SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Ritzau efter August 01, 2007, 07:44:12 am
-
Koblingsspørgsmål endnu engang!
Jeg er jo en af dem der allerede har fået skiftet koblingens slavecylinder på garantien.
Nu er den begyndt at opføre sig sært igen! (nej ingen garanti mere!) den har forresten kørt 22000 km.
Når jeg starter om morgenen er den fin nok men efter få kms kørsel bliver koblingsgrebet strammere og strammere, faktisk er det så muligt at spinne i koblingen blot ved at gasse friskt op.
Jeg har sat justeringsskruen på 1. og det hjalp selvfølgelig men nu er problemet der igen!
Nogen der har prøvet noget lignende?
P . . . .irriterende!
8)
-
Jeg har selv en kilo sv´er....og det lyder mærkeligt at koblingsgrebet bliver strammere.
Slavecylinder problemet bestod i at den blev utæt, dvs. at olien bliver drænet og koblingen ikke kan koble ud. Det lyder nu ikke til
at det er tilfældet med din.
"justeringsskruen sat på 1"...er det justeringen på koblingsgrebet du mener?
Maskinen virker når den er kold men "fedter" når den er varm...for mig lyder det som om at koblingen ikke er ordentlig "luftet ud", koblingspladerne
er slidte ELLER du køre med en forkert motor olie.
Suzuki foreskriver at kilo SV´eren skal køre med semi/syntetisk 10W40...kører du med full syntetisk 5W40 eller 5W50 så sker præcis
det problem som du har der.
Jeg kører selv på Motul 5100 10W40, og det går rigtig fint. :)
-
Selvom det ikke burde ske så tidligt, lyder det sgu som en død kobling - men prøv det med olien først.
Jeg kører på Silkolene semisyntetisk 10w40 - det dur.
-
Kan man justere koblingen andre steder end i håndtaget??
OK kører fuldsyntetisk!
Men har gjort det de sidste 4000 km uden problemer!
Ku selvfølgelig godt prøve at skifte. Det var da det enkleste.
8)
-
Kan man justere koblingen andre steder end i håndtaget??
OK kører fuldsyntetisk!
Men har gjort det de sidste 4000 km uden problemer!
Ku selvfølgelig godt prøve at skifte. Det var da det enkleste.
8)
Husk at skifte oliefilteret igen...der sidder en del olie. På det amerikanske sv forum er der en del som har
rigtig dårlig erfaring med full syntetisk olie på deres Sv´er...og en del har været nød til at skifte kobling fordi
de havde kørt et stykke tid med den olie og koblingspladerne var dermed ødelagte.
Jeg håber ikke at det er så galt med din. :( Jeg ville skifte olie+filter, kører en rigtig god tur hvor koblingen
bliver brugt rigtigt meget.
-
De indstillings-muligheder der er ved håndtaget justere jo ikke koblingen, men bare hvor langt koblings-grebet er fra håndtaget. Ligesom ved forbremsen.
Det lyder altså som en færdig kobling....
Mvh
GD
-
Hold os lige opdateret ik´? :thumbsup:
Det er jo rart at vide til en anden gang... :rolleyes:
-
JF min mekker er koblingen stået af!
Der skal nye plader i.
Grunden er sansynligvis den forkerte olie!
Er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i et koblingssæt? Louis har til 650eren men ikke til tussen!
8)
-
JF min mekker er koblingen stået af!
Der skal nye plader i.
Grunden er sansynligvis den forkerte olie!
Er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i et koblingssæt? Louis har til 650eren men ikke til tussen!
8)
Det er sku´ærgeligt. :(
Har du prøvet MC nøglen?
-
JF min mekker er koblingen stået af!
Der skal nye plader i.
Grunden er sansynligvis den forkerte olie!
Er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i et koblingssæt? Louis har til 650eren men ikke til tussen!
8)
Her har de koblingsplader til din SV´er.
http://www.mandp.co.uk/ (http://www.mandp.co.uk/)
-
www.mc-butikken.dk ? prøv evt der..
