SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Michael N efter August 29, 2007, 11:10:17 am
-
Jeg har lige fået nyt bagdæk, hjulet skulle herefter afbalanceres dette blev gjort manuelt ved at hænge hjulet i bagakslen og sætte vægt klodser på indtil det var i balance, hvad siger i er det en ok måde og kan man mærke hvis hjulet ikke er i balance, jeg syntes ikke selv det er iorden og har derfor bestilt tid til afbalancering hos Superdæk, er det bare mig der er hysterisk eller ?
-
hvad kan du mærke???
-
Det må være dig der er hysterisk :wink:
Sådan har man afbalanceret dæk i 50 år, og det holder endnu :D
-
Ved ikke om jeg kan mærke det, jeg har ike monteret det jeg syntes bare ikke det ser skide fedt ud med ca. 5cm² vægt klodser klistret fast til fælgen. Men nu ser jeg lige om der er forskel på afbalanceringen når jeg får det tilbage
-
Ved ikke om jeg kan mærke det, jeg har ike monteret det jeg syntes bare ikke det ser skide fedt ud med ca. 5cm² vægt klodser klistret fast til fælgen. Men nu ser jeg lige om der er forskel på afbalanceringen når jeg får det tilbage
5cm er da også et par ordentlige striber :shock:
Afbalancerings måden er fin, den bruges også til baneræs
-
Jeg har lige fået nyt bagdæk, hjulet skulle herefter afbalanceres dette blev gjort manuelt ved at hænge hjulet i bagakslen og sætte vægt klodser på indtil det var i balance, hvad siger i er det en ok måde og kan man mærke hvis hjulet ikke er i balance, jeg syntes ikke selv det er iorden og har derfor bestilt tid til afbalancering hos Superdæk, er det bare mig der er hysterisk eller ?
Det er MÅDEN at gøre det på...
Den metode bliver brugt af MANGE værksteder rundt omkring (da det formodentlig er svært at lave en maskine der kan tage de mangeforskellige former for mc hjul.. uden at ødelægge dem)
ja selv ved MotoGP arrangementerne gør Bridgestone det på eksakt samme måde.
-
Jeg har lige fået nyt bagdæk, hjulet skulle herefter afbalanceres dette blev gjort manuelt ved at hænge hjulet i bagakslen og sætte vægt klodser på indtil det var i balance, hvad siger i er det en ok måde og kan man mærke hvis hjulet ikke er i balance, jeg syntes ikke selv det er iorden og har derfor bestilt tid til afbalancering hos Superdæk, er det bare mig der er hysterisk eller ?
Det er MÅDEN at gøre det på...
Den metode bliver brugt af MANGE værksteder rundt omkring (da det formodentlig er svært at lave en maskine der kan tage de mangeforskellige former for mc hjul.. uden at ødelægge dem)
ja selv ved MotoGP arrangementerne gør Bridgestone det på eksakt samme måde.
Hmmmm... Jamen kan en dårligt eller nyligt smurt (ikke tilkørt) aksel da ikke betyde at friktion vil være skyld i et dårligt afbalanceret hjul?
-
Ved fra biler, at hvis der skal for meget vægt på, kan man roterer dækket på fælgen 90 grader, indtil man finder det sted hvor der skal færrest gram på!.......... Mærk evt. dækket ud fra ventilen, så du har dit udgangspunkt!
-
Hvor meget er der sat på og hvor sidder det ?
(burde kun sidde 1 sted og ikke flere steder rundt på fælgen)
Der er dog forskel på afbalanceringsklodserne, dem jeg købte fra Louis.de var ganske små, men dem der røg på da min mc var til reparation var store som et stykke Wrigleys tyggegummi (hvis I kender dem).
-
[/quote]
Hmmmm... Jamen kan en dårligt eller nyligt smurt (ikke tilkørt) aksel da ikke betyde at friktion vil være skyld i et dårligt afbalanceret hjul?
[/quote]
Nej, om akslen er smurt eller ej gør ingen forskel, værkstedet bruger deres egen aksel og på afvejningsstativet sidder der lejer som akslen kan dreje på.
-
Nej, om akslen er smurt eller ej gør ingen forskel, værkstedet bruger deres egen aksel og på afvejningsstativet sidder der lejer som akslen kan dreje på.
Præcis ... :thumbsup:
-
Her kan i se hvor klodserne, det ser squ ikke særligt pænt ud
-
Det er forholdsvis meget vægt der er puttet på, jeg talte 60 gram.
og samtidig er det netop nogle rimelig store klodser.
Elegant er det ikke, men formentlig korrekt afbalanceret.
Hvis man drejede dækket på fælgen kunne man måske undvære nogle vægtklodser.
-
Jeg afbalancerer på et rør siddende i en skruestik, og det virker finfin.
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
-
Her kan i se hvor klodserne, det ser squ ikke særligt pænt ud
Nej, det har du sq ret i - det var ellers en gedigen bly-samling! :(
-
Nej, om akslen er smurt eller ej gør ingen forskel, værkstedet bruger deres egen aksel og på afvejningsstativet sidder der lejer som akslen kan dreje på.
Ahhh... smart :D Jeg har kun overværet afbalancering af bil-dæk/fælge. Det foregår jo som regel på en lidt mere hi-teck måde end den i beskriver. Men fedt hvis det virker!
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
Korrekt.. De fleste dæk har et mærke der indikerer det "letteste" sted på dækket.. dvs når man monterer dækket, finder man først ud af hvor fælgen er tungest.. (det er ikke nødvendigvis hvor ventilen er) der hvor den er tungest, placerer man dækmærket udfor, når man monterer dækket.. det gør at man ikke skal bruge unødigt meget bly.
(mht dit billede, havde jeg nok valgt at sætte nogle af klodserne på den anden side, så de var fordelt lidt. evt mal dem over med en sort tusch :-) )
-
Jeg afbalancerer på samme måde , og det spiller max.
GD
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
Korrekt.. De fleste dæk har et mærke der indikerer det "letteste" sted på dækket.. dvs når man monterer dækket, finder man først ud af hvor fælgen er tungest.. (det er ikke nødvendigvis hvor ventilen er) der hvor den er tungest, placerer man dækmærket udfor, når man monterer dækket.. det gør at man ikke skal bruge unødigt meget bly.
(mht dit billede, havde jeg nok valgt at sætte nogle af klodserne på den anden side, så de var fordelt lidt. evt mal dem over med en sort tusch :-) )
eller smid en strimmel sort gaffa ind over, så er fælgen også fin og ren inden under når de skal af igen
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
He-he... uanset hvordan jeg vender og drejer mit fordæk, bedste resultat : 50g :shock: de har dog næsten samme farve som fælgen, så skidt pyt :D
Lortefælg :brok: :lol: :lol:
-
Prøv at tjekke din fælg uden dækket først, fælgen kan også være i ublance.
-
Tak for den store respons,
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul, de mener godt at det kan gøres bedre, jeg sender lige et billed når jeg har modtaget hjulet. ellers skal de nok bare males sorte.
-
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder... :undecided:
Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
He-he... uanset hvordan jeg vender og drejer mit fordæk, bedste resultat : 50g :shock: de har dog næsten samme farve som fælgen, så skidt pyt :D
Lortefælg :brok: :lol: :lol:
Min erfaring er at fælgen typisk bærer skylden når der er ubalance. Jeg lader altid vægtklodserne sidde når jeg skifter dæk. Sjovt nok plejer det ikke at være nødvendigt at skulle flytte på vægtklodserne når det nye dæk er sat på...
-
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul
Hvordan ser sådan en maskine ud ? :D
-
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul
Hvordan ser sådan en maskine ud ? :D
Der findes en "adapter" til at sætte på afbalancerings-maskinen.... det er der flere dækcentre der har.
GD
-
Hej der
Det er måden at afbalancere mc hjul på.
Da afbalancerings klodserne er lavet af zink fylder de mere en de gamle af bly, som er blevet forbudt. Sæt 30 gram på hver side og mal dem sorte med en sprittusch. Jeg have en SV fælg der skulle 60-70 gram på uden dæk.
Det er ikke alle dæk der er ventilmærke på.
MVH
Peter Graff