SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: G.B. efter Juli 13, 2007, 11:23:18 pm

Titel: Gearing på SV 1000
Indlæg af: G.B. efter Juli 13, 2007, 11:23:18 pm
Jeg tænker på at ændre gearingen på min cykel for at få bedre optræk, men jeg vil være ked af og miste min brændstoføkonomi på langturerne.

Skal jeg ændre noget og hvad???
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Alex efter Juli 14, 2007, 09:42:18 am
Hej .

Du kan ikke få både godt optræk og lave omdrejninger.  - det ligger fast.

Men du kan geare din bike både på for-og bagtandhjul.  Jeg ved at flere har skiftet tandhjulet bagpå, til ét med to tænder mere - det virker fint.
Du kan også geare fortandhjulet en tand ned, så bliver den "wheelie-venlig"   :blink:

og hvad benzin økonomi angår, så er det nu altså ikke det store til forskel..  tænk på "fun faktoren" istedet for den kedelige del af projektet.  :mrgreen:
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: skurkenfradallas efter Juli 14, 2007, 05:12:34 pm
Man mister også lidt tophastighed... Ikke at det nødvendigvis betyder så meget i DK  :angel:

Jeg har aldrig prøvet en SV1000 uden gearing - så jeg overvejer egentlig at skifte tilbage til det originale kædekit (som jeg desværre ikke ejer). Benzinøkonomien vil også som en naturlig følg eblive påvirket. Hvis man cruiser meget ligger man ved højere omdrejninger og så har man også en tendens til at gi den lidt gas når man starter fra et lyskryds fordi det er så underholdende :twisted:
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Kenneth P efter Juli 14, 2007, 07:05:15 pm
Er det noget du handler med Alex, eller hvem er bedst at handle hos?
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Jannik efter Juli 15, 2007, 02:38:25 am
Jeg kører med 1 ned foran og 2 op bag og kommer ALDRIG til at skifte tilbage til den originale gearing.

Jeg kører så også kun små veje, men ang. km/l så er det svært at sige hvor meget det koster, da den originalt viser ca 10% for meget... Jeg ved at det ændre ca 20 km/t på toppen (ægte km/t) så jeg ved ikke hvor meget det ændre i økonomi, nok mest fordi man automatiskt gasser lidt mere, da den jo er sjovere når den lige lyfter 10 cm ved opstart eller at man åbner den i 3. gear over de små knolde på landevejen, og slipper med forhjulet.  :innocent: :twisted: :twisted: :twisted:
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Alex efter Juli 15, 2007, 01:21:49 pm
Er det noget du handler med Alex, eller hvem er bedst at handle hos?

Ja, det ligger på lager  :blink:
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: reol aben fra reinhardt efter Juli 15, 2007, 08:44:31 pm
jeg har 4 mere bag på.. jeg syntes sku det fungere meget godt... hihi..
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: ottedk efter Juli 19, 2007, 01:08:29 am
hvorfor laver i ikke gearing i gearkassen skift 1-2-3 tandhjul

og du har nu en cykel der blæser til omkring de 150-170  og kan stadig køre økonomisk i 4-5-6.

Da jeg i min tid tunede min puck satte jeg en større hjul i 3. gear den fandt politiet aldrig.
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Lofgreen efter Juli 19, 2007, 07:09:29 am
Da jeg i min tid tunede min puck satte jeg en større hjul i 3. gear den fandt politiet aldrig.

Smart  :mrgreen:

Det var sådan set også hvad jeg sad og tænkte efter 1. indlæg, men mon det
er lige besværligt nok at skille gearkassen, eller hur ?
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: steen efter Juli 27, 2007, 07:03:31 pm
Jeg tænker på at ændre gearingen på min cykel for at få bedre optræk, men jeg vil være ked af og miste min brændstoføkonomi på langturerne.

Skal jeg ændre noget og hvad???

