SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Palle efter Marts 07, 2005, 10:03:43 am
-
Hvad fylder i tanken med?
Min SV650S 03' kræver blot oktan 92 blyfri...og har aldrig fået andet.
Er der noget at hente i oktan 98 som jo stadig kan købes enkelte steder.
Har I nogen erfaringer?
-
Jeg kører på ren Nitroglycerin!! :lol: :lol: :twisted: :twisted:
Nah! 95 blyfri :wink:
-
jeg plejer også at tanke 95 oktan
-
Min drikker oktan 92, har (næsten) altid gjort det :)
95 går også, men jeg mærkede ingen forskel, så jeg sparer lidt på guldet.
Det eneste den slet ikke kunne lide var V-Power fra Shell :evil:
Tomgangen var ustabil, og under acceleration skød og rystede kræet som om den kørte på halvt vand.
Jeg prøvede det to gange med nogen tids mellemrum, for at se om det bare var en dårlig tankfuld jeg havde fået. Det var det IKKE :!:
Efterfølgende skulle der køres godt en halv tank 92 igennem før den gik ordentligt igen :cry:
-
Min drikker oktan 92, har (næsten) altid gjort det :)
95 går også, men jeg mærkede ingen forskel, så jeg sparer lidt på guldet.
Det eneste den slet ikke kunne lide var V-Power fra Shell :evil:
Tomgangen var ustabil, og under acceleration skød og rystede kræet som om den kørte på halvt vand.
Jeg prøvede det to gange med nogen tids mellemrum, for at se om det bare var en dårlig tankfuld jeg havde fået. Det var det IKKE :!:
Efterfølgende skulle der køres godt en halv tank 92 igennem før den gik ordentligt igen :cry:
Hm.. sjov oplevelse :? ? Jeg har hidtil selv kørt V-power, udfra den betragtning at det er en indsprøjtningsmotor og det rensemiddel der er i V-power er godt for FI systemet. MEN nu har jeg efterhånden fået den opfattelse at det meste benzin der produceres i EU er tilsat et rensemiddel (i USA er det lov!) af en art, og der derfor ikke er nogen særlig grund til at ofre de sidste par ører.
Generelt kan man vist roligt rette sig efter anvisningerne i manualerne - der er ikke noget at hente ved højere oktan - tværtimod.
- Jeg skal prøve at finde en teknisk beskrivelse om oktan & motorgang senere -
EDIT:
Så fandt jeg en forklaring (på udenlandsk):
As a matter of fact, the correlation is between combustion chamber design, fuel octane rating and compression ratio. The combustion chamber design determines the spread (or travel) of the flame (it must burn, not explode) combined with intake mixture and "swirl", the octane determines the fuels resistance to detonation, or beginning to burn before T-D-C and spark is initiated, and the higher compression ratios have a much greater tendency to cause premature detonation due to the heat generated by the compression of the mixture. Thus, higher octane levels should benefit higher compression engines. 11.3 : 1, as found in the SV is not really considered high. 12:1, 12.5:1, and higher, now that can cause ya problems.
Vær også opmærksom på forskellige udregningsmetoder til oktan beregning:
Den amerikanske er: RON+MON/2 (også kaldet 'anti-knock' indeks eller PON = Pump Octane Number)
Den europæsike er: RON (eller Research Method)
RON:
(RON, Research Octane Number)
Research Octane Number. Et mål for antibankningseffekten af et stof på motoren. Tallet findes ved laboratorieforsøg med motor ved høje omdrejningstal. Metoden er beskrevet i EN 25164. RON tallet varierer med kulbrintens struktur. Isooctan (2,2,4-trimethylpentan) har RON 100 pr. definition. Rent n-heptan har RON 0 pr. definition. Måles på en testmotor ved lavt omdrejningstal og simulerer som sådan forholdene under bykørsel.
MON
Måles ved højt omdrejningstal og simulerer herved forholdene under landevejskørsel. For benzin er MON typisk ca. 10 enheder mindre end MON
Da MON giver et lavere tal, vil de amerikanske oktan tal derfor også være lavere.
-
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan :?:
Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker :oops:
Mvh
Matthias H
-
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan :?:
Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker :oops:
Mvh
Matthias H
Hvad står der i manualen til 650'eren?
1000'eren kræver 87 PON (PumpOctaneNumber eller RON+MON/2)
Det svarer til minimum 91 oktan eller højere efter Research method (RON)
-
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan :?:
Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker :oops:
Mvh
Matthias H
Hvad står der i manualen til 650'eren?
