SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Blue Thunder efter Maj 27, 2013, 09:14:16 pm

Titel: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Blue Thunder efter Maj 27, 2013, 09:14:16 pm
  Historien her tager sin begyndelse, med en lille tur til Helsingborg. turen derover gik som forventet og uden problemer af nogen art. MC´en startede uden tøven hver gang den blev bedt om det og kørte som sædvanlig som en drøm.
Da jeg efter besøg hos Nilssons MC,  ville køre igen,  var der ingen tændings lys i instrumentboret eller nogen som helst reaktion på start,  fra motorcyklen overhovedet.
Efter at have tjekket alt og hevet i alt blev mekanikeren på stedet tilkaldt til problemet. En del sikringer og spændinger blev målt uden at problemet blev fundet.
Efter yderligger adskillelse af mcén, og en del målinger på selve tændingslåsen,  var mekanikeren ved at give op. Men pludselig havde han tænding på og kunne starte mcén. Forspurgt hvad han lavet, kunne han kun sige,  at han vist nok havde skubbet til en ledning. Da forsøget blev gentaget kunne mcén starte når man skubbede til det ledningsnet der komme fra tændinglåse.
Hjemme igen og efter en del søgning på nettet efter tilsvarende problemer, viser det sig, at modellerne hvis har et problem med et stik ( the green connector ) det grønne stik.  Og misandten om ikke også denne mc har dette problem,  hvor der er brændt et ben i stikket. Det lidt omstændeligt at komme til og det kræver en hel del adskillelse før stikket frilægges og reparation er klaret. Klip den ødelagte ledning fri af stikket og saml den uden for stikket og sæt krympeFlex på ledningen efter samlingen.  Alt virker igen tilfredsstillende efter dette lille indgreb.
Det kunne jo være der var flere SVer både 650 og 1000 der kunne trænge til et eftersyn inden den holder stille.
Blue Thunder
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Sajmon efter Maj 27, 2013, 10:27:09 pm
Det skal lige tilføjes at det er S modellen som oftest får dette problem, da den trækker begge forlygtepærer over den ledning - N modellen har kun en pære, så stikket er ikke så belastet.

Man kan forebygge det ved at rense stik og smøre dem med contact protector for at holde fugten ude. Hvis der altid var tørt omkring cyklen, ville det aldrig ske - men så snart det ene stikben irer, stiger modstanden, som så fremkalder lidt varme, som gør at modstanden stiger, som giver mere varme osv osv = brændt ben...
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Stens'pil efter Januar 12, 2014, 11:27:43 pm
Har 100% samme problem, og vil straks splitte dyret ad for at se om det "bare" er det. :thumbsup:
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Stens'pil efter Januar 14, 2014, 09:12:15 pm
Genialt, det var præcis det der var problemet, tak for
En super vejledning  :respekt:
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Kold efter April 08, 2014, 05:48:31 pm
Er det kun en bestemt ledning, der kan være problemet ?
Tænker om man bare burde gøre det, istedet for at stå med det i fremtiden :)
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Sajmon efter April 09, 2014, 05:36:42 pm
Det er ledningen som al strøm på cyklen fødes fra.

Hvis du har en S model, er det bare at få det lavet eller som minimum renset stikket så man ikke står med lorten på et eller andet tidspunkt.
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Dina efter April 10, 2014, 08:17:25 am
Og det sidder et eller andet sted under tanken ?
Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Thomas-R efter April 10, 2014, 08:41:34 am
Forrest bag kronrøret, som jeg husker det skal luftfilteret ksssen af før man kan komme til.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Titel: Sv: Det grønne stik - tændingsproblemer
Indlæg af: Dina efter April 10, 2014, 08:48:13 am
Ok. Tak