SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: MUUNK efter Juli 05, 2007, 12:56:04 am
-
Ja, jeg spørger fordi jeg selv kører med langt lys om dagen.
Er en total egotripper hvad det angår, og gør det for at folk skal se at jeg kommer kørene. Synes selv at det virker rigtig godt når man kommer kørende imod et T-kryds, så lægger bilerne bedre mærke til at der kommer en mc fra siden.
Nogen vil synes jeg er en, som sagt "egotripper", men kan det redde mit liv bare én gang, så er det vel også det værd?
Lad diskutionen køre!!
-
Kører ALTID med det lange lys....
Men det er også det eneste der virker, og så lyser det faktisk ikke ret langt :?
(skal så også lige siges at jeg så vidt muligt ungår at køre i mørke indtil problemet er løst)
Men selv mens det virkede som det skulle kørte jeg med det lange lys om dagen, mener bestemt også at man er mere synlig i trafikken på denne måde....
-
En gang i mellem. Er netop begyndt på det, da jeg synes jeg alt for mange gange, har oplevet at blive overset. På den forrige mc jeg havde, var der xenon på, og der blev jeg vidst overset en enkelt gang eller to, i løbet af et par år. Den præstation har jeg allerede slået med SV'eren, på trods af jeg ikke en gang har haft den en måned endnu... Tror jeg er blevet overset en fire-fem gange :brok:
Håber på at jeg kan få monteret xenonkit på SV'eren i løbet af kort tid. Det kniber sjovt nok lidt med at finde plads - især når der ikke er så meget kåbe at gemme det bag :D
Hygge
-
har stemt aldrig, da jeg ikke har oplevet at det har været nødvendigt endnu, bortset fra den gang hvor jeg blev overset :rolleyes:og smaskede ind i siden på en mazda rx7, siden den gag har jeg haft en uhørt respekt for biler der kommer fra sideveje(dvs. fuld øjenkontakt og 2 fingre på bremsen)
-
bruger det engang imellem når der er mange trætte billister der ikke kan se at man gerne vil bruge det yderste spor på motorvejen.
Med det lange lys tændt (om dagen), ser folk en nemmere og trækker ind i det spor de burde have været i hele tiden :)
ellers kører jeg ikke med det tændt, netop for at have muligheden for at kunne signalere med det, i tilfælde af at folk ser ud til at foretage noget hasarderet uden at have set at man kommer på MC..
Jeg har det sjældent tændt, alene af den grund, så jeg har muligheden for at advare/signalere med det.
-
bruger det engang imellem når der er mange trætte billister der ikke kan se at man gerne vil bruge det yderste spor på motorvejen.
Med det lange lys tændt (om dagen), ser folk en nemmere og trækker ind i det spor de burde have været i hele tiden :)
ellers kører jeg ikke med det tændt, netop for at have muligheden for at kunne signalere med det, i tilfælde af at folk ser ud til at foretage noget hasarderet uden at have set at man kommer på MC..
Jeg har det sjældent tændt, alene af den grund, så jeg har muligheden for at advare/signalere med det.
X2, lige mine ord.
-
Aldrig, jeg kører aldrig med langt lys om dagen. Når jeg er på cyklen forventer jeg faktisk at blive overset, så jeg gør meget ud af at få "kontakt" med bilisten, hvorimod når jeg er i bil så kan jeg godt fortsætte med samme fart forbi en bil (dog lige med en fod over bremsen hvis han virker fuldstændig utilregnelig).
Men til folk der mener det kan redde liv ved at køre og blænde andre med Xenon og lang lys kan jeg da anbefale et evt. gult roterblink på toppen af hjelmen :rolleyes:
Man kunne jo også tage en refleksvest på hvis man er angst for ikke at blive set.
-
Aldrig, jeg kører aldrig med langt lys om dagen. Når jeg er på cyklen forventer jeg faktisk at blive overset, så jeg gør meget ud af at få "kontakt" med bilisten, hvorimod når jeg er i bil så kan jeg godt fortsætte med samme fart forbi en bil (dog lige med en fod over bremsen hvis han virker fuldstændig utilregnelig).
Men til folk der mener det kan redde liv ved at køre og blænde andre med Xenon og lang lys kan jeg da anbefale et evt. gult roterblink på toppen af hjelmen :rolleyes:
Man kunne jo også tage en refleksvest på hvis man er angst for ikke at blive set.
X2
Jeg skiftede af samme grund til gule med blåt skær pærer i mine forlygter, og det har givet den effekt at folk lige vurderer mig en gang ekstra, og derfor ikke så ofte vælter ud foran mig.
Det handler om at skille sig ud fremfor at blænde!!!!
Jeg har svarret 1 gang eller 2 da jeg har prøvet for at mærke forskellen, men jeg har kun haft negative tilbagemeldinger i form af folk der blinker, og da de ikke er det store problem med nærlys, vil jeg som Luske skriver gerne kunne blænde op hvis jeg får brug for det.
-
Aldrig - kører dog med Xenon, så jeg har lidt mere bål på foran...
-
Aldrig - kører dog med Xenon, så jeg har lidt mere bål på foran...
Lidt ????? :D :D Jeg vil sige dit lys er faktisk røvirriterende når man kører foran dig i dagslys.. og det må da være endnu mere irriterende når det er mørkt, for du blænder folk.. Hmmmm hvad så når du tænder det lange lys.... Ej dte vil jeg ikke opleve... :D :D :D Men du bliver da set....
-
jeg kører næsten altid med langt lys om dagen , der er så dårligt lys på min oldschool at der ikke er fare for at blænde nogen, :D
jeg har ikke oplevet at nogen blinker af mig fordi jeg kører med langt lys
-
Aldrig, jeg kører aldrig med langt lys om dagen. Når jeg er på cyklen forventer jeg faktisk at blive overset, så jeg gør meget ud af at få "kontakt" med bilisten, hvorimod når jeg er i bil så kan jeg godt fortsætte med samme fart forbi en bil (dog lige med en fod over bremsen hvis han virker fuldstændig utilregnelig).
Men til folk der mener det kan redde liv ved at køre og blænde andre med Xenon og lang lys kan jeg da anbefale et evt. gult roterblink på toppen af hjelmen :rolleyes:
Man kunne jo også tage en refleksvest på hvis man er angst for ikke at blive set.
X3
-
Aldrig - kører dog med Xenon, så jeg har lidt mere bål på foran...
Lidt ????? :D :D Jeg vil sige dit lys er faktisk røvirriterende når man kører foran dig i dagslys.. og det må da være endnu mere irriterende når det er mørkt, for du blænder folk.. Hmmmm hvad så når du tænder det lange lys.... Ej dte vil jeg ikke opleve... :D :D :D Men du bliver da set....
Lige præcis - Jeg bliver set..! - Og det er jo det vigtigste...
-
Aldrig... Har vist bare ikke tænkt over den mulighed. Men nu må jeg spørge, for jeg mindes, at JJ nævnte det i en anden tråd. Men er det ikke ulovligt at køre med Xenon eller fjernlyset tændt hele tiden?? I så fald, hvad er konsekvensen/bødestørrelsen på??
-
Aldrig... Har vist bare ikke tænkt over den mulighed. Men nu må jeg spørge, for jeg mindes, at JJ nævnte det i en anden tråd. Men er det ikke ulovligt at køre med Xenon eller fjernlyset tændt hele tiden?? I så fald, hvad er konsekvensen/bødestørrelsen på??
Tvivler på at man ville få en bøde for det, men HVIS der findes så krakilsk en betjent er bøden vel på 500
Mvh GD
-
Aldrig - kører dog med Xenon, så jeg har lidt mere bål på foran...
Lidt ????? :D :D Jeg vil sige dit lys er faktisk røvirriterende når man kører foran dig i dagslys.. og det må da være endnu mere irriterende når det er mørkt, for du blænder folk.. Hmmmm hvad så når du tænder det lange lys.... Ej dte vil jeg ikke opleve... :D :D :D Men du bliver da set....
Lige præcis - Jeg bliver set..! - Og det er jo det vigtigste...
Ja, bare det ikke ender med du blænder enn modkørende i en Scania der så trækker over i din side, så hjælper det jo ikke meget han så lyset :angel:
-
Aldrig... Har vist bare ikke tænkt over den mulighed. Men nu må jeg spørge, for jeg mindes, at JJ nævnte det i en anden tråd. Men er det ikke ulovligt at køre med Xenon eller fjernlyset tændt hele tiden?? I så fald, hvad er konsekvensen/bødestørrelsen på??
Det er ulovligt at køre med Xenon, da MC'en ikke er monteret med lygtevasker samt automatisk niveau-regulering.. - Så det giver en bøde på 500kr
Har betjenten en RIGTIG dårlig dag, så kan han også sende MC'en til syn..
Det skal siges at jeg er blevet stoppet 1 gang i en Razzia pga. mit Xenon, hvortil jeg sagde at det var nogle kraftige pærer fra Phillips.. ;)
På min bil som er fabriksmonteret med Xenon er det ikke ulovligt, men det er jo også en helt anden sag...
At køre med fjernlyset tændt kan man vel undskylde med "Jeg må have ramt knappen" - men lur mig om en krakilsk betjent ikke kan give en bøde for "ulovlig lygteføring" anyway..?
-
Men til folk der mener det kan redde liv ved at køre og blænde andre med Xenon og lang lys kan jeg da anbefale et evt. gult roterblink på toppen af hjelmen :rolleyes:
Man kunne jo også tage en refleksvest på hvis man er angst for ikke at blive set.
Jeg ved ikke lige om den var møntet på mig, men som Jesper nævner handler det jo om at skille sig ud. Så hvis alle kørte med xenon, ja, så var dine gode ideer da en mulighed :mrgreen: Men man kan altså også godt indstille sit lys så det ikke blænder - man kan jo bare lade det falde lidt ekstra, og dermed være på den sikre side. Så taber man måske lidt længde på lyskeglen om natten, men det ændrer ikke på at xenon fortsat lyser vejen bedre op.
Har en kammerat der blev stoppet af en betjent, fordi han havde monteret xenon (altså kammeraten, ikke betjenten ;) ), og han fik en bøde på 500 bobs, og en tur til syn.
Hygge
-
Har indtryk af at både nær og fjernlyset på min nye SV er utroligt godt, så der har jeg aldrig kørt med langt lys om dagen. Men på min gamle SZR kørte jeg altid med langt lys da nærlyset var helt åndssvagt ringe... det var fjernlyset nu også, men det var da mere synligt.
På SZR'en kunne man godt signalere selvom man kørte med langt lys - så blinkede man bare med nærlyset i stedet. (ikke så synligt som omvendt selvfølgelig, men det virkede da). Hvordan virker det egentligt på SV'en? Er i sikre på at der ikke sker noget når man trykker på signalknappen når man kører med langt lys? Magter ikke lige at gå ned og teste det :)
-
Hvordan virker det egentligt på SV'en? Er i sikre på at der ikke sker noget når man trykker på signalknappen når man kører med langt lys? Magter ikke lige at gå ned og teste det :)
SV'eren kører med H4, hvilket betyder at der kører en klap frem og tilbage i selv pæren..
Altså, der sker ikke noget hvis man blinker med det lange lys aktiveret..
-
Aldrig, jeg kører aldrig med langt lys om dagen. Når jeg er på cyklen forventer jeg faktisk at blive overset, så jeg gør meget ud af at få "kontakt" med bilisten, hvorimod når jeg er i bil så kan jeg godt fortsætte med samme fart forbi en bil (dog lige med en fod over bremsen hvis han virker fuldstændig utilregnelig).
Men til folk der mener det kan redde liv ved at køre og blænde andre med Xenon og lang lys kan jeg da anbefale et evt. gult roterblink på toppen af hjelmen :rolleyes:
Man kunne jo også tage en refleksvest på hvis man er angst for ikke at blive set.
X2
Jeg skiftede af samme grund til gule med blåt skær pærer i mine forlygter, og det har givet den effekt at folk lige vurderer mig en gang ekstra, og derfor ikke så ofte vælter ud foran mig.
Det handler om at skille sig ud fremfor at blænde!!!!
Jeg har svarret 1 gang eller 2 da jeg har prøvet for at mærke forskellen, men jeg har kun haft negative tilbagemeldinger i form af folk der blinker, og da de ikke er det store problem med nærlys, vil jeg som Luske skriver gerne kunne blænde op hvis jeg får brug for det.
"Det handler om at skille sig ud fremfor at blænde!!!!" lige præcis :thumbsup:
Jeg har sat nogle Philips MotoVision pære i min SV´er, de er lavet til mc netop for at skille sig ud fra andre i trafikken. Jeg synes det virker fint, men der vil altid være det problem at en bilist HAR set en men FEJL BEDØMMER din hastighed.
-
He he... Jeg troede lige der stod om jeg kørte med fjernsynet tændt om dagen... :lmao: Ku ikke lige forstå spørgsmålets relevans, men da jeg så begyndte at læse postene så var jeg med. Jeg kører aldrig med det lange lys og kan kun mindes at jeg er blevet overset 1 gang. Jeg kører også med nogle pærer som giver et andet lys end standard, men om det er derfor jeg ikke er blevet overset skal jeg ikke kunne sige.
-
Jeg kører også med Philips MotoVision for at blive set og se. De giver et andet lysskær (orange reflektion) og blå/hvidt fremad.
Skal der mere til, så mener jeg at de 500,- til VibraLys må være vejen. Så man stadig kan signalere med det fjernlyset.
At køre med fjernlys hele tiden er lidt som at sejle med en oppustet redningsvest.
-
Kører somregel kun med det lange lys hvis det er toget (Eller nat selvfølgelig :afro:)
Kan godt lide at have det lange lys at blinke med, når man møder en bil fra en sidevej. Plus på mortorvejen hvor spa... ikke kan finde ud af at holde til højre :evil:
-
Kører som regel også med fjernlys om dagen, og indtil videre er der kun to der har signaleret til mig.....skal sige fjernelyset står lidt lavt.
Når jeg kører på arb. 45km på motorvej er jeg iført en skriggul vest da det flere gange er sket en morgen-søvnig bilist ikke har fået set mig.....nu med vesten er det endnu ikke sket!
Overvejer selv Vibra-lys fremfor det lange...
SørenG
-
Bruger Vibra-Lys.
Lovligt og forsvarligt i mine øjne.
Jeg er måske mere lysfølsom, men jeg bliver nemt blændet af modkørende med langt lys på i dagslys - og det er hammer irriterende.
"Jeg slår ned på nærlys når det bliver mørkt" <-- Gu gør i ej, for mennesker er glemsomme vanedyr. Kører jeg galt på grund af sådan noget, får "road rage" en helt ny betydning.
"Det er stillet lav" <-- Langt lys er meget mere diffust end nærlys, så det blænder stadig meget mere end man tror.
"Hellere bøden end at blive overset" <-- Vibra-Lys, lovligt monteret Xenon eller bedre forlygte er svaret. Tror du ikke på førstnævnte, så prøv det GRATIS
i 14 dage.
-
Bruger Vibra-Lys.
Lovligt og forsvarligt i mine øjne.
Jeg er måske mere lysfølsom, men jeg bliver nemt blændet af modkørende med langt lys på i dagslys - og det er hammer irriterende.
"Jeg slår ned på nærlys når det bliver mørkt" <-- Gu gør i ej, for mennesker er glemsomme vanedyr. Kører jeg galt på grund af sådan noget, får "road rage" en helt ny betydning.
"Det er stillet lav" <-- Langt lys er meget mere diffust end nærlys, så det blænder stadig meget mere end man tror.
"Hellere bøden end at blive overset" <-- Vibra-Lys, lovligt monteret Xenon eller bedre forlygte er svaret. Tror du ikke på førstnævnte, så prøv det GRATIS
i 14 dage.
Hvis du bliver blændet at langt lys i dagslys så har du øjnene fokuseret det forkerte sted, om aftenen kan du have ret i at man glemmer at blænde ned, men det er kun til den første madkasse kommer imod dig så skal han nok gøre dig opmærksom på det.....så der ser jeg ingen problem...
Men klart Vibra lys lyder som noget der er værd at overveje...
SørenG
-
Jeg ville p.t. lyve hvis jeg stemte ”aldrig”! For mit nærlys er sprunget og det har det været hele sæsonen :oops: :lol:
- men med mine max 10 ture indtil videre, har det jo været bedre end positionslys!! :? (nå, jeg stemmer aldrig alligevel)
I princippet er jeg ligeglad med hvad andre gør... men jeg vil, som jeg også ser flertallet, alligevel tale imod at kører med fjernlys om dagen, det er som nævnt os på mc det gør ondt på! Så tænk for bilerne og lad vær med at regne med dem! Kan man ikke overskue det bør man nok vælge at kører bil selv....... :police: :wink:
-
Bruger Vibra-Lys.
Lovligt og forsvarligt i mine øjne.
Jeg er måske mere lysfølsom, men jeg bliver nemt blændet af modkørende med langt lys på i dagslys - og det er hammer irriterende.
"Jeg slår ned på nærlys når det bliver mørkt" <-- Gu gør i ej, for mennesker er glemsomme vanedyr. Kører jeg galt på grund af sådan noget, får "road rage" en helt ny betydning.
"Det er stillet lav" <-- Langt lys er meget mere diffust end nærlys, så det blænder stadig meget mere end man tror.
"Hellere bøden end at blive overset" <-- Vibra-Lys, lovligt monteret Xenon eller bedre forlygte er svaret. Tror du ikke på førstnævnte, så prøv det GRATIS
i 14 dage.
Hvis du bliver blændet at langt lys i dagslys så har du øjnene fokuseret det forkerte sted, om aftenen kan du have ret i at man glemmer at blænde ned, men det er kun til den første madkasse kommer imod dig så skal han nok gøre dig opmærksom på det.....så der ser jeg ingen problem...
Men klart Vibra lys lyder som noget der er værd at overveje...
SørenG
Aha.. Så hvis jeg som modkørende netop ser ekstra meget på fjernlyset som JO NETOP ER TÆNDT AF SAMME ÅRSAG - så kigger jeg det forkerte sted hen?
Det vil sige at du altså fortæller mig at folk der kører med langt lys om dagen bringer andres liv i fare fordi de trækker deres fokus væk fra vejen?
Kan du se komikken?
-
Bruger Vibra-Lys.
Lovligt og forsvarligt i mine øjne.
Jeg er måske mere lysfølsom, men jeg bliver nemt blændet af modkørende med langt lys på i dagslys - og det er hammer irriterende.
"Jeg slår ned på nærlys når det bliver mørkt" <-- Gu gør i ej, for mennesker er glemsomme vanedyr. Kører jeg galt på grund af sådan noget, får "road rage" en helt ny betydning.
"Det er stillet lav" <-- Langt lys er meget mere diffust end nærlys, så det blænder stadig meget mere end man tror.
"Hellere bøden end at blive overset" <-- Vibra-Lys, lovligt monteret Xenon eller bedre forlygte er svaret. Tror du ikke på førstnævnte, så prøv det GRATIS
i 14 dage.
Hvis du bliver blændet at langt lys i dagslys så har du øjnene fokuseret det forkerte sted, om aftenen kan du have ret i at man glemmer at blænde ned, men det er kun til den første madkasse kommer imod dig så skal han nok gøre dig opmærksom på det.....så der ser jeg ingen problem...
Men klart Vibra lys lyder som noget der er værd at overveje...
SørenG
Aha.. Så hvis jeg som modkørende netop ser ekstra meget på fjernlyset som JO NETOP ER TÆNDT AF SAMME ÅRSAG - så kigger jeg det forkerte sted hen?
Det vil sige at du altså fortæller mig at folk der kører med langt lys om dagen bringer andres liv i fare fordi de trækker deres fokus væk fra vejen?
Kan du se komikken?
Næh det kan jeg ikke, men hvis du i dagslys ser længe nok på fjernlyset til at blive blændet så har du fokus det forkerte sted, men ikke desto mindre er du opmærksom på der er en trafikant....du sidder forhåbentlig ikke og glor ind i lygterne til I er kørt forbi hinanden for så at sige bagefter at du er blevet blændet....aftenkørsel er en HELT anden sag...
Ser sgu selv tit biler med fejljusteret lygter men i det mit øje fanger det kigger jeg da væk og undgår derved at blive blændet.....måske jeg bare kan noget du ikke kan.... no offence :wink:
SørenG
-
Som tidligere nævnt (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=3549.0) kører jeg ALTID med langt lys, og jeg kan virkelig mærke forskel. Især når man kører på motorvejen med høj fart. Bilerne ser en, og flytter glædeligt ind til siden.
Hvis jeg en dag skulle blive så uheldig at blive stoppet, vil jeg bare sige at jeg må have ramt knappen. Dertil skal så siges at jeg har ligget både ved siden af, bag ved og generelt kørt forbi mange politibiler, og de har aldrig reageret.
Tror de bare tænker at en MC er højre, og det er derfor lyset virker skarpere. Billys rammer jo ofte bag på bilen.