1000'eren kræver 87 PON (PumpOctaneNumber eller RON+MON/2)
Det svarer til minimum 91 oktan eller højere efter Research method (RON)
Er ikke indehaver endnu, men rart at vide... Aner det derfor ikke !
-
I instruktionsbogen til min SV650S 03' står der 91 eller højere (RON).
Tak til Nyg for det fine og forklarende indlæg!
-
hvorfor anbefaler de fleste testkører / journalister (motorcykelblade) at man køre på oktan 98. :?:
personlig køre jeg på oktan 95 men har tænkt mig at prøve oktan 98 ved lejlighed, mest for sjov med at der på bike´s hjemmeside er en liste over tankstatione der har oktan 98.
:)
http://www.bike.dk/nyheter/visa.php?id=160
link med liste over tankstationer der har oktan 98
-
hvorfor anbefaler de fleste testkører / journalister (motorcykelblade) at man køre på oktan 98. :?:
personlig køre jeg på oktan 95 men har tænkt mig at prøve oktan 98 ved lejlighed, mest for sjov med at der på bike´s hjemmeside er en liste over tankstatione der har oktan 98.
:)
http://www.bike.dk/nyheter/visa.php?id=160
link med liste over tankstationer der har oktan 98
Jeg har lidt på fornemmelsen at der er opstået et par lidt skæve opfattelser omkring oktan/kvalitet.
Dels så frygter nogle at den benzin man får ved at tanke et vist antal oktan, ikke lever op til det minimum det står på tappehanen, og derfor vil sikre sig det rigtige minimum oktantal ved at tanke så 'højt' som muligt.(hvilket jeg mener er noget værre pladder)
Dels så er der vel et vist snobberi forbundet med selv benzin - "den skal bare ha' det bedste der findes, så jeg køber det dyreste..!"
(hvilket jeg mener er forståeligt nok, men ikke særligt fornuftigt)
Men som indlægget ovenfor skulle antyde, har det altså mest noget med forbrændingskammerets konstruktion at gøre hvilke krav der stilles til oktan tal, og det er forhåbentlig det der ligger bag når motorjournalister udtaler sig om emnet. Dermed skulle det så også gerne være i en specifik motor sammenhæng, at det sker! Ellers er de vel bare nogen fladpandede bladsmørere ;-)
Altså:
Et for lavt oktan tal kan resultere i motor 'banken' = selvantændelse af benzinen for selve tændrørstændingen. Det giver selvsagt en unødvendig høj belastning af motorens indre dele, og en dårlig effektudnyttelse/benzin økonomi
Et for højt oktantal i fht det foreskrevne vil egentligt ikke skade som sådan, men i en motor som SV'ens heller ikke give nogen effekt. SV'ens tænding er justeret til at køre med 91 okatan eller højere, og hvis man hælder 98 oktan på, tænder den derfor på nøjagtig samme tidspunkt som den ville have gjort med 91 oktan. Bezinen brænder ikke kraftigere ellere hurtigere, men kan blot tåle en højere temperatur.
Så at jeg skrev 'tværtimod' i min første post i denne tråd er egentlig ikke helt rigtigt - beklager.
-
Ok, nu bliver jeg lidt snedig, kan man så foå stillet tændningen til at køre på oktan 98 og på den måde få en hest mere i sin motor :?:
:D
-
Haahahahha :D :lol: :lol:
-
Ok, nu bliver jeg lidt snedig, kan man så foå stillet tændningen til at køre på oktan 98 og på den måde få en hest mere i sin motor :?:
:D
Der er ikke mere energi i 98 oktan.
Oktantallet siger noget om hvordan man undgår banken.
Det er et samspil mellem formen på forbrændingskammeret, kompressionen og tændingen der afgør hvornår man får en optimal forbrænding. Altså forbrændt al bezinen uden detonation (tændingsbanken). Så ideen med at stille tænding efter oktantallet er vel i sig selv lidt meningsløs?
Der vil til gengæld være mening i at finde ud af hvor lavt et oktantal som maskinen kan køre på uden banken - og dermed også få den optimale forbrænding/udnyttelse af den benzin der tilføres.
Lavt oktantal er lig med et lavere antændelsestemperatur, altså bringer kompressionens varmeudvikling i cylinderen benzinen tættere på antændelses temperaturen - tændrøret klarer resten.
