SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Jacob efter August 29, 2007, 08:18:33 am
-
På min K7 sidder der en sonde på forrøret (jeg mener at have fået fortalt at den hedder en lambdasonde), der skulle give signal til indsprøjtningssystemet for at motoren skal kunne opnå den bedste forbrænding. Når en sådan er monteret vil indsprøjtningen så ikke automatisk ændre blandingen, hvis nødvendigt, ved montering af en slip-on og et nyt luftfilter?
Hvad er fordelen ved et fuldt udstødningssystem ud over vægten, når jeg derved mister sensoren?
Tænker på om der skal ofres en justering af den indbyggede computer, eller alternativt om en PCIII er nødvendig (når den en gang kommer til K7)?
Hvad siger I?
-
jo din ecu kan til dels foretage mindre ændringer men hvis du også smider et andet luftfilter i(jeg formoder at du ikke bare skifter til et nyt standard) vil jeg jeg som minimum anbefale en tur en tur på bænk og få cyklen, hellere det end et par nye stempler.
-
Der er sikkert nogle SV1000 gutter der kan svare på det, for SV1000'eren har haft lambdasonde fra starten af.
Men her er hvad jeg (tror jeg) ved:
Ja, lambdasonden justerer netop for at opnå optimal forbrændning.
Men, den fabriksmonterede lambdasonde er såkaldt "narrow band", dvs. den har et snævert arbejdsområde og en større ændring som åben udstødning + luftfilter er mere end hvad den kan justerere for.
Derfor fjernes den som ofte for at undgå den laver bøvl med en justeret ECU/power commander.
Fordelen ved en fuld udstødning er jo i teorien bedre ydelse, men i praksis er forskellen vist meget lille, ihvertfald på SV650'eren
(havde dog selv fuld udstødning, men det var fordi jeg absolut ville have Akrapovic).
En anden fordel er at du ikke behøver skære den originale udstødning midt over for at montere en slip-on potte.
Jeg satte en power commander på, fordi jeg ikke vidste man kunne justere den originale ECU dengang, men en justering på rullefelt kan anbefales.
-
hej
ville ikke pille den fra med mindre jeg satte pc på, hvis du gør det, afmonterer du stikket til sonden og stikben nr.17 på motorstyringen piller du fra.
-
hej
ville ikke pille den fra med mindre jeg satte pc på, hvis du gør det, afmonterer du stikket til sonden og stikben nr.17 på motorstyringen piller du fra.
iflg. manualen er ben 17 til AP-sensoren (atmospheric pressure = AP)
-
hmmmm
taget fra pc´s map-database tik k-7:
European Model Stock exhaust Stock or aftermarket air filter O2 sensor disconnected Disconnect Pin 17 (Black Wire with Brown Stripe) on small ECU connector to disable FI light
-
Tak for svarene, det sidste blev vist lige lidt for teknisk.....
Har lige fået monteret min Mivv slip-on i dag, og oooohhh-la-la sikken en forskel i lyden :shock: Den lyder simpelthen fantastisk.
Kan ikke umiddelbart mærke forskel i effekten, men det havde jeg nu heller ikke forventet.
På Dyno Jet's hjemmeside kan jeg se at der nu også kan bestilles PC III til K7, så tror det bliver næste projekt, sammen med en rulning på bænk.