SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Blinklys efter November 17, 2007, 05:51:13 pm
-
Går og overvejer lidt hvor de næste gryn skal bruges til foråret...
Jeg har indtryk af at de fleste går efter PCIII+filter+rulning som det første, men selv hælder jeg nok mest til at smide grynene i affjedring+dæk. "PowerCommander" og "PiperCross" lyder da helt sikkert mere sexede, når geden skal præsenteres, men jeg tror jeg vil blive gladere for opgraderet affjedring+dæk - jeg mener det er jo cyklens kontakt med asfalten, hvad kan være mere vigtigt end det?...
Hvad ville i andre investere i først?
-
PCIII + tilbehør fordi jeg vil tro at det kan mærkes mere end den anden valgmulighed. Det er jo ikke hele tiden at man har brug for max vejgreb. Jeg nyder derimod at min motorgang ved rolig kørsel er markant mere jævn og at jeg har fået bedre gasrespons.
-
brug pengene på affjedring og dæk.Jeg har begge mods på en 650 og hvis du ikke kører ligeud hele tiden så er motor optimering spild af penge hvis du ikke kan udnytte det.En 650 har væsentlig dårligere affjedring end en 1000
-
jeg tro det bliver en kombi her i vinteren
jeg skal ud og have nyt dæk i starten af '08
mellem affjedring og PCIII
en justerbar bagdæmper ligger højt på ønskelisten men er ikke sikker på om den kommer på i vinter...
luftfilter kommer og PCIII med std map når der luft i økonomien
men rulningen og forgaffelfjedre kommer nok til sidst
-
Ja affjedring på 650'eren er dårligere end 1000'erens.
Og ang. pcIII+filter. Så igen samlignet med 1000'eren, så er motorgangen på 650'eren mere rolig, og ikke så brutal som sin storebror. Og derfor vil man ikke hente så mange HK/moment eller mærkbar forskel.
Nu kører jeg selv uden PCIII (overvejer heller ikke at få den), men har også "kun" 650'eren. Havde jeg nu 1000'eren. Så ville jeg nok overveje kraftigt at få den, efter hvad alle fortæller om af forskelle der er sket, efter du har fået den monteret.
Så jeg ville vælge den at sige affjedring+filter (og en justering af orginal ECU), hvis det var mig... :)
-
Jeg vil bestemt gerne have begge dele på sigt :) Jeg synes egentlig motorgangen er fin. Jovist den er da lidt ujævn ved lave omdrejninger, og den "puffer" lidt i røret nogle gange ved motorbremsning, men ikke noget generende (synes faktisk det har sin charme.) Der er slet ingen tvivl om at motorgang og gasrespons kunne forbedres med PCIII-møllen, men synes jeg det er lovlig mange tusser at smide efter det nu - synes mere det ville være prikken over i'et, når det andet er i top...
Jeg hælder også til argumentet om at motoroptimering er spildt, hvis affjedring, dæk og bremser halter bagefter. Men men men... det er jo heller ikke en racer vi snakker om, så jeg tænker selvfølgelig også på, hvad jeg vil blive gladest for i hverdagen :) Jeg er bestemt mere sving-kører end ligeud-kører - så bedre vejgreb ja tak :D og affjedringen og standard-dækkene på 650'eren er jo ikke ligefrem verdens bedste :| Der er også det faktum at mit SVin bliver brugt til daglig transport, og således ikke så sjældent kører i regn - og her kan et bedre vejgreb jo være ret så kærkomment :)
-
Ingen tvivl der, affjedring og dæk.
650'eren går rigtig fint i motoren, ingen grund til at smide tusindlapper efter den (måske lige nogle skrappe knaster)
Men affjedringen halter noget, især forgaflen kan godt trænge til en opgradering.
-
Ingen tvivl der, affjedring og dæk.
650'eren går rigtig fint i motoren, ingen grund til at smide tusindlapper efter den (måske lige nogle skrappe knaster)
Men affjedringen halter noget, især forgaflen kan godt trænge til en opgradering.
100 % Enig :thumbsup:
Hvis du vil have flere hyppere, så køb en anden cykel :wink:
Bedre køreegenskaber, er både sikrere og sjovere !
