SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Ztier efter Juni 19, 2014, 08:56:07 pm
-
Jeg tror min laderegulator er stået af, så jeg har købt en Schnabel, af Discteknik.
Jeg skulle gerne kunne montere den i morgen, da jeg skal på en længere tur lørdag.
Er der nogen pro-tips man skal være opmærksomme på? Nogen særlige udfordringer eller måder at gøre processen lettere på ?
-
Hej
Jeg var selv igennem det at skifte R/R på min grisling sidste år dig til en FH012 (mener jeg den hedder) ... og det er nok bare at gøre det .... :)
For ikke at skulle forklare for meget .. :P .. smider jeg dig bare et link ... :)
http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=111850
Tjek at der er ordenlig forbindelse i stikne da disse ellers godt kan nedsmelte ... gjorde min +/- stik efter jeg havde fået den nye R/R på ,.. så jeg har forbundet min R/R direkte til batteriet .. med en 30 AMP sikring imellem
Jeg har smidt lidt billeder med til inspiration ... der er billeder at det stik jeg snakkede om, hvor R/R sidder, hvordan jeg testede mens jeg var på tur! ... og så hvordan cyklen ser ud ... :)
Håber det hjalp! ..
Mvh Michael
-
1000 tak for et godt svar.
Er sådan en regulator "bolt on" eller skal der modifikationer til før den passer?
Hvordan får man det højre plastic skjold af. Dvs. er der nogen der kan forklare hvilke skruer der skal ud og hvor de sider. Jeg spørger fordi jeg er ret rookie til selv at skrue, men rigtigt gerne vil, og så fordi jeg er tidspresset når den skal skiftes så jeg har ikke så meget tid til at stå og hygge med det.
på for hånd tak
-
giv mig 5 min så ser jeg om jeg ikke kan tage nogle pic's for at gøre det nemmere for dig ... :)
HÅBER DÆLME DET ER EN Grisling ( sv650 1999-2002 ) ... men min beskrivelse skulle også gerne virke på nyere ... håber jeg .. ;)
EDIT: se billeder ... :)
Hvis dine hænder er skruet rigtig sammen og du tager det med ro skal det nok gå, men sæt tid af til at gøre det ordenligt! ... :)
Umiddelbart række følge for adskillelse:
1. af med passagersæde
2. af med Sæde ( du skal bruge ubraco til de skjold der er på siden
3. fjern de skruer der er tydelige under sæde, ved grabbaren.
4. Jeg fjernede begge sider i et stykke, det er nemmere at arbejde så og det er nemmere at få skruet sammen igen.
5. Tag det stille og rolig, og hold styr på dine skruer.
6. når du er kommet ind til R/R'en så pil den af, 2 skruer, se om Schablen passer ( ved jeg ikke om den gør, jeg fik fat i en fra en Yamaha FJR1300 ... jaja ... overkill, men det virker)
7. + og - skal du være opmærksom på bliver forbundet rigtigt!
8. de gule ledninger fra svingspolen er det ikke vigtigt hvilken rækkefølge de er sat i.
9. Saml cyklen igen. :) modsat procedure af adskillelsen.
husk at lade batteri op hvis muligt .. og tjekke stikkene som jeg skrev tidligere! jeg strandede på den første tur efter skift pga stikket...
Mvh Gufle
-
Tak for det.... Fedt med billeder
Jeps, det er en 01 grisling.... mon ikke jeg kan få det til at virke - det ser sådan ud :-)
-
Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, men jeg KAN ikke få plastic'erne af. De sidder fast ved bagenden. :tie:
Synes jeg har løsnet alting. Nogen gode råd ?
-
Ok problem løst. Der sad en skrue på undersiden af cyklen, altså lige bagved nr pladen. Den var ikke til at se
Nu er regulatoren monteret :D
-
Ok problem løst. Der sad en skrue på undersiden af cyklen, altså lige bagved nr pladen. Den var ikke til at se
Nu er regulatoren monteret :D
Fedt! Selvgjort er velgjort :-D
Har du kørt ledningerne direkte fra ensretteren til batteriet, med en sikring på +? Ellers er det en ommer ;-) De to stik der ellers sidder er lige til at lukke op og skide i. Det samme gælder fra generator til ensretter. Kun ét stik!
