SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Brix efter November 28, 2012, 04:38:26 pm
-
Jeg kører omkring 10k km om året, og indtil nu har jeg bare skiftet olie og filter hvert forår. Så faldt jeg lige over suzuki's service manual. Der står man skal skifte for hver 6k. Burde jeg tage det bogstaveligt og skifte 2 gange i løbet af en sæson, eller bare forsætte som jeg plejer?
-
Du skal naturligvis skifte hver 6000km, da oliens bæreevne er kraftigt nedsat når den har passeret igennem motoren X antal gange - hvor X er en beregning som Suzuki har lavet, og bestemt oliemængden ud fra.
De 4000km over intervallet koster MEGET slid på motoren... :club:
-
Du skal naturligvis skifte hver 6000km, da oliens bæreevne er kraftigt nedsat når den har passeret igennem motoren X antal gange - hvor X er en beregning som Suzuki har lavet, og bestemt oliemængden ud fra.
De 4000km over intervallet koster MEGET slid på motoren... :club:
Jeg er i tvivl om det var sarkasme :?
-
Du skal naturligvis skifte hver 6000km, da oliens bæreevne er kraftigt nedsat når den har passeret igennem motoren X antal gange - hvor X er en beregning som Suzuki har lavet, og bestemt oliemængden ud fra.
De 4000km over intervallet koster MEGET slid på motoren... :club:
Jeg er i tvivl om det var sarkasme :?
Det tror jeg ikke du skal regne med det er.
Olien slides, og når Suzukis ingeniører har regnet som de har, så er det ikke for sjovt de skriver det. Det er for din motors eget bedste :)
-
Tror også det er et meget dumt sted at sparre :club:
-
Tro mig - der er INTET af det jeg skriver, som er den mindste smule sarkastisk... :brok:
-
BUM :oops:
Så bliver der skiftet olie to gange om året... Tak for hjælpen!
-
Hvis man skiftede olie for ca. 2 år siden på sin sv1000, men aldrig rigtig kom ud at køre (ca. 1000 km), bør man så skifte olien igen nu, eller tror vi stadig den holder? Er der nogen grund til at skifte filteret?
-
Hvis man skiftede olie for ca. 2 år siden på sin sv1000, men aldrig rigtig kom ud at køre (ca. 1000 km), bør man så skifte olien igen nu, eller tror vi stadig den holder? Er der nogen grund til at skifte filteret?
Jeg ville klart skifte det. Der samler sig diverse ting i det, når det bare står.
-
Ja, det tænkte jeg nok du ville sige.
Jeg har googlet rundt i forummet, men jeg kan ikke finde et svar på, om der er noget i vejen for at gå fra fuldsyntetisk til delsyntetisk olie. Der er en masse religion, men efter at have studeret forum lader der til at være nogenlunde konsensus om, at det i hvert fald ikke er VÆRRE at køre på delsyntetisk olie. Men kan man skifte midtvejs?
Jeg kører på Motul 300v i øjeblikket, men overvejede i stedet denne: http://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-power1-4t-204p.html
fordi jeg er en fedterøv. Hvad siger panelet?
-
Jeg kører på det der castrol sprøjt men sikolene pro4 skulle give blødere gear skifte. Tror jeg prøver det næste gang, hvis jeg husker på det
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
-
Åh, men det er jo fuldsyntetisk. Hvor er det træls, at det skal være så svært at finde ud af.
-
100.000km på min solgte gade SV1000 og 4500 bane-km (dvs hård kørsel) på min nuværende baneracer.
Silkolene Pro4 10w40 sværger jeg til, og så er det billigt. :)
-
Så tror jeg jeg prøver at smide det på. Hvor bør jeg købe det? Og hvad med filteret? Sidst jeg skiftede købte jeg hos mchjørnet af en eller anden grund, men de findes ikke længere.
-
Silkolene olie forhandles af Max MC (MC Nøglen).
I hovedstadsområdet vil jeg nok gætte på at www.touringshop.dk har det på lager sammen med filteret.
-
Så er der købt olie og filter hos touringshop og olien er skiftet.
Next step er TPS-justeringen ud fra din (vist nok) guide. Så må vi se om den springer i luften.