-
Ja jeg synes nemlig også den kører ganske fint :) Jeg synes ihvertfald en PCIII+tilbehør er en voldsom udskrivning for at fjerne den smule huggen der er. Hestekræfter er jeg ligeglad med, der savner jeg ikke noget (der er vist alligevel heller ikke meget ekstra at hente med en PCIII på en 650'er, så vidt jeg er orienteret...) Og som tidligere nævnt, så er der jo muligheden for at få justeret lidt på ECU'en :) Så jeg må indrømme jeg er blevet lidt "turnoff'ed" på hele PCIII-ideen...
På affjedring er der tilgengæld en del at hente tror jeg :) Forgaflen står først på programmet - nogle bedre fjedre og noget kvali olie kan vel gøre det her. Men hvad med bagtil? Jeg går egentlig ikke op i at have de store indstillingsmuligheder. Vil man få noget ud af bare at skifte fjederen? Eller skal der en ny bagdæmper til, for at det rykker noget?
-
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen :mrgreen:
-
Jeg har også læst om nogle som skifter den bagerste dæmper ud med en fra en fra en Kawa ZX636R... Men når det kommer til old school cyklen er det vidst svært at finde nogle bagdæmpere fra andre cykler, som sådan bare lige passer på...
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Aaah! Selvfølgelig... Jeg troede det var speedometret der sad løst, men havde tjekket det flere gange, og det sad som det skulle :D Tak.
Hygge
-
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen :mrgreen:
Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.
Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
-
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen :mrgreen:
Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.
Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
Der findes et lignende kit her: http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_1_Home/br_5_Suzuki/bi_66_SV_650__02/sp_1/pr_30019_Matris_Fork_Cartridge_Kit_for_Suzuki_SV_650_S_99_02.htm
Hygge
-
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen :mrgreen:
Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.
Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
Der findes et lignende kit her: http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_1_Home/br_5_Suzuki/bi_66_SV_650__02/sp_1/pr_30019_Matris_Fork_Cartridge_Kit_for_Suzuki_SV_650_S_99_02.htm
Hygge
Det er rigtigt, Matris havde også til SV650'eren (har selv kigget på/savlet over deres kit til Gixxeren :) )
Matris' er nok et endnu bedre bud, for Racetec'en kræver noget arbejde at montere (noget med at man skal bore større huller i damper rod'en)
-
Der er forresten også Traxxions AK-20: http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=AK-20
Det er bare noget dyrere. (selvom dollarkursen er lav :wink: )
De har forresten også færdige damper rods med Racetec "emulatorene" (som de korrekt hedder): http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVDR
-
Det ser godt ud, alt det der opgraderingshalløj........ men de tar sig også betalt for det :dead:
-
Du kan også bare hæve bagenden lidt i første omgang det giver nogle lidt sjovere køreregenskaber og såden nogle løftere koster vi kun 400 kr. og kan selv montere dem, hvis du er lidt finger nem. Der var en tråd for én måned siden med en som solgte nogen til en 6½ mener jeg. Han kaldte dem kødben?! :huh:
/Ole J.
-
Du kan også bare hæve bagenden lidt i første omgang det giver nogle lidt sjovere køreregenskaber og såden nogle løftere koster vi kun 400 kr. og kan selv montere dem, hvis du er lidt finger nem. Der var en tråd for én måned siden med en som solgte nogen til en 6½ mener jeg. Han kaldte dem kødben?! :huh:
/Ole J.
Han kan også bare sænke forenden.
Det giver stort set det samme og koster gratis :wink:
Men det ændrer jo ikke på at affjedringen stadig er uoptimal. :?
-
Jeg er ikke ude efter det helt racer-vilde, så fancy bagdæmpere og den slags er nok lidt overkill til mig. Jeg tror det bliver noget med nogle bedre fjedre til at starte på :)
Jeg har overvejet nogle kortere kødben også - nok primært for syns skyld, da jeg godt kan li' en hævet bagende, men lidt kvikkere styreegenskaber ville nu også være cool. Jeg er bare lidt betænkelig ved det, da jeg er lidt bange for at styringen vil blive for vild decideret ubehagelig. De kits jeg har set rundt omkring hæver den som regel cirka 3 cm, og jeg ved ikke hvor stor en effekt det har på styringen...
-
Jeg har startet med at smide et par andre fjedre i foran.. det var simpelthen hvad jeg syntes hvad der var fornuftigts.. det anden kan vente når der engang bliver luft til det i min presset økonomi.
Cyklen føles ihvertfald 10.000,- dyrer... det kan klart anbefales.