Og ja, de to skruer der skal afmonteres udefra er skide svære at finde første gang :$
-
Yes, har sat ensretteren direkte på batteriet.
Til generatoren har jeg skippet det ekstra stik der sad, sådan at der kun er en samling. Jeg er dog ikke sikker på at det er samlet godt nok, har monteret spadestik på de tre gule ledninger og sat dem ind i det gamle stik, og så samlet med isolerbånd. Vil det holde i længden, eller bør jeg skille det ad igen og få det samlet med et rigtigt han/hun stik ? eller er der en anden måde som man bør gøre det på ?
Noget helt andet er, at jeg ikke har et multimeter, så ved slet ikke om det virker ordenligt. Kan først måle på det når jeg får købt et multimeter...
-
Fedt du fandt ud af det med skruerne ... ! ... Jeg har ikke selv de skruer bag nummerpladen du snakker om, da min er uden den originale holder ...
Jeg har brugt spadestik på min og givet dem et ekstra tryk, så de sidder på polen! .. samlingen er lavet med det originale ledningsnet på min fra svingspolen ! ... skal jeg have lavet om med nogle bedre stik ... jeg kan dog kun anbefale at du putter krympeflex uden over spadestikkene ...
Samlet med isolerbånd ? .... :huh: altså du har tvistet ledningerne og puttet isolerbånd omkring ? .. evt. billeder ville nok hjælpe ! ... hvis det er denne måde du har lavet det på så er det lidt en ommer ... lodde ledningerne sammen og krypefles, eller bruge spadestik eller ligende (som en nødløsning)
:thumbsup: ensretteren direkte på batteri! ...
Men skide godt du fik den fikset! ( verdict still out ... indtil den er målt igennem ;) .. ) så har du lært din grisling lidt bedre at kende!
\Gufle
-
Jeg har sat spadestik på de tre gule ledninger fra regulatoren. Dem har jeg så stoppet ind i det gamle hun stik i det originale ledningsnet, og så har jeg sat isolerbånd omkring spadestiikene og stikket for at holde det samlet.
Lan godt være jeg skal købe nogle rigtige stik ved lejlighed.
-
:thumbsup: :thumbsup:
Det skulle virke! ... :grin: ... det er ikke umiddelbart et udsat sted den sidder...
Så er det vel bare at måle spændingen i tomgang og ved 5.000 omdrejninger, så er du kørende ! ...
\gufle
-
Det er 12 v på batteriet uden tænding på og 14,5 v ved 5000 rpm ikke ?
Hvad med tomgang hvad bør man måle der ?
-
gerne 12.5 ish uden tænding (kan være misvisende hvis du ikke har ladet batteriet helt op inden). og 13.5-15.5@5000 rpm
Helst ikke over 15 da dette ligger meget tæt på gassingsgrænsen for et blybatteri, og det vil ødelægge dit batteri... :) ...
min lå med et fuldt laddet batteri på 12,8 V uden tæning, 13,5 i tomgang og 14,2 ish ved de 5k
:)
Håber det hjælper ... !
Et godt råd det er at finde en manual til din cykel, der kan du finde mange af disse optegnelser i og instruktioner i hvordan du repper din cykel ! ...
\Gufle
-
Tak for svarene.
Kunne godt købe en Haynes eller en Clymer, men forum er bare så meget hyggeligere [afro|
-
Nå ny status på mit el-eventyr.
Jeg fik monteret regulatoren, og i morges kunne jeg måle 13,8. V på batteriet uden tænding på, og 14,5 v i tomgang og det samme ved 5000 rpm. Jeg tænkte så st alt var fint.
Kørte af sted til Fyn, og nåede over broen hvorefter min MC døede pludseligt på motorvejen. Herefter ville den ikke starte.
En flink person på en hayabusa holdet ind til siden og kiggede midt på det. Jeg fik lidt strøm af ham, og kunne så trille til Odense med kun positionslys på, hvor jeg blev samlet op på en trailer.
Status er altså at den stadigt ikke lader, men at den kan køre ca 120 km på et fuldt batteri inden den går ud.
Nogen ideer til hvad der så kan være galt ?
-
Nogen ideer til hvad der så kan være galt ?
Crap! Måske er det så generatoren, men det lyder underligt med de fine tal du ellers målte.
Har du målt spændingen imellem de tre ledninger fra generatoren? Så vidt jeg husker skal der være 70 VAC imellem hver af dem. Prøv at måle om der er det.
