SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: pling efter April 25, 2007, 01:40:55 pm
-
Hej. Jeg har en baghjulsløfter til mit SVin, men jeg syntes det er svært at få SVinet op og ned fra løfteren uden der er en hjælper til at holde enten maskinen eller løfteren. Er der nogen der har held med at "klare det selv"?
Alternativt må jeg jo i gang med at produktudvikle et fjernbetjeningssystem til baghjulsløfteren :lmao:
-
Hej. ...jeg syntes det er svært at få SVinet op...uden der er en hjælper til at holde.... Er der nogen der har held med at "klare det selv"?
Alternativt må jeg jo i gang med at produktudvikle et fjernbetjeningssystem .... :lmao:
Hmmmm!
Jeg kan godt selv med min!
-
Hvordan ser din lyfter ud?
Er den med sådan nogle små bobbins skruet ind i bagsvingeren, som nogle kroge på lyfteren tager fat i eller er det en som lyfter under baggaflen?
-
Hvordan ser din lyfter ud?
Er den med sådan nogle små bobbins skruet ind i bagsvingeren, som nogle kroge på lyfteren tager fat i eller er det en som lyfter under baggaflen?
Det er som løfter under bagsvingeren.....
-
Du skal blot have MC'en op og balancere - så vejer den ingenting at holde - derefter kan du fixere placeringen på din baghjulsløfter..
Jeg kan også selv, men i starten var det godt at have en ekstra hånd til at holde MC'en
-
Ja ok den er også den sværeste at betjene alene, for man har svært ved at se hvornår den sidder rigtigt.
Kan man ikke få nogle adaptere til den med kroge og bobbins?
For så er det intet problem at lyfte den selv!
-
Som alle andre nævner så cyklen op i balance så kan den let holdes i bedstemor-håndtaget, mens løfteren placeres....en god ide er at stille forhjulet i ligeud position. Bruger selv én med Bobbons og Kroge......
SørenG
-
Som alle andre nævner så cyklen op i balance så kan den let holdes i bedstemor-håndtaget, mens løfteren placeres....en god ide er at stille forhjulet i ligeud position. Bruger selv én med Bobbons og Kroge......
Jeg har ikke bedstemorhåndtag men kan godt klar det alligevel - bruger også bobbins + kroge..
-
Hej. Jeg har en baghjulsløfter til mit SVin, men jeg syntes det er svært at få SVinet op og ned fra løfteren uden der er en hjælper til at holde enten maskinen eller løfteren. Er der nogen der har held med at "klare det selv"?
Alternativt må jeg jo i gang med at produktudvikle et fjernbetjeningssystem til baghjulsløfteren :lmao:
Har den samme som du .... kræver lidt øvelse i starten af få taget på hvordan man gør. Få en til at hjælpe med at øve dig. Efter et par gange kan du selv .... :wink:
-
Har samme problem...synes sgu heller ikke jeg "tør" det alene...er bange for at tabe cyklen...........
Men så kun jeg selvfølgelig få den omlakeret i en ensfarvet farve :mrgreen:
-
Ja det er et spørgsmål om teknik, og så lige at turde i starten... øvelse gør mester.. og du bliver efterhånden mere og mere fortrolig med det.. jeg har haft brugt løftere af begge typer som er nævnt i denne tråd..
Kom bare i sving og eksperimenter lidt med hvad der virker bedst for dig
-
Jeg har altid gjort det alene, men der var da lidt nervøsitet de første gange.
Hvis man sørger for at rulle løfteren ind under cyklen og ikke cyklen hen over løfteren er der nemt. Hvis man ruller cyklen kommer forhjulet let til at dreje, det kan give en del sved på panden de første gange. :)
Pas på ikke at få "gaflen" på løfteren for langt ind mod kæden. Så lyder det nemlig ikke godt når man sætter cyklen i første for at smøre kæden.
-
Se denne tråd næsten nederst
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=5649.msg60734#msg60734
Her er der ingen problemer med at gøre det alene, og den er meget sikker.
-
Pas på ikke at få "gaflen" på løfteren for langt ind mod kæden. Så lyder det nemlig ikke godt når man sætter cyklen i første for at smøre kæden.
Jeg har hørt det er ret farligt at smøre kæde i 1. gear. Læste om en på MCG der havde mistet sin tommeltot på den måde... Det er lidt dyrt at betale en tommeltot for at smøre kæde, bare fordi man er lidt doven :D
Hygge
-
Jeg har hørt det er ret farligt at smøre kæde i 1. gear. Læste om en på MCG der havde mistet sin tommeltot på den måde... Det er lidt dyrt at betale en tommeltot for at smøre kæde, bare fordi man er lidt doven :D
Det overrasker mig også at man overhovedet gider starte den for det... det kræver da ikke den store behændighed at trykke på kædesprayen med den ene hånd mens man skubber baghjulet rundt med den anden...
-
Jeg har hørt det er ret farligt at smøre kæde i 1. gear. Læste om en på MCG der havde mistet sin tommeltot på den måde... Det er lidt dyrt at betale en tommeltot for at smøre kæde, bare fordi man er lidt doven :D
Hygge
Det er en klassiker. Jeg kender en håndfuld (:lmao:) der har mistet en finger på den måde.
-
det kræver da ikke den store behændighed at trykke på kædesprayen med den ene hånd mens man skubber baghjulet rundt med den anden...
