SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Kreipke efter Juli 04, 2006, 11:10:24 am
-
Hej, jeg er ny her på forummet, har i en alder af 29 år besluttet mig for at udleve drengedrømmen og købe mig en motorcykel. Da jeg jo er en total nybegynder på området, ville jeg meget gerne have lidt hjælp omkring hvilken motorcykel man skal vælge og tænkte at dette nok var et godt sted at spørge.
Jeg har researchet en del selv, og er nået frem til at en SV650 er et oplagt valg, jeg blev i hvert fald anbefalet den som en god begynder motorcykel inde hos FA moto. Det jeg har forstået er at det er en god solid motorcykel, men stadig med en temmelig sporty attitude, så den også er sjov at køre om et par år.
Den anden motorcykel jeg har kig på er en Kawasaki ER-6f, den og SV650 bliver kaldt konkurrenter på alle de sider jeg har læst anmeldelser, og er så vidt jeg kan se relativt ens.
Nu er jeg jo klar over at dette er primært er et SV forum, men jeg tænkte at folk herinde måske kunne smide nogle grunde til at jeg skal vælge en Sv'er over Kawasaki. Hvis der er nogle gode grunde til at vælge Kawasakien hører jeg dem selvfølgelig også meget gerne.
På forhånd tak for hjælpen =)
Peter
-
Håber på at Smølfen skriver et indlæg til dig..
Han prøvede nemlig Kawaen da der var åbenthus hos Masi. Som han selv sagde, så var det for at prøve den da den var nærmeste pendant/konkurrent til SV'eren ..
Jeg ville ikke selv eje Kawaen, ene og alene pga bagsvingerens udseende (design).. det ligner noget fra en 125 offroader eller en knallert 45. det ser simpelthen for splejset ud. den kører sikkert fint.
og kawaen har også en "Inline Twin" motor.. ka ik huske lyden af den smølfen prøvede, da den dårligt sagde noget med org. potte.. men hvis motoren er af samme princip som suzukis klassiker GS 500, ja så ville jeg nok hellere foretrække lyden af SV'erens V motor. Den lyder i det mindste potent
SV'eren er efterhånden også en "erfaren cykel", den har været på markedet i lang tid uden store ændringer, så der er masser af stumper og ekstra halløj til den.
men hvis man vil være lidt anderledes og ikke ligne resten af danmarks vogn pakke, så er Kawaen måske noget.
Jeg ville nok foretrække at tænke praktisk i denne sammenhæng, så valget er dit :D
-
De to mc'ere er efter min mening så ens i opbygningen at det må komme an på udseendet.
-
De to mc'ere er efter min mening så ens i opbygningen at det må komme an på udseendet.
Data er stort set ens, men motorene er vidt forskellige
-
Hej Peter
Først Velkommen til :)
Jeg stod over for samme valg sidste år.. (dog som 23.årig)..
Jeg valgte lige som du tænker på lige nu at købe en SV650S (2003'er) som min første cykel..
Til at starte med var jeg MEGET glad for den, den kører godt, er nem at styre for en ny osv..
MEN (der er altid et men...)
Jeg må sige at jeg savner lidt på toppen - cyklen er stort set lige så hurtig som sin storebror SV1000S når vi snakker 0-100km/t, men så snart du render over 100 kan man godt mærke at SV650S'eren mangler lidt "ild i banditten" :)
Den eneste grund til at jeg endnu ikke har skiftet min bike er at jeg ikke kan køre cyklen ud til sine begrænsninger i sving osv. på nuværende tidspunkt. (Jeg er ganske enkelt ikke dygtig/modig nok)
På nuværende tidspunkt er jeg begyndt at køre meget "ufint", hvilket vil sige at den ofte får fuld gas i overhalinger (nogle af dem er virkelig tossede til tider) - Jeg har ikke rigtig respekt for SV650'eren - den fortæller mig ikke "Hvis du giver den bundgas så bliver det farligt"..