Var batteriet nyt?
-
SURT!!! ... Ked af at høre at sådan en ellers success historie ender sådan ... :-(
Men det var godt nok nogle fine tal !!!!! .... lige som forventet med en ny ensretter ...
Hvad jeg lige kan komme på af mulige ting:
1. tilspænding af batteriterminalerne
2. sikringen mellem ensretter og batteri sprunget ..
3. et sammenklappet batteri ?
4. som Niels skriver, kan det også være at din svingspole ikke levere høj nok spænding ...
her er en video der beskriver hvordan du tester din svingspole https://www.youtube.com/watch?v=5v2LtHlvcqI
Håber du finder ud af hvad problemet er ! ... for elektriske grimlinger er noget af det værste at finde! ....
\Gufle
-
Her er så nye målinger
Jeg måler 1,6/1,7 ohm mellem de gule ledninger. Jeg måler ingen modstand mellem de gule ledninger og stel.
I tomgang måler jeg 24 v vekselstrøm mellem hver af de gule ledninger og op til 80 v når der kommer omdrejninger på. Ovenstående forstår jeg sådan at generatoren virker.
Til gengæld kan jeg nu ikke måle at den lader, så noget tyder på, at ensretteren er defekt igen, eller at sikringen på plus ledningen er sprunget. Det sidste kontrollerer jeg i aften når der er faldet ro på familien :-)
Hvis nu det er sikringen eller ensretteren der er defekt, hvad kan årsagen så være til at dens springer sikring eller brænder ensretteren af ?
Batteriet er ikke klappet sammen fordi. Jeg kan fint lade det op og så duer cyklen fint indtil lygterne har ædt strømmen.
Jeg har kontrolleret polerne, de er spændte og fine og ikke irrede....
-
I forlængelse af mit sidste indlæg, kan jeg nu konstatere at jeg har to defekte ensrettere.
Sikringen på den nye Schnabel er ikke sprunget.
Jeg har læst mig frem til hvordan man tester dioderne i sådan en ensretter. På den gamle ensretter jeg kan få korrekte målinger på nogle af dioderne, men ikke på alle. Når jeg monterer ensretteren så lader den, men ikke nok, får kun 13,2 V ud.
Når jeg måler på den ny Schnabel så får jeg ingen korrekte målinger på nogen af dioderne og når jeg monterer den så lader den slet ikke.
Jeg må returnere den Schnabel og få en ny.
Det der nu undrer mig er, at den Schnabel jo virkede da jeg målte på den sidst. Det betyder at den er gået i stykker under min seneste tur, der godt nok foregik i temmelig frisk tempo. Hvad der nu bekymrer mig er, hvad årsagen til at den ny ensretter poludselig går i stykker. Det kan selvfølgeligt være en dårlig model jeg har fået, men der kan vel også være et eller andet galt med cyklen der gør, at den brænder ensretteren af ?
-
Det lyder helt gak, det der :embarassed:
En normal enretter stopper med at lade ved at kortslutte kontakten til generatoren. En Schnabel ensretter stopper med at lade ved at afbryde kontakten til generatoren. Hvad det betyder for dine målinger på dioderne ved jeg ikke, men det kunne måske være en forklaring. Du må ha fat i Disc Teknik og håbe at de har fået lidt af Hr. Schnabels viden med i posen.
-
Indtil videre har jeg sendt ensretteren retur med besked om at den er defekt. Den virkede jo da jeg monterede den, men holdt op med at virke efter første tur, så den må være gået i stykker på vejen. Om det er cyklen eller ensretteren den er gal med ved jeg ikke, men det vil jeg virkeligt gerne finde ud af sådan at jeg ikke bare smadrer en ensretter mere.
Nogen der har bud på, hvorfor en ensretter går i stykker?
Flemming fra DiscTeknik har været meget hjælpsom, men ville dog først sende mig en ny ensretter nå han havde må på den jeg sendte retur, for at finde ud af havd der er galt med den og eventuelt årsagen. Han oplyste også, at man ikke kan måle på en Schnabel som man måler på en almindelig ensretter. Hvorfor ved jeg ikke, men en almindelig diode måling giver intet resultat - sagde han.
NU venter jeg bare på den ny ensretter....
-
Ny status på den forkølede ensretter.
