SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Qvist efter December 03, 2013, 04:08:41 pm
-
Hej
Havde egentlig planer om at smide armerede bremseslanger på grislingen hen over vinteren, men da jeg har en ABS model, bliver det sgu desværre en ret dyr forretning. Jeg har så i stedet overvejet at smide et sæt SV1000 kalibre på foran, da det kan gøres væsentligt billigere og skulle give noget bedre bremseegenskaber. Men hvordan er det med syn, hvis jeg vælger at gøre dette?
På forhånd tak
-
Det er en konstruktiv ændring :? Så med mindre det skal koste mange penge, kan den ikke synes. Altså hvis han opdager det.
-
Det er en konstruktiv ændring :? Så med mindre det skal koste mange penge, kan den ikke synes. Altså hvis han opdager det.
Nå, så er det det godt den ikke skal synes mens jeg har den :D
-
Hvad opnår man ved den ændring ? Ja, større bremsekraft forhåbenligt, men hvor meget osv ? :-)
-
Jeg har haft sv1000 kalibre på. Det gav minimal bedre bremsekraft, men langt bedre føling. Jeg synes det var lækket.
Nu har jeg sv1000 kalibre og skiver. Skiftet fra 290mm til 310mm skiver, gav bedre bremsekraft.
-
Lyder godt. Men det er vel næppe i nærheden af samme effekt som armerede slanger? Jeg tænker det er to forskellige ting ?
Er altid interesseret i at gøre min mc bedre og særligt hvis noget forbedrer køreegenskaber og/eller sikkerhed.
Jeg har tidligere tænkt meget på arm. slanger pga vi holder mc ferie sydpå, men endte med at erfare, at jeg egentlig ikke helt havde behov for det, idet SV'eren har så kraftig motorbremse. Det skal så også nævnes at jeg ikke ræser ned af bjergene :-)
Teoretisk set, hvis man sætter udstyr på sin mc som ville kræve syn (fx bremser ?) og man involveres i et uheld, er man så dårligt stillet mht forsikring mv ?
-
Synes i øvrigt SV'eren har ganske fortrinlige bremseevner i forvejen når jeg har sammenlignet mine bremseegenskaber med andres på div kørekurser, men dermed ikke sagt det ikke kan blive endnu bedre :-)
-
Jeg synes kalibrene gav mere føling end armerede slanger, men hvad ved jeg også om det :P
-
Jeg synes kalibrene gav mere føling end armerede slanger, men hvad ved jeg også om det :P
Brugte du beslagene fra svracingparts? eller har du selv været i gang? Er der i øvrigt andet man skal være opmærksom på ud over der skal et par nye beslag til?
-
Jeg synes kalibrene gav mere føling end armerede slanger, men hvad ved jeg også om det :P
Brugte du beslagene fra svracingparts? eller har du selv været i gang? Er der i øvrigt andet man skal være opmærksom på ud over der skal et par nye beslag til?
Ja jeg brugte de beslag da jeg kørte med sv650 skiver.
Til sv1000 skiverne har jeg lavet mit eget, tegnet og cnc fræst. Om der er noget man skal være opmærksom på? Det skal selvfølgelig kunne holde. Jeg læser til maskin ingeniør så jeg lavede beregninger og simuleringer på om mine egne beslag kunne holde.
Jeg har lavet mine i stål, da jeg synes dem fra svracingparts i alu var for bløde.
-
Jeg synes kalibrene gav mere føling end armerede slanger, men hvad ved jeg også om det :P
Brugte du beslagene fra svracingparts? eller har du selv været i gang? Er der i øvrigt andet man skal være opmærksom på ud over der skal et par nye beslag til?
Ja jeg brugte de beslag da jeg kørte med sv650 skiver.
Til sv1000 skiverne har jeg lavet mit eget, tegnet og cnc fræst. Om der er noget man skal være opmærksom på? Det skal selvfølgelig kunne holde. Jeg læser til maskin ingeniør så jeg lavede beregninger og simuleringer på om mine egne beslag kunne holde.
Jeg har lavet mine i stål, da jeg synes dem fra svracingparts i alu var for bløde.