Jeg vil derfor mene at så snart at jeg tør/kan udnytte cyklen i sving, ja så bliver den skiftet ud med en større cykel (er blevet forelsket i en Fireblade)
Ovenstående er naturligvis ikke en tolkning af at SV650'eren er kedelig.. - det er en dejlig cykel..!
-
Hej Peter.
Først og fremmest velkommen til forum :D
Du får i min optik en lang række fordele ved SVinet. For det første er den ca. 6000 kr. billigere. De sparede penge kan (SKAL) du så bruge på noget ordentligt sikkerhedsudstyr.
Dernæst er der udseendet, men her er holdningen jo individuel. Jeg mener bare at SV looket stadig sparker røv på Kawaens, selvom det efterhånden har et par år på bagen!
Hvis vi kigger på vægten er Kawaen ca. 10 kg. tungere, og det betyder altså noget for hvor nem den er at smide rundt med på landevejen. Også selvom Kawaen har en anelse større moment.
Til Kawaens fordel vil jeg så kun nævne at jeg kunne forstille mig at den har en mere oprejst kørestilling (ligesom den nøgne SV) og måske derfor er behageligere ved langsom bykørsel.
Du får helt klar en maskine du kan have i mange år uden at blive træt af den. Jeg har en kammerat der stadig kører rundt på hans 650 på 5 år. Han kunne aldrig drømme om at skifte til noget andet, til trods for at han har prøvet mange andre maskiner.
Uanset hvad skal du købe MC med hjertet :!: Den du selv syntes er den fedeste, vil også altid være det. Uanset hvad andre kan fortælle om fordele og ulemper.
Giv den gazzz derude (og husk nu sikkerhedsudstyret!!!! :wink:)
-
Jeg har allerede regnet med sikkerhedsudstyr, der er afsat en god del penge til det i budgettet. Det er jo absolut ikke der man skal spare sine penge, så prisforskellen er heller ikke den store bekymring. Det er jo en cykel jeg kommer til at have i flere år regner jeg med, så for mig er det et spørgsmål om at træffe det rette valg, hvis det så koster lidt ekstra nu, må jeg jo leve med det. :D
Mange tak for den varme velkomst og svarene indtil nu, jeg sætter stor pris på jeres hjælp og input.
-
Jeg har aldrig kørt Kawa'en, men jeg tror nu nok, jeg ville springe på den af flere årsager..
Den kan fås med ABS. Det er meget betryggende at man aldrig kan komme til at blokere.
Den ser hamrende godt ud!
Det er ikke alle og enhver der har en :)
-
Den kan fås med ABS. Det er meget betryggende at man aldrig kan komme til at blokere.
Kom den så også med ESP begyndte den at være sikker nok til dig :wink:
-
Da jeg skulle kjøpe min første sykkel i fjor sommer/høst fikk jeg gå gjennom hva som fantes.
Såg på Ducati 750SS og 900SS(da 2001-2002 modeller), Yamaha FZ6S, ER6N via bilder og SV650S/1000S.
Landet til slutt på 650en pga design, V-twin, japansk kvalitet, og til slutt på 650 fordi jeg ville lære meg å kjøre MC før jeg hoppet på noe hurtigere. Har nå tilbakelagt 6000km på svingete norske veier og er mer fornøyd med SVen enn noensinne.
Når den engang skal byttes ut blir det for noe Touringgreier(VFR 800 03 eller nyere), rett og slett for da skal jeg ha en maskin til å krysse europa med, inkl straffevekt...
Men mitt råd til deg er; kjøp den du liker best. Synes dog maskinene er ganske forskjellige.. Tror i alle fall ikke du ville gå lei SVen med det første...
-
Kom den så også med ESP begyndte den at være sikker nok til dig :wink:
[/quote]
You watch it young man!
-
Velkommen til DK's bedste motorcykelforum. :)
Jeg vil sige det samme som mange af de andre... Lad hjertet råde.
Jeg vil dog godt lige knytte en kommentar til et par ting. De er sikkert lidt farvede af, at jeg selv har en SV'er, så bær over med det. :)
Hvis jeg i dag skulle vælge mellem de to omtalte cykler, ville jeg nok vælge på samme måde som jeg gjorde da jeg købte min SV'er for fem år siden. Jeg ville vælge SV'eren igen. Måske ikke så meget på designet, selv om jeg da er begyndt at vænne mig til det nye, kantede design. Men nok mere på grund af SV'erens "brutalitet". Det er jo en V-motor, og den har derfor både det karakteristiske rå bundtræk og den buldrende lyd, som hører sig V-motorer til.
Der nævnes godt nok af nogle, at den mangler noget i toppen, men det gør Kawa'en sikkert også. Effekt- og motormæssigt er de to maskiner jo nogenlunde i samme klasse. Og SV'eren kan da sagtens runde 200 km/t, og hvor ofte har man egentlig brug for mere? I øvrigt kan alle mennesker finde ud af at køre stærkt ligeud, selv den grønneste nybegynder. Det er der ingen ben i, og det er ikke her, SV'eren har sin force. Det er derimod på små, snoede veje. Den svinger som en drøm, den laver ikke noget utilsigtet, som du ikke har bedt den om. Den er utroligt letkørt. Og alligevel leverer den masser af udfordrende underholdning til selv meget erfarne MC-kørere. Jeg er ikke blevet træt af min endnu, og jeg har som sagt haft den i fem år. Den bliver ikke skiftet ud før den dag der er råd til enten en ZX10R eller en GSX-R 1000. :D :D
Så i mine øjne er en SV'er det oplagte valg. Den har masser af potentiale ude på vejene, og den har samtidig masser af appeal.
Og husk, at uanset hvad du vælger, så er du stadig velkommen her på forum. :)
-
Så et kvindemenneske daffe rundt på sådan én til DMC kørekursus i Juni.
Den er flot og gennemført. Ifølge hendes kæreste var den nem at have med at gøre for en nybegynder (han tøffede selv rundt på et nyt Fejeblad med lir og jeg skal gi dig skal jeg ... :cry:)
Anyway ... jeg lå ofte bag det stakkels kvindemenneske .... og i mine øjne .... den er meget let kørt :wink: og DEN LARMER IKKE DET MINDSTE ! Selv med db-killers i min kunne man ikke høre hendes kværn når jeg lukkede lidt op for "lyden" ... :wink:
Men flot er den !!
-
Den er flot og gennemført.
Husk lige at kig en ekstra gang på bagsvingeren.. næste gang du spotter en
-
Den er flot og gennemført.
Husk lige at kig en ekstra gang på bagsvingeren.. næste gang du spotter en
Jeg er enig med dig ! Det er stadig en flot cykel ... bare ikke lige så flot som et SVin ..;-)
-
Hej og velkommen til :D
Jeg har selv ejet en SV650 fra 03 og var super glad for den. Det er en FED cykel og jeg skiftede den kun ud fordi jeg ligesom Jesper J. ønskede at prøve noget med lidt mere krudt i :P
Jeg købte en Aprilia 1000 og fandt ud af at mange kræfter er fede at ha`, men også at de ikke nødvendigvis gør oplevelsen sjovere.
Solgte Apriliaen af forskellige årsager og købte en Kawasaki Z750 som jeg morer mig vældigt på for tiden...
Nå, jeg har iøvrigt prøvet Kawasaki ER6 og det er en fin lille bike. Den var monteret med en Ixil udstødning der LARMEDE alt for meget. Jeg synes ikke den (motorcyklen) lyder ret godt, den støjer bare :wink:
Jeg vil anbefale dig at købe en SV, der er uanede muligheder i den cykel :D
Har du forresten tænkt på at en Kawasaki Z750 kun koster en smule mere end de to andre cykler? Det var måske også en mulighed?
