SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Dina efter September 06, 2013, 10:35:42 am
-
Jeg har fået hyperpro fjedre og olie i foran og en zx10r-08 dæmper bagpå. Det duer bare, men jeg føler at cyklen ...hmm...overstyrer (?) i svingene. Den falder meget let ind, hvor jeg nok hellere ville presse den lidt ned.
Det har sandsynligvis også noget at gøre med en ændret kørestil hos mig, da jeg har fået god erfaring i år med en 6000 km alpetur. Så nu er der altså igen brug for "noget mere", brug for at tilpasse cyklen.
Der er jo masser af justeringsmuligheder, men hvad skal jeg vælge ?
-
Det kan være fordi den nye dæmper hæver bagenden, og geometrien gør at cyklen bliver mere "nervøs".
-
Du har justeret den ordentligt ikke (sag) det kan også være dæk, hæve gaflen lidt i bro'en hvis du kan. Eller du kan glæde dig over de skarpe kører egenskaber og bare kører lidt hurtigere gennem svinget så passer nedlæget ;)
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
-
har kørt både med zx10 bagdæmper - andre kødben og en korteret forgaffel
vær sikker på at dæktrykket er spot on - bare 2,2 i stedet for 2,5 i fordækket kan få den til at virke urolig
slør i styrdæmperen? er det en std.?
jeg kompenserede med en anden justerbar styrdæmper - og havde den på næste maks. spænding
cyklen væltede ind i sving og jeg måtte give mere gas for at følge ideallinjen :D
ved ikke om zx10r-08 er længere en en std. sv1000 dæmper... har selv en zx10r-06 på min...
-
'08 dæmperen er længere, men jeg mener vi snakker om en grisling her, ingen styr dæmper ;)
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
-
Ja, 650s fra 07. Føler den hælder/falder meget indad. Jeg synes ikke jeg havde problemet så meget på sommerferien (alperne) men mere nu efter jeg er kommet hjem. Kan da godt være det er simpelt dæktryk, det må jeg lige tjekke :-)
Eller også er det bare fordi de danske veje ikke er helt magen til dem sydpå ;-)
Der er jo de fysiske forhold at forholde sig til, men bestemt også de "psykiske". Jeg har da helt sikkert vænnet mig til at køre på en anderledes type vej der nede.
Slid på dækkene har jo også betydning, kører på pilot Road 3, som har kørt 12.000, men ser fine og ikke særligt kantede ud
-
det er bagdæmperen der er lidt længere der gør at den "overstyrer" så længe du er klar over det så er der intet at være bange for :)
-
Tjek dit fordæk.
Hvis du lige har været på 6000km svingtur, kan du sagtens have slidt det fladt på siderne.
Hvis dækket ikke er rundt på siderne, vil du opleve at dækket trækker dig ned i svinget, og fornemmelsen af pludselig overstyring.
Kig på dækket, hvis det er meget spidst i profilen, kan det være det.
Du kan prøve at afhjælpe det med lidt mere luft i dækket, og ellers er det nyt dæk, hvis du ikke kan leve med spændingen
-
Hvis du kørte med oppakning da du var syd på, kan det være grunden til det ikke føles ens.
-
Kørte med 42 L topboks og en 60 L drybag på bagsædet.
Samlet vægt 20-25 kg
Hvad kan kompensere for den nu "manglende" bagagevægt ?
-
Mindre fjederforspænding.
-
Dooh...! Selvfølgelig ;-)
Tager lige et tjek på det hele i løbet af næste uge og håber der kommer et par dage med vejr til afprøvning :-)
-
Mere gas :-D
Hvis du kører ind i svinget med helt lukket gas, vil motorbremsen overstyre for dig.
Du kan evt også skubbe forgaflen lidt længere ned i gaffelbroen hvis der er plads til det (og din benlængde tillader det). Det vil kompensere for noget af den længere bagdæmper (hvis ikke det hele).