SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Damage efter Maj 01, 2007, 05:39:01 pm
-
Jeg synes at den standard styrdæmper på min SV1000SK6 ikke dæmper nok og så larmer (knaser) den mår man laver
kraftige udslag med styret.
Jeg har så efterfølgende fundet ud af at nogle skifter olien ud i styrdæmperen til en med højere viskositet, så det har jeg så gjort.
Først så opdager man at grunden til at styrdæmperen "knaser" er, at der er luft i olien, der kommer en masse luft ud
når man dræner dæmperen. Det er et problem fordi så har dæmperen ikke en jævn arbejdsgang. :shock:
Olien i styrdæmperen er en 5W og jeg havde en lille sjat Hyperpro 10W forgaffel olie stående efter jeg har skiftet fjedre
i forgaflen, der skal bruges ca. 10ml. (det skal være forgaffel olie)
Ved påfyldning af den nye olie skal man være lidt tålmodig og være grundig med at trække stemplet frem og tilbage mange
gange for at få alt luft ud af dæmperen. Det har taget mig ca. 45 min. inc. af og påmontering.
Resultatet er en styrdæmper hvor du kan mærke at den rent faktisk dæmper! og en mere rolig maskine...specielt ved høje hastigheder. :D
Denne løsning kan dog ikke sammenlignes med en eftermonteret justerbar styrdæmper, de er væsentlig bedre.
-
Jeg synes at den standard styrdæmper på min SV1000SK6 ikke dæmper nok og så larmer (knaser) den mår man laver
kraftige udslag med styret.
Jeg har så efterfølgende fundet ud af at nogle skifter olien ud i styrdæmperen til en med højere viskositet, så det har jeg så gjort.
Først så opdager man at grunden til at styrdæmperen "knaser" er, at der er luft i olien, der kommer en masse luft ud
når man dræner dæmperen. Det er et problem fordi så har dæmperen ikke en jævn arbejdsgang. :shock:
Olien i styrdæmperen er en 5W og jeg havde en lille sjat Hyperpro 10W forgaffel olie stående efter jeg har skiftet fjedre
i forgaflen, der skal bruges ca. 10ml. (det skal være forgaffel olie)
Ved påfyldning af den nye olie skal man være lidt tålmodig og være grundig med at trække stemplet frem og tilbage mange
gange for at få alt luft ud af dæmperen. Det har taget mig ca. 45 min. inc. af og påmontering.
Resultatet er en styrdæmper hvor du kan mærke at den rent faktisk dæmper! og en mere rolig maskine...specielt ved høje hastigheder. :D
Denne løsning kan dog ikke sammenlignes med en eftermonteret justerbar styrdæmper, de er væsentlig bedre.
Kanon ide at skifte olien i styrdæmperen, det skal jeg sku da lige have gjort....
Mvh
GD
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???
Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???
Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.
Hvis man går op i tal betyder det en højere viskositet dvs. en tykkere olie, og da SV styrdæmperen ikke er justerbar betyder det at med en tykkere olie vil styrdæmperen give mere modstand.
Hvis du afmonterer styrdæmperen og arbejder med den vil du tydeligt kunne mærke hvis der er luft i den.
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???
Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.
Hvis man går op i tal betyder det en højere viskositet dvs. en tykkere olie, og da SV styrdæmperen ikke er justerbar betyder det at med en tykkere olie vil styrdæmperen give mere modstand.
Hvis du afmonterer styrdæmperen og arbejder med den vil du tydeligt kunne mærke hvis der er luft i den.
Ok det var lige det jeg skulle have på plads men at olien bliver tykkere når man går op i tallet, så tror jeg lige jeg skal have mit skiftet ud til en 10ér for jeg er da helt sikker på at der er luft i min dæmper :brok:
-
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...
Mvh
GD
-
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...
Mvh
GD
Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie...
-
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...
Mvh
GD
Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie...
Ok.. nu har jeg så brug for en "how to".. kan ikke finde noget i værkstedsmanualen, der står bare at hvis den ikke virker korrekt skal den udskiftes :whatever:... Det er da ved den lille umbaco-skrue du tapper, genfylder og udlufter den, er det ik´? hvor /hvordan fandt du ud af hvor meget olie der skal være i den og hvilken viskositet det er fra fabrikken ? Jeg kan intet finde..
Mvh
GD
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
-
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...
Mvh
GD
Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie...
Ok.. nu har jeg så brug for en "how to".. kan ikke finde noget i værkstedsmanualen, der står bare at hvis den ikke virker korrekt skal den udskiftes :whatever:... Det er da ved den lille umbaco-skrue du tapper, genfylder og udlufter den, er det ik´? hvor /hvordan fandt du ud af hvor meget olie der skal være i den og hvilken viskositet det er fra fabrikken ? Jeg kan intet finde..
Mvh
GD
Korrekt, det er den lille umbaco-skrue man skruger ud og udlufter/genfylder med olie.
Jeg har læst mig til det på den amerikanske SV forum side. Olien i styrdæmperen er en 5W fra fabrikken. De 10ml var ca. det jeg fyldte i min styrdæmper, så det er nok det samme som skal i din. :D
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker? :undecided:
Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W :)
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker? :undecided:
Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W :)
Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper :club: ????????????????????
Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver :hand:
Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W :mrgreen:
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker? :undecided:
Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W :)
Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper :club: ????????????????????
Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver :hand:
Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W :mrgreen:
Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort! :blink:
Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
jeg fyldte 7,5W i, fordi det var det jeg havde på det tidspunkt, havde jeg haft 10w var det røget i
-
Jeg har sådan en smart fætter (http://www.hyperpro.dk/steeringdamper.htm).
Så kan man have 5w om mandagen og onsdagen, 7½w om torsdagen og 10w om søndagen på Sturup :hand: :mrgreen: :mrgreen:
Dét spiller! :orkester:
:afro: Nælz
-
Jeg har sådan en smart fætter (http://www.hyperpro.dk/steeringdamper.htm).
Så kan man have 5w om mandagen og onsdagen, 7½w om torsdagen og 10w om søndagen på Sturup :hand: :mrgreen: :mrgreen:
Dét spiller! :orkester:
:afro: Nælz
Ja...det er jo den fede løsning. :thumbsup:
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker? :undecided:
Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W :)
Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper :club: ????????????????????
Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver :hand:
Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W :mrgreen:
Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort! :blink:
Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.
Godt ord igen, jeg syntes da det er helt i orden at give et svar på et spørgsmål der er rette til en anden bruger, det var nok mere dit ordvalg jeg mener var lidt malplaseret :dead:
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget andet, for nu er jeg da ikke i tvivl om at jeg også skal ud om købe en slat 10W og fylde min styrdæmper med det :lol: :lol:
-
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?
Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?
Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker? :undecided:
Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W :)
Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper :club: ????????????????????
Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver :hand:
Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W :mrgreen:
Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort! :blink:
Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.
Godt ord igen, jeg syntes da det er helt i orden at give et svar på et spørgsmål der er rette til en anden bruger, det var nok mere dit ordvalg jeg mener var lidt malplaseret :dead:
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget andet, for nu er jeg da ikke i tvivl om at jeg også skal ud om købe en slat 10W og fylde min styrdæmper med det :lol: :lol:
Helt ok. Du vil kunne mærke stor forskel på din styrdæmper og stabiliteten af mc´en når du har skiftet til 10W. :thumbsup:
-
Coool :orkester: har skiftet olien i styrdæmperen og påfyldt OLIE - ikke halvt olie og halvt luft som den kommer fra fabrikken... :brok:
Har dog fyldt 15w på, hvilket som forventet er liiige tyk nok (havde ikke andet) må sige at det gav en meget mere stabil ged. Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK
Var ikke klar over hvor vital en del styrdæmperen egentlig er.....
Mvh
Gd
-
Coool :orkester: har skiftet olien i styrdæmperen og påfyldt OLIE - ikke halvt olie og halvt luft som den kommer fra fabrikken... :brok:
Har dog fyldt 15w på, hvilket som forventet er liiige tyk nok (havde ikke andet) må sige at det gav en meget mere stabil ged. Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK
Var ikke klar over hvor vital en del styrdæmperen egentlig er.....
Mvh
Gd
Ja...jeg var også lidt overrasket, og jeg kan godt forstå at du synes 15W er lige tyk nok, da jeg fyldte 10W i min var dæmpningen VÆSENTLIG kraftigere.
-
Inden I nu går helt amok med 15, 20 og 25w olie, så prøv lige at lave en undvigemanøvre. Træg styring er ikke ubetinget godt!
Jeg tror oven i hatten at TouringNyt engang skrev at hvis man ellers havde justeret sin affjedring ordenligt, så var en styrdæmper overflødig. Det må jo betyde at man kan spare 500gr i forenden på en SV1000 eftersom den er fuldt justerbar.
-
Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK
Mvh
Gd
Prøv www.alex-mc.dk (http://www.alex-mc.dk) han sælger hyperpro
-
Inden I nu går helt amok med 15, 20 og 25w olie, så prøv lige at lave en undvigemanøvre. Træg styring er ikke ubetinget godt!
Jeg tror oven i hatten at TouringNyt engang skrev at hvis man ellers havde justeret sin affjedring ordenligt, så var en styrdæmper overflødig. Det må jo betyde at man kan spare 500gr i forenden på en SV1000 eftersom den er fuldt justerbar.
Tror du ikke at jeg gennemtestede køreegenskaberne, altså om den var for træg ved hurtige udslag :huh: :huh:
Jeg var da godt klar over at 15w var i overkanten, men det skulle da prøves da det var det jeg havde - og jeg vil da heller ikke anbefale nogen at bruge 15w - hvis du havde forstået det sådan.
TouringNyt kan sku selv være overflødig, kan de :whatever:
Mvh
GD
-
Tror du ikke at jeg gennemtestede køreegenskaberne, altså om den var for træg ved hurtige udslag :huh: :huh:
Jeg var da godt klar over at 15w var i overkanten, men det skulle da prøves da det var det jeg havde - og jeg vil da heller ikke anbefale nogen at bruge 15w - hvis du havde forstået det sådan.
Hvad ved jeg? :huh: :huh:
Jeg siger bare at "mere er ikke bedre". Tykke bløde handsker er også behagelige, men de stjæler noget af følingen med bremsen. En træg styrdæmper stjæler nogle af signalerne fra forhjulet, så det er sværere at vurdere "hvordan cyklen har det på underlaget". Det er det hele.
Jeg har lige købt en styrdæmper, men endnu ikke monteret den. Jeg savner den på bane til når man krudter modellen af ud af svingene. Jeg kan ikke justere en skid på min forgaffel (ud over nogle timer i værkstedet), så det er rart at kunne tage toppen af udslagene ved kørsel over ujævnheder. Min plan er at stille den så løst som muligt - ikke så stramt som muligt. Det er det hele.
-
Jeg fik sgu skiftet olien på min org styrdæmper idag til noget 10w. Den knaser ikke mere og styret er kun marginalt tungere at dreje end før, og så fik jeg lige givet begge kugleled en frisk klat fedtsmørelse.
Nu må regnen godt skride så jeg kan komme ud og lege med maskineriet...!
-
Jeg fik sgu skiftet olien på min org styrdæmper idag til noget 10w. Den knaser ikke mere og styret er kun marginalt tungere at dreje end før, og så fik jeg lige givet begge kugleled en frisk klat fedtsmørelse.
Nu må regnen godt skride så jeg kan komme ud og lege med maskineriet...!
Ja det kan godt mærkes når luften skiftes ud med olie....
Mvh
GD
-
Skiftet fra den originale 5w i dag til 10w, merket litt forskjell, og når sykkelen kommer ned igjen etter power wheelie i 1. gir så er den mer stabil. før slo den litt, men nå er den merkbart mer stabil.
Knalltips dette med andre ord :D
Ett tips til de som ska skifte: Bruk en slik medisinsk sprøyte, jeg hadde en som rommet 10ml, pluss en kanyl(spiss), for da ble det meget lett at fylle på olje. Fra jeg startet ta av demperen til den sto på igjen med ny olje tok det under en halv time :)