-
Har du forresten tænkt på at en Kawasaki Z750 kun koster en smule mere end de to andre cykler? Det var måske også en mulighed?
Jeg har egentlig ikek kigget på cykler større end 650, jeg regnede egentlig med at de nok var lidt for voldsomme for en nybegynder som mig. Jeg er ude efter en god begynder cykel, men samtidig skulel dne jo også gerne være sjov at køre på om et par år også. Men jeg kaster da lige et blik på 750'eren, bare for lige at se.
Tak for alle kommentarerne, man føler sig overordentlig velkommen her må jeg sige, så uanset hvad valget falder på vil jeg da helt sikkert komme her fremover. =)
-
Tja, jeg synes egentlig at både SV'eren og ER-6'eren er ret fede... jeg har svært ved at sige ret meget om ER-6'eren efter den ret korte prøvetur... men jeg forsøger alligevel.
Den har absolut ikke problemer med bundtræk, og momentet lader til at følge SV'erens ret nøje i løbet af omdrejningerne. Modsat Paw syntes jeg at Ixil-potterne lød rigtig fint, men V2-vellyd var det ikke. Hvilket undrer mig, jeg mindes engang at have læst at ER-6'eren skulle have 90 graders tænding mellem de to cylindre, men kan ikke finde noget til at støtte min påstand. Hvis den har, er det ikke en tilfældighed fra Kawas side - går målrettet lige efter SV-markedet.
Det var en ER-6n jeg prøvede og den virker umiddelbart meget mere "bøllet" end min SV-S, og det er her jeg tror at man skal gøre op med sig selv hvad man egentlig er til, for cyklerne er umiddelbart ret ens i køreegenskaber, men en længere test ville uden tvivl sætte noget mere lys på emnet. Fun factoren er i top på begge og ER-6'eren har det rigtig godt på de små krøllede. Hvis det er det sportslige udtryk man er efter, så er det en SV-S der dur. ER-6f'eren er simpelthen for touring-agtig i sammenligning. Hvis det er naked, ville jeg tage en ER-6n, den har for mig et meget federe og markant udtryk end SV-N, det eneste problem er bagsvingeren som ligner jeg-ved-ikke-hvad. Der MÅ simpelthen komme nogle after-market løsninger, ligesom vi alle fjerner campingbordet.
ER-6n'eren gav mig et kæmpe grin i fjæset og jeg ville bestemt ikke skamme mig over at komme trillende på den, selv med den bagsvinger... ER-6f derimod :x Urgh.
-
Hvis pengepungen er til en Kawa Z750 , så GO FOR IT !!!!!!!!!!!! Fed cykel ! og umiddelbart mere sportslig end de to du har kig på. Selvom man sidder oprejst
-
Hej Peter
På den blå avis hjemmeside fandt jeg lige en lille test er kawa'en http://www.dba.dk//asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=40166&NyhedskategoriID=82&SekItem=82&Sogning=&Query=Indtast+et+s%F8geord
Det kan måske være lidt til hjælp...
-
For lige at følge op, så er der i det nyeste engelske Bike en head-to-head af ER-6f og SV650S. Jeg skrev godt nok at momentkurverne lod til at være ret ens på de to, men det her er jo helt latterligt...
-
En anden visuel forskel er udstødningen på kawa'en .. det er selvfølgelig en smags-sag, men jeg synes godt om det buell-agtige initiativ.
-
Man kan jo sige meget om sådan en ER-6F, men det er også en jeg kunne finde på at kigge efter... Men har desværre ikke prøvet den endnu. Så kan ikke hjælpe med hvordan den ser ud... Men prøv dog dem begge og vælg den der "ligger bedst i hænderne"... Det er forskelligt fra person til person hvad man søger og hvad man kan lide...
Så mit endelige råd er: Vejledning er godt... Erfaring er bedre... (siger ham der er købte en SV1000S mens han sidder i Irak og stadig kun har set billeder af mine forældre der har den i garage 18 dage endnu :afro:)