SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Brian Lund efter Juli 09, 2007, 06:58:19 pm
-
Jeg sidder her i valby 120km fra mit værktøj og har opdaget at min kæde er så slap at den skraber på forrøret :oops:
Kan det lade sig gøre at stramme den med værktøjet i det sæt der følger med, eller er jeg på den? Jeg mener også jeg har hørt noget om at der skal en speciel dims til at løsne hjulet, jeg ved at min mekaniker har haft brug en til forhjulet.
Skulle gerne kunne køre tilbage til Falster igen i morgen og det tør jeg ikke rigtig sådan som det ser ud nu.
-
i det sæt der følger med cyklen er der nøgler også til og løsne dit baghjul, så det brude du kunne :D
-
Fandt nøglen der passer, men den er godt nok umulig at løsne med hånden og min søster kigger selvfølgeligt bare dumt på min når jeg spørger om hun har et stykke rør :(
-
Man skulle bare lade være med at være en vatarm, fik min lillesøster til at løsne den for mig.
-
Hvordan sikrer du at du strammer den igen med 100nm? Jeg har aldrig selv gjort det endnu. Jeg læste i Haynes manualen at man skulle være påpasselig med dette punkt?? (har sq heller ikke nogen momentnøgle)
-
Hvordan sikrer du at du strammer den igen med 100nm? Jeg har aldrig selv gjort det endnu. Jeg læste i Haynes manualen at man skulle være påpasselig med dette punkt?? (har sq heller ikke nogen momentnøgle)
Spænd lortet næsten så meget du kan.. og kør
-
Jeg satte et mærke med en tus på møtrik og bagpladen inden jeg løsnede, så er det ihvertfald tæt på.
-
Takker :) Det skal nemlig ikke være nogen hemmelighed at min kæde også trænger til at strammes. Den kan bevæge sig 2.8cm. Jeg mener at grænsen er 3cm
-
Min havde lavet mærker i forrøret :(
Trænger nok også til at blive skiftet, den har kørt over 23K nu.
-
Man skulle bare lade være med at være en vatarm, fik min lillesøster til at løsne den for mig.
:lmao: :lmao: :lmao:
-
Man skulle bare lade være med at være en vatarm, fik min lillesøster til at løsne den for mig.
:lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
Man skulle nok ihvertfald lade være med at fortælle om det vidt og bredt i en forum på en hjemmeside for ligesindede :innocent:
På den måde bliver man ihvertfald aldrig HA'er :whatever:
-
Jeg satte et mærke med en tus på møtrik og bagpladen inden jeg løsnede, så er det ihvertfald tæt på.
Men det er vel ingen garanti for at du spænder den med samme moment igen? Hvilket omgangsnummer og har noget af det givet sig undervejs?
-
Jeg skal lige være HELT sikker her (har netop købt en momentnøgle, så nu skal kæden skisme justeres). Jeg løsner bolten på venstre side til at starte med. Skal den på højre side også løsnes? Herefter justeres slækket på kæderegulatoren - men skal det justeres på begge sider af SVinet eller kun på venstre? Jeg synes ikke det er specielt godt beskrevet i manualen.
P.s. kører 6½ k6
-
Ingen der lige kan svare på det? :(
-
Selvfølgelig vil vi svare dig. :blink:
Du løsner akslen ved at løsne den store møtrik på venstre side.
Så strammer du de 2 unbracoskruer i enden af baggaflen i begge sider.
Stram den lige meget i begge sider. (Se på siden af baggaffelen hvor akslen går igennem, der er der nogle hakker og en markering af hvor langt akslen er trukket tilbage.)
Sørg for ikke at stramme kæden for meget. Hellere for løs end for stram, og husk at mål hvor stram kæden er når den er belastet af vægten af 1 person på den.
En god idé er at måle det med en person på, og derefter måle det uden belastning, så du ved det til næste gang, og derfor ikke behøver en til at sidde på cyklen.
Kæden bliver også lidt strammere når du spænder bagakslen, så vent med at måle justeringen til du har spændt akslen igen.
-
Stram den lige meget i begge sider. (Se på siden af baggaffelen hvor akslen går igennem, der er der nogle hakker og en markering af hvor langt akslen er trukket tilbage.)
Janniks beskrivelse er rigtig god, men vær også opmærksom på at de to plader med markeringer kan sidde lidt skævt og derfor ikke altid viser helt præcist.
Jeg giver den en kvart omgang ad gangen i hver side og tjekker så kæden.
-
Selvfølgelig vil vi svare dig. :blink:
Du løsner akslen ved at løsne den store møtrik på venstre side.
Så strammer du de 2 unbracoskruer i enden af baggaflen i begge sider.
Stram den lige meget i begge sider. (Se på siden af baggaffelen hvor akslen går igennem, der er der nogle hakker og en markering af hvor langt akslen er trukket tilbage.)
Sørg for ikke at stramme kæden for meget. Hellere for løs end for stram, og husk at mål hvor stram kæden er når den er belastet af vægten af 1 person på den.
En god idé er at måle det med en person på, og derefter måle det uden belastning, så du ved det til næste gang, og derfor ikke behøver en til at sidde på cyklen.
Kæden bliver også lidt strammere når du spænder bagakslen, så vent med at måle justeringen til du har spændt akslen igen.
Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..
-
Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..
Jeg vil mene det er fint. Det er også sådan jeg gør - på sidestøttebenet og 20mm løsgang.
MEN: Vær opmærksom på, at der kan være forskel på løsgangen forskellige steder på kæden. Så tril cyklen lidt og mål igen et andet sted på kæden. Hvis du har den stående på en baghjulsløfter kan man faktisk ofte se variansen i løsgangen på kæden, når man drejer baghjulet rundt. Og hvad så, hvis der er forskel på løsgangen? Jeg plejer at gå ud fra det strammeste sted på kæden - så jeg ikke overstrammer de andre dele af kæden.
-
Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..
Jeg vil mene det er fint. Det er også sådan jeg gør - på sidestøttebenet og 20mm løsgang.
MEN: Vær opmærksom på, at der kan være forskel på løsgangen forskellige steder på kæden. Så tril cyklen lidt og mål igen et andet sted på kæden. Hvis du har den stående på en baghjulsløfter kan man faktisk ofte se variansen i løsgangen på kæden, når man drejer baghjulet rundt. Og hvad så, hvis der er forskel på løsgangen? Jeg plejer at gå ud fra det strammeste sted på kæden - så jeg ikke overstrammer de andre dele af kæden.
Ok super. Læste bare et andet sted herinde at man trak det skævt så?
-
Så længe du husker at styre efter markeringerne på svingarmene kan jeg ikke se et problem.
-
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14373 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14373)