SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Bongers efter April 04, 2005, 03:14:46 pm
-
Jeg har en af de nymodens 650S,K2 – hvor man kan reguler noget højde på styret, og i dag skal de være, nu skal styres hæves (=affjedringen forlænges, eller hvordan man nu siger det…) :? :?
Har endnu ikke læst i værkstedsmanualen – men er det noget man skal være opmærksom på eller gode råd i forbindelse med indgrebet ??
-
Hvis du mener justering af fjederforspændingen, så læs lige denne her først: http://www.dmc-org.dk/faq-affjedring.html
Fjederforspændingen indstilles vha. justeringsbolten i toppen af hvert gaffelben.
P.S:
som du nævner blev det indført fra og med K2 modellen
-
Super Rune - Du er enda bedre end kæresten til at fortælle mig hvad jeg mener :D :D :D :D
-
De skrue jeg har – er de kun til at flytte preload…. Og ikke til at juster styret efter om man er høj eller lav !!
(selv om jeg kan flytte højden lidt ved preload..)
Men skruger jeg bare på boltene ??
-
Super Rune - Du er enda bedre end kæresten til at fortælle mig hvad jeg mener :D :D :D :D
Det er da godt (eller hvad :? :wink: )
Jeg havde tilfældigvis lige læst artiklen jeg linkede til og der synes det beskrives rimelig godt hvad fjederforspændingen gør.
-
De skrue jeg har – er de kun til at flytte preload…. Og ikke til at juster styret efter om man er høj eller lav !!
(selv om jeg kan flytte højden lidt ved preload..)
Men skruger jeg bare på boltene ??
Jep, kun preload.
Så det er jo hele forenden der hæves og ikke bare styret.
Det er dog ikke helt det der er formålet med preload, jvf. artiklen.
Ja, så vidt jeg ved skal der bare skrues på boltene.
Der er vist ridset nogle riller på boltene så det er nemt at indstille dem ens i begge sider.
Men husk :!: Det er den lille bolt i midten.
Den store er selve toppen til gaffelbenet og den vil du vel ikke have af :?:
-
Så har jeg flyttet preloadén – og hævet hele styret ( =forenden !!), det var endeligt nemt nok!! Selv om det er en flytning af fjeder punktet, så virker det, til at hæve forenden…og ændre køre stillingen, som også påvirker cyklens køre stil… :?
Kan godt fornemme at man med tiden skal havde nogle bedre fjeder på cyklen.. :D :D
-
ok.
Kan du mærke forskellen ?
-
Har kun kørt på motorvej og lidt i regnvejret her til morgen :( :( :(
Men umiddelbart, kunne jeg bedre li den lav!! Og os med lange arme – sidder jo godt nok på en lav cykel :)
Tror tyndepunktet ligger bedre med korte gafler – men der er jo justeret 2 cm på, så det er jo ikke det vilde :? :?