SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Hudson_W efter Februar 22, 2007, 04:01:47 pm
-
Hej
Jeg er så småt begyndt at kigge mig om efter noget lidt større, og hvad er mere naturligt end at kigge efter en SV 650. Der er stor spredning på pris og km og jeg har derfor tænkt lidt over hvor mange km der er i en SV inden man skal se sig for eller afsætte penge til reperationer.
Jeg har søgt lidt herinde men kunne ikke umiddelbart finde noget. Hvad siger jeres erfaringer?
-
Tjek B2´s signatur, og du vil finde ud af, at der er rigtig mange km i en SV´er :wink:
-
det afhænger selvfølgelig af hvordan km er kørt, korte ture, lange ture, aggresivt eller moderat .. :hand:
B2 har rundet de 110000 km på hans SVer men det kan han fortælle meget mere om :respekt:
-
OK, det er godt nok en pæn slat. :respekt:
-
hvor mange km, der er i en SV'er.. tjaeh..
Freddy's og Søren T's smed et plejlstangs-leje efter ca 26.000 km..
min egen old-school 6½'er har snart rundet 50.000 og har ingen problemer.. og så er der B2.. tjaeh..
godt nok hører man om tilfælde hvor motoren ha brækket sig (der er altså også RIGTIG mange af dem !),
så en den en hamrende stabil maskine, og du skal ikke tænke så meget over om den har kørt 20.000 km eller 40.000 km.
men tag evt en anden (erfaren) med ud og kig på den..
-
Freddy's og Søren T's smed et plejlstangs-leje efter ca 26.000 km..
Er der egentlig nogle årgange hvor dette er særligt udbredt, eller er det lidt tilfældigt?
Hygge
-
Er der egentlig nogle årgange hvor dette er særligt udbredt, eller er det lidt tilfældigt?
Jeg mener ikke at to tilfælde er nok til at udlede noget brugbar statistik. Det er nok mest bare et pudsigt tilfælde, sådan noget sker jo.
-
Er der egentlig nogle årgange hvor dette er særligt udbredt, eller er det lidt tilfældigt?
Jeg mener ikke at to tilfælde er nok til at udlede noget brugbar statistik. Det er nok mest bare et pudsigt tilfælde, sådan noget sker jo.
Okay. Jeg syntes bare at have hørt om tilfældet nogle gange, men det kan da godt ske at det er de to der er gengangere.
Hygge
-
Okay. Jeg syntes bare at have hørt om tilfældet nogle gange, men det kan da godt ske at det er de to der er gengangere.
Hmm ja det er jo svært at vide. Jeg tror kun vi har haft to her på forumet. http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4447.0
Men du kan jo godt bruge den information alligevel, hvis du er ude at prøvekøre en oldschool model med mere end 27k på klokken, kan du jo lytte efter om der er mislyde fra den bageste cylinder. Eller også kan du antage at hvis den f.eks. har gået 40k og stadig lever, er det kram og du skal ikke være bekymret.
-
Som et par af de andre skriver har mit lille SVin trillet en km eller to.
114.000 og en sjat hvis jeg ikke husker helt galt.
Det er ikke fordi den er blevet sparet for noget,træf, hyggeture, banedage og en masse ture til og fra arbejde er det blevet til.
Selv en påsketur (2001) der endte i sne har vi prøvet :mrgreen:
Ud over olie, dæk, kædekit og en enkelt gang klodser foran, er der ikke kun skiftet en ensretter (der fes af på en banedag :twisted:)
bortset fra hele venstre side efter et styrt i 2002 :oops:
Mon man skulle ofre et nyt luftfilter i år ? :roll:
Der ud over får den en frisk gang olie, med tilhørende filter, og så regner jeg med at det gode gamle batteri slår den i gang, som alle de andre år :D
Og NEJ jeg har ikke ladet på batteriet hverken denne, eller nogen af de andre vintre :!:
-
Som andre allerede har nævnt, så mistede jeg sidste sommer en motor, som kun havde kørt 27.000 km. Nøjagtig det samme skete i oktober for Søren, hvis motor også stod af efter 27.000 km. Og det var endda det samme, der gik galt. Lejepannerne mellem krumtappen og bageste cylinders plejlstang gik sig en tur.
Man tænker selvfølgelig sit, når sådan noget sker to gange lige efter hinanden. Men jeg vælger at tro, at det er en tilfældighed. For det første, fordi det er de eneste to tilfælde jeg har hørt om (jeg har ikke gennemtrævlet alle SV fora i verden, men SVRider.dk må siges at repræsentere et ret pænt udsnit af Danmarks samlede bestand af SV'ere). For det andet er Sørens og mit SVin to helt forskellige årgange, hans er en '99 og min er en '01.
Hvad der har afstedkommet problemet, er næsten umuligt at sige. Måske har SV'erne vitterligt et potentielt "dårligt sted" lige præcis ved de omtalte lejepanner, en sygdom som kun viser sig efter ganske bestemte kriterier, men sådan noget er, for at sige det rent ud, umuligt at spå om.
Som Smølfen skriver, så kan man ikke basere nogen statistik på blot to cykler. Så det korte af det lange er, at SV'erne fungerer fint. Selvfølgelig vil man gå efter cyklen med de færreste kilometer, hvis man skal handle, men om den har gået 20.000 eller 50.000 kilometer, ville nok ikke bekymre mig det store. Det kan man jo tydeligt se af B2's eksemplar. Jeg mener også, at Helle Meretes naked old-skool havde gået pænt over 70.000 km. Så de kan altså sagtens. :)
-
Jeg blev lidt nysgerrig og begyndte at lede efter andre med problemet, og stødte på dette:
"Suzuki Motor Corporation has decided that a defect which relates to motor vehicle safety exists in certain 2000 model year SV650Y motorcycles.
Suzuki Motor Corporation is conducting a recall campaign for these motorcycles. According to our records, you are the owner of one of these motorcycles.
Suzuki Motor Corporation has determined that the SV650Y oil partition cast into the crankcase permits the creation of air pockets near the oil pump inlet. These air pockets can reduce the oil pump's ability to provide adequate lubrication to the crankshaft bearings during operation at high engine RPM. Lack of lubrication can cause damage to the crankshaft bearings and can cause severe engine damage that could result in sudden engine failure. Sudden engine failure while riding could cause rear wheel lockup, disturbing the rider's ability to control the motorcycle, and could cause a crash without prior warning.
If your SV650Y has been operated in a low RPM fashion, as the owner's manual recommends during break-in or during typical street riding, your motorcycle should not encounter this engine lubrication problem. Only SV650Y motorcycles that have been operated in a high RPM manner, such as sustained high-speed riding or club-level road racing, face the possibility of an engine lubrication problem."
Fra: http://www.sv650.org/sv_feb00.htm (det nederste afsnit på siden)
Hygge
-
B2 har rundet de 110000 km på hans SVer men det kan han fortælle meget mere om :respekt:
[/quote]
Det er da helt vildt. :respekt: Bruger han den hver dag på arbejde? Ny eller gammel model?
-
Ok, jeg tror efterhånden jeg har fået revideret mit syn på Suzuki. Jeg har kig på en SV'er der har kørt 54.000km som prismæssigt er inden for min rækkevidde (57.800kr) men det lader ikke til at jeg skal få nervøse trækninger over km. :)
Spørgsmålet er om der ikke altid vil være nogle uheldige tilfælde uanset hvilken cykel man vælger. Mener at have hørt noget om et tilfælde med en af BMW's nye sportsmodeller hvor den ene af cylindrene blokerede.
-
B2 har rundet de 110000 km på hans SVer men det kan han fortælle meget mere om :respekt:
Det er da helt vildt. :respekt: Bruger han den hver dag på arbejde? Ny eller gammel model?
[/quote]
Ja, jeg har også tænkt på om han har levet på den cykel siden han fik den. :D Jeg kørte 12.000 sidste sæson og syntes det var meget. Men hvis jeg ganger op kan jeg jo godt se jeg ikke kommer i nærheden.
-
Du skal også tænke over om du kan komme af med den igen, hvis du skal sælge om eks. 3år.
Hvis du køber en velholdt cykel der har kørt fx. 54000km, så har den om 3 år måske kørt 70.000km, og selvom om den stadig går godt, vil folk hellere kigge efter dem med 20.000km..
-
Det er da helt vildt. :respekt: Bruger han den hver dag på arbejde? Ny eller gammel model?
Ja, jeg har også tænkt på om han har levet på den cykel siden han fik den. :D Jeg kørte 12.000 sidste sæson og syntes det var meget. Men hvis jeg ganger op kan jeg jo godt se jeg ikke kommer i nærheden.
Jeg har ikke levet på den ! Man sover af helvede til på en SV :lmao:
Men 2x75 Km i hverdagene, plus en masse for sjov kørsel, ca ni måneder om året, giver en hel det :D
-
Det er da helt vildt. :respekt: Bruger han den hver dag på arbejde? Ny eller gammel model?
Ja, jeg har også tænkt på om han har levet på den cykel siden han fik den. :D Jeg kørte 12.000 sidste sæson og syntes det var meget. Men hvis jeg ganger op kan jeg jo godt se jeg ikke kommer i nærheden.
Jeg har ikke levet på den ! Man sover af helvede til på en SV :lmao:
Men 2x75 Km i hverdagene, plus en masse for sjov kørsel, ca ni måneder om året, giver en hel det :D
:lmao: :lmao:
Men ok, jeg kan godt se 150km pr hverdag giver noget.
-
Jeg blev lidt nysgerrig og begyndte at lede efter andre med problemet, og stødte på dette:
Fra: http://www.sv650.org/sv_feb00.htm (det nederste afsnit på siden)
Det er bestemt interessant! Men når jeg har læst siden igennem, lader det til kun at være på '00 modellerne, pga. af ændringer i bundkarret. Så '99 går fri, og de har formodentlig fixet problemet på '01. Så det kan ikke være det der har været Freddys og Søren Ts problem. Hmm. Men man kan drage den erfaring, at hvis man kigger på en '00 model, skal man sørge for at checke om den har været til reperation for det problem!
-
Hej.
Nogle der ved om der også er problemer med de nyere SVér (f.eks. min som er en K6), og er det samme fejl som Freddy og Søren havde som linket omtaler ??
Mvh Søren
-
...er det samme fejl som Freddy og Søren havde som linket omtaler ??
Det lader det til. Som de skriver:
"...can reduce the oil pump's ability to provide adequate lubrication to the crankshaft bearings during operation at high engine RPM. Lack of lubrication can cause damage to the crankshaft bearings..."
Dog ved jeg ikke, om de med crankshaft bearings mener hovedlejerne eller plejlstangslejerne, for begge typer sidder jo på krumtappen. Men det kan vel være hip som hap. Dét, de angiver som værende fejlen, er oliesmøringen af krumtappen, og hvis den fejler, går det vel ud over alle lejesættene på krumtappen. Så er spørgsmålet blot, hvilket sæt der først står af.
-
...er det samme fejl som Freddy og Søren havde som linket omtaler ??
Det lader det til.
Jeg er egentlig enig i at resultatet matcher, men det svage led i kæden må formodentlig være et andet end det som medførte tilbagekald af '00'eren?
Alligevel er det ikke noget jeg ville ligge søvnløs over, Alex og B2 giver da rigeligt med omdrejninger på deres uden oliesmøringsproblemer? ;)
-
Det lader det til. Som de skriver:
"...can reduce the oil pump's ability to provide adequate lubrication to the crankshaft bearings during operation at high engine RPM. Lack of lubrication can cause damage to the crankshaft bearings..."
Hvor skriver de det? Link, bitte :-)
-
Det lader det til. Som de skriver:
"...can reduce the oil pump's ability to provide adequate lubrication to the crankshaft bearings during operation at high engine RPM. Lack of lubrication can cause damage to the crankshaft bearings..."
Hvor skriver de det? Link, bitte :-)
Det gør de her, allernederst på siden hvor de gengiver Suzukis brev til '00-ejerne: http://www.sv650.org/sv_feb00.htm
-
Det lyder jo som et ubehageligt problem, især nu da je overhovedet ikke har været ude og køre på min SV 650S K6 endnu.
Er der ikke nogle der ved hvor omfattende dette problem er og om det evt er blevet løst ???
-
Det lyder jo som et ubehageligt problem, især nu da je overhovedet ikke har været ude og køre på min SV 650S K6 endnu.
Er der ikke nogle der ved hvor omfattende dette problem er og om det evt er blevet løst ???
Det problem, som afstedkom tilbagekaldelser, eksisterede åbenbart kun på '00 modeller (SV'ens 2. årgang), så må vel nok siges at være en børnesygdom. Da der tilsyneladende ikke har været tilbagekaldelser siden dengang, må man formode at de er kommet problemet til livs i dag. Jeg tror i hvert fald ikke, du behøver være nervøs for din K6. :)
-
Bare til oplysning, så hedder hovedlejer; crankshaft bearing, og plejlstangslejer; big-end bearing.
Ronni