SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Bill efter November 10, 2006, 11:55:30 am
-
Ja, som titlen antyder, så er her lige en spørgsmål vedr. dæk.
Jeg har fået et Pilot power fordæk fra Reifenversand, men umiddelbart vil jeg mene at pilen peger i modsat retning af hvad der burde være logisk, når man kigger på mønsteret. Men det kan godt være at det er anderledes på et motorcykel fordæk end på biler...
EDIT: Sker der noget ved at køre mod retningspilene, hvis de nu har vendt pilen forkert i forhold til mønsteret??
-
Det vil jeg også mene :)
Er selv ved at bestille et sæt Power :)
-
ok - men lad os nu bare antage at det dæk bliver produceret i den samme form hver gang... så vil de nok have opdaget det omkring nu hvis pilen peger forkert... så jeg tror ikke det er tilfældet.
-
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
-
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Nemlig ja.... http://www.svrider.dk/gallery/displayimage.php?album=25&pos=16
-
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Det virker bare ulogisk, da man umiddelbart vil føre vandet ind under dækket i stedet for væk far dækket.
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Nemlig ja.... http://www.svrider.dk/gallery/displayimage.php?album=25&pos=16
Virker stadig mystisk
-
Metzler, som vist nok lavede et af de bedste dæk til både våd og tør vej omkring 1986 :hand: havde også mønsteret i den "gale" retning på fordækket.
-
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Det virker bare ulogisk, da man umiddelbart vil føre vandet ind under dækket i stedet for væk far dækket.
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Nemlig ja.... http://www.svrider.dk/gallery/displayimage.php?album=25&pos=16
Virker stadig mystisk
jeg tror at dit hoved er forblændet af flade bildæk, som netop har brug for at kunne lede vandet væk, prøv at se trædefladen på dit mcdæk, den er meget mindre, og hvis du så oven i hatten ville have kanaler til at lede vand væk med, så er der ikke meget dæk tilbage :(. Men du skal da være velkommen til at vende dækket om og så tage en tur igennem en vandpyt, og se hvornår du aquaplaner :twisted: :twisted:
-
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Det virker bare ulogisk, da man umiddelbart vil føre vandet ind under dækket i stedet for væk far dækket.
det er helt rigtigt med pilen den vej..... med det mønster
Nemlig ja.... http://www.svrider.dk/gallery/displayimage.php?album=25&pos=16
Virker stadig mystisk
Bla bla bla.. Men du skal da være velkommen til at vende dækket om og så tage en tur igennem en vandpyt, og se hvornår du aquaplaner :twisted: :twisted:
Tak skal du alligevel ha :D
-
Det var det samme på mit metzeler M1 dæk.
Du skal tænke på hvordan mønsteret ser ud når det rammer asfalten.
Pointen er at vandet ledes bagud og ud til siden, så det kommer væk fra dækket.
Hvis mønsteret vender den "rigtige" vej, så vil vandet (eller en del af det) ledes foran dækket, hvor det sammen med "det nye vand" som dækket rammer vil danne en "bovbølge" ligesom på et skib. (groft sagt)
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det :rolleyes:
-
Det var det samme på mit metzeler M1 dæk.
Du skal tænke på hvordan mønsteret ser ud når det rammer asfalten.
Pointen er at vandet ledes bagud og ud til siden, så det kommer væk fra dækket.
Hvis mønsteret vender den "rigtige" vej, så vil vandet (eller en del af det) ledes foran dækket, hvor det sammen med "det nye vand" som dækket rammer vil danne en "bovbølge" ligesom på et skib. (groft sagt)
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det :rolleyes:
Lyder fornuftigt... men så siger du samtidig at bildæk har et problem med at skylle en bov af vand foran sig eller hvad?
-
Det var det samme på mit metzeler M1 dæk.
Du skal tænke på hvordan mønsteret ser ud når det rammer asfalten.
Pointen er at vandet ledes bagud og ud til siden, så det kommer væk fra dækket.
Hvis mønsteret vender den "rigtige" vej, så vil vandet (eller en del af det) ledes foran dækket, hvor det sammen med "det nye vand" som dækket rammer vil danne en "bovbølge" ligesom på et skib. (groft sagt)
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det :rolleyes:
Lyder fornuftigt... men så siger du samtidig at bildæk har et problem med at skylle en bov af vand foran sig eller hvad?
jeg tror det virker meget anderledes på biler, for der er jo meget mere mønster og det er også dybere, så det kan transportere vandet væk på en helt anden måde.
-
Har nu kørt to sæt af med pilen i den "forkerte" retning men uden tvivl verdens bedste dæk
-
Jeg vil give dig ret i at det ser forkert ud, men........
Hvis man nu forestiller sig at man drejer/ligger sig ned, så vender mønsteret jo lige pludselig rigtigt :loser:
Så bliver vandet smidt ind mod midten at dækket og væk fra der hvor man har kontakten med vejen........
Bare lige en tanke.............. :rolleyes:
-
Hej Bill
Som der bliver skrevet er den god nok med pilen.
Med hensyn til at vende dækket "forkert", så har jeg masser af gange vendt mine dæk( metzeler rennsport), på min ræs cykel, når det blev slidt. Dette er oftest gjort, når jeg har kørt på en bane med mange sving til samme side, som f.eks. Knutstorp. Om det er en god idé ved jeg ikke men jeg har aldrig haft problemer. Dog ville jeg aldrig gøre det i regnvejr.
MVH
Peter Graff
-
Har nu kørt to sæt af med pilen i den "forkerte" retning men uden tvivl verdens bedste dæk
Hvorfor vender du det forkert?
Lyder fornuftigt... men så siger du samtidig at bildæk har et problem med at skylle en bov af vand foran sig eller hvad?
Ja, og jo bredere dæk, jo mere bølge og jo større tendens til aquaplaning.
Generel kloge-Åge: :whatever:
Karkassen skal vende den rigtige vej. På biler skal der både sættes igang (de fleste) og stoppes igen med forhjulene. Derfor skal mønsteret vende rigtigt da karkassen er lavet til træk i begge retninger.
At MC-karkasser kun er lavet til én retning fremgår "tydeligt" af lidt ældre dæk, hvor de skal vende den ene vej bagpå og den anden vej foran. Man kan forestille sig at et forkert vendt fordæk vil "klappe sammen" i stil med dækkene på de her dragracere (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4581.msg48303#msg48303) hvis det belastes med en meget hård nedbremsning. Trådene i dækket kan modstå træk - ikke tryk. 8)
Elementært, min kære Watson :puke: :hand:
Nå, jeg har bagt chokoladekage... ses, røvhuller :afro:
-
Nå, jeg har bagt chokoladekage... ses, røvhuller :afro:
Kunne du fandme da godt have haft med da du var her...!
-
Nå, jeg har bagt chokoladekage... ses, røvhuller :afro:
Kunne du fandme da godt have haft med da du var her...!
Det gjorde jeg jo først bagefter :wink: Nu har jeg fri igen, og gæt hvad jeg skal nu :afro: :afro: :afro: