SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Gupta efter September 06, 2007, 07:37:42 pm
-
Hej ..
Jeg har lige fundet ud af at der overhovedet ikke er nok olie på min sv ): jeg tror den har kørt 500km med ikke særligt meget olie, SKAL man have den gamle olie ud før man hælder den nye i ? og kan man selv gøre det ? ved der er den det lille skrue man kan skrue ud i bunden af motoren .. og så er der oliefilteret.. hvad skal jeg være opmærksom på ? kan jeg stadig køre på den eller skal den stå helt stille indtil der er ny olie på den ? .. på lure glasset er den mellem lower og bunden af glasset.
Mvh Rasmus Gupta
-
Hej ..
Jeg har lige fundet ud af at der overhovedet ikke er nok olie på min sv ): jeg tror den har kørt 500km med ikke særligt meget olie, SKAL man have den gamle olie ud før man hælder den nye i ? og kan man selv gøre det ? ved der er den det lille skrue man kan skrue ud i bunden af motoren .. og så er der oliefilteret.. hvad skal jeg være opmærksom på ? kan jeg stadig køre på den eller skal den stå helt stille indtil der er ny olie på den ? .. på lure glasset er den mellem lower og bunden af glasset.
Mvh Rasmus Gupta
Først og fremmest: Du tager livet af motoren, hvis du starter den uden olie.
Og så står den naturligvis vandret, når du checker glasset ?
Lad en anden skifte olie/filter første gang, og se så hvordan han gør.
Edit - hvis du mener, at køre på den indtil olieskift, er det ok - bare du kan se olie i glasset.
-
http://www.youtube.com/watch?v=N63UsX-99ig
hvis du ser væk fra skift af filteret
-
at skifte olie er ikke det store problem.....
Er dog udlært mekaniker så kan sagtens sige det...
bundproppen kan evt have en kobber skive som helst skal skiftes ... ellers sveder den evt. ( utæt )
oliefilteret kan tages med en stor tang.... når det nye skal på så gi lige gummipakningen lidt olie og stram det så hårdt med hånden,,,, ej værktøj og fyld så ny olie på.....
ville aldrig selv køre med for lidt olie.... er der olie lampe på og den begynder at lyse... er det fordi olietrykket er væk og det beskadiger lejer da det er en oliefilm der søger for der ikke er kontakt mellem lejer i plejstang og krumtap
-
Rasmus hvor langt har din cykel gået ialt
-
Moolex er meget god til det der med strøm og batterier og ensrettere på SV'ere.. Men pas på hvis han vil hjælpe dig med at skifte olie ! :lmao: :lmao: :lmao:
Touché my friend :D
-
Moolex er meget god til det der med strøm og batterier og ensrettere på SV'ere.. Men pas på hvis han vil hjælpe dig med at skifte olie ! :lmao: :lmao: :lmao:
Touché my friend :D
ouch :hand:
som om jeg kunne tage mig af det når det kommer fra en snyder i dhl stafetten
(http://img400.imageshack.us/img400/8008/oops7yt.gif)
-
oliefilteret kan tages med en stor tang.... når det nye skal på så gi lige gummipakningen lidt olie og stram det så hårdt med hånden,,,, ej værktøj og fyld så ny olie på.....
Den der med at stramme med hånden har jeg også altid praktiseret, på biler.
Manualen på 650'eren siger 2 omgange efter kontakt med pakningen, og det virker....... :D
Så kommer man heller ikke ud for ubehagelige overraskelser (Majse/Moolex :mrgreen:)
Jeg mener bare at man ligeså godt kan bruge de foreskrevne momenter osv. Så skruer man heller ikke skidtet i smadder de første par år. Sagt af een der har puttet adskillige helicoils og gevindbøsninger i div. motorer - Mig selv :rolleyes:
-
...Sagt af een der har puttet adskillige helicoils og gevindbøsninger i div. motorer - Mig selv :rolleyes:
fordi du er god til det og hjælper andre eller fordi du skulle gøre det om et par gange=?
:D
-
fordi du er god til det og hjælper andre eller fordi du skulle gøre det om et par gange=?
:D
Nææ, hverken eller......
jeg har bare haft gamle mc'er :lol: Så'en en motor der er blevet splittet ad et utal af gange, det er sådan een jeg kalder skruet i smadder. En go gammel gs'er har som regel helicoils eller gevindbøsninger til topdæksel og knastholdere.
-
Rasmus hvor langt har din cykel gået ialt
Den er fra april 2006 og har kørt 11.500km nu .. hehe..
-
Men er der nogen speciel olie i kan anbefale ?
og hvilken type oliefilter skal man have fat i ? :huh:
-
Men er der nogen speciel olie i kan anbefale ?
og hvilken type oliefilter skal man have fat i ? :huh:
Olie: Semi syntetisk 10W/40
Oliefilter: Originalt.
-
Men er der nogen speciel olie i kan anbefale ?
og hvilken type oliefilter skal man have fat i ? :huh:
Olie: Semi syntetisk 10W/40
Oliefilter: Originalt.
Orginalt? dvs.. man behøver ikke købe et nyt for hver gang man skifter olie?
-
Jo du skifter ALTID filter også! :wink:
Hvor langt har den kørt siden sidste olieskift?
-
du skal til 12000km service om 500 km!! når der ikke er længere til service,ville jeg bare efterfylde med olie, da de alligevel skifter olie og filter ved service,
-
Jo du skifter ALTID filter også! :wink:
Hvor langt har den kørt siden sidste olieskift?
Det skal lige undersøges ;b jeg har nemlig købt den brugt så har ikke selv haft noget med den at gøre siden de 11.000 km ..
-
du skal til 12000km service om 500 km!! når der ikke er længere til service,ville jeg bare efterfylde med olie, da de alligevel skifter olie og filter ved service,
Ok, har jeg osse tænkt på .. men er det ikke dårligt at blande brugt olie med nyt? og jeg ved jo ikke hvilken type olie der er i nu, har det nogen betydning for hvad jeg bør købe??
-
du skal til 12000km service om 500 km!! når der ikke er længere til service,ville jeg bare efterfylde med olie, da de alligevel skifter olie og filter ved service,
Ok, har jeg osse tænkt på .. men er det ikke dårligt at blande brugt olie med nyt? og jeg ved jo ikke hvilken type olie der er i nu, har det nogen betydning for hvad jeg bør købe??
Hvis du kan se olie i glasset ved vandret stand, så kan du sgu godt køre lidt endnu.
Du kunne jo osse bare få skiftet olie/filter nu, og så få en liter med til efterfyldning.
Den nuværende olie kan da ikke være for gammel :mrgreen:
Måske kan du få lov til at overvære eftersynet ? - så lærer du lidt, og kan få en god snak med mekkeren :D
-
Der er ikke noget værre, end når kunden står og kigger én over nakken ;)
-
Der er ikke noget værre, end når kunden står og kigger én over nakken ;)
Det kommer an på hvordan kunden tér sig - dumme spørgsmål kræver et dumt svar :mrgreen:
Jeg møder alle typer gennem mit job, og de får relevante svar på relevante spørgsmål.
Men hvis de er overpedantiske eller bare dumsmarte, så får de et, til lejligheden, passende svar.
Som regel går det meget fint... :wink:
-
Der er ikke noget værre, end når kunden står og kigger én over nakken ;)
Det siger jeg også... Jeg hadede når kunderne stod over nakken på een.. så meget at jeg bevist "kom til at sprøjte med oliekanden på kundens tøj" en dag så lærte han det.. .. :twisted: :D ( han stod altid over nakken på mig.. så jeg kunne mærke hans ånde.. nok fordi jeg var en tøs som lavede hans bil... Men alligevel... ret irriterende.. ( havde nu fået tilladelse af mester til at udføre mit stunt... var ikke så gammel... :D :D
Efterfyld med lidt olie, og så få den til service om 500 km.. eller bestil tid nu hvis du er nervøs... der sker altså ikke noget ved at du efterfylder...
Og ellers er det jo lige ud af landevejen.. husk dog at tage gammel oliepakning af når du skifter oliefilter som du skal gøre ved olieskift. :D