SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Trevize efter September 16, 2007, 08:56:06 am
-
Ja tiden nærmer sig for vinteropbevaring (selvom der trods alt er noget tid endnu). Jeg har i år fået mulighed for at at opbevarer den privat hos en ven, og på et sted der aldrig kommer frost. Så er spørgsmålet så: hvad er den bedste måde at opbevarer den på?
Jeg har en baghjulsløfter, men ikke en til forhjulet. Er det nok? Eller skal jeg finde en løsning der? Skal batteriet ud eller er det nok at starte den en gang om måneden eller to?
Forslag er meget velkomne :)
-
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=3814.15
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4487.0
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4080.0
http://www.dmc-org.dk/faq-vinter.html
-
vask den, fyld tanken, skift olien, smør kæden, op på baghjulsløfteren og i skuret med den,
det er hvad jeg gør og så starter jeg den et par gange i løbet at vinteren. (det er godt for humøret) :D
-
Jep, har netop svunget min på plads i mine forældres garage. Regner dog med at kunne tage forbi og liiiige trille en enkelt tur mere inden vinteren rigtig sætter ind. Men en ordentlig vask, polering, fyldt tank, lagen og pressening. Så skal den nok klare sig. Hvis ikke jeg selv kommer forbi, har farmand fået besked på at starte svinet én gang hver måned, så hverken batteri og motor går i "baglås". :mrgreen:
-
Det der med at starte den en gang i mellem skulle altså ikke være det smarteste - med mindre man lader cyklen stå og blive varm. Hvis man bare lader den stå i tomgang nogle få min. for at få stillet sine lyster, og herefter slukker, dannes der kondens i olien hvilket ikke er det fedeste (har jeg hørt ;) ). Så hvis man ikke kan holde sig, bør man enten lade den køre godt varm, eller bare sætte sig op på cyklen og sige lydene selv :D
Hygge
-
Det er faktisk rigtigt.. derfor skal den lige forbi de respektive 87 grader... eller ud og trille helt.
-
Batteriet har osse godt af at blive ladet lidt på indimellem...
-
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.
Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt. :)
-
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.
Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt. :)
Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen :mrgreen:
-
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.
Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt. :)
Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen :mrgreen:
Link lige til den, da...
-
....bare sætte sig op på cyklen og sige lydene selv :D
X2
-
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.
Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt. :)
Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen :mrgreen:
Link lige til den, da...
Du har nok set tråden - jeg øffede om det for en måneds tid siden.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7500.0
Det er kun potterne jeg har købt. Resten skal jeg selv strikke sammen.
Jeg har også købt et brugt grenrør, hvor jeg skærer flangerne af, og så skal jeg lave rør derfra op til potterne. Regner med noget 1 3/4" rustfrit fra http://www.simons.se/Katalog/PDF-katalog/Universal.pdf kan bearbejdes til formålet.
Et ægte vinterprojekt :mrgreen:
-
Lige med hensyn til at starte den om vinteren nogle gange - det gavner ikke batteriet, tværtimod.
Den skal ud og køre for at lade ordenligt - så selvom den holder i tomgang i 10-15 minutter 3-4 gange i løbet af vinteren lader den mindre end du bruger. Det er i hvert fald hvad jeg har erfaret de sidste 2 vintre. Da foråret kom var batteriet fladt :)
-
Det er en go idé med en "punkt" lader vinteren over ... koster vel en 450 kr. vil jeg tro.
Den aflader og punkt oplader batteriet hele vinteren igennem. Virker fint :)
-
Kan man ikke bare tage batteriet ud og så lade den op, når man tager den ud igen til foråret :huh:
Ps. Sæsonen er altså ikke slut endnu.
-
Et konventionelt blybatteri kan godt lide at blive holdt oppe i spænding.
Hvis det bliver ladt i stikken, så bliver det ligeså ugideligt som en lønslave efter sin sommerferie :shock:
Hvis man derimod lader på det med jævne mellemrum, så tror det stadig, at det er en del af verdens navle :D
Om man lader det sidde og bare afmonterer stellen, mens man lader på det, eller man afmonterer selve batteriet, er nok ligegyldigt.
Men der skal altså lades i løbet af vinteren, ellers lever batteriet <3år.
Der er typisk også større vandforbrug, når man bruger extern lader på det, så det er nemmere at se/styre, mens det er afmonteret.
Jeg piller i hvertfald mit af ... - lige om snart :mrgreen:
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Måske er den anbefaling lavet ud fra en cykel der står udenfor en hel vinter. Nu er det rent gætteri, men måske tager gummiet skade er at være begravet i sne i længere tid (selvom det nok er rimeligt usandsynligt i Danmark mere).
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.
GD
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.
GD
det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.
GD
det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække
Ved tunge køretøjer kender jeg godt fænomenet. Ved moderne MC-dæk har jeg end ikke HØRT om at det skulle være sket, sætter MC-forhandlerne mon så alle deres MCér op på løftere snart så, eller ?
GD
-
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?
Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.
GD
det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække
Ved tunge køretøjer kender jeg godt fænomenet. Ved moderne MC-dæk har jeg end ikke HØRT om at det skulle være sket, sætter MC-forhandlerne mon så alle deres MCér op på løftere snart så, eller ?
GD
Netop!... Hvis ens mc står ved en forhandler vinteren over. Så får den da også bare lov at stå på dækkene! Og de bliver sikkert ikke engang flyttet rundt på, for at dækkene ikke skal stå på det samme sted hele tiden...
-
nogen der har plads et forsvarligt sted i nordsjælland - jeg regner med at køre til det bliver frostvejr eller at de salter før...
eventuel lidt rådgivning(måske hjælp) med at klargøring af biken inden og efter vinteropbevaringen
er jo lidt en newbee...
-
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
-
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
BAG : Den originale fra Suzuki
FOR : En "kronrørs-løfter" (kan f.eks købes hos Louis.de)
GD
-
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
du kan f.eks bruge et sæt herfra BS motoparts (http://search.stores.ebay.de/bs-motoparts_sv_W0QQfciZ1QQfclZ3QQfsnZbsQ2dmotopartsQQfsooZ1QQfsopZ1QQfsubZ6632584QQsaselZ38390192QQsofpZ0)
-
nogen der har plads et forsvarligt sted i nordsjælland - jeg regner med at køre til det bliver frostvejr eller at de salter før...
eventuel lidt rådgivning(måske hjælp) med at klargøring af biken inden og efter vinteropbevaringen
er jo lidt en newbee...
Jeg har ;-)
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7927.0
-
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
du kan f.eks bruge et sæt herfra BS motoparts (http://search.stores.ebay.de/bs-motoparts_sv_W0QQfciZ1QQfclZ3QQfsnZbsQ2dmotopartsQQfsooZ1QQfsopZ1QQfsubZ6632584QQsaselZ38390192QQsofpZ0)
De ser sgu meget fine ud, og så til en rimelig pris :thumbsup:
Skal jeg have andet med til dem, adapter osv, eller er de klar til brug?
Er du tilfredse med dem?
-
jep de virker umiddelbart som kram og der skal ikke bestilles ekstraudstyr