-
JF min mekker er koblingen stået af!
Der skal nye plader i.
Grunden er sansynligvis den forkerte olie!
Er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i et koblingssæt? Louis har til 650eren men ikke til tussen!
8)
Trist, utroligt at den er død på de km... hvilken olie kørte du på, Motul 300w ??
Mvh
GD
-
MC butikken var leveringsdygtige. Håber ikke stålringene også har taget skade!
Jeg kørte på Fuldsyntetisk olie fra Louis.
Procycle vollsyntetish 5w-40.
Mekkeren anbefalede Motul 5100 15w-50. Også fuldsyntetisk kan jeg spotte???
8)
-
Jeg oplevede noget lign. igår.
Efter jeg har fået lavet 30.000 km service, syntes jeg den har været svær at få i frigear, og drog derfor ned til Brdr. Sejr, som har lavet servicet. Han strammede koblingen (som jeg synes burde være gjort ved servicet), og jeg kørte hjem. Koblingen var nu god stram, og fungerede som den skulle.
Var så ude og køre aften tur med 17 andre SV-ere, og på et tidspunkt laver vi et stop. Da vi skal igang igen trykker jeg koblingen ind, og sætter den i 1. gear, hvilket resulterer i at SVinet begynder at trille fremad. Jeg stritter i mod, og den går ud. Så prøver jeg et par gange mere med samme resultat. Jeg tror selvfølgelig det er fordi den har været strammet for meget, og derved at blevet slidt op. Lidt senere løsner jeg den igen (denne gang ved grebet) og problemet er nu væk. Dog er det gamle problem med at den er svær at få i frigear kommet igen.
Det er da noget lign.
Og så låner jeg lige din tråd...
Tror I også min kobling er færdig?
-
Nu skal jeg jo ikke være ekspert, men min startede faktisk også med ikke at kunne koble helt ud kommer jeg pludselig i tanke om!
Kører du også på fuldsyntetisk olie?
Forresten hvis du skal investere i nye lameller, Louis er kun halvt så dyr (og kan levere til 650 cceren) som mcbutikken!
8)
-
Nu skal jeg jo ikke være ekspert, men min startede faktisk også med ikke at kunne koble helt ud kommer jeg pludselig i tanke om!
Kører du også på fuldsyntetisk olie?
Forresten hvis du skal investere i nye lameller, Louis er kun halvt så dyr (og kan levere til 650 cceren) som mcbutikken!
8)
Tak for tippet med louis
Jeg aner ikke hvilken olie jeg kører på :oops: Den de hældte på, da jeg fik lavet service for 500 km siden...
Jeg kan ikke huske hvad der stod på sedlen... Men jeg tjekker lige når jeg kommer hjem...
-
Men når det er hældt på i et værksted i forbindelse med service eller lign bør det selvf være den rigtige olie!
8)
-
MC butikken var leveringsdygtige. Håber ikke stålringene også har taget skade!
Jeg kørte på Fuldsyntetisk olie fra Louis.
Procycle vollsyntetish 5w-40.
Mekkeren anbefalede Motul 5100 15w-50. Også fuldsyntetisk kan jeg spotte???
8)
Motul 5100 15w-50 er syntetisk baseret (dvs. semi/del syntetisk) og ikke fuldsyntetisk, der er stor forskel.
15W er IKKE den viskositet Suzuki foreskriver (se evt. i din instruktionsbog). Jeg får serviceret min
kilo SV´er hos F.A moto-sport her hælder de Motul 10W-40 på og det er også det Suzuki foreskriver.
http://www.motul.co.jp/eg/product_line_up/4stroke/4stroke13.html (http://www.motul.co.jp/eg/product_line_up/4stroke/4stroke13.html)
-
Var nu lige forbi Brdr. Sejr på vej hjem, og han sagde, at hvis den var blevet meget varm, så kunne koblingspladerne have udvidet sig, og dette kunne være årsagen til mit problem. Havde godt nok også givet den noget gas, og på motorvej...
