SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Copy_Cat efter Marts 22, 2006, 10:46:52 pm
-
Inden jeg beslutter mig for definitivt at købe en SV'er, ville jeg lige prøve at få et overblik over hvor meget jeg skal regne med at betale for reparationer/service/reservedele og hvad der nu ellers hører til.
Hvad har i haft af mekaniske fejl på jeres sv'er, og hvad kostede det?
jeg satser på at købe en lettere brugt, f.eks. en K4 der har gået omkring 4-9000km..
Hvad koster et service?
Jeg ved godt at der er forskel på hvor meget i giver (og om det f.eks. er 5000km service eller 15000km service), men hvis i er mange der skriver hvad de har givet , kan jeg (og jer andre) derved få skabt et overblik.
VH
-
SV650S K3 - udført hos Suzuki henholdsvis hos SPH Motor og FA. Moto-sport
6000km - 1.152,50 kr (1,5 arbejdstime - resten reservedele)
12000km - 1.524,39 kr (2,5 arbejdstime - resten reservedele)
18000km - 1.708,13 kr (2,5 arbejdstime - resten reservedele)
Den skal snart til 24.000km service, hvor den skal have tjekket ventiler.
Derudover tror jeg snart at kædekit skal skiftes.
-
1000 km - Enghave - 1293,66 (2.8 l olie, oliefilter, div, 2 timer a 374,-)
6000 km - FA Moto - 1242,88 (3 l olie, oliefilter, pakning, 2 svendetimer a 350,-)
12000 km - FA Moto - 5957,29 (olie+filter igen, luftfilter, pakning, 2xtændrør, samt to nye Metzeler Z6 dæk, afbalancering, 5 svendetimer a 350... hvilket jeg egentlig synes lyder som lang tid. Men hvad ved jeg... langt fra den største post på servicet. 12k service er det første store, hvor hele svineriet gåes igennem.)
-
1000 km = 1269,- kr. hos Enghave
6000 km = 1060,- kr. hos Enghave
12000 km = 3620,- kr. hos Enghave (nyt bagdæk + montering)
-
Hvad koster et service?
VH
1000km: fisk
12000km: fisk
24000km: ~1600kr, Holsted MC. (ventilkontrol + rulning/dysning)
48000km: burger og cola (ellers kan jeg jo ikke arbejde)
Diverse vedligehold har kun kostet stumper og pizza (for at variere kosten lidt), så hvis du har mod på at gøre det selv, er det billigt :-)
Jeg fik først cyklen ved 14247km, derfor "fisk" ved de første par service.
Selvgjort er velgjort, er min mening :-)
Olie, filter og de fleste stumper er købt hos Louis i Tyskland eller på eBay.
Det er som regel kun akutte paniksituationer der får mig til at handle herhjemme.
Jeg regner med ca et sæt dæk om året. De koster 16-1800 i Tyskland. Jeg monteret selv.
Jeg har scottoiler på kæden, så den ser ud til at holde omkring 35000km. Et nyt kit koster 100 euro hos Louis.de.
Olie og filter to gange om året. Koster billig billig hos Louis.
Happy biking!
8)
-
Ny cykel for mig, men de gamle kvitteringer siger:
1000 km: 522,43 Enghave (0,5 time + reservedele)
6000 km: 1552,07, Enghave (3 timer + reservedele)
12000 km: 1459,50 Fa Moto (3 timer + reservedele)
18000 km: 2312,33 Fa Moto (3,5 time + reservedele)
24000 km: 2633,26 Enghave (4,5 timer + reservedele)
Hvilket giver imellem 24-44 øre pr. km. :)
-
Jeg står overfor et 42.000 km service med min sv'er. Kan nogen fortælle mig hvad der nogenlunde laves og hvad jeg kan forvente af pris? Der blev sat ny kæde, olie, filter og dæk på for et par måneder siden.
-
Ups - aldrig genoplive oldgammel tråd ;-)
Det er lille service - næste store er ved 48k, hvor der skal tjekkes ventiler. Jeg forudsætter at du har fulgt alm. Intervaller.
Du kan se en komplet oversigt over hvad der "burde" laves, i den værkstedsmanual du finder her på forum. Om de så laver det hele, er nok en anden sag.
Det er primært efterspændinger om lidt kabelkontrol så vidt jeg husker (et fint GDS projekt), men tjek lige håndbogen.
Pris? Ingen anelse, men overvej at lave det selv ???
-
Ups - aldrig genoplive oldgammel tråd ;-)
Det er lille service - næste store er ved 48k, hvor der skal tjekkes ventiler. Jeg forudsætter at du har fulgt alm. Intervaller.
Du kan se en komplet oversigt over hvad der "burde" laves, i den værkstedsmanual du finder her på forum. Om de så laver det hele, er nok en anden sag.
Det er primært efterspændinger om lidt kabelkontrol så vidt jeg husker (et fint GDS projekt), men tjek lige håndbogen.
Pris? Ingen anelse, men overvej at lave det selv ???
Hej. Jeg er slet ikke fagudlært nok til at kunne servicere dyret selv. Jeg tænker også mere på, at det ser godt ud i service bogen at få det gjort (stempel osv). Er det unødvendigt når den har gået så mange km eller?
-
Det er vel en smagssag - tror ikke det økonomisk kan betale sig med de stempler i det lange løb. Ville ikke selv betale 10k mere for identisk cykel incl. Servicebog - og de penge får du hurtigt betalt i timepriser og mer-avance på resdele....
Kig lige i håndbogen - olien er jo netop skiftet - resten er altså ret nemt.
Og så råber man bare herinde hvis noget driller ;-)