SVRider.dk Forum
Forumliv => Sjov, spas og generel spam => Emne startet af: skurkenfradallas efter Oktober 17, 2007, 04:54:09 pm
-
Sakset fra:
http://vip.bt.dk/bt-gintberg/index.php?id=607&no_cache=1&nonce=mQR5vKZ5&openid.mode=cancel (http://vip.bt.dk/bt-gintberg/index.php?id=607&no_cache=1&nonce=mQR5vKZ5&openid.mode=cancel)
Knallert!
Alene typebetegnelsen lugter jo af fjollet transportform. Men da jeg gik i skole i provinsen, kunne OG skulle man som minimum 15-årig erhverve sig en motoriseret cykel for at have nogen som helst chance i det benhårde skolegårdshierarki. De fleste af os startede faktisk noget før som 13-14-årige med at køre på vores udborede, planede og gearede landsbyracere til skole...men så var man nødt til at camouflere sin parkering inde bag en hæk eller en valgplakat af Venstres daværende spidskandidat Henning ’Sylte’ Christoffersen.
Det er vigtigt at forstå for vore dages unge, der er opvokset med fuldstændigt gear og testikelløse med ens udseende EU knallerter, at dengang var hele ens identitet og tilhørsforhold symbiost forbundet med, hvilket knallertmærke man lod sig ride på.
Der var Yamaha 4 gears for dem, hvis forældre havde en længere varende uddannelse (vi taler 70’erne på landet, så husk en pladeekspedient i Fona blev betragtet som decideret belæst). Så var der Kreidler til de tykke overvægtige, da den kunne trække en middelstor færge i 1. gear. Og så var der Suzuki 3.gears for dem der ikke havde noget liv eller i øvrigt påregnede en kriminel løbebane. I krydsfeltet mellem disse befandt alle os, der kørte Puch, sig – herunder alt fra den lattervækkende Puch Maxi til det grønne Flagskib med den kunstige læderstribe henover tanken.
Jeg var en Puch VZ50 fyr, hvilket dels indikerede, at jeg selv måtte kunne rode med mekanik og dels, at jeg kom fra et hjem, hvor design var noget med termokander formet som en brandslukker. Ja, den var nedrig grim, kørte elendigt og skulle konstant have enten slag med en 32’ bachonøgle eller trygles på våde knæ for at præstere selv det mindste stempelslag. Jeg erkender det faktisk først nu... Dengang ville jeg havde flået mine knoer til blods på hvilken som helst formasteliges hage, der vovede at påstå, at Puch var en skodmaskine. Men helt ærligt... Den var datidens Dash 8 fly bare uden de flotte farver!
Men køre på knallert skulle man ligesom man i dag, som dreng skal have jeans uden egentlig røv og bukseben, der helst skal være sprøjtemalet på lår og læg. Det handler om selve ens identitet.
Og så selvfølgelig hormoner, der på det tidspunkt hamrer forvildet rundt i hovedet på én, som løsrevne argumenter i Louise Freverts politiske karriere. Det handlede og handler om, at man i de sidste folkeskoleår gør sit ypperste for at virke tiltrækkende på de piger, der på det tidspunkt som regel er 80 centimeter højere end en selv og i bedste fald anser én på lige linie med husblas. Slimet og bedst i budding (det sidste har jeg ikke egentlig forskningsmæssigt belæg for at skrive).
Og kunne man imponere ved at få en af den uopnåelige art til at sidde bagpå var al lykke gjort. Herefter var det bare at forsøge at få den op i imponerende høj fart (ja, du gættede rigtigt: 30 km/t) eller gerne lidt derover, hvorfor man var nødt til at LÆNE sige ned over styret for at mindske vindmodstanden – hvilket desværre gjorde at Helle...Birgit...Christina (indsæt selv navn på skole flamme) sad bagved og tog imod al vinden. Jeg er kommet frem til fester med piger, der havde frostbid i ansigtet!
Åh ja, det var en skøn tid.
-
LOL - har selv haft alle de nævnte undtaget den 3 gears Suzuki :mrgreen:
Her på mine sidste dage står der et skamtunet eksemplar af en Kreidler Florett GT i værkstedet, og dén sparker altså bare røv :shock:
Den er pissegrim, og Rødhætte skriger af grin når jeg ruller afsted på den med benskjold og det hele i en sky af 2½% totakts-os.
Men den er stadig sej, og den har knækket speedometernålen af med det helt store tun på - det gik osse kun til 100 8)
Ved ikke helt om det er en Thorningmodel eller en Foghmodel :whatever:
Måske er vi ovre i en Ninn Hansen model... :dead:
-
Sejt!
