SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: klingenberg efter September 02, 2012, 05:30:48 pm

Titel: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 02, 2012, 05:30:48 pm
Skulle for første gang i 2 måneder ud at køre på sv'eren, men allerede da jeg tændte for strømmen så det semidårligt ud. Lyset i Neutral tog 5-10 sekunder før det var nogenlunde lyst op, og da jeg prøvede at starte den skete der intet   :cry:  Da jeg havde problemet sidst løb jeg den igang med succes et par gange, men det ville stadig ikke starte med elstarteren. Istedet for at løbe den igang, vil jeg gerne have løst det ordentligt, selvom det udsætter køreturen  :undecided:

Hvad er mine første checkpoints? Er det bare at købe et nyt batteri?

Nogen helt andet, sidste gang begik jeg den nybegynderfejl at læse oliemåleren mens den var på støtteben, hvilket resulterede i jeg panikkede og med det samme smed 1-1,5L ekstra olie på. Nu er den selvfølgelig helt fyldt. Er det bare lade det overskydende løbe ud med en balje under indtil måleren er på halv? Er det okay at køre med 2 forskellige olier i?

Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 02, 2012, 06:50:22 pm
Var helt umuligt at løbe den igang. Det er som om motoren drejer rundt, men den ikke helt vil  :undecided:

Skal hente et nyt batteri i morgen, skal jeg gå efter noget bestemt(K3'er)?
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: Hollowpoint efter September 02, 2012, 06:54:37 pm
Hvis batteriet er klappet så kan det godt trække spændingen ned så ECU ikke kan tænde. Hvor mange volt er der på batteriet?

Du skal være sikker på at få et batteri i samme dimensioner som det gamle! Thansen har IKKE styr på hvilket batteri der passer hvor til, så dobbelt kontroller om det passer :) De sælger desuden "tomme" batterier, så du skal have adgang til en 12V lader.

Ensretter eller batteriet kan være skyld i at den går død på strøm. Men lyset skulle indikere at den er gal med batteriet.
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: Jannik efter September 02, 2012, 07:57:39 pm
Det lugter af en defekt ensretter...

Har du målt hvad den lader med når den har været i gang?

Smid en lader på dit batteri og se om den vil i gang...
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: Damage efter September 04, 2012, 11:51:50 am
Skulle for første gang i 2 måneder ud at køre på sv'eren, men allerede da jeg tændte for strømmen så det semidårligt ud. Lyset i Neutral tog 5-10 sekunder før det var nogenlunde lyst op, og da jeg prøvede at starte den skete der intet   :cry:  Da jeg havde problemet sidst løb jeg den igang med succes et par gange, men det ville stadig ikke starte med elstarteren. Istedet for at løbe den igang, vil jeg gerne have løst det ordentligt, selvom det udsætter køreturen  :undecided:

Hvad er mine første checkpoints? Er det bare at købe et nyt batteri?

Nogen helt andet, sidste gang begik jeg den nybegynderfejl at læse oliemåleren mens den var på støtteben, hvilket resulterede i jeg panikkede og med det samme smed 1-1,5L ekstra olie på. Nu er den selvfølgelig helt fyldt. Er det bare lade det overskydende løbe ud med en balje under indtil måleren er på halv? Er det okay at køre med 2 forskellige olier i?

Mht. olie så skal du tømme den overskydende olie ud, det kan ødelægge motoren at kører med for meget olie. Tøm lidt ud ad gangen (0,5L), og check niveauet under vejs. Det er ikke noget problem at køre med 2 forskellige olier, bare de er af samme type.
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: NielSV650 efter September 04, 2012, 12:43:39 pm
Det er ikke noget problem at køre med 2 forskellige olier, bare de er af samme type.

