SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Blinklys efter September 27, 2007, 10:02:40 pm
-
Nu da jeg er faldet lidt ned efter mit raseri over en knækket bolt (se tidligere indlæg), kom jeg lige i tanke om noget andet, som undrede mig da jeg afmonterede bagen på SVinet. Er det ikke meningen at blinkrelæet skulle være under bagsædet? Jeg kan simpelthen ikke finde det :rolleyes: De ting jeg kan få øje på (se billedet) er batteri, hovedsikring, sikringsboks og sikringerne til ABS'erne. Har de mon flyttet relæet et andet sted hen på K7'eren pga. ABS'erne? Eller er det bare mig der er blind? :oops:
-
nu har jeg ikke en SV.. men mit sidder oppe foran , prøv at kig der evt.
-
Jeg har lidt en mistanke om at det er et sted under batteriet - der er ihvertfald noget plastikkasse-halløj, hvor det sagtens kunne være. Jeg synes også engang jeg læste et sted, at de har det med at flytte rundt på værktøjet. På nogle modeller er det i en kasse nede ved hjulet, og andre er det under bagsædet, og på nogle (K3'eren?) findes det vist slet ikke. Mit er under bagsædet, og det er muligvis derfor relæet ikke er her, for der er nok ikke plads til det. Anyway så må det jo være et eller andet sted :)
-
Prøv evt. at start blinkerne - så burde du vel kunne lytte dig frem til det :D
Hygge
-
Prøv evt. at start blinkerne - så burde du vel kunne lytte dig frem til det :D
Ah ja det er faktisk en rigtig god idé :thumbsup: Går på udkig efter det i morgen, når vi har fået den f**cking knækkede bolt arbejdet ud af stellet. Grunden til jeg gerne vil finde det, er at jeg skal have monteret et Kellermann-relæ, så mine LED-blink ikke blinker for hurtigt. Jeg ved det er den brune og den lyseblå ledning, der skal hives fat i, så nu håber jeg ikke de også har lavet om på det på K7'eren. Noget helt andet er om det kan gå hen og få indflydelse på ABS'erne? :? Jeg sidder jo med Haynes ledningsdiagram til K5 EU-model så ingen ABS-ting her. Jeg tror næppe det har nogen indflydelse, men det kan da godt være det er sikrere at bruge modstande i stedet dunno...
-
Noget helt andet er om det kan gå hen og få indflydelse på ABS'erne? :? Jeg sidder jo med Haynes ledningsdiagram til K5 EU-model så ingen ABS-ting her. Jeg tror næppe det har nogen indflydelse, men det kan da godt være det er sikrere at bruge modstande i stedet dunno...
Det skulle undre mig meget hvis de var begyndt at blande blink og ABS sammen... Det er der, så vidt jeg lige kan gennemskue, intet formål i. Som du selv påpeger har ABS'en jo også separat sikring, så det virker jo som om det er "eftermonteret" og derved adskilt fra det "eksisterende" ledningsnet.
Hygge
-
Eller er det bare mig der er blind? :oops:
Måske :mrgreen:
Er det ikke den der sidder nederst til højre på billedet? Ellers prøv at lytte dig frem, som Mads foreslår :thumbsup:
-
Er det ikke den der sidder nederst til højre på billedet?
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke lige har en forklaring på den sorte dims nederst til højre... men er den ikke alt for lille til at være blinkrelæet? Jeg troede at blinkrelæet var en stor kasseting med en masse ledninger, som jeg har set på et billede i en anden tråd?
-
Blinklys relæ og støttebens- relæ er ofte i samme lille box. ..og lur mig om det ikke er på denne også.
Det medfører at du skal klippe lidt i ledninger mm.
Jeg har ikke lige diagram på denne computer, men der er sikkert nogle der kan finde det hurtigt.
-
Blinklys relæ og støttebens- relæ er ofte i samme lille box. ..og lur mig om det ikke er på denne også.
Det medfører at du skal klippe lidt i ledninger mm.
Jeg har ikke lige diagram på denne computer, men der er sikkert nogle der kan finde det hurtigt.
Ja det er vist rigtig nok at det er noget combi-halløj med støttebenet også - I Haynes kalder de det Turn signal/Side stand relay/diodes. Det er det her blinkrelæ jeg skal have sat på:
(http://www.louis.de/_2055661f76a48ce02d2a77fafc54033f6a/shop/img250/10032036_880_FR_06.JPG)
Så vidt jeg lige kan se er det "omvendt" af det andet relæ man kan få ved Louis (og Rizomas?) - på Kellermanns er der ledninger i stedet for ben, men princippet er vel det samme :) Altså i stedet for afmontere den brune og lyseblå ledning fra originalrelæet og sætte dem over på blinkrelæet, skal man i stedet afmontere de to ledninger fra selve cyklen, og sætte ledningerne fra Kellermann-relæet ned i stikket i stedet (håber det gav mening!)
-
Lidt ironisk at dit profil navn er "Blinklys" er det ikke ? :lmao: :lmao:
nå kl. er mange, jeg er vidst blevet overtræt.
-
Lidt ironisk at dit profil navn er "Blinklys" er det ikke ? :lmao: :lmao:
nå kl. er mange, jeg er vidst blevet overtræt.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: god humor der
GD
-
Lidt ironisk at dit profil navn er "Blinklys" er det ikke ? :lmao: :lmao:
nå kl. er mange, jeg er vidst blevet overtræt.
*ggg*
-
På min SV1000 er det et relæ med 7 ben, prøv om du kan finde et relæ med 7 ben et sted under sædet (der sad den ihvertfald på min).
Se billede :
-
Takker for diagrammet :) Ja det ligner et relæ magen til 650'erens.
-
hvis 650 og 1000 er det samme.... ja så sidder det under bagsædet....
skal du have diode blink på... ja så kan du jo finde noget om det her et sted.... dog passede farverne ikk da jeg skulle sætte nyt relæ på,,, men de var monteret som vist..
held og lykke
-
Se hvad jeg fandt under batteriet :D Ligner det ikke noget af det rigtige? :wink:
-
Se hvad jeg fandt under batteriet :D Ligner det ikke noget af det rigtige? :wink:
det er vel bare at hiveskidtet af... og forsøg at blinke :lmao:
-
det er vel bare at hiveskidtet af... og forsøg at blinke :lmao:
:lol: Sandt nok jeg kan bare trække relæet ud af stikdåsen, og se om blinkerne er døde! Jeg er nu ret overbevist om at det er blinklys/støtteben/diode-relæet - alle farverne på ledningerne passer.
Nu kommer så monteringen af mit nye relæ. Jeg kunne klippe den brune og den lyseblå ledning i bunden af stikdåsen, og sætte dem på det nye relæ som jeg kan se er gjort her http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=6846.msg69447#msg69447 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=6846.msg69447#msg69447). Men er der ikke en eller fiks måde, hvor jeg i stedet kan hive relæet ud af stikket, og montere nogle ledninger fra originalrelæets ben (de 4 der ikke er til blink) og ned i stikdåset, samt fra det nye blinkrelæ og ned i de to blinkstik. Ved godt det er cirka 10 gange mere besværligt, men det var mere for ikke at klippe i ledningsnettet. Lyder det som en brugbar idé eller er jeg helt ude i skoven? :hand:
-
Man skal ALTID klippe den RØDE ledning !!!! ...- det har jeg selv set på film :lipsrsealed: :mrgreen:
-
Man skal ALTID klippe den RØDE ledning !!!! ...- det har jeg selv set på film :lipsrsealed: :mrgreen:
Nej nej nej! Den røde ledning er den man lige skal til at klippe, men i sidste øjeblik ombestemmer sig og klipper den sorte i stedet! Desværre har jeg kun to orange, to mørkeblå, en grøn, en lyseblå og en brun at vælge imellem :shock:
-
det er vel bare at hiveskidtet af... og forsøg at blinke :lmao:
:lol: Sandt nok jeg kan bare trække relæet ud af stikdåsen, og se om blinkerne er døde! Jeg er nu ret overbevist om at det er blinklys/støtteben/diode-relæet - alle farverne på ledningerne passer.
Nu kommer så monteringen af mit nye relæ. Jeg kunne klippe den brune og den lyseblå ledning i bunden af stikdåsen, og sætte dem på det nye relæ som jeg kan se er gjort her http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=6846.msg69447#msg69447 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=6846.msg69447#msg69447). Men er der ikke en eller fiks måde, hvor jeg i stedet kan hive relæet ud af stikket, og montere nogle ledninger fra originalrelæets ben (de 4 der ikke er til blink) og ned i stikdåset, samt fra det nye blinkrelæ og ned i de to blinkstik. Ved godt det er cirka 10 gange mere besværligt, men det var mere for ikke at klippe i ledningsnettet. Lyder det som en brugbar idé eller er jeg helt ude i skoven? :hand:
Jeg skubbede de originale ledninger ud af stikket og lavede en lille "lus" som går hen til det nye relæ. Jeg har det nemli ligesom dig, det er lækkert at man kan lave skidtet om igen hvis det skulle blive nødvendigt.
Det kan godt være lidt besværligt at trække ledningernbe ud af stikket men prøv at stikke en udfoldet papir clips ned ved siden og træk i ledningen. Det plejer at være relativ nemt.
-
hehe - kan se der er mere plads uden batteriet - tro snart jeg splitter bæstet ad for at trække nogle ledninger om - plus at flytte den forbandet sikringsboks der sidde midt i åbningern til det ik alt for store bagrum...
-
Jeg skubbede de originale ledninger ud af stikket og lavede en lille "lus" som går hen til det nye relæ. Jeg har det nemli ligesom dig, det er lækkert at man kan lave skidtet om igen hvis det skulle blive nødvendigt.
Det kan godt være lidt besværligt at trække ledningernbe ud af stikket men prøv at stikke en udfoldet papir clips ned ved siden og træk i ledningen. Det plejer at være relativ nemt.
Lyder som the way-to-go. Det ville ihvertfald være cool, hvis jeg kunne slippe for at klippe :) Kan man så bare klikke ledningebenet op på plads i stikket, hvis man vil tilbage til original?
-
Jeg skubbede de originale ledninger ud af stikket og lavede en lille "lus" som går hen til det nye relæ. Jeg har det nemli ligesom dig, det er lækkert at man kan lave skidtet om igen hvis det skulle blive nødvendigt.
Det kan godt være lidt besværligt at trække ledningernbe ud af stikket men prøv at stikke en udfoldet papir clips ned ved siden og træk i ledningen. Det plejer at være relativ nemt.
Lyder som the way-to-go. Det ville ihvertfald være cool, hvis jeg kunne slippe for at klippe :) Kan man så bare klikke ledningebenet op på plads i stikket, hvis man vil tilbage til original?
Jo, det er lige til at sætte på plads igen i det originale stik
-
Så må jeg i gang med papirclipsen :)
-
Det virkede fint. Men da jeg så ville lægge det hele fint på plads ville jeg vikle stikkene ind i noget isoleringstape for en god ordens skyld - kom så bare lige til at vikle dem begge to (brun og lyseblå) ind sammen så de rørte hinanden (som jeg ellers havde noteret mig selv at jeg skulle huske IKKE at gøre) :oops: :oops: :oops: Resultatet var at alle blinkerne lyste konstant. Da jeg så ville vikle isoleringstapen af for at fikse problemet kom jeg til at rykke den ene kabelsko fra det nye blinkrelæ af :brok: - og selvfølgelig var det en med tynd spadestik som jeg ikke havde nogle ekstra af = jeg kan ikke komme videre før i morgen når jeg har fået en ny. Jeg klikkede stikkene tilbage på plads og sætte originalrelæet på, og nu er alt tilbage til normal (hurtige blink)
Jeg er sgu ærligt talt lidt nervøs for om jeg nu har brændt et eller andet af :undecided: Alt virkede normalt da jeg satte det gamle relæ på igen, så cyklen er vel okay, men hvad med det nye blinkrelæ? - skal jeg regne med at det er brændt af? Er der nogle elektronik-nørder, der kan forklare hvorfor resultatet var at blinkene lyste konstant, når ledningerne var krydset? I øvrigt hvordan kan det være at når kun 2 af blinkene er aktiveret så blinker de cirka dobbelt så hurtigt, imens når de alle 4 er aktiveret med katastrofeblink, så blinker de pludselig fire gange så hurtigt!
-
Det der skete var vel bare at jeg fik skabt en forbindelse lige før blinkrelæet, og derved sådan set har omgået det. Det forklarer også hvorfor blinkene lyste konstant. Så vidt jeg lige kan tænke mig frem til med min begrænsede elektronikforstand, så burde det heller ikke være noget alvorligt som har gjort skade på noget. Blinkrelæet har sikkert også fungeret fint og slået fra og slået til - men det har bare ikke haft nogen effekt, da der har været en konstant forbindelse lige før relæet.
Har jeg fat i noget rigtigt, eller er det helt sort?
-
For lyder det som om du skruer som de blinde slås :lol: :rolleyes:
Kan du ikke alliere dig med en som har styr på lortet?? Så kan vi alle sove roligt. Hvis du laver lort i den og får kortsluttet systemet, skal du ud og ha nyt blinkrelæ, og de er ikke helt billige. Hvis det går helt galt skal du også skifte andre elektroniske dele og de kan næsten kun være endnu dyrere.
-
Jeg ved godt jeg skal passe på. Dum fejl I know, specielt når jeg på forhånd var klar over at jeg ikke skulle gøre det :rolleyes:
-
For lyder det som om du skruer som de blinde slås :lol: :rolleyes:
Kan du ikke alliere dig med en som har styr på lortet?? Så kan vi alle sove roligt. Hvis du laver lort i den og får kortsluttet systemet, skal du ud og ha nyt blinkrelæ, og de er ikke helt billige. Hvis det går helt galt skal du også skifte andre elektroniske dele og de kan næsten kun være endnu dyrere.
Well, jeg synes Blinklys fortjener et skulderklap fra alle os, der endnu ikke har kastet os ud i at "pille ved SVinet".
Javist, der er en vis risiko for at slippe den magiske røg fri, men til gengæld er glæden ved en ombygning også (efter min egen ydmyge mening), så meget desto større hvis man selv har gjort det, og måske endda lært noget undervejs.
Kudos!
-
bare på forhånd - findes der en kickstarter til en SV'er ? :D
for planen er at jeg skal trække nogle ledninger om - flytte sikringsboksen og hvad jeg nu ellers kan finde på nu når jeg har den splittet
-
Nu virker det sgu! :D Jeg fik fat i de rigtige kabelsko og genmonterede Kellermann-relæet (og denne gang huskede jeg at iso-tape hver stik for sig!) Alt i alt gik det jo meget godt med at få smidt de nye blink + relæet på - omænd den ups jeg lavede her til sidst i min "yes det virker"-kådhed kunne jeg godt have undværet! Er en lille smule stolt over at have lavet det selv, og jeg føler mig ikke så n00b-agtig mere hehe. Der er klart en stor glæde ved at montere gejlet selv og se det virke :D
Tak for hjælpen til alle. Det er altid rart at vide at eksperterne er nær, når man selv begynder at skrue i SVinet. Jeg er især glad for steens trick med at skubbe stikkene ud af relæ-boksen - det virkede med papirclipsen, lidt vrikken i stikkene + en ordenlig portion tålmodighed. Resultatet er at jeg har fået monteret både nyt relæ + blinkere uden at klippe i ledningsnettet :D Original-blinkerne måtte dog lade livet da jeg klippede stikkene af dem for at sætte dem på de nye blink. Jeg måtte også være lidt kreativ med monteringen af de nye front-blinkere, da der ikke var nogle huller der passede til dem. Det endte med at jeg savede "ledninge-bakken" af de to plastikplader som original-blinkerne sad på, og brugte dem til de nye blinkere - hjemmelavede indy-spacers :wink:
-
Jeg måtte også være lidt kreativ med monteringen af de nye front-blinkere, da der ikke var nogle huller der passede til dem.
Har selv prøvet det, og fik lavet dem her i sort PP plade :-)
-
Har selv prøvet det, og fik lavet dem her i sort PP plade :-)
Tak for tegningen, det ser ret cool ud :thumbsup: Ved du hvor man kan få snittet sådan et par stykker, og hvad man skal regne med at give for det?