SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Copy_Cat efter Juni 26, 2007, 06:15:54 pm

Titel: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Copy_Cat efter Juni 26, 2007, 06:15:54 pm
Efter jeg har monteret ny udstødning, ville jeg lige se et af tændrørerne efter (jeg har kørt ca 7-900 km med den nye udstødning).

Billederne er taget af tændrøret, uden jeg har tøret noget af eller pustet på tændrøret.

Hvad siger i?
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Mads efter Juni 26, 2007, 06:48:11 pm
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Copy_Cat efter Juni 26, 2007, 06:51:33 pm
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Mads efter Juni 26, 2007, 06:53:33 pm
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Det gør ikke noget cyklen har stået stille - bare den ikke har stået stille med motoren tændt. Hvis motoren kører i tomgang eller med lave omdrejninger soder den røret til. Så for at du kan få den rette læsning af tændrøret kræver det at du giver den nogle tæv, og undergår lave omdrejninger/tomgang.

Jeg fandt desuden lidt sider med billeder af tændrør, samt fortolkninger:
http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#S%E5dan%20l%E6ser%20du%20t%E6ndr%F8r  (der kan du faktisk se at de nævner bykørsel som en mulig kilde til sorte og tøre rør)
http://www.mx-3.com/tech/sparkplugs.jpg

Hygge
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 26, 2007, 07:41:59 pm
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Det gør ikke noget cyklen har stået stille - bare den ikke har stået stille med motoren tændt. Hvis motoren kører i tomgang eller med lave omdrejninger soder den røret til. Så for at du kan få den rette læsning af tændrøret kræver det at du giver den nogle tæv, og undergår lave omdrejninger/tomgang.

Jeg fandt desuden lidt sider med billeder af tændrør, samt fortolkninger:
http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#S%E5dan%20l%E6ser%20du%20t%E6ndr%F8r  (der kan du faktisk se at de nævner bykørsel som en mulig kilde til sorte og tøre rør)
http://www.mx-3.com/tech/sparkplugs.jpg

Hygge

Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 26, 2007, 07:47:06 pm
Man aflæser tændrøret på isolatoren i midten, og jeg synes den ser lidt hvid ud hvilket betyder at den kører lidt magert.

Jeg har et sæt tændrør liggende som jeg lige kan tage et billede af og lægge op, det er godt nok fra en kilo sv´er men aflæsningen
er den samme.  :D
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Mads efter Juni 26, 2007, 07:51:55 pm
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 26, 2007, 08:02:29 pm
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:

Motorer med kaburator kan kører præcis lige så godt som motorer med sprøjt. Med der er stor forskel på motorer fra 1945 og til 2003
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Mads efter Juni 26, 2007, 08:10:31 pm
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:

Motorer med kaburator kan kører præcis lige så godt som motorer med sprøjt. Med der er stor forskel på motorer fra 1945 og til 2003

Ok. Jeg syntes ellers jeg kunne se forskel på den forrige cykel jeg havde, men den var selvfølgelig også fra 1990, så lidt år er der da gået :D

Hygge
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 26, 2007, 08:13:19 pm
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:

Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Lofgreen efter Juni 26, 2007, 09:41:52 pm
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 26, 2007, 10:29:02 pm
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Lofgreen efter Juni 27, 2007, 06:29:07 am
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juni 27, 2007, 07:46:24 am
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Lofgreen efter Juni 27, 2007, 11:13:10 am

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.


Tak for tippet.   :respekt:  Jeg kan godt klare at køre de 8 km. længere til FA MOTO istedet for Lydmuren 
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Jannik efter Juni 27, 2007, 12:44:40 pm

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.


Tak for tippet.   :respekt:  Jeg kan godt klare at køre de 8 km. længere til FA MOTO istedet for Lydmuren 

Desuden er Jenny en SO man gerne kører langt længere end 8 km for at undgå!!!!  :club: :mrgreen: :mrgreen:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Jesper Jensen efter Juni 27, 2007, 01:01:03 pm
Desuden er Jenny en SO man gerne kører langt længere end 8 km for at undgå!!!!  :club: :mrgreen: :mrgreen:
[/quote]

Sad kun og ventede på at du ville skrive :)

FA Motorsport har fået gode anmeldelser i vores forum - Jeg selv har også kun positive ting at sige om dem..!
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Lofgreen efter Juni 27, 2007, 01:14:34 pm

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.


Tak for tippet.   :respekt:  Jeg kan godt klare at køre de 8 km. længere til FA MOTO istedet for Lydmuren 

Desuden er Jenny en SO man gerne kører langt længere end 8 km for at undgå!!!!  :club: :mrgreen: :mrgreen:

Uddyb venligst ..  :)

Øv, jeg er ikke heldig, FA MOTO holder ferie til tirsdag d. 3. juli   :brok:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Jannik efter Juni 27, 2007, 02:08:41 pm

Uddyb venligst ..  :)

Øv, jeg er ikke heldig, FA MOTO holder ferie til tirsdag d. 3. juli   :brok:
Lad os sige det sådan at hun har kostet mig adskellige 1000´sinder af kroner, da hun enten har solgt mig ting jeg ikke behøvede, eller solgt mig "tuningsudstyr" som så viste sig kun var at klippe 2 ledninger (sidst nævnte kostede 750,- + en arbejdstime, og cyklen var til service i forvejen, hvor de havde åbnet ned til ledningerne alligevel).
JEG SÆTTET ALDRIG MINE BEN I DEN SVINDLERBIKS IGEN!!! :brok:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Copy_Cat efter Juni 27, 2007, 02:23:22 pm

Uddyb venligst ..  :)

Øv, jeg er ikke heldig, FA MOTO holder ferie til tirsdag d. 3. juli   :brok:
Lad os sige det sådan at hun har kostet mig adskellige 1000´sinder af kroner, da hun enten har solgt mig ting jeg ikke behøvede, eller solgt mig "tuningsudstyr" som så viste sig kun var at klippe 2 ledninger (sidst nævnte kostede 750,- + en arbejdstime, og cyklen var til service i forvejen, hvor de havde åbnet ned til ledningerne alligevel).
JEG SÆTTET ALDRIG MINE BEN I DEN SVINDLERBIKS IGEN!!! :brok:

Siger det ikke mere om dig end om hende ??  :lmao:  :wink:  :lol:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Jensen Danmark efter Juni 27, 2007, 02:23:27 pm
Sammenlign evt. dine tændrør med dem der er på dette billede.
Jeg tror dog det er et ret gammelt billede, så jeg ved ikke hvor meget det kan bruges til.
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Paw efter Juni 27, 2007, 07:13:25 pm

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.


Tak for tippet.   :respekt:  Jeg kan godt klare at køre de 8 km. længere til FA MOTO istedet for Lydmuren 

Desuden er Jenny en SO man gerne kører langt længere end 8 km for at undgå!!!!  :club: :mrgreen: :mrgreen:

Uddyb venligst ..  :)

Øv, jeg er ikke heldig, FA MOTO holder ferie til tirsdag d. 3. juli   :brok:

Tag dog og ring til John Tange hos Holtug MC på 56500048, han har yoshimura-boks og Factory bremsebænk.
Han har min gixxer holdende dernede for tiden...
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Hr.Aagaard efter Juni 28, 2007, 02:59:48 pm
Hvaaaaa dælen :shock: :shock:

Havde min sv1000s hos famoto til 6000 km service, og fik samtidig tilset om den trængte til justering efter der var blevet monteret bulderpotter og pipercrossfilter. Der blev konstateret at den køret fint(havde 125,9 hk på krumtappen :thumbsup:), men har lige haft tændrøret fra foreste cylinder ude og det var som det copy_cat viser :brok: måske lidt værre, da er ikke er noget sod af nogen slags på :undecided: :undecided:

Har skrevet en mail til famoto, og så må vi se hvad de siger til det:club: :whipped:

Sådan noget tis :cry:
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Capone efter Juni 28, 2007, 03:13:50 pm
Jeg synes nu at Copy_Cats tændrør ser fint ud. Det skal efter min mening ikke være mørkere.

Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Hr.Aagaard efter Juni 28, 2007, 08:40:38 pm
Det ser faktisk præcis ud som det Rene T viser.. altså det hvor han siger at den kørte for mager
Titel: Re: Ser tændrøret ud som det skal?
Indlæg af: Damage efter Juli 02, 2007, 01:43:55 pm

Her et link til nogle flere billeder af hvordan tændrør ser ud når de er ok og ikke ok.

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html (http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html)