Ok. Er godt nok heller ikke tosset med tanken om alu, så måske man skulle have gang i fatters CNC. Har du evt stadig nogle tegninger til at ligge? Hvis jeg vælger at begynde på projektet, kan jeg jo lige så godt gå all in og smide en sv1000 skive på også
-
Yep jeg har stadig mine cad tegninger. Dem kan du sagtens få.
-
Er der ikke rør på en stor del af bremsesystemet når der er ABS på?
Kan ABS'en håndtere de anderledes kalibre?
Overvej en anden master, hvis du bare vil ændre følingen. Såfremt du kan blokere hjulet (eller aktivere ABS'en) kan du ikke opnå bedre bremsekraft med andre kalibre.
-
Yep jeg har stadig mine cad tegninger. Dem kan du sagtens få.
Det vil jeg meget gerne :) send evt pm
-
Er der ikke rør på en stor del af bremsesystemet når der er ABS på?
Kan ABS'en håndtere de anderledes kalibre?
Overvej en anden master, hvis du bare vil ændre følingen. Såfremt du kan blokere hjulet (eller aktivere ABS'en) kan du ikke opnå bedre bremsekraft med andre kalibre.
Der er rør på alt hvad der sidder på selve pumpen, men ellers er resten som normalt. Det eneste abs'en gør, at et måle om der er hastighedsforskel mellem for og baghjul, så det burde ikke gøre noget at skifte kaliber
-
Der er rør på alt hvad der sidder på selve pumpen, men ellers er resten som normalt. Det eneste abs'en gør, at et måle om der er hastighedsforskel mellem for og baghjul, så det burde ikke gøre noget at skifte kaliber
Hvis resten er normalt, hvorfor er det så dyrere med armerede slanger fordi der er ABS på? (som du siger til at starte med)
Ja, elektronikkern måler om der er forskel på for og baghjul, men pumpen reagerer, og den er sikkert dimensioneret efter stemplernes størrelse i kalibrene. Jeg VED det ikke, men jeg gætter bare.
Skift til armerede slanger først, og skift master hvis du vil ændre på følingen.
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
De sæt jeg har set til ABS modellen er der 5 slanger i. Så det bliver noget dyrere end der er råd til lige pt. Det må vente til næste år så
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
De sæt jeg har set til ABS modellen er der 5 slanger i. Så det bliver noget dyrere end der er råd til lige pt. Det må vente til næste år så
Kalibre er da langt dyrer end slanger :huh:
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
De sæt jeg har set til ABS modellen er der 5 slanger i. Så det bliver noget dyrere end der er råd til lige pt. Det må vente til næste år så
Kalibre er da langt dyrer end slanger :huh:
Grunden til at jeg overvejede andre kalibre, er at jeg blev tilbudt et sæt meget billigt, ca halv pris af hvad jeg skal give for slanger
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
De sæt jeg har set til ABS modellen er der 5 slanger i. Så det bliver noget dyrere end der er råd til lige pt. Det må vente til næste år så
Kalibre er da langt dyrer end slanger :huh:
Grunden til at jeg overvejede andre kalibre, er at jeg blev tilbudt et sæt meget billigt, ca halv pris af hvad jeg skal give for slanger
Hva pris? :D
-
Grunden til at det er dyrere er, at man ikke bare kan køre et 2 line (race) setup, da der sidder en splitter foran, som ikke kan fjernes, hvis man vil bibeholde abs. Desuden skal der også specielle koblinger til mellem den faste rørføring fra ABS'en og bremseslange.
Så du skal bruge tre slanger i stedet for to?
Tag fat i Slangespecialisten. Han kan sagtens sætte fittings på istedet for banjo'er.
Uanset hvilken kaliber du sætter på, anbefales det at skifte slanger hvert fjerde år, så du slipper ikke ;-)
De sæt jeg har set til ABS modellen er der 5 slanger i. Så det bliver noget dyrere end der er råd til lige pt. Det må vente til næste år så
Kalibre er da langt dyrer end slanger :huh:
Grunden til at jeg overvejede andre kalibre, er at jeg blev tilbudt et sæt meget billigt, ca halv pris af hvad jeg skal give for slanger
Hva pris? :D
Omkring 500 kr for kalibre. Små 800 hvis der skal være med næsten nye sinter klodser.