Jeg har aldrig selv haft en knallert. har dog lånt mig til en del Yamaha 4-gears, Puch Monza'er og Maxi-K'er... Havde selv en Kawa KX125 da vi boede langt nok ude på lars tyndskids til at den lokale "politistation" lukkede kl 18.00.
Men jeg kunne sq godt tænke mig en tur på en én dag - bare for nostalgiens skyld :D
-
Må også tilslutte mig den lille skare af folk der ikke har haft en knallert, selvom jeg bor helt derude hvor kragerne vender. :)
-
He he det gir' goe minder, for for satan det var tider med knallert. Har selv haft Yamaha 4-gear, både med såkaldt 12,8 som 9 hk tun :D Det var vist drømmeheste, selvom min spedometernål også nåede over de 100 på en god dag med rygvind og høj sol.
Jeps man var sq sej dengang (ihvertfald sejere end dem der kørte Puch VZ, Maxi, Honda CD/Dax, Suzuki FZ, Kreidler... og så lige alle de andre :twisted: )
-
Ja det var fede tider jeg havede først en stor puch 3 gears,men synes at den var lidt for kedlig så skiftede jeg til en yamaha 4 gears fra 1976.Den smed jeg et 8,5 hestes tunset på plus en tunudstødning, og den gik som en drøm med knap 100 km i timen.Man bliver helt nostalgisk når man tænker tilbage for det var virkeligt sjovt at køre på knallert dengang også fordi der var mange der gjorde det.Norton :D :D :D :D
-
For mit vedkommende er det ikke noget man ser tilbage på med voldsom begejstring. For jeg kørte på en model som denne (bemærk den flotte farve):
(http://www.mopedepot.com/used/index/37.jpg)
41½ km/t på en god dag
-
Ja for satan!!!! Lad os se nogle billeder af folks eks. knallerter 8)
-
Jeg havde en Yamaha 4 gears.... Camry blå, 12.8 tun, forlænget forgaffel og fodhviler fra en HD 8)
Det var en total k...s-magnet - yes sir :respekt:
/Morten
-
Jeg var den stolte indehaver af en Suzuki K50 med tre skyllekanaler. I farven gul og påmonteret radio og hjemmelavet alarmsystem med en kviksølvkontakt koblet hen over batteriet, en afbryder og en sirene. 8)
Så har jeg haft en række forskellige udgaver af Puch Maxi. Den ene købt af "røde Kim" fra Søndermarken for kr. 400,-. Den dag i dag kan jeg blive helt nostalgisk, hvis jeg ser en.
Så har jeg haft en Vespa Ciao - med kilerem
Og en enkelt Monarch. Men den kan jeg ikke finde billeder på.
-
Har desværre ikke billeder af den, men jeg terroriserede falster på min Puch Pioneer med 3 gears motor fra en Monza.
De så nogenlunde sådan her ud: (http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=11164143)
-
Jeg kørte Suzuki 4-gears - en model K50 som misvisende var prydet med et sidedæksel og betegnelsen "TS 60" i gotisk skrift...
(http://photo2day.com/ViewImage.ashx?id=281207&prefix=M_)
Moderat som jeg var, nøjedes jeg med at plane toppen og fjerne plomben. Den gik ca. 50 km/t på toppen - uden alle de problemer som Yamaha ejerne havde på det tidspunkt.
Desuden kørte jeg en del på min søsters Kreidler Florett, som godtnok gik 90 km/t, men som sprang pærerne i lygten når den fik for mange omdrejninger... :lol:
-
Har desværre ikke billeder af den, men jeg terroriserede falster på min Puch Pioneer med 3 gears motor fra en Monza.
De så nogenlunde sådan her ud: (http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=11164143)
Øj ja, den havde jeg helt glemt! Den er simpelthen for fed :D Har en kammerat der har en liggende i stumper, som jeg prøver at vriste den fra... Men han vil sq ikke rigtig sælge :|
-
Jamen I skal da ikke snydes for et billede af min Florett GT.
Her er den monteret i vintertrim - blæsermotor & benskjold !
Det er en gammel hund fra 67, men det kan man slet ikke se, vel :tie: :club: :club:
Leistung ist alles, jah... :mrgreen:
-
Jamen I skal da ikke snydes for et billede af min Florett GT.
Her er den monteret i vintertrim - blæsermotor & benskjold !
Det er en gammel hund fra 67, men det kan man slet ikke se, vel :tie: :club: :club:
Leistung ist alles, jah... :mrgreen:
Hold da kæft!!! Det er en rigtig klassikker :D Den står godt nok flot...