SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: AG efter Juni 19, 2006, 10:32:35 am
-
Hej
kom lige til at tænke på, hvorfor kæden skal justeres? Hvad sker der ved henholdsvis en for slap og for stran kæde? :huh: og hvad sker der hvis man har for meget olie på ? Ja når man er på job har man jo ikke så meget andet at tænke på end sin MC
-
En for slap kæde giver rykkende kørsel, og i værste fald hopper skidtet af :evil:
En for stram kæde bliver slidt op/ødelagt på ingen tid :?
For megen fedt eller olie bliver slynget af, med risiko for at det havner på dit bagdæk og........ gæt selv resultatet ved heftig nedlægning :?
-
....med for meget olie mente jeg i motoren 8) Sker der noget hvis olie niveaut er over øverste pejel mærke?
-
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)
(husk at kæden arbejder i takt med din affjedring - dvs den blir strammere eller slappere afhængigt af om din støddæmper er i bund eller top under din kørsel) Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.
-
....med for meget olie mente jeg i motoren 8) Sker der noget hvis olie niveaut er over øverste pejel mærke?
Ja ... min erfaring er i denne tråd http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=3189.0
-
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)
(husk at kæden arbejder i takt med din affjedring - dvs den blir strammere eller slappere afhængigt af om din støddæmper er i bund eller top under din kørsel) Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.
Det må da være gearkassen det går ud over :idea:
-
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)
Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.
Det må da være gearkassen det går ud over :idea:
Ja, der vist noget med at der også er en gearkasse....
så skaden ved for stram kæde vil primært ske ved den pakdåse, til akslen for foreste tandhjul. :wink:
-
Hej Joshua.
Vedr. dit spørgsmål om overfyldning af olie, hældte jeg 4 dl. for meget på min, og havde den startet op et par gange, før jeg fandt ud af at det var for meget. (Kan nogengange være en ide at kigge i bogen før man begynder...fandt jeg lige ud af). Jeg tappede det der var for meget af, og har ikke mærket nogle forandringer bagefter, men det kan sikkert afhænge af hvor længe motoren har gået bagefter.
-
Det må da være gearkassen det går ud over :idea:
Ja , det er mig der ik lige tænkte mig om... selvfølig er det ik krumtappen det går udover først.
Håber folk fangede budskabet alligevel. (jeg har fået det prædiket et par gange, lytter ik efter mere, jeg sørger bare for at den ikke er for stram :D )