Det lyder sjovt, det der! Forskellige, men samme :-)

Prøv at lade batteriet op, og se om den så kan starte.
Mål dernæst hvor meget den lader med i tomgang og ved halv gas. Hvis den lader for lidt, skal du kigge ledninger og stik efter til og fra ensretteren/laderegulatoren. Hvis de er fine, skal du nok have en ny. Køb den hos Erik Schnabel på Kronborggade, Nørrebro!


Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: Damage efter September 04, 2012, 03:42:50 pm
Det er ikke noget problem at køre med 2 forskellige olier, bare de er af samme type.

Det lyder sjovt, det der! Forskellige, men samme :-)


Ja, jeg ved det godt.  :)

Eks 1. Hvis begge olier er 10W-40 men den ene er mineralsk og den anden er syntetisk, så er det ikke så godt.
Eks 2. Hvis den ene olie er JASO MA godkendt men den anden olie er ikke, så er det heller ikke så godt.
Eks. 3 Hvis begge olier er JASO MA godkendt og syntetiske, så kan de blandes uden problemer selvom der kan være forskel på viskositet og mærke af olie. Men vær opmærksom på hvad Suzuki anbefaler af olie i service manualen.

Håber det gav bedre mening.  :)
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 04, 2012, 09:43:04 pm
Ok, henter en lader i morgen. Har fundet 2 hurtigt, passer de begge?

http://www.harald-nyborg.dk/p3414/batterilader-sdc-10 (http://www.harald-nyborg.dk/p3414/batterilader-sdc-10)

http://www.thansen.dk/product.asp?c=7584374810&n=-1985555946&pn=-961700177 (http://www.thansen.dk/product.asp?c=7584374810&n=-1985555946&pn=-961700177)

Den fra harald nyborg står til at have et intelligent kredsløb der gør den bedre, men er det bare ren sælgersnak og er de begge to stort set ens?
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 04, 2012, 09:43:51 pm
Forresten, kan batteriet tages af med alm værktøj, eller skal jeg have fat i noget specielt?
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: NielSV650 efter September 04, 2012, 11:37:04 pm
Forresten, kan batteriet tages af med alm værktøj, eller skal jeg have fat i noget specielt?

En stjerneskruetrækker eller en 10'er top, hvis jeg husker rigtigt. Nemt nemt   :)
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 05, 2012, 03:57:55 pm
Afmonterede batteriet og tog det med over til bruun-larsen som målte det til 6-7 volt, så det var ret dødt. Fik hentet et nyt foropladet, og bassen startede uden problemer <3  :D

Hvordan tjekker jeg om ensretteren er okay? Skal til sjælland her i weekenden, og ville være ret surt at gå død på en random tank  :huh: Hende jeg snakkede med hos bruun-larsen fortalte at den måske godt kan starte hvis ensretteren er død, men ikke kan lade. Har jeg mulighed for at tjekke det selv?

Selvom det kun er 6 skruer, er det sku alligevel en succesfornemmelse at have lavet det helt selv  :mrgreen:


Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: NielSV650 efter September 05, 2012, 06:07:04 pm
Afmonterede batteriet og tog det med over til bruun-larsen som målte det til 6-7 volt, så det var ret dødt. Fik hentet et nyt foropladet, og bassen startede uden problemer <3  :D

Hvordan tjekker jeg om ensretteren er okay? Skal til sjælland her i weekenden, og ville være ret surt at gå død på en random tank  :huh: Hende jeg snakkede med hos bruun-larsen fortalte at den måske godt kan starte hvis ensretteren er død, men ikke kan lade. Har jeg mulighed for at tjekke det selv?

Selvom det kun er 6 skruer, er det sku alligevel en succesfornemmelse at have lavet det helt selv  :mrgreen:

Fedt at du selv har en lille succesoplevelse!  Prøv at søge på Schnabel herinde. Der har lige været en   mAase skriverier om netop ensretteren.

Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 06, 2012, 09:59:56 pm
Afmonterede batteriet og tog det med over til bruun-larsen som målte det til 6-7 volt, så det var ret dødt. Fik hentet et nyt foropladet, og bassen startede uden problemer <3  :D

Hvordan tjekker jeg om ensretteren er okay? Skal til sjælland her i weekenden, og ville være ret surt at gå død på en random tank  :huh: Hende jeg snakkede med hos bruun-larsen fortalte at den måske godt kan starte hvis ensretteren er død, men ikke kan lade. Har jeg mulighed for at tjekke det selv?

Selvom det kun er 6 skruer, er det sku alligevel en succesfornemmelse at have lavet det helt selv  :mrgreen:

Fedt at du selv har en lille succesoplevelse!  Prøv at søge på Schnabel herinde. Der har lige været en   mAase skriverier om netop ensretteren.

Kan umiddelbart kun finde emner omkring hvor den kan købes. Har du evt et link til et emne med ensretter troubleshooting?
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: NielSV650 efter September 07, 2012, 08:40:50 pm
Et batteri på 6-7volt er ikke bare dårligt opladt - det er klappet sammen (efter min bedste overbevisning).
Ensretteren har "jeg" skrevet lidt om her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=18038.msg176914#msg176914 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=18038.msg176914#msg176914)

Kontrollér også stikkene imellem generator<->ensretter og ensretter<->batteri. De kan være irrede/smeltede og med dårlig forbindelse.
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: Hjorth efter September 09, 2012, 11:52:36 am
De ladere du linker til ville jeg ikke anvende til mc batteri, de må ikke lade med mere end 1 ampere, når batteriet er under 10 amp/h.
prøv istedet denne http://www.harald-nyborg.dk/p2729/deca-batterilader-sm1236 (http://www.harald-nyborg.dk/p2729/deca-batterilader-sm1236)
Jeg købte en lignende i lidl til 149,-, den skal have en funktion til mc batterier, det har denne jeg linker til :-)
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: klingenberg efter September 11, 2012, 07:59:39 pm
Et batteri på 6-7volt er ikke bare dårligt opladt - det er klappet sammen (efter min bedste overbevisning).
Ensretteren har "jeg" skrevet lidt om her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=18038.msg176914#msg176914 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=18038.msg176914#msg176914)

Kontrollér også stikkene imellem generator<->ensretter og ensretter<->batteri. De kan være irrede/smeltede og med dårlig forbindelse.

Super, har heldigvis ikke haft problemer siden jeg skiftede batteriet sidste uge, og har kørt 7-800 km siden så håber det er nok til evt problemer ville have vist sig. er det normalt der er 2 ledninger tilsluttet positiv på batteriet? Der sad xenon på da jeg købte den, kan det være strøm til dem der er tilsluttet?

Hjort; Tak for info, vil jeg kigge efter. Skal laderen hedde noget bestemt hvis man køber den i lidl?
Titel: Sv: Startproblemer(samme) + olie
Indlæg af: NielSV650 efter September 11, 2012, 08:58:50 pm
Super, har heldigvis ikke haft problemer siden jeg skiftede batteriet sidste uge, og har kørt 7-800 km siden så håber det er nok til evt problemer ville have vist sig. er det normalt der er 2 ledninger tilsluttet positiv på batteriet? Der sad xenon på da jeg købte den, kan det være strøm til dem der er tilsluttet?

Der er vist kun én ledning pr terminal fra fabrikken, men alt efter hvor meget ekstraudstyr du har på, kan der være flere.

Husk at måle efter hvor meget din cykel lader i tomgang og ved 4000omdr/min. Et nyt batteri var i sin tid også lykken på min cykel, men kun indtil det blev marginalt koldere og der stadig ikke blev ladet nok på batteriet. (Hold kæft, hvor det skider at løbe en V2'er igang alene!!)
Jeg gentager: Husk at måle efter. At udskifte en stump unden at lede efter årsagen til fejlen, er hul i hatten  :dead: