaffa samt regnbue plast, endte på middel??. Men så skal man klage, med billede osv og det gad jeg ikke. Afgiften kan du beregne på skat.dk, bare find nypris og salgspris på en tilsvarende i danmark. Men med de priser vi har nu er der vist ikke meget at sparer. Skidtet skal hentes, benz trailer mv løber tit op.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
-
Ja, hvis ikke det skal være en BMW S1000RR, så er den der 'Priller dælme fed!! Ralle ralle :whatever:
Bimmeren er fed - den er bare for ... hmmm ... hvordan skal man nu sige det - "for tysk". Du ved - det hele virker lidt for godt og der er ikke rigtigt noget kant eller "balls" over den. Jeg har ingen ambitioner om at blive Kongen af Knutten, men er derimod mere hooked på noget der kilder i løgene - også når man ikke barberer millisekunder af sine forrige laptimes.
Det synes jeg at Prilleren gør - den er brutal, vibrerer og larmer (på en sindssygt fed måde). Min ZX10'er var også fed, men den (og andre række-4 litermaskiner) er på en eller anden måde bare lidt for kønsløse hvis man godt kan li' V2 bulder. Mine SV'ere har sq haft mere nosse end Klatten om end den var hurtigere. Men det er jo ikke alt :-)
Alternativer kunne være Duc 848, 1098 eller 1198 - men de lyder ikke helt lige så godt som Prilleren.
Så min logik er - 2 x V2 = Dobbelt op på nosse! Det giver totalt mening inde i mit hoved :D
Jeg troede at det var blevet nemmere med toldsyn osv fordi det var mere et spørgsmål om tre forskellige niveauer frem for historier om syge mostre osv.
Jeg har en kammeret med en importeret Duc. Jeg kan høre ham ad hvis det er. Du skal bare sørge for at få alle TÜV papirer, typegodkendelser usw med.
En gut tog en cykel med hjem fra Californien. Den har en anden typegodkendelse pga noget luftdims ala PAIR, så der var pokkers til ballade med at få den godkendt til plader herhjemme.
Tjek - det er skrevet i mente!
Du kan også købe SV'eren. Du får hajen med! GRATIS! :mrgreen:
Nu frister du godt nok - det er jo også næsten en Duc :lol:
Du kan få 5% i"RABAT" hvid de bedømmer den til middel, som de vist gør med de fleste, og 8% under middel. Min gamle som lignede lort, gaffa samt regnbue plast, endte på middel??. Men så skal man klage, med billede osv og det gad jeg ikke. Afgiften kan du beregne på skat.dk, bare find nypris og salgspris på en tilsvarende i danmark. Men med de priser vi har nu er der vist ikke meget at sparer. Skidtet skal hentes, benz trailer mv løber tit op.
Forstået - takfor input - kan den blive vurderet over middel også og hvad betyder det så?
-
By the way...
Magacin har kigget på den to gange - man kan springe i udsendelserne ude til højre:
Program 9: http://www.magacin.dk/motorcykler/program-9-30042009/vi16/ (http://www.magacin.dk/motorcykler/program-9-30042009/vi16/)
Program 20: http://www.magacin.dk/motorcykler/program-20-25032010/vi45/ (http://www.magacin.dk/motorcykler/program-20-25032010/vi45/)
:whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever:
-
Har selv kigget på at importere bil, og så vidt jeg kan vurdere kigger de på to ting:
1. Handelsprisen i udlandet
2. Handelsprisen i Danmark
Afgiften fastsættes så til 2-1, hvorved prisen stort set ender med at være som var dyret købt i Danmark (hvilket formentlig også er formålet med vurderingen).
Jeg baserer dette på en grundig gennemgang af samtlige importerede Audi A3 fra 2000 til 2007, hvor jeg prøvede at finde et mønster i vurderingerne baseret på handelspris i udlandet, alder, antal kilometer og andre tilgængelige oplysninger. Ovenstående var det eneste mønster der viste sig at passe. Så hvis du kan finde et godt køb i udlandet kan det godt lade sig gøre at spare lidt penge.
Der var dog meget stor spredning i vurderingerne, og jeg fandt aldrig ud af hvad det skyldes, udover at vurderingerne er en slags lotteri, hvor man både kan vinde og tabe.
Hvis det er første gang SKAT skal vurdere en cykel som din, kan du vist godt betragte det som et lotteri om dine penge, da der ikke er etableret nogen praksis. Derfor vil de i særlig høj grad vil kigge på en (evt. anslået) handelsværdi i Danmark og lægge denne til grund for vurderingen. Da man ikke kan bede om forhåndsgodkendelser, kender du først prisen på cyklen når du har købt den i udlandet, transporteret den til Danmark og står med tegnebogen fremme i synshallen.
Bemærk i øvrigt at vurderingen ikke er bindende, og SKAT frit kan ændre vurderingen i op til seks måneder efter du har betalt afgiften. Kig f.eks. på www.vagcars.dk (http://www.vagcars.dk) efter "sjove" historier omkring den slags.
Det jeg så ikke kunne vurdere var:
1. Om det er besværet værd
2. Om import har betydning for gensalgsværdien
3. Om forsikringen koster det samme. I Sverige er importerede biler meget dyre at forsikre, og forsikringer fungerer som en mekanisme der skal beskytte hjemme-markedet
For mit eget vedkommende vurderede jeg at import-reglerne er skabt ud fra en nødvendighed i forhold til EU, og at disse samt praksis er designet til at afskrække almindelige mennesker fra at give sig i kast med det. Derfor blev mit generelle indtryk at import kun giver mening hvis tilsvarende cykler ikke kan købes i Danmark (dvs. brugtmarkedet er for lille), eller man er så glad for bureaukrati og ikke-eksisterende retssikkerhed, at man får ægte morskab ud af befinde sig i processen.
Your Mileage May Vary, og hvis du beslutter dig for at gennemføre projektet, må du meget gerne skrive en guide så andre kan gentage succes'en :)
-
Tech-porn... Nyd den australske anmelder fra 7.20 hvis du får nok af al teknikken. Han er super underholdende og har nok brugt en 3-4 par rene underhylere under den road test 8)
Aprilia RSV4 technical review and road test (http://www.youtube.com/watch?v=YSuTuKsoDTA#ws)
-
Fed test, vurdering over middel er bare prisen, med hensyn til afgift, altså ingen rabat. Glæder mig til at se og hører den til bulderdag 2013 :-)
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
-
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.
-
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.
Nix, men det er vel også halvdelen af grunden til at man køber i udlandet: det større udvalg :|
-
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.
Nix, men det er vel også halvdelen af grunden til at man køber i udlandet: det større udvalg :|
True... Men når man aldrig har gået med de tanker før er det rart at få lidt indsigt i hvordan og hvorfor :)
By the way - kender du en italiensk side a'la mobile.de?
-
Jeg tror at jo længere sydpå du skal for at hente cyklen - jo mindre besparelse er der.
Det koster hurtigt de 10-15k at få den hjem - især hvis du finder den i Italien :)
Men synes bestemt RSV'en er fed.
Du kan prøve at holde udkig efter brugte banecykler (hvor ejeren har gemt originalkåber og har papirer på cyklen).
Der kører nogen stykker af dem - og har også set en til salg på et tidspunkt.
-
Jeg tror at jo længere sydpå du skal for at hente cyklen - jo mindre besparelse er der.
Det koster hurtigt de 10-15k at få den hjem - især hvis du finder den i Italien :)
Men synes bestemt RSV'en er fed.
Du kan prøve at holde udkig efter brugte banecykler (hvor ejeren har gemt originalkåber og har papirer på cyklen).
Der kører nogen stykker af dem - og har også set en til salg på et tidspunkt.
Det har du nok ret i... Jeg er ikke så meget for de brugte banecykler, men der er jo god tid til næste sæson. Så det er bare at tænke sig grundigt om :-)