Forskellen mellem den temperatur som kompressionen skaber og den der skal til for en forbrænding kan finde sted er altså mindre ved et lavt oktantal
Hvis kompressionen er meget høj vil det kræve et oktan tal der kan klare den deraf følgende høje temperatur uden at detonere (altså eksplodere før forbrænding). Optimalt er at finde balancen mellem at undgå detonation og mindst mulig forskel i temperatur mellem den der er opnået af kompression og den der er krævet til forbrænding.
Formen på forbrændingskammeret skal hjælpe til at forbrændingen sker så jævnt som muligt, og derved undgår 'lommer' af ubenyttet benzin. Hvis benzinblandingen forbliver i en 'damp' form indtil tændingstidspunktet og temperaturen i blandingen er tæt på antændelsestemperaturen kan det opnås. Modsat vil en ujævn/ufuldstændig forbrænding være uøkonomisk og svine forbrændingskammeret til med kulstof. Desuden vil det også øge forureningen.
Så for endelig at svare på dit spørgsmål, så kan du da godt stille på tændingen, men det ændrer jo ikke på hverken kompression eller forbrændingskammer. Spørgsmålet må derfor være om MC'en af andre årsager (støj/miljø) er indstillet suboptimalt fra fabrikken, og du derfor kan opnå effektforøgelse ved tændingsforskydning?
-
Det er jo dejligt at kommet tilbage en onsdag morgen – og få så meget ny viden.. Tak gutter
-
Hej...
Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af en SV 650S fra 02..
I starten tankede jeg bare 95 oktan på den lokale OK tank..
Men da vi en dag var ude og køre en længere tur, holdt jeg forbi HAAR benzin i vejle og tankede 95....
Dette gjorde at den blev mere levende med forenden, men troede bare det var mig selv der ikke havde fået drejet håndtaget i bund det første stykke tid... ( Er min første cykel)
Men det gik over igen næste gang jeg tankede OK.
Så var det faktisk slut med at den løftede forhjulet ved acc....
Har efter følgende Tanket 98 oktan, hvilket efter min mening har gjort at den letter helt vildt.... Tipper bagover i første hvis jeg ikke får holdt lidt igen....
Så "tror" altså det har lidt at sige....
Jeg vil ihvertfald holde mig fra OK benzin for efter tiden...
-
Kom lige i tanke om noget andet også... Ved godt man ikke helt kan sammenligne, men alligevel....
Havde for et stykke tid siden en VW Vento VR6, En 2.8 6 cyl benzin fætter...
Den havde ifølge instruktionsbogen 230 NM med 95 oktan, men 240 NM med 98 oktan...
Samme HK...
Og dette er uden NOGEN form for justering.
Den kan ikke selv just tænding eller indsprøjtning...
Så Oktan tal HAR noget at sige....
-
Kom lige i tanke om noget andet også... Ved godt man ikke helt kan sammenligne, men alligevel....
Havde for et stykke tid siden en VW Vento VR6, En 2.8 6 cyl benzin fætter...
Den havde ifølge instruktionsbogen 230 NM med 95 oktan, men 240 NM med 98 oktan...
Samme HK...
Og dette er uden NOGEN form for justering.
Den kan ikke selv just tænding eller indsprøjtning...
Så Oktan tal HAR noget at sige....
Hm.. jeg er nu lidt skeptisk.
Jeg kan forstå at der kan være forskel på kvaliteten fra de forskellige stationer (i.e. hvor godt de opfylder specifikationerne).
Jeg kan også forstå det hvis din Vento i konstruktion og justering har været optimeret til 98oktan.
Ellers forstår jeg ikke hvad årsagen er. Er der ikke nogen kemi ing. derude?
-
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.
-
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.
Ja, det lyder mere rimeligt - og er også mere i tråd med de tekniske forklaringer jeg fandt i løbet af min lille research på området da tråden startede... 8)
-
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.
Som jeg prøvede at skrive i mit indlæg, er det UDEN nogen form for just... :)
Bilen har ikke bankesensor.... Og tænding eller indsprøjtning bliver ikke just pga af lavere eller højere oktan....
Men har læst engang, at oktan tallet indikere mængden af indhold, af noget der hedder, MTBE (TROR jeg nok, kan ikke helt huske det..)
Dette stof er en form for æter, og jo mere af det jo "flere kræfter" i samme mængde benzin...
Derfor holder jeg stadig på at du får en anden forbrænding med 98 i forhold til 92.....
Hvilket efter min erfaring giver mere træk....
-
http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx