SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Smølfen efter August 05, 2006, 01:48:56 pm
-
Efter 20.000 km synes jeg det lugter af at et nyt kædekit er tiltrængt, da jeg nu ofte skal stramme kæden.
Jeg ville i den forbindelse gerne have et N-kit på for bedre optræk, men hvordan er det nu ... kan jeg bare tage et N-kit til K3+ 650'ere og så passer det på min K4 650S i kædelængde og det hele? Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde et entydigt svar i de gamle tråde om emnet. Hvad har andre gjort?
-
Efter 20.000 km synes jeg det lugter af at et nyt kædekit er tiltrængt, da jeg nu ofte skal stramme kæden.
Jeg ville i den forbindelse gerne have et N-kit på for bedre optræk, men hvordan er det nu ... kan jeg bare tage et N-kit til K3+ 650'ere og så passer det på min K4 650S i kædelængde og det hele? Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde et entydigt svar i de gamle tråde om emnet. Hvad har andre gjort?
øhhh N-kit for bedre optræk..... er det ikke samme gearing - men forskellig kædelængde...?
Sådan er det i hvertfald på kilo-svinene.....
Mvh
GD
-
øhhh N-kit for bedre optræk..... er det ikke samme gearing - men forskellig kædelængde...?
Sådan er det i hvertfald på kilo-svinene.....
Nej, ikke på 650'erne
-
Der er helt klart noget optræk at hent på en 650'er har en kammy der lige har skiftet til et N kit
-
øhhh N-kit for bedre optræk..... er det ikke samme gearing - men forskellig kædelængde...?
Sådan er det i hvertfald på kilo-svinene.....
Nej, ikke på 650'erne
Ja så blev jeg da så klog... :D :D :D
MvH
GD
-
Der er helt klart noget optræk at hent på en 650'er har en kammy der lige har skiftet til et N kit
Så det passede bare lige på med kædelængde og det hele?
-
Det går jeg da ud fra, men han fik det på hos Ry MC ( iøvrigt DK's bedste MC shop ) så det kan da godt være der blev kortet lidt af kæden , men det er da noget jeg kan finde ud af
-
Hvad er et N kit?
-
uden og vide det vil jeg gætte på det er fra en sv650n :D
-
Det er så også helt korekt og det er lige et par tænder lavere gearet.
nok til bedre optræk men ikke så meget lavere at den ikke stadig kan hænge på kilo SVin op til 200 :innocent:
-
nok til bedre optræk men ikke så meget lavere at den ikke stadig kan hænge på kilo SVin op til 200 :innocent:
Ville vel også være underligt...
HM (kører SV650N '99) og jeg er lige hurtige fra 0-100 - men fra 80-180 er jeg et godt stykke foran på min SV650S K3
-
N-kit har 45 tænder bagpå og kæden har 110 led.
S-kit har 44 tænder bagpå og kæden har 108 led.
N-kit giver bedre optræk. det er mest mærkbart i starten (læs, mere spas på ét hjul) :D
Det er kun 6½'eren der er forskelligt gearet.
-
Er der nogen der ved hvor man kan få fat i et for-tandhjul som har 1 tand mindre til en SV1000s???
Ville gerne prøve at geare den 1 tand ned foran. (Svarer til ca 3 tænder bagpå)
-
Okay, jeg tror jeg vil spørge på en anden måde... Jeg VED det her er blevet dækket her før, men kan simpelthen ikke finde det...
Er det ikke kun på 1000'eren at N-modellen har fået en længere bagsvinger i forhold til S? For hvis 650N og 650S har samme længde bagsvinger, passer et 650N-kit formodentlig direkte på 650S'eren.
-
Er der nogen der ved hvor man kan få fat i et for-tandhjul som har 1 tand mindre til en SV1000s???
Ville gerne prøve at geare den 1 tand ned foran. (Svarer til ca 3 tænder bagpå)
Det kan du her:
http://www.bandcexpress.co.uk/cgi-bin/bc_page.pl?cat=SPR-ROAD&nav=Suzuki
Du scroller bare ned på siden til du finder din bike :)
-
Okay, jeg tror jeg vil spørge på en anden måde... Jeg VED det her er blevet dækket her før, men kan simpelthen ikke finde det...
Er det ikke kun på 1000'eren at N-modellen har fået en længere bagsvinger i forhold til S? For hvis 650N og 650S har samme længde bagsvinger, passer et 650N-kit formodentlig direkte på 650S'eren.
Hmm, smølf - jeg går ud fra at du mener at kædelængden skal være den samme hvis bagsvingeren på en 650N og 650S har den samme længde? Men det er vel ikke tilfældet hvis N's bagtandhjul har en tand mere en S's bagtandhjul? Det betyder jo at N's bagtandhjul er større end S's bagtandhjul og derfor skal bruge mere kæde (=650N's kæde skal være længere end 650S's)?
Er jeg fuldstændig galt på den her og bør bare holde kæft eller :huh: ?
-
N-kit har 45 tænder bagpå og kæden har 110 led.
S-kit har 44 tænder bagpå og kæden har 108 led.
N-kit giver bedre optræk. det er mest mærkbart i starten (læs, mere spas på ét hjul) :D
Det er kun 6½'eren der er forskelligt gearet.
Hhhhmmmm... Er det ikke det som Alex har skrevet???
-
Hmm, smølf - jeg går ud fra at du mener at kædelængden skal være den samme hvis bagsvingeren på en 650N og 650S har den samme længde? Men det er vel ikke tilfældet hvis N's bagtandhjul har en tand mere en S's bagtandhjul? Det betyder jo at N's bagtandhjul er større end S's bagtandhjul og derfor skal bruge mere kæde
Det er LIGE præcis det jeg mener. Hvis det forholder sig således, kan jeg bare smække et komplet N-kit på uden at tænke mere på kædelængde og tænder.
-
Jeg kører med 1 tand mere bag dvs. 45 tænder, men stadig med 108 led på kæden. Ingen problemer der.
Jeg har bare bildt mig selv ind at bagsvingeren ikke er ens på dem, da der er en der har fortalt mig at de ikke passer hugger sammen.
-
Hvis man kigger på www.ronayers.com (http://www.ronayers.com) og taster part nummer : 61000-19F11 ind i den boks de har, hvor man kan finde ud af hvilke cykler der bruger det indtastede partnummer ("Where does this part fit?" ), så kan i se at N'erne deler bagsvinger med S'erne. (det er suzuki, de genbruger hvor de kan..)
-
Er der nogen der ved hvor man kan få fat i et for-tandhjul som har 1 tand mindre til en SV1000s???
Ville gerne prøve at geare den 1 tand ned foran. (Svarer til ca 3 tænder bagpå)
Kør til en Kawasaki forhandler og bed om et fortandhjul til en ZX-9R. Den passer og er med 16 tænder.
-
Smarte Luske ;) Det ser også ud til at være tilfældet med 1000'erne og de nye 650'ere. Jeg gad nok vide hvor det med at N-modellen skulel have en længere bagsvinger kommer fra...
Og alligevel tror jeg at jeg ved det. Efter at have siddet med lidt gymnasie-trigonometri, har jeg fundet ud af at baghjulet kun rykkes en-to millimeter (hvis overhovedet så meget) ved kun at skifte en tand ned bagpå. Den "længere bagsvinger" på N'eren består muligvis bare i de to ekstra led på kæden, hvilket vil give baghjulet et flyt i cm-enheder.
-
når man skifter kædekit og vil "geare" sin cykel, sørg for at få så kort en kæde som muligt, derved har man mere luft til at stramme kæden op, når den med tiden bliver slappere. Et andet plus er at det giver en lidt kortere aksel afstand = styrevillighed :wink: , hvis man sørger for at den er så kort som muligt fra start.
-
når man skifter kædekit og vil "geare" sin cykel, sørg for at få så kort en kæde som muligt, derved har man mere luft til at stramme kæden op, når den med tiden bliver slappere. Et andet plus er at det giver en lidt kortere aksel afstand = styrevillighed :wink: , hvis man sørger for at den er så kort som muligt fra start
Jeps, jeg er nået til samme konklusion - 108 led, 45 tænder
-
når man skifter kædekit og vil "geare" sin cykel, sørg for at få så kort en kæde som muligt, derved har man mere luft til at stramme kæden op, når den med tiden bliver slappere. Et andet plus er at det giver en lidt kortere aksel afstand = styrevillighed :wink: , hvis man sørger for at den er så kort som muligt fra start
Jeps, jeg er nået til samme konklusion - 108 led, 45 tænder
er det gjort ved at skubbe akselen helt frem, og se hvormange led der skal til for at få kæden til at passe.. ??
-
er det gjort ved at skubbe akselen helt frem, og se hvormange led der skal til for at få kæden til at passe.. ??
Nej det var ved at regne på hvor meget hjulet ville flytte sig, med et tandhjul på 45 tænder i stedet for 44 - det er så lidt at det er ligemeget. 108 led er hvad den normalt kører med. Man kunne sikkert godt bruge en lidt kortere kæde, for også at opnå kortere akselafstand, men tja... det har jeg ikke kigget på. Jeg ønsker bare ikke en længere afstand end standard.
-
Jeg gad nok vide hvor det med at N-modellen skulel have en længere bagsvinger kommer fra...
Måske fra dem som har forsøgt at montere en S-model hugger på en N-model...?
-
Måske fra dem som har forsøgt at montere en S-model hugger på en N-model...?
Good point! Nu fatter jeg endnu mindre ;)
-
Måske fra dem som har forsøgt at montere en S-model hugger på en N-model...?
Good point! Nu fatter jeg endnu mindre ;)
det er også noget ævl.. :D :D
mht længere kæde med N-kit, så er det ikke noget problem. bagakslen kan sagtens være der, også når kæden er ved at være slidt..
men kan da godt følge ideen i at have kortere akselafstand.. måske skulle jeg prøve det en dag.. :wink:
-
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
:afro:
-
Hva hvis man får mindre fortandhjul på så blir den da helt umulig at holde ved jorden, ihvertfald a 1000 naked model 8), måske sku man prøve bare for sjov :whatever:
-
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
:afro:
øhhh bøøhh... HVAD ...?
Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:
mvh
GD
-
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
:afro:
øhhh bøøhh... HVAD ...?
Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:
Forestil dig, at du har et 15-tands foran og et 45-tands bagpå. Så vil det forreste tandhjul tage præcis tre omgange, hver gang det bageste tandhjul drejer én omgang. Det vil sige, at en given rulle på kæden vil ramme præcis det samme "hul" på tandhjulet altid.
Det kan efterprøves ved med en spritpen at markere et nittehoved på kæden og det tilsvarende "hul" på tandhjulet, og så trille hjulet rundt nogle gange. Da du sandsynligvis ikke kører med et 15/45 kædekit, vil du se at den markerede rulle "vandrer" i forhold til det markerede sted på tandhjulet. Og det skulle så give et ensartet slid overalt. Om det rent faktisk passer, tør jeg så ikke sige.
-
Jeg kan simpelthen ikke få det med 15/45 til at passe. At antallet af tænder ikke bør gå op i antallet af led, kan jeg såmænd godt se en smule mening i, men hvilket led på kæden der rammer hvilket hul på et tandhjul, bør da være uafhængigt af antallet af tænder på det andet tandhjul, eller f.eks. om der overhovedet er et andet tandhjul.
I tænker ikke på den situation hvor to tandhjul griber ind i hinanden, altså uden kæde?
Det kan da være jeg skal gå ned og tegne lidt på min nye kæde ;)
-
jeg er nu også pænt sikker på at det er noget sludder at, det skulle have indflydelse på slidet af kæden... det var det jeg gerne ville have uddybet... begge tandhjul har da fat i samtlige led, uanset hvad.
Mvh
GD
-
Det er en teori som man bruger indenfor gearkasser men jeg tror også man skal sortere lidt i det når det drejer sig om kædetræk... i dette tilfælde skal ledene som smølfen skriver også gå op før der vil være denne risiko for slid.
-
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
:afro:
øhhh bøøhh... HVAD ...?
Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:
Forestil dig, at du har et 15-tands foran og et 45-tands bagpå. Så vil det forreste tandhjul tage præcis tre omgange, hver gang det bageste tandhjul drejer én omgang. Det vil sige, at en given rulle på kæden vil ramme præcis det samme "hul" på tandhjulet altid.
Det kan efterprøves ved med en spritpen at markere et nittehoved på kæden og det tilsvarende "hul" på tandhjulet, og så trille hjulet rundt nogle gange. Da du sandsynligvis ikke kører med et 15/45 kædekit, vil du se at den markerede rulle "vandrer" i forhold til det markerede sted på tandhjulet. Og det skulle så give et ensartet slid overalt. Om det rent faktisk passer, tør jeg så ikke sige.
Jeg tvivler på at der vil opstå større slid, eller kortere levetid, men muligvis vil "polygon-effekten" stige. Om det har nogen indflydelse på noget kan jeg ikke overskue, det kunne være vibrationer, egensvingninger eller lign.
-
Kørte selv med 14 tands foran på min gamle SV650 s og det er mega sjovt :lol: :lmao: :lol: :lmao: :lol: :lmao: :D :lmao: men man kan sagtens holde forhjulet på jorden kan anbefales købte mit tandhjul hos holtug mc.
-
Hva hvis man får mindre fortandhjul på så blir den da helt umulig at holde ved jorden, ihvertfald a 1000 naked model 8), måske sku man prøve bare for sjov :whatever:
Det har ændret en del at sætte en 2cm lavere forgaffel på, for efter den kom på kunne min sv1000s ikke trække op i 2 uden hjælp mere.
Som den er nu kan den ved 6000 omdr/min luk gassen og FULD rolade trække op i 2 gear, men hvis man bare trækker den i ørene så rejser den sig stadigt ikke sådan uden videre.
Den er til gengæld blevet mere rask til at gå på hjul ud over bulerne på vejenen. :P :P :P