Flemming fra DiscTeknik sendte mig en ny ensretter, efter at han havde konstateret, at den første han sendte mig var defekt. Han oplyste i den forbindelse, at den gamle ensretter var brændt af. Hans eneste forklaring var at den må være tilsluttet forkert, altså plus til minus og omvendt. Det ved jeg med sikkerhed ikke er rigtigt, men så udestår forklaringen på hvorfor den gik i stykker.
Hvorom alting er, så var DiscTeknik yderst hjælpsomme, og sendte mig en ny der var testet inden de sendte den.
Jeg har nu monteret den ny ensretter, og ligesom sidste gang så virker den perfekt i første omgang. Jeg måler nu 13,7 v uden tænding på og 14,7 v med tænding på - både i tomgang og ved 5 k rpm.... Hvis jeg tænder alt forbrug overhovedet (langt lys, blink og bremselys, så falder den til 13,8-13,9 v. Som jeg forstår det, så er det gode tal....
Jeg mangler nu bare at køre en god frisk tur, ligesom sidste gang for at se om den holder når man også kører på den :D...
-
Lyder rigtig godt ! ... Dejligt de er hjælpsomme! ...
Grunden til at du ikke kan måle på den Schnabel er at det, udfra hvad jeg har læst er en MOSFETT opbygning, og ikke som de "gamle" typer er en normal Transistor opbygning... og jeg kan ikke lige huske hvad min lærebog skrev om forskellene, men der er en forskel på den interne opbygning.
Sorry jeg ikke kan være mere behjælpelig i dette tilfælde ...
Men godt at høre den er igang igen, et godt råd ville være at du tog billeder af din nye installation til fremtidig dokumentation hvis der skulle blive noget bøvl .. ;)
\Gufle
-
Jeg tror min laderegulator er stået af, så jeg har købt en Schnabel, af Discteknik.
Nu er jeg inde på hans side og glo. HMM
Hvilken er det for en man skal bruge til en oldschool?
-
Det er en 3 faset 350 W jeg har købt. Det er den der passer på i følge Flemming fra DiscTeknik.
Ellers så giv ham et kald, han er meget hjælpsom
-
Det er en 3 faset 350 W jeg har købt. Det er den der passer på i følge Flemming fra DiscTeknik.
Ellers så giv ham et kald, han er meget hjælpsom
Super, will do. Tak
-
Ok final opdatering på historien om min laderegulator/ensretter....
Efter at have målt på den ny ensretter som jeg modtog, sendte jeg målingerne til DiscTeknik, bare til orientering og for at fortælle, at den nu virkede.
Flemming fra Disc vendte tilbage med svar om, at han ikke synes, at målingerne var helt gode. Han tilbød derfor, at jeg kunne komme ned til ham i Sakskøbing, så ville han måle cyklen igennem uden beregning. Jeg tog imod hans fine tilbud og trillede til Sakskøbing (uden problemer).
Flemming var som vanligt meget flink og hjælpsom, og vi fik målet cyklen igennem. Hans udstyr gav dog andre målinger end nit eget. Han målte meget fine tal både på batteri, ensretter og generator. Alt er således som det skal være.
Konklusionen må altså være at mit multimeter fra T-Hansen til 99,- ikke giver korrekte målinger. Jeg vælger at stole på Discs Pro udstyr :-)
Alt i alt skulle cyklen være i orden nu.
Jeg kan kun anbefale DiscTeknik. Han laver også andet end el, og tager alene 400 for en værkstedstime... Usædvanlig flink og hjælpsom fyr! :respekt:
-
Sq Lækker du endeligt har en cykel der er stabil !!!! .... og nej de der multimeter til 99,- skal man regne med har en hvis mængde fejlvisning ....
Men nu er der kun én ting at gøre ! ... ud i det blå! og give den gaz ....
\Gufle
-
Fedt at det er endt lykkeligt!
Hvad siger dit multimeter i stikkontankten? Halvflade batterier (i multimeteret) giver ofte sjove målinger.
-
Fedt at det er endt lykkeligt!
Hvad siger dit multimeter i stikkontankten? Halvflade batterier (i multimeteret) giver ofte sjove målinger.
Bruges batteriet ikke kun til at måle modstand med og give strøm til displayet? Eller også er der et eller andet, jeg helt har misforstået?