SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Pyrotek efter Februar 04, 2008, 04:03:34 pm
-
Er ved at bikse med noget udstødning hvor potten (fra en CBR1000RR) skal side under motoren (SV650 05).
Hvor vigtigt er det at for rørene er lige lange? Nogen der har noget seriøst udstøningsviden så hører jeg gerne?
-
ja på biler så laver man jo dem lige lange hvis man laver et bananmanifold,,,, så noget må det betyde
-
Det har vel noget med kompressionen, at rørerne skal være lige lange.
Så motoren skal "arbejde" lige hårdt for at komme af med udstødningsgasserne...
-
Det mest optimale man kan lave i udstødninger, er en hvor der er mindst turbulens og højest flow. Da en motor oftest ikke har 2 cylindre som prutter på samme tid, er det logisk nok en ide at begge forrør er lige lange.
Forestil dig det her er en række af udstødningsknald fra motoren. 1 er en trykbølge og 0 er ikke.
10101010101010101010101010101
Forestil dig at du er uheldig og rammer en rørlængde hvor trykbølgerne vil komme i samme takt fra begge forrør ind i grenrøret.
Cylinder 1: 10101010101010101010101010
Cylinder 2: 10101010101010101010101010
Det vil skabe turbulens og meget pulserende flow når 2 trykbølger prøver at komme afsted på samme tid = lavere ydelse fordi gassen stopper op og skal accellerere op og ned i hastighed hele tiden.
Forestil dig nu at du rammer en rørlængde hvor knaldene er forskudte så de ligesom "fletter sig ind" i hinanden. Hvis rørene er lige lange, sørger motoren jo selv for at knaldene er forskudte, som giver følgende resultat:
Cylinder 1: 10101010101010101010101010
Cylinder 2: 01010101010101010101010101
Som ender med 1111111111111111111111111 = en fast strøm af trykbølger = højere flow = udstødningen vil få en støvsuger-lignende virkning.
Man kan også gøre en masse med rørlængder og tykkelser - men det er en meget mere teknisk forklaring man er ovre i. Der er skrevet en meget simpel og letlæst forklaring her : http://www.ssheaders.com/header.htm
Det er til biler, men teorien er 100% den samme.
-
Ja men så er jeg nok nødt til at beholde de originale forrør og få plads til den potte oppe under røven på SV´ren. Det jeg vil lave er lidt ala dette http://www.bikepics.com/pictures/296538/ (http://www.bikepics.com/pictures/296538/)
Tænkete på om der er nok frigang så affjederingen kan arbejde også med 2 på cyklen.
Kunne hæve bagenden lidt som tyskerene gør :?
-
Det der er herregrimt... :brok:
Men det er jo bare min mening...
-
http://www.suzukisv1000.com/feature/eddii_exhaust.htm
-
Og det er endda katastrofalt ringe lavet med hensyn til flow... :brok: :brok: :brok: :brok:
-
Ja jeg har selv været i tvivl hvad det skulle ende med men nu bygger jeg potten op under røven som Eddie også har gjort på billedet.
Jeg beholder dog de originale forrør og fører det samlede rør uden om bagsvingeren og ind under bagenden igen og derefter op til potten. Netop af hensyn til flowet.
Potten er en original Honda CBR 1000RR årg. 05 som så lige får en ny plade på ved indgangen. Har testet den på forrøret og den lyder faktisk godt.
For at få nok frigang vil jeg hæve min bagende ved dels nye kødben (har lige lavet dem i rustfri 1,5 cm. kortere end original) og dels ved at vinkle bagstellet lidt mere op. Jeg laver et delvis nyt undertray af det originale CBR aluvarmeskjold.
Vil forsøge at tage nogle billeder undervejs og smide dem ind her.
-
Her lige et billede af mit projekt :)
(http://www.sgaf.de/album_mod/upload/7c287107e8be177fc8996d128e26bc04.jpg)
-
Sejt!!! :thumbsup: :D
-
Fleeeere billeder for sulen da!!!!!!!!!!1111111 :brok: :brok: :brok: :mrgreen: :mrgreen:
-
Det er sgu cool med nogle anderledes projekter ja :)