SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: pling efter April 03, 2007, 07:59:06 am
-
Min SV650S har nu efterhånden kørt 43.000 km. Jeg ville lige høre, om der er nogen, som har erfaring med, hvor længe man kan forvente at koblingen holder.
Jeg skal til sommer til sydfrankrig for at køre sving, og vil ikke tage afsted med en kobling, som muligvis kommer til at fedte dernede. Umiddelbart er der ikke noget der tyder på, at koblingen er slidt, men jeg tror faktisk ikke den er skiftet overhovedet.
Det er måske et dumt spørgsmål :oops:, men er der nogen der har erfaringer. Hvad koster en ny kobling til SVinet iøvrigt - det er en oldschool ('99).
På forhånd tak for hjælpen
-
B2?? (manden har kørt jorden rundt 3 gange, mon ikke han har nogle input)
-
B2?? (manden har kørt jorden rundt 3 gange, mon ikke han har nogle input)
Jo da :D
Mit SVin har nu rundet 117.000Km på samme kobling, og den har ikke givet op endnu.
Så jeg tror ikke du har noget at være nervøs for endnu :D
-
Det lyder som om, at du har ret, B2. Har du nogen idé om, hvad en ny kobling koster, og om det er svært at skifte selv?
-
Det lyder som om, at du har ret, B2. Har du nogen idé om, hvad en ny kobling koster, og om det er svært at skifte selv?
Nej ikke endnu :wink:
-
Koster ca. 500 kr. hos KJ: http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=266&sub=97&page=1
-
Jeg har skiftet kobling to gange på min, én gang på hver motor. Eller... Jeg skiftede på den gamle motor for snart to år siden, fordi den var begyndt at fedte. På daværende tidspunkt havde SVinet vel kørt omkring 22.000 km. Sidste sommer skiftede jeg motor, og efter lidt brænderi til SVinefesten fik koblingen det en lille smule skidt. Heldigvis sad der jo næsten nye koblingsplader i den motor, jeg lige havde pillet af et par måneder forinden, så dem flyttede jeg bare over.
Det er i øvrigt legende let at gå til. Det kan klares på en halv times tid. Og SVinet er så viseligt indrettet, at hvis den står på støttefoden, hælder den lige nøjagtigt så meget, at der ikke løber olie ud, når man piller koblingsdækslet af.
Koblingspladerne købte jeg vist nok hos CVP i Horsens, og hvis jeg ikke husker meget forkert, er det Lucas. Jeg kan ikke huske prisen, men mener at det var lidt mere end de 500,- som Rune nævner. Måske 6-700,-
-
Se nu er min kobling også begyndt at fedte på min `99 svs (ca 28000 km) og det ser ikke ud som om at kablet er justeret forkert. Når man skifter kobling på en motorcykel skifter man så kun de "løse" koblingsplader el. er lisgesom på en bil, hvor man køber en "komplet" kobling med fjedre og alt muligt. Jeg har kun prøvet at skifte kobling et par gange på min VW Rocco 2 og det tog en krig (læs: hel dag med en professionel assistance ind imellem) gearkasse, trækakseler etc. skulle af så lyder da rart med en halv time :-).
Mvh
Julius
-
...skifter man så kun de "løse" koblingsplader
Jep.
Man kan også eliminere koblings-fedteri ved at montere strammere fjedre. Man skal blot holde sig for øje, at koblingen naturligvis også bliver hårdere at trække. Har nan et kilo-SVin, behøver man nok ikke bekymre sig, idet den jo har hydraulisk kobling.