Derudover sagde han at det kunne være et problem, hvis der var for meget olie på, og det er det også. Så jeg håber det er en blanding af det hele, og at det hele funger.
Mn lyder det rigtigt det han siger, eller fylder han mig med lort?
-
Var nu lige forbi Brdr. Sejr på vej hjem, og han sagde, at hvis den var blevet meget varm, så kunne koblingspladerne have udvidet sig, og dette kunne være årsagen til mit problem. Havde godt nok også givet den noget gas, og på motorvej...
Derudover sagde han at det kunne være et problem, hvis der var for meget olie på, og det er det også. Så jeg håber det er en blanding af det hele, og at det hele funger.
Mn lyder det rigtigt det han siger, eller fylder han mig med lort?
"hvis den var blevet meget varm, så kunne koblingspladerne have udvidet sig" Den køber jeg ikke... :hand: , det betyder jo at motoren ikke køler
korrekt! Du kan jo spørge hvad det er for en olie de har hældt på...der er værksteder som ikke hælder det olie på som suzuki foreskriver.
Jeg kører som det passer mig på min kilo SV´er...og den får altså noget gas en gang imellem, og der er ikke nogen kobling som bliver mærkelig.
Mht. for meget olie, så har jeg ikke hørt noget om at det kan skade koblingen! Men det har noget at gøre med hvor meget plads der er til
stemplerne når de vender rundt nede i krumtaphuset.
-
tja - vil sige min er rimelig ny sv'er - men har stået længe i butikken nok... nogle få gange kan jeg mærke der driver stille frem selv om koblingen er helt i bund...
-
Han snakkede om at det var motul 5100 10W40 olie de brugte på svin.
Jeg har nu tappet næsten ½ liter olie af, for at den kom ned omkring min/max, og det har hjulpet umiddelbart. Han snakkede om at den kunne have svært ved at slynge koblingspladerne fri, hvis der var for meget olie på... OG EN ½ LITER - synes faktisk det er overraskende rigtig meget for meget...
Han sagde også at en SV6½ skulle stå i tomgang mellem 1200 og 1500 omdrejninger, hvilket også spiller ind...
Kørte 30 km efter aftapningen, og jeg synes sgu det virkede meget bedre.
Må ud og teste det ordentligt i dag...
-
Håber det bare var det så! :thumbsup:
Min er desv stået af!
Min mekker fastholder iøvrigt 15w-50 uanset hvad suzuki så foreskriver, den kører meget bedre på det og den støjer langt mindre!
Han er forresten mcmekaniker!
8)
-
Han snakkede om at det var motul 5100 10W40 olie de brugte på svin.
Jeg har nu tappet næsten ½ liter olie af, for at den kom ned omkring min/max, og det har hjulpet umiddelbart. Han snakkede om at den kunne have svært ved at slynge koblingspladerne fri, hvis der var for meget olie på... OG EN ½ LITER - synes faktisk det er overraskende rigtig meget for meget...
Han sagde også at en SV6½ skulle stå i tomgang mellem 1200 og 1500 omdrejninger, hvilket også spiller ind...
Kørte 30 km efter aftapningen, og jeg synes sgu det virkede meget bedre.
Må ud og teste det ordentligt i dag...
Motul 5100 10W-40 er perfekt. :thumbsup:
1/2 L for meget olie er altså også meget!!! :shock:
Og så er det gjort på et autoriseret suzuki værksted... :thumbsdown:
-
Håber det bare var det så! :thumbsup:
Min er desv stået af!
Min mekker fastholder iøvrigt 15w-50 uanset hvad suzuki så foreskriver, den kører meget bedre på det og den støjer langt mindre!
Han er forresten mcmekaniker!
8)
Okay...så er du den eneste jeg har hørt som kører kilo SV´er med 15W-50 olie...det er en olie som ofte bliver
brugt til choppere. Men det går nok også. :)
Du kan evt. ringe til et par andre suzuki værksteder og høre hvad de hælder på et kilo SVin...så er du sikker. :)
-
Motul 5100 10W-40 er perfekt. :thumbsup:
Prøv istedet Silkolene Pro4 10/40. Den gør koblingen mere "blød" så den ikke hugger og bider så voldsomt som Motul 5100 gør. Bare et godt råd til SV1000 kørere.
-
Motul 5100 10W-40 er perfekt. :thumbsup:
Prøv istedet Silkolene Pro4 10/40. Den gør koblingen mere "blød" så den ikke hugger og bider så voldsomt som Motul 5100 gør. Bare et godt råd til SV1000 kørere.
Silkolene Pro4 10/40...er også en fuldsyntetisk olie!
Jeg er ked af at sige det men jeg synes ikke det er et godt råd til SV1000 kørere. Mange (ikke alle) får ødelagt sin kobling ved at køre med fuldsyntetisk olie.
Koblingen skal ikke være blød...den skal bide fast når koblingen er sluppet, den må jo ikke "fedte"!
Det er ikke afgørende om man køre med Motul, Motorex, Silkolene osv. bare det er semi syntetisk 10W-40 og
overholder JASO krav. :wink:
-
Han snakkede om at det var motul 5100 10W40 olie de brugte på svin.
Jeg har nu tappet næsten ½ liter olie af, for at den kom ned omkring min/max, og det har hjulpet umiddelbart. Han snakkede om at den kunne have svært ved at slynge koblingspladerne fri, hvis der var for meget olie på... OG EN ½ LITER - synes faktisk det er overraskende rigtig meget for meget...
Han sagde også at en SV6½ skulle stå i tomgang mellem 1200 og 1500 omdrejninger, hvilket også spiller ind...
Kørte 30 km efter aftapningen, og jeg synes sgu det virkede meget bedre.
Må ud og teste det ordentligt i dag...
Motul 5100 10W-40 er perfekt. :thumbsup:
1/2 L for meget olie er altså også meget!!! :shock:
Og så er det gjort på et autoriseret suzuki værksted... :thumbsdown:
Ja man skal sku passe på. Har været ude for at et værksted havde fyldt 1 liter for meget på min szr. Der var olie helt op til gevindet op oliepinden. :thumbsdown:
-
Motul 5100 10W-40 er perfekt. :thumbsup:
Prøv istedet Silkolene Pro4 10/40. Den gør koblingen mere "blød" så den ikke hugger og bider så voldsomt som Motul 5100 gør. Bare et godt råd til SV1000 kørere.
Silkolene Pro4 10/40...er også en fuldsyntetisk olie!
Jeg er ked af at sige det men jeg synes ikke det er et godt råd til SV1000 kørere. Mange (ikke alle) får ødelagt sin kobling ved at køre med fuldsyntetisk olie.
Koblingen skal ikke være blød...den skal bide fast når koblingen er sluppet, den må jo ikke "fedte"!
Det er ikke afgørende om man køre med Motul, Motorex, Silkolene osv. bare det er semi syntetisk 10W-40 og
overholder JASO krav. :wink:
Min kommer ikke til at køre på andet foreløbig - var pizze træt af motul 5100 de jeg kørte på den. Koblingen ville ikke slippe og den slæbte selvom koblingen var trukket... det er pist væk nu. Har kørt over 12000 km med fuldsyntetisk olie.
-
Ja ha ha min kørte jo også over 10000 km på fuldsyntetisk uden problemer - men så lige pludselig!
Tjekker forøvrigt lige op på det der 15w-50 halløj! Han laver faktisk SVere! Det ku jo være mig der går og misforstår et eller andet! :tie:
8)
-
Ja ha ha min kørte jo også over 10000 km på fuldsyntetisk uden problemer - men så lige pludselig!
8)
Lige præcis...
-
Håber det bare var det så! :thumbsup:
Min er desv stået af!
Min mekker fastholder iøvrigt 15w-50 uanset hvad suzuki så foreskriver, den kører meget bedre på det og den støjer langt mindre!
Han er forresten mcmekaniker!
8)
Indtil videre funger den som den skal. Har lige været ude at køre i 2 timer, og der var intet. Den var også nem at få i frigear igen...
Så det er bare :thumbsup: :thumbsup:
-
Hey alle..
Nu har jeg lige fået tilmeldt mig dette fine forum efter at have købt min først sv650s -04. Men hvad menes der når i siger at koblingen fedter?
Jeg havde nemlig lagt mærketil at min Sver, slukket og i første gear havde problemer med at trille. Altså når jeg samtidig havde koblingen inde. Som jeg forstod det, var det fordi min kobling var sat forkert?
Og jeg har samtidig nogen gange problemer med at få den i andet gear. altså uden den siger som en der snorker.
Hvordan får man en "pæn" lyd istedet for den der "klonk" lyd når jeg skifter til eller fra 1.?
-
Hey alle..
Nu har jeg lige fået tilmeldt mig dette fine forum efter at have købt min først sv650s -04. Men hvad menes der når i siger at koblingen fedter?
Jeg havde nemlig lagt mærketil at min Sver, slukket og i første gear havde problemer med at trille. Altså når jeg samtidig havde koblingen inde. Som jeg forstod det, var det fordi min kobling var sat forkert?
Og jeg har samtidig nogen gange problemer med at få den i andet gear. altså uden den siger som en der snorker.
Hvordan får man en "pæn" lyd istedet for den der "klonk" lyd når jeg skifter til eller fra 1.?
Klonk lyden er der intet at gøre ved, sådan skal den bare lyde
-
Hey alle..
Nu har jeg lige fået tilmeldt mig dette fine forum efter at have købt min først sv650s -04. Men hvad menes der når i siger at koblingen fedter?
Jeg havde nemlig lagt mærketil at min Sver, slukket og i første gear havde problemer med at trille. Altså når jeg samtidig havde koblingen inde. Som jeg forstod det, var det fordi min kobling var sat forkert?
Og jeg har samtidig nogen gange problemer med at få den i andet gear. altså uden den siger som en der snorker.
Hvordan får man en "pæn" lyd istedet for den der "klonk" lyd når jeg skifter til eller fra 1.?
En kobling der "fedter" betyder at den ikke tager ordentlig fat. Du kan prøve at triller stille og roligt i 2. gear og så
give fuld gas, så må koblingen ikke slippe!
Hvis din kobling er justeret forkert kan den godt være svær at få i gear, se instruktionsbogen.
De fleste motorcykler siger "klonk" når den sættes i 1. gear...nogle mere end andre, det er helt normalt.
-
Jeg har osse en ny SV1000s sk7 den kan ind imellem godt sige lidt klonk når den sættes i 1.gear
den har kun kørt 500 km og det siger i er normalt ??
Mvh Henrik
-
Jeg har osse en ny SV1000s sk7 den kan ind imellem godt sige lidt klonk når den sættes i 1.gear
den har kun kørt 500 km og det siger i er normalt ??
Mvh Henrik
Ja, prøv at sætte den i 1ste, mens du triller ligeså stille fremad - intet klonk.
Og prøv så at trille lidt baglæns ved et lyskryds, mens du sætter den i 1ste - et ordentligt KLONK.
Holder du stille, med motoren i tomgang, så får du det vanlige "mellem" klonk !
Giver du den lidt vindinger, og mosler den i gear samtidigt, så er der igen dømt KLONK.
Sådan er en motor/gearkasse bare strikket sammen :mrgreen:
-
tak for svaret, har prøvet at trille lidt frem ad og så sætte i 1.gear
nemligt intet klonk :thumbsup:
Mvh Henrik
-
Det lyder også til at være forkert olie...En af mine venner har sågar været ude for at de hos Enghave motor har hældt forkert olie på hans Bandit...det resulterede i træge gearskift, ja næsten umulige gearskift, mellem 2. og 3....så man skal ikke undervurdere olien...Hvis suzuki foreskriver semi-syntetisk olie....så skal vi nok holde os til det :D
-
Mit er olie fra fabrikken.... det er intet problem i andre gear der kører
den rigtig fint igennem alle gear både op og ned..
Mvh Henrik