Med mindre man har mistet sin tommeltot! :mrgreen:
-
Ja det er et spørgsmål om teknik, og så lige at turde i starten... øvelse gør mester.. og du bliver efterhånden mere og mere fortrolig med det.. jeg har haft brugt løftere af begge typer som er nævnt i denne tråd..
Kom bare i sving og eksperimenter lidt med hvad der virker bedst for dig
... bedre at øve sig .... et nyt kædekit koster ... hvis man ikke få den smurt .... :wink:
-
det kræver da ikke den store behændighed at trykke på kædesprayen med den ene hånd mens man skubber baghjulet rundt med den anden...
Med mindre man har mistet sin tommeltot! :mrgreen:
[Syg humor on]
På den anden side, så giver min ulykkesforsikring vel 2-300.000 for en tommelfinger - så er der råd til en FED kværn - man bruger jo alligevel ikke den finger så meget til at køre MC :)
[Syg humor off]
-
det kræver da ikke den store behændighed at trykke på kædesprayen med den ene hånd mens man skubber baghjulet rundt med den anden...
Med mindre man har mistet sin tommeltot! :mrgreen:
[Syg humor on]
På den anden side, så giver min ulykkesforsikring vel 2-300.000 for en tommelfinger - så er der råd til en FED kværn - man bruger jo alligevel ikke den finger så meget til at køre MC :)
[Syg humor off]
Eller en maaasse scott-oilere :P
Hygge
-
:shock: Det er sidste gang jeg bruger 1.gear til at smøre kæde med
:lol:
-
[Syg humor on]
På den anden side, så giver min ulykkesforsikring vel 2-300.000 for en tommelfinger - så er der råd til en FED kværn - man bruger jo alligevel ikke den finger så meget til at køre MC :)
[Syg humor off]
[kloge Åge ON]
hmm hvilken finger starter du din mc med, og hvilken finger betjener du dit mc blinklys med
[kloge Åge OFF]
-
[Syg humor on]
På den anden side, så giver min ulykkesforsikring vel 2-300.000 for en tommelfinger - så er der råd til en FED kværn - man bruger jo alligevel ikke den finger så meget til at køre MC :)
[Syg humor off]
[kloge Åge ON]
hmm hvilken finger starter du din mc med, og hvilken finger betjener du dit mc blinklys med
[kloge Åge OFF]
[Ironi ON]
Jeg løber den altid igang for motionens skyld - og jeg svinger simpelthen så hurtigt at blinklyset ikke engang når at blinke alligevel - så jeg bruger dem ik.
De kalder mig "fantomsvingeren"!!!!1111one
[Ironi OFF]
-
Tak for alle de fine svar - som det ser ud, så er det vist bare med at få øvet sig i at gøre det selv. Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Jeg plejer nu heller ikke at starte maskinen op for blot at smøre kæden. Det skulle gerne køre så let med baghjulet at det ikke er et problem.
Det kunne være, at jeg skulle overveje en anden for for baghjulsløfter - den jeg har hviler jo bare under svingeren, og det ser lidt ustabilt ud....
-
jeg har præcis samme bagløfter som dig, og har endnu ikke haft problemer, det kunne være jeg skulle optage en lille instruktionsvideo i morgen og smide op her :)
-
Tak for alle de fine svar - som det ser ud, så er det vist bare med at få øvet sig i at gøre det selv. Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Jeg plejer nu heller ikke at starte maskinen op for blot at smøre kæden. Det skulle gerne køre så let med baghjulet at det ikke er et problem.
Det kunne være, at jeg skulle overveje en anden for for baghjulsløfter - den jeg har hviler jo bare under svingeren, og det ser lidt ustabilt ud....
Det er altså "bare" et spørgsmål om træning. Jeg har også en der løfter under gaflen - vi har dog ikke samme cykel, men jeg har heller ikke noget passagerhåndtag. De første par gange fik jeg hjælp, men jeg blev træt af at spørge om hjælp hele tiden, så til sidst tog jeg sagen i egen hånd.
Du gør følgende:
Stil cyklen på sidestøttefoden, med forhjulet pegende fremad (som tidligere nævnt i tråden)
Derefter sætter du løfteren under bagsvingeren. Den kan hvile på den venstre side af svingeren, og du kan også godt få den listet ind på den højre side, selvom løfteren så kommer til at stå lidt skævt.
Så tager du fat på højre side af bagenden, med højre hånd, og holder/støtter løfteren med venstre hånd. Fordelen ved at tage fat i cyklen med højre hånd, er at hurtigt kan få smidt cyklen ned på støtteforden igen, hvis du skulle få overbalance.
Når du så har cyklen oppe og balancere, trykker du bagløfteren ned med venstre hånd - og vupti, så skulle du gerne så med en cykel der hviler på din bagløfter :D
Hygge
-
Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Tag sædet eller sædeskallen af - i "bagagerummet" er der masser du kan holde fat i.
-
Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Jeg kan sagtens selvom at der ikke er håndtag på.. - du kan jo (med øvelse) balancere MC'en med 2 fingre..
-
Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Jeg kan sagtens selvom at der ikke er håndtag på.. - du kan jo (med øvelse) balancere MC'en med 2 fingre..
[sjofleri on]
Jeg kan også selvom at der ikke er håndtag på..
[sjofleri off]
-
Mit problem er bare, at jeg ikke har håndtaget bagpå.
Tag sædet eller sædeskallen af - i "bagagerummet" er der masser du kan holde fat i.
Godt tip!
Jeg har tit overvejet hvor besværligt det må være at løfte SV'en med baghjulsløfteren, hvis man har afmonteret håndtaget til fordel for en sædeskal..