SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Dølhus efter Marts 04, 2007, 01:45:36 pm
-
Hej i forumet
Jeg er spritny her...og med spritny Sv'er. I den forbindelse er jeg i tvivl :huh: om tilkørsel af Sv'eren, da dette er min første nye mc.
producenten foreskriver jo få omdrejninger de første 1200km, men der er lavet diverse test der viser at man skal gøre det stik modsatte - den skal bare have "kniven" når den er varm!! :club:
Der skulle være meget at hente effektmæssigt hvis man køre den hårdt til??
se evt dette link. [www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm]
Hvilken erfaringer er der med Sv'er???
Hilsen
Robert
-
Tja, jeg har godt læst det link før, og det er også meget interessant. Men for nylig snakkede vi lidt om et tilbagekald der skete på '00-modellen (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=5295.msg56138#msg56138)
Her mumlede Suzuki lidt om at hvis maskinen var tilkørt efter forskrifterne, burde det beskrevne problem ikke opstå, men tilbagekaldte altså maskinerne alligevel. Så jeg hælder nok lidt til at køre efter forskrifterne nu. Jeg gætter på at fabrikkerne ved bedst hvordan deres motorer skal tilkøres.
-
Tillykke med SV'en!
Hvis jeg skulle tilkøre ny MC ville jeg ikke være bange for at give den lidt gas (+ varierende omdrejninger = ingen motorvejskørsel) efter den er blevet godt varm... Men det er jo nærmest som med religioner.. alle har hver sin tro..
Held og lykke med det
-
Ja, det er sku' lidt hvad man selv tror på...har selv lidt motorviden dog med lidt anden effekt(30.000-110.000 hk :lol:) og her er sku ingen mercy, andet en lidt mere cylindersmøring de første timer...men man vil jo sin baby det bedste!
producenten burde jo vide bedst, men tolerancerne er jo blevet væsentligt forbedret - hvilket var grunden til indkøring??
og det virker jo ikke som om manualerne er blevet opdateret??
-
Det har lige været under debat på mcg også, hvor der var mange der mente man skulle køre den hårdt.
Jeg er selv i samme situation som dig, har pt lige rundet 600 km på min SV650S, og dermed lige en rettlese..det er de første 1600 km man kun må give begrænset gas = 800 km (under 5500 rpm) + 800 km (under 8250 rpm)
Jeg forholder mig til brugermanualen, man må sgu da gå ud fra at producenten ved bedste.
Derudover har jeg en kammerat som nogle gange snakker med Suzuki Danmark, og jeg bad ham spørge om det samme, og Suzukimanden, som bla stod på MC standen i Herning, sagde at hvis det var hans MC ville han klart overholde det forskrevne. Og det var altså en uofficel udtalelse.
Det ville sgu være træls at opdage man har beskadiget sin motor fordi man ikke kunne tage det roligt de første 1600 km, plus at allerede efter 800 må man give rimeligt gas.
Bare min mening
-
Det har lige været under debat på mcg også, hvor der var mange der mente man skulle køre den hårdt.
Jeg er selv i samme situation som dig, har pt lige rundet 600 km på min SV650S, og dermed lige en rettlese..det er de første 1600 km man kun må give begrænset gas = 800 km (under 5500 rpm) + 800 km (under 8250 rpm)
Jeg forholder mig til brugermanualen, man må sgu da gå ud fra at producenten ved bedste.
Derudover har jeg en kammerat som nogle gange snakker med Suzuki Danmark, og jeg bad ham spørge om det samme, og Suzukimanden, som bla stod på MC standen i Herning, sagde at hvis det var hans MC ville han klart overholde det forskrevne. Og det var altså en uofficel udtalelse.
Det ville sgu være træls at opdage man har beskadiget sin motor fordi man ikke kunne tage det roligt de første 1600 km, plus at allerede efter 800 må man give rimeligt gas.
Bare min mening
Danm' 1600km...det er dæl'm mange km,..men jeg gør nok også som foreskrifterne foreskriver... :cry:
-
Mit SVin blev tilkørt lige efter bogen, og den har holdt ganske godt.
Så det er nok ikke det værste man kan gøre :D
-
Jeg har nu rundet de første 800 km, og så er det altså ikke så slemt længere når man må skubbe den op på godt 8000 rpm...Man kan køre godt 170 km/t i højeste gear
-
En af grundene til at man skal køre motoren til er at cylinderne ikke er glatte inden i, de er honet og har derfor små ridser fra slibningen, når så stemplet med stempelringene kører op og ned af disse "ridser" bliver i sær stempelringene varme pga af friktionen og fordi de ikke kan komme af med varmen ud til cylinderen som de kan kan når cylinder og ringe er slidt til, dvs. at man risikerer at stempelringene bliver meget varme ved en spidsbelastning og derved bliver bløde og derfor ikke trykker så hårdt ud mod cylinder vægen som de burde.
Dette vil resultere i mindre trækkraft, øget olieforbrug og der vil komme en lille blå sky ud af udstødningen når den bliver braget af resten af dens levetid, eller til den bliver renoveret.
Jeg ville følge producentens anvisninger.(dog måske med en lille hurtig afviger når jeg har rundet de 1000km :innocent:) Man er jo en drengerøv
-
Jeg fulgte anvisningerne, men sørgede for at køre så varieret som overhovedet muligt inden for de tilladte omdrejninger, altså masser af acceleration og deacceleration. Jeg kan ikke rigtig sammenligne med andre SV'er, men den kører ihvertfald fint her 13.000km senere :)
-
Jeg takker :thumbsup: for al' infomationen... Jeg bliver sku' også nødt til at holde mig til foreskrifterne., og køre så varieret som muligt.
:afro:
Robert
-
Tillykke med SV'en!
Hvis jeg skulle tilkøre ny MC ville jeg ikke være bange for at give den lidt gas (+ varierende omdrejninger = ingen motorvejskørsel) efter den er blevet godt varm... Men det er jo nærmest som med religioner.. alle har hver sin tro..
Held og lykke med det
Jeg mener at Copy_Cat har helt ret i den måde han villle køre en ny motor til på.
Det kan da ikke være sundt for en helt ny motor at i princippet køre med de samme omd. til den er kørt til for der efter at få smæk i helt andre omd. og helt andre vibrasioner.
-
Tillykke med SV'en!
Hvis jeg skulle tilkøre ny MC ville jeg ikke være bange for at give den lidt gas (+ varierende omdrejninger = ingen motorvejskørsel) efter den er blevet godt varm... Men det er jo nærmest som med religioner.. alle har hver sin tro..
Held og lykke med det
Jeg mener at Copy_Cat har helt ret i den måde han villle køre en ny motor til på.
Det kan da ikke være sundt for en helt ny motor at i princippet køre med de samme omd. til den er kørt til for der efter at få smæk i helt andre omd. og helt andre vibrasioner.
Check denne her: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
-
har set det link før men det er sgu da ikke ham der har produceret motoren eller hva ?
SV650S havde jo et problem for nogle år siden hvor der gik nogle lejre i krumtappen mener jeg, og her skrev suzuki at hvis man havde tilkørt sin motor efter forskrifterne skulle man ikke opleve dette problem.....
Jeg har nu valgt at følge anvisningerne
-
Ja, det er sku' lidt hvad man selv tror på...har selv lidt motorviden dog med lidt anden effekt(30.000-110.000 hk :lol:) og her er sku ingen mercy, andet en lidt mere cylindersmøring de første timer...
Hva satan! Hej "kollega" :D
AlphaLube længe leve :respekt: