SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: skurkenfradallas efter Maj 20, 2007, 09:04:44 pm

Titel: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 20, 2007, 09:04:44 pm
Hej Alle,

Jeg er i den situation at jeg er punkteret på baghjulet... Et ellers næsten nyt Michelin Pilot Power 17/180 dæk... ØV!!!!!!!!! Jeg pillede det stykke metal ud som havde punkteret dækket hvorefter luften sjovt nok gik ud af dækket... SURPRISE!!! Jeg har derfor brug for at nød-lappe det for at komme over til dæk-manden. Er der nogen af jer som ved om man ødelægger ventilen ved at bruge sådan noget Pilot nød-lappe-dåse-spray fra Basta? Skal jeg hellere gør noget andet? Hullet er lille nok til at det vil virke...

Alternativt - kan man selv skifte sådan et dæk eller ringe til nogen som kan komme og gøre det for en?

/Jakob
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Luske efter Maj 20, 2007, 09:25:37 pm
put du bare nød-lappe-spray i... det fungerer ganske fint, og gør at du kan få transporteret cyklen hjem/ eller i dit tilfælde til dækmanden.

det ødelægger ikke ventilen.. ikke det jeg har haft brugt.

bare følg vejledningen der står på dåsen !  (hvis der står at du skal sætte dig op og køre på cyklen lige efter du har sprøjtet det i, så skal du altså gøre det !! selvom det pipler lidt ud af dækket.. det er den eneste måde det blir tæt på)

good luck

(Vi lappede troldes fireblade med det, den holdt normalt dæk tryk ugen efter.. så det fungerer ganske fint)
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Freddy efter Maj 20, 2007, 10:10:39 pm
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

*Satan og jern, hvor jeg stadig den dag i dag ærgrer mig... det er nok første, sidste og eneste gang jeg har haft chancen for at køre på en spritny Blade... og så sagde jeg pænt nej tak.  :cry: :cry: :cry:

I øvrigt er jeg selv kommet i nøjagtig samme situation. Har lige fundet et søm i mit bagdæk. Jeg forsøgte at pille det ud for at se hvor dybt det stikker, og da jeg så kunne høre at der begyndte at sive luft ud, skubbede jeg skyndsomt sømmet tilbage igen.
Nu er jeg så kommet temmelig meget i tvivl om, hvad jeg egentlig skal gøre. Det skal siges, at det er et MEGET lille søm! Det er vel nærmest på størrelse med de søm der sidder i de dersens plastic-kabelclips. Hullet er derfor ikke ret stort. Jeg nægter at kassere et stort set nyt dæk på grund af sådan et bette hul. Dækket holder stadig luft, så jeg kan i princippet godt køre hid og did, men skal nok ikke begive mig ud på alt for vilde ture. Jeg overvejer om der skal skydes en prop i, men jeg synes faktisk det er lidt (temmelig meget) overkill. Så jeg tænker på simpelthen at få pillet dækket af, montere en ganske almindelig cykellap på indersiden hvor hullet er, og så sætte dækket på igen. Jeg er overbevist om, at sådan en lap sagtens kan klare ærterne i dækkets levetid (som sandsynligvis alligevel kun kommer til at strække sig til slutningen af denne sæson), og jeg tror ikke det på nogen måde forringer dækket. Cykellappen burde også sagtens kunne klare trykket, da racercykler i dag ofte kører med over tre gange så højt dæktryk som motorcykler. Og tilligemed skal lappen kun dække over et hul, som er lavet af et søm med en diameter på omkring 1 millimeter.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 20, 2007, 10:57:24 pm
Hmm... Hvordan får i sådan et dæk af og på? Er det noget man selv kan gøre?
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Freddy efter Maj 20, 2007, 11:13:25 pm
Hmm... Hvordan får i sådan et dæk af og på? Er det noget man selv kan gøre?
Jeg har engang prøvet det... med ét dækjern og én big-ass skruetrækker. Jeg gør det aldrig igen! ALDRIG!
Har til gengæld set et par gutter gøre det, hvor det gik lidt lettere. De havde så også flere dækjern, flere kræfter (de var som sagt to mand), mere erfaring, samt vidundermidlet: opvaskemiddel!
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Rasmus S efter Maj 21, 2007, 12:01:44 am
Da jeg punkterede i Marts, satte jeg cyklen op på min lift, pillede baghjulet af, og kørte til min suzuki forhandler og fik et helt nyt dæk på!

Jeg gad ikke lappe eller noget, for en lapning vil aldrig blive så god som før. Og hvis jeg ligepludselig stod en dag, og skulle afsted, og så kommer man ned til den, blot for at finde ud af at den endnu engang er flad, fordi min lapning ikke kunne holde på luften, og så skulle igennem det hele igen. Så vil jeg bare hellere få det overstået første gang, og med det samme!
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk) - der findes en bedre løsning
Indlæg af: SV-spirit efter Maj 21, 2007, 01:11:00 am
De profesionelle bruger denne metode og det holder. I undgår at smide et næsten nyt dæk ud.
http://www.louis.de/_108c0ca45ea19d2de27238d4fef257b2d4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10032076&anzeige=0
Hullet bores forsigtigt op med håndsylen og en gummi prop med vulkaniseringslim smurt på stoppes i hullet. Efterfølgende skæres den tiloversblevne prop af og dækket er klar til brug når der er fyldt luft i med de medfølgende komprimerede luftflasker.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk) - der findes en bedre løsning
Indlæg af: Freddy efter Maj 21, 2007, 03:27:27 am
De profesionelle bruger denne metode og det holder. I undgår at smide et næsten nyt dæk ud.
http://www.louis.de/_108c0ca45ea19d2de27238d4fef257b2d4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10032076&anzeige=0
Hullet bores forsigtigt op med håndsylen og en gummi prop med vulkaniseringslim smurt på stoppes i hullet. Efterfølgende skæres den tiloversblevne prop af og dækket er klar til brug når der er fyldt luft i med de medfølgende komprimerede luftflasker.
Tjah, ifølge dem selv er det ikke en permanent løsning.
Som de skriver:
HINWEIS: Reifenpannen-Sets und -Sprays dienen ausschließlich zur Notreparatur des Reifens und einer kurzen Fahrt mit entsprechend stark reduzierter Geschwindigkeit zur nächsten Fachwerksatt!
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Ritzau efter Maj 21, 2007, 08:35:25 am
Surt!
Bedste løsning er dog nok: bestil et nyt dæk på nettet i Tyskland - leveres i løbet af få dage.
Af med hele baghjulet.
Tag det under armen - glem nu ikke det spritnye dæk.
Og få en eller anden mc-reparatør til at afmontere påmontere og ikke mindst afbalancere!
Så triller du bare for stærkt igen
 8)

Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Luske efter Maj 21, 2007, 08:38:24 am
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem.. men da den kom hjem var den stoppet med at lække "skum" ud af hullet.. og jeg efterfyldte med korrekt lufttryk og det holdt ihvertfald en uge indtil hun fik skiftet dæk.

----

Lappe løsning er simpelthen forbudt at køre rundt på !!!

lappe løsninger er ikke "rated" til at køre 200+ som de fleste cykler kan. Jeg mener at de der propper man sætter i, er "rated" til omkring 80-100 Kmt .. og siden at ens cykel kan køre mere - så ville jeg sige at det er strengt forbudt !! ... fy ha. ka i så holde op.  :club:

Skift dækket...  det er skidt at køre rundt på noget man ikke har tiltro til... og så undgår i også at køre flad for luft i nærmeste fremtid, fordi det ikke blev fikset ordentligt da i løb tør for luft første gang.

---

Freddy:  sig til hvis du skal have et gammelt race dæk. Der er masser af mønster på midten, du bruger jo alligevel ikke siderne nu hvor du er faldet til i rækkehus  :lmao:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Jesper Jensen efter Maj 21, 2007, 08:45:22 am
Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem..

Hvorfor så lappe hjulet? :)
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: teamupsidedown efter Maj 21, 2007, 09:20:57 am
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

*Satan og jern, hvor jeg stadig den dag i dag ærgrer mig... det er nok første, sidste og eneste gang jeg har haft chancen for at køre på en spritny Blade... og så sagde jeg pænt nej tak.  :cry: :cry: :cry:

I øvrigt er jeg selv kommet i nøjagtig samme situation. Har lige fundet et søm i mit bagdæk. Jeg forsøgte at pille det ud for at se hvor dybt det stikker, og da jeg så kunne høre at der begyndte at sive luft ud, skubbede jeg skyndsomt sømmet tilbage igen.
Nu er jeg så kommet temmelig meget i tvivl om, hvad jeg egentlig skal gøre. Det skal siges, at det er et MEGET lille søm! Det er vel nærmest på størrelse med de søm der sidder i de dersens plastic-kabelclips. Hullet er derfor ikke ret stort. Jeg nægter at kassere et stort set nyt dæk på grund af sådan et bette hul. Dækket holder stadig luft, så jeg kan i princippet godt køre hid og did, men skal nok ikke begive mig ud på alt for vilde ture. Jeg overvejer om der skal skydes en prop i, men jeg synes faktisk det er lidt (temmelig meget) overkill. Så jeg tænker på simpelthen at få pillet dækket af, montere en ganske almindelig cykellap på indersiden hvor hullet er, og så sætte dækket på igen. Jeg er overbevist om, at sådan en lap sagtens kan klare ærterne i dækkets levetid (som sandsynligvis alligevel kun kommer til at strække sig til slutningen af denne sæson), og jeg tror ikke det på nogen måde forringer dækket. Cykellappen burde også sagtens kunne klare trykket, da racercykler i dag ofte kører med over tre gange så højt dæktryk som motorcykler. Og tilligemed skal lappen kun dække over et hul, som er lavet af et søm med en diameter på omkring 1 millimeter.
Du skal lige huske at dit bagdæk bliver noget varmere end et cykeldæk :loser:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: B2 efter Maj 21, 2007, 09:52:26 am
Jeg har to gange benyttet mig af det omtalte skumguf.
Første gang kørte jeg 1200 Km, til dækket var slidt tilpas ned, og anden gang en smule mindre.

Hverken fart eller kørestil blev ændret, og hverken i sving, eller ved "lidt" mere end lovlig fart skete der noget  :mrgreen:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Freddy efter Maj 21, 2007, 10:16:06 am
Du skal lige huske at dit bagdæk bliver noget varmere end et cykeldæk :loser:
Rigtigt, men lappen er lavet af gummi, som jo nok er temmelig varmebestandig. Vulkaniseringscremen, som man limer lappen fast med, kan også sagtens holde til temperaturen. Havde det været et dæk med slange, ville det jo være blevet lappet på nøjagtigt samme måde.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Luske efter Maj 21, 2007, 11:03:34 am
Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem..

Hvorfor så lappe hjulet? :)

Fordi vi var de første der kom hende til undsætning og kunne yde hjælp.. og da hun så ikke turde at køre den hjem alligevel, ja så måtte hun ulejlige brian og hans varevogn.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 21, 2007, 11:47:54 am
Har lige kigget på Riefenversandt.de og de har et sæt magen til dem jeg har på for omkring 1700kr + forsendelse... Afhængift af forsendelse og monteringsomkostninger så er det en del billigere end Alex 3000kr incl montering. Hvad vil i foreslå at jeg gør - kører en tur op til Alex og sparer mig besværet ved selv at finde en der gider at montere for at spare et par 100kr eller tager mig besværet og går glip af nogle solskinsdage på 2 hjul?!?!?

Og ØV hvor er det her altså bare nederen!!!! Pengene går lige ud af mit Powercommander/Pipercross/Tændingsadvancer-budget!!!  :cry: :cry: :cry:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Freddy efter Maj 21, 2007, 12:42:41 pm
Har lige kigget på Riefenversandt.de og de har et sæt magen til dem jeg har på for omkring 1700kr + forsendelse... Afhængift af forsendelse og monteringsomkostninger så er det en del billigere end Alex 3000kr incl montering. Hvad vil i foreslå at jeg gør - kører en tur op til Alex og sparer mig besværet ved selv at finde en der gider at montere for at spare et par 100kr eller tager mig besværet og går glip af nogle solskinsdage på 2 hjul?!?!?

Og ØV hvor er det her altså bare nederen!!!! Pengene går lige ud af mit Powercommander/Pipercross/Tændingsadvancer-budget!!!  :cry: :cry: :cry:
Tjah, det er et dilemma! Havde jeg r*ven fuld af mønt, købte jeg hellere end gerne hos danske forhandlere, og da specielt vores egen Alex! Men nu er jeg desværre SU-slave, og er derfor nødt til at skære nogle hjørner hist og her indimellem (jeg håber du forstår, Alex :wink: ).

SVJV vil Alex nu også gerne montere, selv om du kommer med dine egne dæk. Og så har du stadig sparet nogle kroner. Samt støttet Alex en lille smule alligevel. Så er spørgsmålet blot, om du kan vente de dage det tager at få dækkene herop. Det må være et spørgsmål om dit eget temperament.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Jesper Jensen efter Maj 21, 2007, 12:47:10 pm
Blot en fodnote - det tog mig over 1 uge at få dæk fra reifen.. sidst..
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: teamupsidedown efter Maj 21, 2007, 02:19:12 pm
Har lige kigget på Riefenversandt.de og de har et sæt magen til dem jeg har på for omkring 1700kr + forsendelse... Afhængift af forsendelse og monteringsomkostninger så er det en del billigere end Alex 3000kr incl montering. Hvad vil i foreslå at jeg gør - kører en tur op til Alex og sparer mig besværet ved selv at finde en der gider at montere for at spare et par 100kr eller tager mig besværet og går glip af nogle solskinsdage på 2 hjul?!?!?

Og ØV hvor er det her altså bare nederen!!!! Pengene går lige ud af mit Powercommander/Pipercross/Tændingsadvancer-budget!!!  :cry: :cry: :cry:
Hvis du kører en tur til Vestsjælland ved Slagelse med hjulene kan jeg montere og afbalancere dem for 300,- i alt, så er der da sparet lidt mere end et par 100kr :wink:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: MUUNK efter Maj 21, 2007, 08:43:44 pm
Da jeg for nogle år siden kørte scooter brugte jeg det her sæt fra thansen http://thansen.dk/product.asp?c=925387128&n=1387906097&pn=1387907060
Jeg lappede mit forhjul to gange, og mit baghjul 1 gang på 3 år. Alle gange har det hold til dækket skulle skiftes.

To af mine kammerater har også haft brugt det til deres motorcykler, som kan kører over 200 km/t. Og det har også holdt hele dækkets levetid uden problemer.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 23, 2007, 10:56:00 am
Har lige købt en Finilec Punkteringsspray...

Der står til min store forundring IKKE på dåsen at det kun er en midlertidig løsning?

Dog står der at man skal tage det med ro de første 3 kilometer og så fylde dækket helt op med luft bagefter.

Jeg er dog stadig ved at undersøge muligheden for at købe nye dæk! Ender nok med at tage op til Alex...

Lidt sjovt er det dog at personen på reklamen ikke anvender produktet korrekt. Der står nemlig at man skal holde dåsen lodret når man trykker  :lol:
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: steen efter Maj 23, 2007, 11:15:56 am
Da jeg for nogle år siden kørte scooter brugte jeg det her sæt fra thansen http://thansen.dk/product.asp?c=925387128&n=1387906097&pn=1387907060
Jeg lappede mit forhjul to gange, og mit baghjul 1 gang på 3 år. Alle gange har det hold til dækket skulle skiftes.

To af mine kammerater har også haft brugt det til deres motorcykler, som kan kører over 200 km/t. Og det har også holdt hele dækkets levetid uden problemer.

Jeg har snakket med en gut på en Hayabusa som bruger samme sæt. Han er meget tilfreds og siger det er smadder hurtigt at bruge når det er nødvendigt. Jeg tror jeg skal have købt et sæt og have det liggende klar under sædet.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: MUUNK efter Maj 23, 2007, 11:24:54 am
Det går nemlig rigtig hurtigt at lappe et dæk med ovenstående sæt. Jeg vil tro at hvis man er rigtig kvik, så kan det hele gøres på 2 min. Hurtigere kan det vel ikke gøres og lappe et dæk. :-)
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: Smølfen efter Maj 23, 2007, 11:38:01 am
Der står til min store forundring IKKE på dåsen at det kun er en midlertidig løsning?

Tja da jeg brugte det, kørte jeg nu også mine dæk færdige over de næste seks måneder. Det virker og holder altså fint nok, i hvert fald til små huller. Bare hold lidt øje med om dækket nu opfører sig ordentligt.
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 23, 2007, 12:25:37 pm
Så er jeg tilbage igen!

Som skrevet tog det ikke mere end 2 minutter. Så kørte jeg som foreskrevet en tur på 10km @ 60km/t og justerede derefter dæktrykket til 2.60 som jeg plejer at køre med da jeg veksler en del mellem solo og med passager.

Jeg er lidt i syv sind over at køre videre med sådan en lappeløsning. Pengene til nye dæk skal tages fra mit Powercommander/Pipercross budget hvilket er ØV - men på den anden side har jeg ikke lyst til at gå på kompromis med mine dæk!

Beslutter mig senere i dag når jeg hører fra en kammerat på Hørsholm Dækcenter. Har spurgt efter et sæt Michelin Power Pilot som er i forvejen er meget tilfredse med! Hvis han ikke kan gå under Alex tilbud på 3K med montering så bliver det hos Alex - hvis det bliver!
Titel: Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
Indlæg af: skurkenfradallas efter Maj 23, 2007, 12:30:09 pm
En lille kommentar til produktet...

Produktet kommer i 2 størrelser og forhandles af bl.a. Bilexperten hvor jeg købte det - en flaske til under 15" dæk (50kr) og en til +15" dæk (100kr). Jeg valgte for en sikkerheds skyld den store men vil tro at jeg sagtens kunne have klaret mig med den lille.

Da jeg checkede dæktrykket på en tankstation var det over 4.0 - dette får mig til at tro at den lille beholder måske var nok?

Man skal desuden være lidt hurtig når man skruer beholderen af ventilen. Ellers vælter det ud med skum og luft!

Begge beholdere er dog så store at de ikke kan ligge under sædet på mit SVin.