SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: norton efter Juli 25, 2007, 07:29:58 pm

Titel: turbolader
Indlæg af: norton efter Juli 25, 2007, 07:29:58 pm
hej alle jeg har et interessant spørgsmål,er der nogen af jer der ved noget om der findes sv-er der har fået monteret en turbolader og eventult også en intercooler,hvis i har noget erfaring inden for dette har jeg følgende spørgsmål.Hvad koster turboladeren og kan man købe monterings sæt som passer bla til oliesmøring og rør der passer til at forbinde udstødning og indsugning sammmen til selve turboen.hilsen norton  :innocent:
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Grand Danois efter Juli 25, 2007, 09:08:24 pm
Jeg har aldrig hørt om en sv med turbo, og kommer nok heller aldrig til det.

Men der findes kit til f.eks gsxr1000 til 49.000 SEK ... http://www.mc-xpress.com/ (http://www.mc-xpress.com/) måske de kan lave et kit til en sv1000 for lidt ekstra KR  :innocent:

Mvh
GD
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Alex efter Juli 25, 2007, 09:08:41 pm
Jeg har ikke set det på en SV1000, men lur mig om ikke det er lavet...

der vil måske være nogle spørgsmål vedr den høje kompression i motoren, altså om turboen kan nå at mase luft ned i maskinen, inden indsug ventilen lukker. samtidig med at der ikke skal køres med for højt tryk på møllen.


tal evt med dansk turbo teknik, de har styr på ting og sager..

Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Grand Danois efter Juli 25, 2007, 09:23:19 pm
Lidt teori omkring montering af turbo på sv1000 http://www.suzukisv1000.com/faq/tlrman/turbo.htm (http://www.suzukisv1000.com/faq/tlrman/turbo.htm)

Mvh
GD
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: norton efter Juli 25, 2007, 09:31:52 pm
jeg takker for de gode tilbagemeldinger :D :D :D
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: skurkenfradallas efter Juli 25, 2007, 10:52:42 pm
Det bliver også lidt af et VVS-mandes svendestykke da udstødningsportene sidder så langt fra hinanden på en V2'er. Jeg har set en HD med turbo og der var godt nok mange rør over det hele! Det er trods alt lidt nemmere at lave en manifold til en række-4 når alle udstødningsportene sidder lige ved siden af hinanden.

Se evt.: http://www.hillbilly-motors.com/html/xb9turbo.html (http://www.hillbilly-motors.com/html/xb9turbo.html)
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: norton efter Juli 25, 2007, 11:59:46 pm
Det har du fulstændig ret i og det var præsis derfor jeg godt kunne tænke mig at vide om man har opfundet turboen til V2-maskinen da jeg også så den samme problematik med at udstødningsportene sidder langt fra hianden og at der ville blive en helvedes masse besværd med at få dem ført sammen til samme manifold det vil som du skriver blive til en fandens masse rørarbejde  :shock:
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Alex efter Juli 26, 2007, 12:33:07 am
Jeg tror ikke det er nødvendigt at få udstødningen fra begge afgange ind i turboen, den skal jo "bare" drive den rundt..

..jeg kloger den lige uden alt for meget praktisk erfaring med turbo..
(men har dog lige fået chippet min Caravelle...  198 hk og 403 nm !  )
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: GTI efter Juli 26, 2007, 12:40:36 am
Jeg tror ikke det er nødvendigt at få udstødningen fra begge afgange ind i turboen, den skal jo "bare" drive den rundt..

..jeg kloger den lige uden alt for meget praktisk erfaring med turbo..
(men har dog lige fået chippet min Caravelle...  198 hk og 403 nm !  )

 :thumbsup: Moro med kassebiler som flytter på seg. Selv har vi på jobben en MB Vito 120CDI(3,0V6-204HK-440Nm)...
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: blz efter Juli 26, 2007, 08:14:09 am
det her er kun for ham der kender til motorer - det er mest i teori
1000cc svare til 1,0 liters motor - hvis man skal sammeligne med en benzin bil
en diesel bil's turbo er kun halv så kraftig som en til benzin
så hvis tager ud til en ophugger med et kasse guld/elefant kan det være du kan tage 2 turboer fra et par gamle 1,0 diesel biler

men hvordan de kan sidde på en V motor ved jeg - fordelen med 4c række er at de kan sidde foran...
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Jensen Danmark efter Juli 26, 2007, 10:04:53 am
Her er en sv med mølle...
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Jesper Jensen efter Juli 26, 2007, 10:12:58 am
Fint projekt..!
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Mads efter Juli 26, 2007, 11:05:46 am
Jeg sad i vinters og kiggede lidt efter præcis samme emne (man skal jo lave noget fornuftigt når man keder sig ;)). Den gang mindes jeg at min konklusion var at det var ret kompliceret fordi det var en V2 motor. Problemet, så vidt jeg husker, var at udstødningsgasserne kommer i impulser, hvilket var ret hårdt for turboerne. Det hænger vel egentlig også fint i tråd med at der har været tilfælde hvor udstødninger er skudt i stykker på V2 maskiner, hvorimod det er noget mere sjældent på R4'ere.

At der så er nogle herinde der har fundet flere projekter samt billeder af turboer på V2'ere ødelægger jo lidt det hele  :brok: :mrgreen:

det her er kun for ham der kender til motorer - det er mest i teori
1000cc svare til 1,0 liters motor - hvis man skal sammeligne med en benzin bil
en diesel bil's turbo er kun halv så kraftig som en til benzin
så hvis tager ud til en ophugger med et kasse guld/elefant kan det være du kan tage 2 turboer fra et par gamle 1,0 diesel biler
Det var egentlig ikke en helt tosset idé. En SV med bi-turbo - nice! :respekt:

Hygge
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Grand Danois efter Juli 26, 2007, 12:00:50 pm
 :shock: hvis den virker er jeg imponeret... men er der ikke noget med at tyskere godt kan lide at sætte bling-bling på deres maskiner, som ikke har en funktion ??

Mvh
GD
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Alex efter Juli 26, 2007, 12:43:10 pm
jeg kan ikke lige komme i tanke om en 1 liters diesel bil med turbo... ??

... der findes sikkert noget, men vist ikke lige i nærheden..
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Jesper Jensen efter Juli 26, 2007, 12:58:53 pm
Alex>Nissan Micra March Turbo er lavet med både kompressor og turbo - mener at det er på deres 1.0blok - det er i alt fald en K10'er - men den er også lavet i 1.2

Nissan Fagaro er også lavet med 1.0 Turbo

Daihatsu Charade er også lavet i en 1.0 Turbo

Endvidere kan jeg se at VW Gol (Fox) også bliver lavet med 1liters mølle http://www.lunaticfringe.org/vwfox/specs/VW-Gol-1000-16v-turbo.html

Men det er vel bare at snuppe en mølle fra en GPZ 750 Turbo? - Har en kammerat der kører på sådan en raket.. :)
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Mads efter Juli 26, 2007, 01:03:51 pm
Alex>Nissan Micra March Turbo er lavet med både kompressor og turbo - mener at det er på deres 1.0blok - det er i alt fald en K10'er - men den er også lavet i 1.2

Nissan Fagaro er også lavet med 1.0 Turbo

Daihatsu Charade er også lavet i en 1.0 Turbo

Endvidere kan jeg se at VW Gol (Fox) også bliver lavet med 1liters mølle http://www.lunaticfringe.org/vwfox/specs/VW-Gol-1000-16v-turbo.html
Men er det dieselbiler? For blz pointe var vel at man kunne tage to turboer, og smide på en SV1000'er.

Hygge
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: blz efter Juli 26, 2007, 01:08:54 pm
Alex>Nissan Micra March Turbo er lavet med både kompressor og turbo - mener at det er på deres 1.0blok - det er i alt fald en K10'er - men den er også lavet i 1.2

Nissan Fagaro er også lavet med 1.0 Turbo

Daihatsu Charade er også lavet i en 1.0 Turbo

Endvidere kan jeg se at VW Gol (Fox) også bliver lavet med 1liters mølle http://www.lunaticfringe.org/vwfox/specs/VW-Gol-1000-16v-turbo.html
Men er det dieselbiler? For blz pointe var vel at man kunne tage to turboer, og smide på en SV1000'er.

Hygge

hvis det er fra en 1,0 benzin bil kan man bruge 1 turbo til en 1000cc
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Mads efter Juli 26, 2007, 01:14:32 pm
Alex>Nissan Micra March Turbo er lavet med både kompressor og turbo - mener at det er på deres 1.0blok - det er i alt fald en K10'er - men den er også lavet i 1.2

Nissan Fagaro er også lavet med 1.0 Turbo

Daihatsu Charade er også lavet i en 1.0 Turbo

Endvidere kan jeg se at VW Gol (Fox) også bliver lavet med 1liters mølle http://www.lunaticfringe.org/vwfox/specs/VW-Gol-1000-16v-turbo.html
Men er det dieselbiler? For blz pointe var vel at man kunne tage to turboer, og smide på en SV1000'er.

Hygge

hvis det er fra en 1,0 benzin bil kan man bruge 1 turbo til en 1000cc
Men er det ikke noget nemmere at lave manifolden hvis man har to turboer?

Hygge
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: Jesper Jensen efter Juli 26, 2007, 01:52:08 pm
Alle de biler jeg nævnte er Benzin - er dog lidt i tvivl med VW'eren..

Er bi-turbo ikke liiiige i overkanten? - Manifolden skal jo bare snoes lidt mere..

Husk at begge rør helst skal være lige lange..
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: steen efter Juli 27, 2007, 07:15:55 pm
jeg kan ikke lige komme i tanke om en 1 liters diesel bil med turbo... ??

... der findes sikkert noget, men vist ikke lige i nærheden..

Daihatsu Charade fra starten af 90'erne...
Titel: Re: turbolader
Indlæg af: NielSV650 efter Juli 28, 2007, 09:00:39 pm
Jeg har set en gut i Sverige på en gammel Ducati Pantah (eller hvad det nu er for en) med turbo. Han kører med på Sydskånes EMSE's arrangementer. Den lyder ret sjovt  :mrgreen: