SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Brix efter September 05, 2012, 10:21:25 pm

Titel: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 05, 2012, 10:21:25 pm
SV650'eren har flydende kalibre og SV1000'eren har fikseret. Hvad er fordele/ulemper og forskellige på de to?
Flydende er en billigere løsning, og er vel billigere at servicere da der kun er stempler på den ene side. Men er det mere i det? Bare fyr løs med alle jeres guldkorn :D
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Sajmon efter September 05, 2012, 11:26:27 pm
Jo færre stempler der trykker på klodserne, jo mere kraft skal der bruges til at presses lige så hårdt.

Det løser man ved at ændre udveksling (diameter) på masteren, som igen gør at der flyttes mindre væske i systemet, som gør at man mister føling med bremserne.

Glidebøsninger kan sætte sig fast - dem er der ikke i faste kalipre.
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 05, 2012, 11:41:19 pm
Jo færre stempler der trykker på klodserne, jo mere kraft skal der bruges til at presses lige så hårdt.

Det løser man ved at ændre udveksling (diameter) på masteren, som igen gør at der flyttes mindre væske i systemet, som gør at man mister føling med bremserne.

Glidebøsninger kan sætte sig fast - dem er der ikke i faste kalipre.
Tak! Så simpelt kunne det siges, men jeg har ikke fundet det nogle af de biler sider jeg kom ind på.
Sajmon, jeg skylder efterhånden en kasse pils :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: NielSV650 efter September 06, 2012, 09:39:56 am
Hvis ikke jeg husker helt forkert, bruger Suzuki samme størrelse master til hhv de flydende kalibre på 650'eren og de faste på 1000'eren.

F = p*A

Med mindre stempel i bremsemasteren kan man få større tryk i systemet, men man flytter ikke lige så meget væske, så grebet skal længere ind før klodserne har kontakt. Derefter begynder der virkelig at ske ting og sager!

Er der nogen der har målene på stemplerne i kalibrene på hhv en fastmonteret og en flydende kaliber?
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 06, 2012, 01:56:09 pm
Hvis ikke jeg husker helt forkert, bruger Suzuki samme størrelse master til hhv de flydende kalibre på 650'eren og de faste på 1000'eren.

F = p*A

Med mindre stempel i bremsemasteren kan man få større tryk i systemet, men man flytter ikke lige så meget væske, så grebet skal længere ind før klodserne har kontakt. Derefter begynder der virkelig at ske ting og sager!

Er der nogen der har målene på stemplerne i kalibrene på hhv en fastmonteret og en flydende kaliber?

Ja jeg har fundet målene, er dog lidt i tvivl om 1000'erens mål.
sv650:
Piston diameter = 30.150 - 30.200 mm
sv1000:
Piston diameter Leading = 30.167 - 30.200 mm
Piston diameter Trailing = 33.901 - 33.934 mm

Men hvad er Leading og Trailing??? I min verden er der mål man opgiver, når noget er kegleformet, men det er stemplet da ikke??? :huh:
Men umiddelbart gætter jeg på de 2 stempler er 30 mm.

Bremse masteren har en diameter på 5/8" = 15.85 mm på både 650/1000
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 06, 2012, 02:47:46 pm
Trailing or leading. Er det fordi stemplerne ikke er lige store på begge sider af bremseskiven?
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: NielSV650 efter September 06, 2012, 03:06:38 pm
Trailing or leading. Er det fordi stemplerne ikke er lige store på begge sider af bremseskiven?

Sideværts er det ens, men det kan være i rotationsretningen.  Er det nederste mindre end det øverste?
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 06, 2012, 03:16:41 pm
Trailing or leading. Er det fordi stemplerne ikke er lige store på begge sider af bremseskiven?

Sideværts er det ens, men det kan være i rotationsretningen.  Er det nederste mindre end det øverste?
Jeg går ud og måler nu :D for jeg har ingen anelse.
Titel: Sv: Floating vs fixed bremsekalibre
Indlæg af: Brix efter September 06, 2012, 03:43:59 pm
Trailing or leading. Er det fordi stemplerne ikke er lige store på begge sider af bremseskiven?

Sideværts er det ens, men det kan være i rotationsretningen.  Er det nederste mindre end det øverste?

Du havde fuldstændig ret! :thumbsup: