SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: skurkenfradallas efter September 19, 2007, 09:57:38 am

Titel: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter September 19, 2007, 09:57:38 am
Hej forum,

Jeg har igennem tiden hørt en masse dårlige forklaringer på hvad der er godt og skidt ved de mest kendte filtre. Især har der været mange tynde forklaringer på hvorfor man skal vælge det ene frem for det andet når man taler om K&N og Pipercross.

Jeg var nede hos Mr. Dyno igår som i den forbindelse tog sig tid til at fortælle mig en ting eller to omkring luftfiltre. I forlængelse af at jeg nok har kvajet mig lidt føler jeg at jeg hellere må dele min nyfundne viden med jer! (forklaring følger)

Jeg er ikke ekspert i luft-filtre og håber derfor på at der er nogen der vil irettesætte mig hvis jeg har skrevet noget alvorligt forkert!

Hvad er forskellen
Som man kan se i bunden af denne post så er der vedhæftet 2 billeder som tydeligvis er ganske forskellige. Billederne forestiller en komplet SV-luftfilterkasse og et eksponeret filter. Den komplette luftkasse er ens hvad end man har standard eller K&N filter. Pipercross filteret som ses nederst er en decideret ombygning af luftkassen.


Hvad så hvis man har K&N filter og borer huller i luftkassen?

Ja altså - det kommer an på hvor meget flueknepper man er. Nogle vil hævde at der er en markant forskel andre vil sige at der ikke er. Det kan dog ikke afvises at Pipercross er den mest air-flow optimale løsning. Samtidigt er det også lidt nemmere at sælge en cykel hvor de originale dele medfølger UDEN huller  :wink:

Støj?

Jo mere air-flow jo mere støj (hovedsageligt indsugnings brøl)
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: langemand efter September 19, 2007, 04:40:10 pm
 :respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Rasmus S efter September 19, 2007, 07:21:29 pm
:respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...
Du kan jo bare monter det pipercross filter, og er der for meget støj. Så bare gi' den det skum, til du er tilfreds...

Men jeg vil mene, at et af pluserne ved pipercross er netop indsugningsbrølet  :twisted:
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter September 19, 2007, 08:26:08 pm
:respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...

Jeg venter stadig på at få den tilbage. Jeg får også lige skiftet kædekit ved samme lejlighed - så det trækker lidt ud. Ove (Mr. Dyno) siger at man i alle tilfælde bør køre med ørepropper. Men jeg tror at han mener uanet om man har Pipercross eller ej.

Hvis man stopper skum ind under tanken skal man overveje at man kan komme til at ødelægge den ydelse man får ved at have et pipercross filter monteret. Altså hvis man putter for meget skum ind. Ligeledes skal man sørge for at det sidder rigtigt godt fast og kan tåle varmen i bageriet! Det er ikke for sjov at der er aluminiums-/uldforing under tanken  :wink:
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Mads | Hvidovre efter Januar 25, 2009, 01:51:45 pm
Bliver spændende at høre din modoficering til den næste bulderdag :)
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter Januar 25, 2009, 02:31:55 pm
Bliver spændende at høre din modoficering til den næste bulderdag :)

Mjjaaeh... Men jeg har den nok ikke længere til Bulderdagen  :wink: Om ikke andet ruller jeg i så fald op på en lille overraskelse som også bliver spændende at få en måling på :angel:
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Pyrotek efter Januar 25, 2009, 02:58:44 pm
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893 (http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893)

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter Januar 25, 2009, 03:16:14 pm
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893 (http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893)

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Henrik.poulsen efter Januar 25, 2009, 03:36:14 pm
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter Januar 25, 2009, 03:43:07 pm
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Sajmon efter Januar 25, 2009, 03:47:41 pm
Der er ikke luftmassemåler på en SV'er - den kører efter faste kurver med kompensation fra temperatur og lambda.

Med andre ord, skal man sørge for at få blanding tjekket når man skifter filter, selvom man i 99 ud af 100 tilfælde ender på det samme, menlig fed fra 0-25%, mager fra 25-75% og fed igen over 75% omdrejninger ved fuld gas.
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Henrik.poulsen efter Januar 25, 2009, 06:10:44 pm
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...

Jep er meget sikker, min øverste del af luftfilter kassen er taget af, det er Mr Dyno der har lavet det
den brøler osse når den får gas..

Mvh Henrik
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter Januar 25, 2009, 07:00:35 pm
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...

Jep er meget sikker, min øverste del af luftfilter kassen er taget af, det er Mr Dyno der har lavet det
den brøler osse når den får gas..

Mvh Henrik

Strange! Min er også lavet hos Mr. Dyno (med Pipercross filter som han satte i)...

Normalt er det disse K&N filtre Dot-E og Me Dyno sælger til SV1000ere

http://www.dot-e.dk/news/produkt/kn/mc/ProBes.2004-06-23.2852

... og disse Pipercross filtre (der er dog ikke malet logo på skummet på dem de sælger)

http://www.dot-e.dk/news/produkt/pipercross/ProBes.2004-06-11.2849

Som de selv skriver er det med Pipercross de kommer udenom den flaskehals som luftfilterkassen udgør.
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: Claus m efter Januar 25, 2009, 08:47:37 pm
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893 (http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893)

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.

Det pipercross de sælger hos T-Hansen er ikke det som henvises til ovenfor, ikke til oldschool ihvertfald. Har selv købt et, og det var bare en erstatning for standardindsatsen. Har sidenhen fået fortalt at pipercross har flere modeller, hvor den T-Hansen sælger ikke er racemodellen.
Titel: Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
Indlæg af: skurkenfradallas efter Januar 25, 2009, 09:35:30 pm
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893 (http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893)

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.

Det pipercross de sælger hos T-Hansen er ikke det som henvises til ovenfor, ikke til oldschool ihvertfald. Har selv købt et, og det var bare en erstatning for standardindsatsen. Har sidenhen fået fortalt at pipercross har flere modeller, hvor den T-Hansen sælger ikke er racemodellen.

Rart at vide - for de var ellers billige!