SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: SVenstrup efter April 29, 2006, 08:09:42 pm
-
Hej med jer.
Er blevet den lykkelige ejer af en ny SV650K5. Da den er helt ny, ville jeg bare lige undersøge hvorledes jeg skal køre denne dejlige splinternye maskine? Har i nogle råd og erfaringer på dette punkt?
-
Har desværre ikke nogen tips - men TILLYKKE med den!!
Må vi se lidt billeder..? :)
-
Hvis det er selve tilkøringen du spørger efter, så er det rimeligt simpelt (i hvert fald hvis den skal køres til på samme måde som de tidligere modeller).
Du skal holde den under 5000 omdr/min de første 800 kilometer.
Derefter skal du holde den under 8000 omdr/min de næste 800 kilometer.
Og det er det. Efter de 1600 km. må du fyre den af.
Dette er forskriften fra Suzuki. Jeg mener også de skriver, at du gerne kortvarigt må komme en lille smule over de foreskrevne omdrejningstal ved acceleration mod et gearskift.
Jeg ved at nogle kan finde på at holde deres nye cykel under de foreskrevne omdrejninger de første 2000 kilometer. Dette skulle give en meget blød motorgang fremover.
Og så er der nogle som påstår at en ny maskine simpelthen bare skal have kniven med det samme, altså ingen tilkørsel overhovedet. Så vidt jeg ved bruges denne metode på banecykler, men motorerne på disse maskiner har sikkert i forvejen en relativt kort levetid, og så er man nok lidt ligeglad med om man forkorter motorens levetid på grund af at man springer tilkøringen over.
-
husk at du skal køre med varierende omdrejningstal dvs det nytter ikke at køre fra skagen til tønder med samme hastighed for at brænde kilometer af, ud på de små veje og trille :D :D
tillykke forresten :wink:
-
tillykke med den nye cykel. Jeg er enig med Freddy - Det er også den tilkøring jeg har læst om. Så ud på de herlige små veje og trille.
-
helle merete : tillykke med den nye cykel. Jeg er enig med Freddy - Det er også den tilkøring jeg har læst om. Så ud på de herlige små veje og trille.
Mit SVin er også tilkørt på den måde, og man må sige at det har virket :D
-
Og så er der nogle som påstår at en ny maskine simpelthen bare skal have kniven med det samme, altså ingen tilkørsel overhovedet. Så vidt jeg ved bruges denne metode på banecykler, men motorerne på disse maskiner har sikkert i forvejen en relativt kort levetid, og så er man nok lidt ligeglad med om man forkorter motorens levetid på grund af at man springer tilkøringen over.
Der er noget med at hvis man vil have max effekt ud af sin motor, så skal den ha "kniven" fra start..
men folk på gadecykler vil nok hellere have længere levetid.
personligt tror jeg ik det har så meget at sige mere. med de motorlegeringer der laves idag. tror bare man skal køre lidt blandet og moderat. så får den lidt af det hele :D
men der er mange meninger.. og ingen klare facts
-
Jeg tror på – at hvis bare olien når at blive varm, så kan du køre som du vil !!
Men tillykke med den :P
-
Hej
Jeg takker mange gange for hjælpen mht tilkøringen. Der er ikke andet for end at jeg må ud og trille nogle km på de små veje, så den kan få nogle km på bagen. :P Tror nu alligevel jeg holder mig til suzukis henvisninger...
-
svenstrup:
Tror nu alligevel jeg holder mig til suzukis henvisninger...
God idé... :wink:
Men bare husk:
Ingen voldsom sejtrækning og ingen vilde omdr. så skal den nok blive kørt godt til. Om det lige er 5000 eller 6000 omdr den når inden du skifter spiller ingen rolle, så længe den bare ikke får kniven derop til.