SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: slowhand30 efter August 01, 2007, 11:09:31 am
-
Davs
Når man skal stramme kæden, skal man sikre sig at de 2 tandhjul sidder over for hinanden....dertil er der nogle mærker på bagsvingeren, men folk siger at dem kan man ikke bruge til noget....Så hvordan sikre folk sig at tandhjulene er præcis overfor hinanden :whatever: :whatever:???
Mvh Søren
-
Hvis ikke du har modificeret cyklen, så passer det altså med mærkerne på bagsvingeren.... Jeg ved ikke hvem der prøver at bilde dig andet ind - men de skal vist lige tænke på om de selv, eller fabrikanten ved mest om MC'en.
-
Det er sporing af dæk du er interesseret i.. (når dækket er sporet korrekt, vil tandhjulet også være det)
Smid din MC op på en bagløfter, og sørg for at fordækket peger præcist ligeud.
Tag et langt lige bræt eller lign. og læg det op af dæksiderne på dit bagdæk.. få brættet til at pege fremad og op til forhjulet.
Mål afstanden fra brættet ind til forhjulet, og noter afstanden. gør det samme på modsatte side af cyklen og sammenlign de to målinger. er de ikke ens, så skal du justere på dine kædestrammere, indtil de to mål er ens i begge sider af forhjulet.
Så sikrer du dig at dit baghjul kører ligeud og ikke sidder skævt i forhold til MC'en.
(prøv evt at indstil dine kædestrammere i forhold til de mærker som er på bagsvingeren og så se om de med ovenstående metode får dit baghjul til at stå helt lige - gør de det, kan du vel sagtens fremover bruge "hakkerne" som reference) - Før du har sikret dig at hakkerne fungerer, ville jeg ikke bruge dem som reference.
-
Hvis ikke du har modificeret cyklen, så passer det altså med mærkerne på bagsvingeren.... Jeg ved ikke hvem der prøver at bilde dig andet ind - men de skal vist lige tænke på om de selv, eller fabrikanten ved mest om MC'en.
x2
GD
-
Ok..jeg har overhovedet ikke ændret noget som kunne påvirke sporingen, så jeg går ud fra at mærkerne passer, og når jeg flugter kæden ser det heller ikk helt galt ud :D :) :( :o :twisted: :shock: :? 8) :wink: :lol: :x :P :cry: :| :oops:
-
kan kun oplyse at mine mærker i min baggaffel ikke sporer dækket korrekt.. der skal minimalt udslag til, på bagsvingerens aksel, for at dit dæk ikke er 100% sporet korrekt. dvs, det der "ser ud som om det er ens på begge sider med mærkerne" sagtens kan være forkert.. der skal minimalt til for at det ikke ligner ordentligt op med fordækket.
Men det er altså også ude i peditesser vi er i nu, så hvis ikke du mærker nogen forskel og syntes det går fint, så kør du roligt videre..
(Jeg blev bare fornylig opmærksom på at det er enormt svært at justere dækket 100% korrekt ind, vha mærkerne bagpå.. - og nu kan jeg ikke lade være med at gøre det med målestok :D det er nok bare noget psykisk ligesom så meget andet)
-
(Jeg blev bare fornylig opmærksom på at det er enormt svært at justere dækket 100% korrekt ind, vha mærkerne bagpå.. - og nu kan jeg ikke lade være med at gøre det med målestok :D det er nok bare noget psykisk ligesom så meget andet)
Måler du så bare fra akslen og ud til enden af bagsvingeren, eller hvordan?
Hygge
-
kan kun oplyse at mine mærker i min baggaffel ikke sporer dækket korrekt.. der skal minimalt udslag til, på bagsvingerens aksel, for at dit dæk ikke er 100% sporet korrekt. dvs, det der "ser ud som om det er ens på begge sider med mærkerne" sagtens kan være forkert.. der skal minimalt til for at det ikke ligner ordentligt op med fordækket.
Men det er altså også ude i peditesser vi er i nu, så hvis ikke du mærker nogen forskel og syntes det går fint, så kør du roligt videre..
(Jeg blev bare fornylig opmærksom på at det er enormt svært at justere dækket 100% korrekt ind, vha mærkerne bagpå.. - og nu kan jeg ikke lade være med at gøre det med målestok :D det er nok bare noget psykisk ligesom så meget andet)
Jeg bruger selv en skydelære.... men man KAN godt bruge mærkerne - jeg er bare hysterisk på det område :innocent:
Mvh
GD
-
(Jeg blev bare fornylig opmærksom på at det er enormt svært at justere dækket 100% korrekt ind, vha mærkerne bagpå.. - og nu kan jeg ikke lade være med at gøre det med målestok :D det er nok bare noget psykisk ligesom så meget andet)
Måler du så bare fra akslen og ud til enden af bagsvingeren, eller hvordan?
Hygge
Nej jeg måler som beskrevet i post nummer 3 i denne her tråd.
-
(Jeg blev bare fornylig opmærksom på at det er enormt svært at justere dækket 100% korrekt ind, vha mærkerne bagpå.. - og nu kan jeg ikke lade være med at gøre det med målestok :D det er nok bare noget psykisk ligesom så meget andet)
Måler du så bare fra akslen og ud til enden af bagsvingeren, eller hvordan?
Hygge
Nej jeg måler som beskrevet i post nummer 3 i denne her tråd.
Oops :oops: Den overså jeg lige :D
Hygge
-
Sakset fra http://www.bikx.dk/ (http://www.bikx.dk/)
Kædestrammer laser tjek
JULEGAVE idee.....med dette simple stykke værktøj kan du tjekke om du har strammet din kæde lige op.
Desværre kører alt for mange rundt med skævt opstrammede kæder, hvilket betyder mindre levetid på kæde og tandhjul.
KUN kr 599.-
-
Sakset fra http://www.bikx.dk/ (http://www.bikx.dk/)
Kædestrammer laser tjek
JULEGAVE idee.....med dette simple stykke værktøj kan du tjekke om du har strammet din kæde lige op.
Desværre kører alt for mange rundt med skævt opstrammede kæder, hvilket betyder mindre levetid på kæde og tandhjul.
KUN kr 599.-
Kan fåes ved Polo til 50 Euro (v.nr. 60470101680 )