Jeg har ændret min Naked da jeg ikke mener at topfart er interessant. Derimod vil jeg lytte til Alex's råd. Hvis du ændrer gearingen får du meget mere optræk men det går lidt ud over benzinøkonomien.  Jeg vil hellere have det sjovt HVER gang jeg kører en tur... Min kører ca. 14 km/literen med 16/44 gearing. Den gik ca.16 km/literen før.
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: sircajun efter Juli 27, 2007, 11:03:41 pm
Jeg kunne godt være interesseret i noget mere info om ændringer i gearkassen, jeg vil jo gerne som mange andre have lidt mere træk  bunden men stadig have nogenlunde behagelige omdrejninger ved motorvejskørsel. (pendler 2x45km på motorvej)


SørenG
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: Smølfen efter Juli 27, 2007, 11:58:04 pm
Jeg kunne godt være interesseret i noget mere info om ændringer i gearkassen, jeg vil jo gerne som mange andre have lidt mere træk  bunden men stadig have nogenlunde behagelige omdrejninger ved motorvejskørsel. (pendler 2x45km på motorvej)

SørenG

Det er sjovt det med gearing. Jeg kører med N-kit på min 650S (okay, det er ikke den vilde forskel), men altså... kørestil har meget mere at sige end gearing, er min overbevisning. Specielt på en 1000'er hvor du kan give den en pind mere.

Da jeg fik min 650S'er, lagde jeg hårdt ud med en tur til Jylland med max. 5000 omdr., der så jeg 21 km/l. Det har jeg aldrig set igen!

Efter det, fik den bare flere og flere snoninger, og jeg lå som regel på 15,5 km/l. Når jeg kørte til Jylland, ja så lå jeg jo der med de 7500-8000 omdr, I kan selv udregne hastigheden ;)

Men altså... efter jeg fulgte efter SVea og HC til Skagen, holdt mig til førerbilens hastighed (som var ganske pænt omkring den lovlige ;)), så har jeg set 20 km/l. igen. Det har jeg ikke set i tre år.

Så næste gang jeg skal til Jylland, så bliver det i ganske roligt tempo, man kommer måske et kvarter senere frem, men man er trods alt mere udhvilet (høj hastighed slider, i hvert fald på mig), men det er klart bedre for pengepungen.

Min erfaring er altså at alt over 6500 omdr koster. Dyrt.

(Bykørsel er en anden snak)
Titel: Re: Gearing på SV 1000
Indlæg af: amagerdk efter Juli 29, 2007, 12:17:04 am
Jeg kunne godt være interesseret i noget mere info om ændringer i gearkassen, jeg vil jo gerne som mange andre have lidt mere træk  bunden men stadig have nogenlunde behagelige omdrejninger ved motorvejskørsel. (pendler 2x45km på motorvej)

SørenG

Det er sjovt det med gearing. Jeg kører med N-kit på min 650S (okay, det er ikke den vilde forskel), men altså... kørestil har meget mere at sige end gearing, er min overbevisning. Specielt på en 1000'er hvor du kan give den en pind mere.

Da jeg fik min 650S'er, lagde jeg hårdt ud med en tur til Jylland med max. 5000 omdr., der så jeg 21 km/l. Det har jeg aldrig set igen!

Efter det, fik den bare flere og flere snoninger, og jeg lå som regel på 15,5 km/l. Når jeg kørte til Jylland, ja så lå jeg jo der med de 7500-8000 omdr, I kan selv udregne hastigheden ;)

Men altså... efter jeg fulgte efter SVea og HC til Skagen, holdt mig til førerbilens hastighed (som var ganske pænt omkring den lovlige ;)), så har jeg set 20 km/l. igen. Det har jeg ikke set i tre år.

Så næste gang jeg skal til Jylland, så bliver det i ganske roligt tempo, man kommer måske et kvarter senere frem, men man er trods alt mere udhvilet (høj hastighed slider, i hvert fald på mig), men det er klart bedre for pengepungen.

Min erfaring er altså at alt over 6500 omdr koster. Dyrt.

(Bykørsel er en anden snak)

Ditto! :) Lå før omkring 20-21 km/L men efter at jeg har fundet glæden ved lidt hårdere accelrationer og en lidt mere agressiv kørestil (over 6500 omdr) er jeg nede på 16-17 km/L