SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: skyggen efter Juli 01, 2007, 06:52:05 pm
-
Er der nogle der kører med ( omvendt gearskift ) på cyklerne
sidder og tænker på om man skulle prøve at ændre gear vælgeren så man skifter op ved at trykke ned på gearvælgeren???
-
har det på geden og det virker fint :-)
-
Jeg kører med "reverse shift"
mest for at det er ens på begge maskiner.. og plus at det giver en mere rolig kørsel..
mht tilvænning, så går der ikke så længe med dét.. ..men forvent at du kikser lidt i det i starten.. no big deal..
-
Jeg tænkte på at lave det om på SVinet, fordi cyklen godt kan rykke lidt ved hurtige gearskift ved friskt kørsel.
-
Jeg kører med "reverse shift"
mest for at det er ens på begge maskiner.. og plus at det giver en mere rolig kørsel..
mht tilvænning, så går der ikke så længe med dét.. ..men forvent at du kikser lidt i det i starten.. no big deal..
Hvad er fordelen ved det omvedte? Selv skiftet i gearkassen burde være det samme selvom den udvendige skiftemekanisme ændres....ellers gerne en forklaring....
..og er det noget der bruges på banecykler?
SørenG
-
Der er en lille fordel i det ved gadebrug, - at maskine bliver mere rolig ved gearskift..
Jeg tror det blev "opfundet" til banebrug, med den fordel at nedlægningen i venstresving kan være kraftigere, hvis man samtidig skal skifte gear.
-fordi at man så bare kan træde på gearpedalen og ikke have foden under..
-
Jeg kører med "reverse shift"
mest for at det er ens på begge maskiner.. og plus at det giver en mere rolig kørsel..
mht tilvænning, så går der ikke så længe med dét.. ..men forvent at du kikser lidt i det i starten.. no big deal..
Hvad er fordelen ved det omvedte? Selv skiftet i gearkassen burde være det samme selvom den udvendige skiftemekanisme ændres....ellers gerne en forklaring....
..og er det noget der bruges på banecykler?
SørenG
Hey S ja det er mest bane cykler der kører med det, fordelene er at man kan skifte op i i gearne med fuld nedlægning på,
der er ikke plads til foden i gennem venstre sving mellem vejen og gearvælgeren, så derfor laver man skiftet om så man skal trykke ned for at skifte op i gear.
-
OK med så langt men jeg mangler stadig svar på hvorfor maskinen bliver mere rolig ved gadebrug, hvad er det der gør den mere rolig....total newbie I KNOW :loser:
Håber I gider at svare på det.....KAN svare på det...
SørenG
-
OK med så langt men jeg mangler stadig svar på hvorfor maskinen bliver mere rolig ved gadebrug, hvad er det der gør den mere rolig....total newbie I KNOW :loser:
Håber I gider at svare på det.....KAN svare på det...
SørenG
så vidt jeg kan "mærke" og lige regne ud er det fordi den bevægelse du laver m foden nedad er mindre "kropskrævende" og hurtigere end den opad. og derfor sidder du mere stille på cyklen i selve skiftet.
hmm gav det logik eller?
-
OK med så langt men jeg mangler stadig svar på hvorfor maskinen bliver mere rolig ved gadebrug, hvad er det der gør den mere rolig....total newbie I KNOW :loser:
Håber I gider at svare på det.....KAN svare på det...
SørenG
som jeg skriver længere oppe kan cyklen blive urolig ved friskt kørsel og hurtige gearskift.
-
min oplevelse af det er at bevægelsen ved at træde på pedalen giver mindre uro i maskinen, end at trykke op fra pedalens underside.
du kan jo selv prøve, ved at vende gearskiftet om på akslen (180 grader), det kan ihvertfald lade sige gøre på den gamle model..
-
Nu har jeg ikk kigget på det men det burde da kunne lade sig gøre uden problemer. håber jeg :lol:
-
Kan godt se og forstå at det må være en mere komfortabel bevægelse med foden..måske det skal prøves....
Takker for svarene
SørenG
-
Jeg har også kraftigt overvejet det...
jeg har meget uro i cyklen når jeg skal skifte op igennem gearene ud af højresving (primært på bane), fordi man lige har haft koncentreret sin vægt om at komme igennem en højrekurve, når man så skal lægge programmer på, -stadig med nedlægning, så er det altså svært at komme ned under gearpedalen, når man er af den lidt kortbenede type. :D, Så min vægt skifter meget når jeg skal om og fange undersiden af geararmen.. Det gir mega meget uro i cyklen for mig.
Der ville det være fedt bare at kunne "dappe" op igennem gearene, uden at jeg skal rykke mig i sædet og ændre vægtforskydningen.
Men skal jeg gøre det, er det udelukkende for at kunne have gavn af det på banedage.. men bliver så desværre nødt til at gøre det på begge cykler, ellers går der totalt kage i den.
-
Hej der
Problemet er at når man har vænnet sig til det omvendte gearskifte og låner en kammerats cykel og så jager den i anden, for fuld skrald, når man skulle have været i fjerde.
Jeg oplevede det på sturup da jeg havde min bane sv, låneren var vant til omvendt gearskifte, hvilket jeg ikke havde, han sagde et det ikke var noget problem, men det var det :(. Fik cyklen tilbage 3 uger senere i "normal" stand.
MVH
Peter Graff