SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Smølfen efter April 07, 2005, 08:06:50 am

Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 08:06:50 am
Så er den gal igen... jeg satte cyklen væk lidt tidligere end planlagt sidste år, da der var kørt et søm i det og jeg var bange for hvad der ville ske, når det blev taget ud. Heldigvis var det bare et meget kort tagsøm eller lign.

Men nu er den gal igen, jeg har kørt en god stor skrue skråt ind i dækket. Jeg har fået skåret den over så jeg i det mindste kan trille den ind til en dækshop og få en prop i.

Nogen erfaringer med et godt/billigt sted?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: runes-mc.dk efter April 07, 2005, 08:15:21 am
Kan det betale sig ?
Hvor langt har du kørt på dækket ?
For hvis det alligevel snart skal skiftes ?

Jeg spørger bare, for jeg har ingen ide om hvad sådan en prop koster.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 08:18:27 am
Tja, det er egentlig en god vinkel.

Det er det originale dæk, det har vel kørt en 4500 km. Hvor meget kan man forvente af sådan et Dunlop 220?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: runes-mc.dk efter April 07, 2005, 09:59:29 am
Tjaa, jeg har kørt 11000 km på det originale dæk indtil videre.
Største problem er vist bagdækket da det bliver slidt fladt på midten.

Så med dine 4500 km kan det måske stadig betale sig at lappe på det.

Afhængig af prisen selvfølgelig, et nyt dæk koster 1200-1300 inkl. montering hos lydmuren: http://www.lydmuren-mc.dk/daek.html
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Ole efter April 07, 2005, 10:24:55 am
Husk at checke http://www.reifenversand.com også :)
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Martin P efter April 07, 2005, 11:32:31 am
Jeg har ingen anelse om hvad det koster at få lavet da jeg fik mit fusket hos en mekaniker, men tror da godt at det kan betale sig, mener prop osv koster omkring 100,- for materialer... rimelig dyrt.

Jeg havde dog kun kørt 1000km ud af de 8000 der er i mit dæk, så ingen tvivl om at det var det mest fornuftige,
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 11:36:13 am
Det er jo bare lige det om man tør satse på at det ikke har svækket dækket. (ja ja jeg ved det godt rime-frands) :wink:

Mit dæk skal ikke have prop i, for jeg vil være sikker på at når den runder de målte 250 km/t (ups ja det sker en gang imellem  :wink: ) så skal dækket kunde holde til det!!!  :?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: icemann78 efter April 07, 2005, 12:19:55 pm
Citat fra: runes-mc.dk
Tjaa, jeg har kørt 11000 km på det originale dæk indtil videre.
Største problem er vist bagdækket da det bliver slidt fladt på midten.

Så med dine 4500 km kan det måske stadig betale sig at lappe på det.

Afhængig af prisen selvfølgelig, et nyt dæk koster 1200-1300 inkl. montering hos lydmuren: http://www.lydmuren-mc.dk/daek.html



det er da vildt langt.. kører du meget pænt eller hvad?  da jeg fik min nye SV1000 var der micelin pilot dæk på den, er der det normalt på 1000 ccm når der er dunlop på 650 ?   tror ik det dæk kører mere end 6000 km
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 12:34:26 pm
Det er korrekt med det du skriver Icemann.
1000´eren er født med pilot sport som den bør køre med og
650´eren kører på nummeret blødere end sten, og bør bare kastes ud pronto!!!  :D  
Derfor er der så stor forskel i hvor mange km der er i dem, men også så stor forskel på hvor sjov den er i svingene.

6½ kan blive rigtig sjov i svingene bare se Tim´s dæk  :wink:  :shock:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Bongers efter April 07, 2005, 12:45:03 pm
Hummmmmm – Skal der så pilot sport på 6½  :?  når der skal skiftes dæk  :?:  :?:  :?:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 12:47:22 pm
Nu har jeg læst lidt rundt på nettet og alle skriver at de der Dunlop D220 er blødere og har bedre greb end konkurrenterne, men at der selvfølgelig ikke er nær så mange kilometer i dem.

Jeg er lidt forvirret, ved ikke helt hvad jeg skal gøre... Det ser ud til at de fleste rundt omkring får mindre end 10000 km ud af dem. Men mit er nu ikke halvt slidt, men jeg er jo også rookie :)
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 12:58:11 pm
Citat fra: runes-mc.dk
Afhængig af prisen selvfølgelig, et nyt dæk koster 1200-1300 inkl. montering hos lydmuren: http://www.lydmuren-mc.dk/daek.html


Argh, det er nu bagdækket det er galt med ;) Fik ikke lige checket siden før nu. Det synes jeg ikke ser så billigt ud...  :?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: nyg efter April 07, 2005, 01:12:10 pm
Citat fra: Bongers
Hummmmmm – Skal der så pilot sport på 6½  :?  når der skal skiftes dæk  :?:  :?:  :?:


Nej, du kan ligeså godt montere et sæt Pilot Power - jeg tror i øvrigt at Pilot Sport er på vej ud af markedet.

Prisforskellene på de to er marginale, men i oplevelsen på vejen kommer power en hel del bedre fra det :-)
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: runes-mc.dk efter April 07, 2005, 01:13:42 pm
ja, det gør selvfølgelig en reparation lidt mere tillokkende  :wink:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: runes-mc.dk efter April 07, 2005, 01:14:32 pm
Citat fra: nyg
Nej, du kan ligeså godt montere et sæt Pilot Power - jeg tror i øvrigt at Pilot Sport er på vej ud af markedet.

Prisforskellene på de to er marginale, men i oplevelsen på vejen kommer power en hel del bedre fra det :-)


Det bliver også mine næste dæk  :D
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:22:16 pm
Jeg syntes ikke jeg kan mærke forskel på pilot sport og pilot power, men der skulle efter michelin være stor forskel på hvor længe de er om at blive driftvarme.
Pilot sport: 20 min. ved normal kørsel
Pilot power: 5 min. ved normal kørsel

Derfor er det nok underbevistheden der gør forskellen for mig! Jeg lægger den længere ned i svingene tidligere nu da jeg kører på power frem for før hvor jeg kørte på sport.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: runes-mc.dk efter April 07, 2005, 01:26:04 pm
Så lige en på det engelske forum havde snakket om propper: http://forums.sv650.org/viewtopic.php?t=20914
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Lausen efter April 07, 2005, 01:27:20 pm
Hvor længe holder et dæk så for dig Jannik??

Jeg har kørt 1500 på det Pilot Road der sad på som standard, og det begynder så småt at kunne ses på det.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: nyg efter April 07, 2005, 01:27:50 pm
Citat fra: Jannik
Jeg syntes ikke jeg kan mærke forskel på pilot sport og pilot power, men der skulle efter michelin være stor forskel på hvor længe de er om at blive driftvarme.
Pilot sport: 20 min. ved normal kørsel
Pilot power: 5 min. ved normal kørsel

Derfor er det nok underbevistheden der gør forskellen for mig! Jeg lægger den længere ned i svingene tidligere nu da jeg kører på power frem for før hvor jeg kørte på sport.


Wut ??? :shock:

Jeg syntes klart der kan mærkes forskel! Jeg føler mig en del mere sikker på at dækkene, da de ikke 'skaber' sig på samme måde som sportene gjorde når de bllev presset lidt. De virker bare mere stabile efter min mening....
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 01:32:53 pm
Citat fra: runes-mc.dk
Så lige en på det engelske forum havde snakket om propper: http://forums.sv650.org/viewtopic.php?t=20914


Sikke da noe geeeeeeh. Min skrue sidder godt nok i mønstret, men den går skråt ind... og så mumler den tråd lidt om at det reparerer man ikke.

Så må jeg i gang med reifenversand og få min lokale mekanikerven til at smide det på ;)

Jeg synes jeg har læst at D220 fordækket skulle være ret skod uanset, så det er vel næsten ligemeget hvad jeg smider bag på... men Pilot Power kunne sikkert være sjovt.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:34:35 pm
Jeg havde bare ikke nogle problemer med mine sport, og slidtagen på de 2 sæt er helt ens, og ingen af dem har brokket sig over at blive slidt ud til kanterne. Sådan er det så forskelligt...

Jeg kører ca 7000 - 8000 km på et bagdæk og ca 10000 - 12000 på et fordæk, men så er de også slidt godt til, hvis du forstår sådan en lille en der. :wink:
Jeg ved godt at nogle siger man skal skifte i sæt, og jeg bliver da nok også klogere når jeg bliver dygtig nok, men jeg har ikke nogle problemer med at skifte på forskellige tider endnu, men vi må se... :?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Martin P efter April 07, 2005, 01:38:48 pm
Citat fra: Jannik
Jeg kører ca 7000 - 8000 km på et bagdæk og ca 10000 - 12000 på et fordæk, men så er de også slidt godt til, hvis du forstår sådan en lille en der.


Det er præcis samme afstande jeg kører på mine Dunlop 208. Og så er de også slidt til... kørte 8500 på det sidste bagdæk, og burde nok have skiftet lidt før  :lol:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:41:47 pm
Dækslidet kommer jo også an på om du kører meget motorvej eller om du kun kører sjovt ud over de små veje, hvor man helst skal ligge ude på dæksiderne :wink:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Lausen efter April 07, 2005, 01:42:01 pm
Citat fra: Jannik

Jeg kører ca 7000 - 8000 km på et bagdæk


Jeg synes det lyder af meget. Men det kan da være jeg bliver positivt overrasket. Dem jeg kender der kører V2 i den klasse, klemmer sjældent mere end 4000-5000 ud af et dæk.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:45:03 pm
Citat fra: surfsmurf
Jeg synes jeg har læst at D220 fordækket skulle være ret skod uanset, så det er vel næsten ligemeget hvad jeg smider bag på... men Pilot Power kunne sikkert være sjovt.
MEN DU MÅ FOR ALT IVERDEN IKKE SÆTTE ET BEDRE DÆK BAGPÅ END DET FORAN!!!! Mister du grebet i forhjulet før den slipper bagpå så er du fucked!!! Hvis det ikke er lige gode dæk du har på foran og bagpå, så skal det ALTID være det med de bedste egenskaber der sidder foran, for skrider dit baghjul kan det reddes, men ikke hvis det er dit forhjul så er det i jorden kammerat!!! :?  :cry:  :cry:  :cry:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:48:03 pm
Citat fra: Lausen
Jeg synes det lyder af meget. Men det kan da være jeg bliver positivt overrasket. Dem jeg kender der kører V2 i den klasse, klemmer sjældent mere end 4000-5000 ud af et dæk.

Det er meget med forskel hvordan man kører, om det er meget ligeud eller mange sving, og hvor bløde dæk ikke mindst. Desuden har vægten også en stor indflydelse på km.

Eks. så kørte jeg på det første sæt dæk på min 6½ (michelin pilot road bag og pilot sport foran) 16.000 km men der var jeg også grøn mc´ist... :lol:
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 07, 2005, 01:51:47 pm
Citat fra: Jannik
DU MÅ FOR ALT IVERDEN IKKE SÆTTE ET BEDRE DÆK BAGPÅ END DET FORAN!!!!


Hehe, jeg ved godt hvad det er du siger, men min pointe er bare at D220 fordækket også er væsentlig mere skod end D220 bagdækket, og det derfor ikke burde betyde noget hvad man egentlig sætter bagpå lige nu.

Har man i øvrigt en større chance for at redde sig ud af det hvis begge dæk slipper, i stedet for hvis fordækket slipper?
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Lausen efter April 07, 2005, 01:51:52 pm
Citat fra: Jannik
Desuden har vægten også en stor indflydelse på km.


Siger du jeg er fed??  :shock:   :D
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Jannik efter April 07, 2005, 01:54:46 pm
Citat fra: Lausen

Siger du jeg er fed??  :shock:   :D
Hmmm... :oops:  :oops:  :oops:

Næe næe nej du øøøøhhh.. :wink:

Nej det jeg mener er hvis man eks har konen med bagpå hver dag til og fra arbejdet, (og HUN er fed!!! :wink:  det er gasss) så er der størrer slid på bagdækket end hvis man kører alene.
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: nyg efter April 07, 2005, 02:03:09 pm
Citat fra: Jannik
Jeg havde bare ikke nogle problemer med mine sport, og slidtagen på de 2 sæt er helt ens, og ingen af dem har brokket sig over at blive slidt ud til kanterne. Sådan er det så forskelligt...


Jep... det er det åbenbart.... 8)

Citat fra: Jannik

Jeg kører ca 7000 - 8000 km på et bagdæk og ca 10000 - 12000 på et fordæk, men så er de også slidt godt til, hvis du forstår sådan en lille en der. :wink:


Jep, det forstås - jeg var dog nød til at skifte fordækket ved 7500km, da mønsteret var bremset væk på hver anden af de små 'trekanter' der lissom peger ned mod asfalten når man kigger på dækket forfra.  Ellers havde jeg nok regnet med at køre noget længere på det.  Mønsteret  på power'ne er heldigvis sådan at det nok ikke bliver bremset væk ligeså hurtigt.

(Desuden motorbremser jeg nok mere nu end jeg gjorde tidligere)
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: LSJ efter April 08, 2005, 08:19:22 pm
Pilot power rykker!!!!!!!!
og hvorfor spare de få kroner, det giver både sjovere og mere sikker kørsel på kvalidæk.
Desuden kan man som powerkører komme til Trackday på Jyllandsringen, betalt af Michelin :twisted:
Det er den 6 maj, og det kræver tilmelding
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Smølfen efter April 17, 2005, 09:40:20 pm
Jeg har nu (som sædvanlig når jeg falder over noget jeg ikke aner en fis om) læst og læst og læst om dæk og valg heraf, fundet forskellige synspunkter og vinkler.

En ting jeg især har bidt mærke i - "de oplyste" påpeger generelt at de ræs-inspirerede dæk med (stort set) samme compound som slicks, kun holder til et tilsvarende antal heat cycles, dvs. 2-3, herefter er der bedre grip i et gadedæk fordi det er designet til hundredevis af heat cycles. Den anden vinkel er bare at "ræsdæk har bedre grip, punktum".

Hvor meget af SV'erens svingegenskaber ligger mon egentlig gemt i Dunlop'et? Så vidt jeg kan se er det det dæk med den mest spidse profil.

Jeg går ikke rundt med vrangforestillinger om at jeg kan køre hverken dæk eller cykel til grænsen (n00b!), så jeg tror jeg bliver på gadedæk nu hvor jeg har læst om sagerne og selv taget stilling...
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Bongers efter April 25, 2005, 01:20:54 pm
Først... er der ikke nogen med forstand på dæk - der laver en opsummering og placer den under guider.. hvilket dæk er godt til hvad inc. km og vejledende pris  :D  :D

(tror selv jeg laver en opsummering af de gode ideer/råd omkring vask af cyklen og placer under guider!!!)

Og hvad størrelse (tommer) dæk, er det vi køre på   :roll:  :roll:  tager gerne et nyre stød hvis det er et totalt dumt spørgsmål  :cry:  :cry:
Titel: .
Indlæg af: Nikolaj efter April 25, 2005, 01:28:16 pm
Citat fra: Bongers

Først... er der ikke nogen med forstand på dæk - der laver en opsummering og placer den under guider.. hvilket dæk er godt til hvad inc. km og vejledende pris  :D  :D


Det kan man sagtens - ikke at jeg har en stand forskid på hvilke dæk der er gode :)

Det skal dog siges at hvor mange kilometer du får ud af et dæk afhænger måske halvt af hvilken compound dækket er lavet af, men lige så meget kørestilen (eller gashåndtags-stilen) af den der kører. Der afhænger selvfølgelig også om du sætter det på en 650 eller 1000 - jeg tror 1000 slider et dæk hurtigere end 650 gør (hvis man sammenligner 2 ens dækmærker og type).
Titel: Prop i dæk i Kbh
Indlæg af: Bongers efter April 25, 2005, 01:59:47 pm
Ja ja - lige nøjagtigt.. Nikolaj, du er godt i gang… de fleste ting er diskuteret, men saml folks meninger/facts i en form for overskuelig skema/oversigt….

Hvad er hjul størrelsen ??
Titel: .
Indlæg af: Nikolaj efter April 25, 2005, 02:05:46 pm
Det er måske begrænset hvad en person har prøvet af forskellige dæk. Det tager alligevel et par måneder at slide et bagdæk op selvom man prøver ihærdigt  :lol:

Jeg har selv prøvet et Metzeler Roadtec Z6 på min SV650. Det skulle være et allround dæk - altså en mellemting mellem touring og race. Jeg mener de påstod at der var blødere i siderne og hårdt i midten (carcassen), hvilket jeg jo synes var genialt. Jeg har heller intet negativt at sige om det - det holdt også længere end det originale Dunlop, og sad på cyklen da jeg solgte den sidste år (der havde dækket holdt 13000 km og havde en del tilbage i sig).