-
Jeg er ikke ude efter det helt racer-vilde, så fancy bagdæmpere og den slags er nok lidt overkill til mig. Jeg tror det bliver noget med nogle bedre fjedre til at starte på :)
Jeg har overvejet nogle kortere kødben også - nok primært for syns skyld, da jeg godt kan li' en hævet bagende, men lidt kvikkere styreegenskaber ville nu også være cool. Jeg er bare lidt betænkelig ved det, da jeg er lidt bange for at styringen vil blive for vild decideret ubehagelig. De kits jeg har set rundt omkring hæver den som regel cirka 3 cm, og jeg ved ikke hvor stor en effekt det har på styringen...
Du kan jo også gå på jagt efter en GIXX'er 600 forgaffel. Den er fuld justerbar og kan helt sikkert købes billigt ( alle GIXX'ere skal jo have USD forgaffel ).
Hvis du er ude efter lidt kvikkere styring kan du med fordel også skifte dæk til et mere spids dæk-profil. Jeg kører med Metzeler Sportec M-1 og de er ret spidse.
-
jeg ville nu vælge et hyper-pro kit.det virker rigtig godt til prisen og hvis den er lidt som en sv1000s gør det altså under værker at få en anden fjeder på bag i og hvis du vil ofre lidt mere på den så køb en ordenlig bagdæmper til den
det var så min mening
mvh
jeppe
-
Er det egentlig noget der er til at ordne selv at skifte fjedrene? I følge manualen ser det egentlig ikke voldsomt kompliceret ud - men en del tidkrævende da der er en del der skal skilles ad = koster sikkert en formue at få gjort på værkstedet :dead: Selvom jeg selv har skiftet styr + nogle andre stumper (vældig stolt :mrgreen:), så er jeg ikke helt sikker nok på mig selv til at ville pille ved cyklens affjedring på egen hånd. Men hvis man nu kunne finde en lokal ninja (eventuelt sammen med nogle andre der også ville skifte fjedre), der kunne være med på sidelinjen, så kunne det være spændende at udføre selv, og lære noget om cyklen samtidig :D
Men måske er det bedst at få gjort på værkstedet dunno?
-
Er det egentlig noget der er til at ordne selv at skifte fjedrene? I følge manualen ser det egentlig ikke voldsomt kompliceret ud - men en del tidkrævende da der er en del der skal skilles ad = koster sikkert en formue at få gjort på værkstedet :dead: Selvom jeg selv har skiftet styr + nogle andre stumper (vældig stolt :mrgreen:), så er jeg ikke helt sikker nok på mig selv til at ville pille ved cyklens affjedring på egen hånd. Men hvis man nu kunne finde en lokal ninja (eventuelt sammen med nogle andre der også ville skifte fjedre), der kunne være med på sidelinjen, så kunne det være spændende at udføre selv, og lære noget om cyklen samtidig :D
Men måske er det bedst at få gjort på værkstedet dunno?
Jeg mener at Moolex har lavet en guide med billeder til, som du måske kan bruge. Den skulle vist gerne ligge inde under Guider...
EDIT: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4974.0 Kan dog se at billederne er blevet fjernet desværre...
-
Er det egentlig noget der er til at ordne selv at skifte fjedrene? I følge manualen ser det egentlig ikke voldsomt kompliceret ud - men en del tidkrævende da der er en del der skal skilles ad = koster sikkert en formue at få gjort på værkstedet :dead: Selvom jeg selv har skiftet styr + nogle andre stumper (vældig stolt :mrgreen:), så er jeg ikke helt sikker nok på mig selv til at ville pille ved cyklens affjedring på egen hånd. Men hvis man nu kunne finde en lokal ninja (eventuelt sammen med nogle andre der også ville skifte fjedre), der kunne være med på sidelinjen, så kunne det være spændende at udføre selv, og lære noget om cyklen samtidig :D
Men måske er det bedst at få gjort på værkstedet dunno?
Det er nemt på 650'eren:
Bare af med toppen på gaffelbenet, ud med fjederen og i med den nye.
Det kræver dog en kronrørsløfter eller andet "arrangement" til at holde mc'en oppe så der ikke er pres på forgaflen.
Hvis du også vil skifte olien samtidig, er det dog nemmest at tage hele gaffelbenet af, så du kan vende bunden i vejret på det og hælde den gamle olie ud.