SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Jacob efter Februar 05, 2008, 01:20:43 pm
-
Nu har jeg læst det omtalt flere gange, og jeg har også set et aftermarket kit til SV650, men hvad er det for noget?
-
ved kraftig ned gearing sker det at baghjulet blokere
en slipperkobling forbliver udkoblet indtil kæde rotation og motor rotation er inde for tolerance så baghjulet ikke blokere
ved ik lige hvordan jeg ellers skal forklare det
-
På dansk hedder det en slirrekobling. Det låser ved rotation den ene vej (træk fra motoren) og har friløb ved træk fra baghjulet (ved påløb, når du lukker af for gassen) og man kan derfor undgå blokering af baghjulet ved kraftig nedgearing eller lukning for gassen.
SørenG
-
På dansk hedder det en slirrekobling. Det låser ved rotation den ene vej (træk fra motoren) og har friløb ved træk fra baghjulet (ved påløb, når du lukker af for gassen) og man kan derfor undgå blokering af baghjulet ved kraftig nedgearing eller lukning for gassen.
SørenG
Betyder det da at cykler med slipper-kobling ikke kan motorbremse?
-
De kan godt motorbremse - de blokerer bare ikke baghjulet ved voldsom nedgearing.
Jeg tror dog hverken der er tale om frigang eller udkobling. Sådan som jeg har forstået det (og set det) er der et vacuum system der sørger for at hvis der er for stor modstand på baghjulet når du nedgearer, kan koblingen slippe lidt igen - og du undgår at baghjulet blokerer.
-
De kan godt motorbremse - de blokerer bare ikke baghjulet ved voldsom nedgearing.
Jeg tror dog hverken der er tale om frigang eller udkobling. Sådan som jeg har forstået det (og set det) er der et vacuum system der sørger for at hvis der er for stor modstand på baghjulet når du nedgearer, kan koblingen slippe lidt igen - og du undgår at baghjulet blokerer.
Det afhænger af modellen.
Nogle fabriksmonterede slipperkoblinger fungerer med vacuum. (vistnok aprilia mille f.eks.)
Men mange "aftermarket" produkter er "simplere" og fungerer rent mekanisk. (det er de nødt til på mc'ere der ikke er lavet med vacuum systemet :wink: )
Kort fortalt har du en to-delt trykplade i koblingen, der er konstrueret, så den "skubbes ud ad" når baghjulet trækker (altså du slipper gassen og motorbremser) og derved kobler ud.
Det er ikke nødvendigvis en fuld udkobling, men nok til at den glider eller "slipper" lidt.
De mere avancerede er så justerbare, så du kan indstille hvor meget motorbremse du vil have.
Pointen er at forhindre baghjulet i at blokere, men der er en bonus effekt i at forhindre overdrejning af motoren, hvis du gearer ned for tidligt eller for meget.
-
var da ik helt ved siden af :mrgreen:
-
Nogle der har eftermonteret den slags på en 650´er ?
Lyder da som noget der kunne være rart at have - har flere gange oplevet, at baghjulet lige blokerede et kort sekund.
-
er der et behov for en sådan dyr kobling
den gør en forskel i race
ellers skal du bare vente lidt med at geare ned eller lære at styre gasen i forholde til gear skift
øvede lidt selv sidst på sæsonen med at gi lidt mere gas ved nedgearing så den holder den samme fart og også ved skift til højre gear
-
Man vænner sig til den smider lidt med bagenden... :mrgreen:
-
det er et emne der dukker op med jævne mellemrum på gixxer.com forummet.
meningerne er delte mellem:
-Ja, det er genialt
-Det er kun for racere
-Det er unødvendigt
-Du kan gøre det samme selv ved at trække lidt i koblingsgrebet
Man skal nok have prøvet det selv for virkelig at kende forskellen. (og det har jeg ikke)
-
Man skal nok have prøvet det selv for virkelig at kende forskellen.
vil jeg også sige
er bare selv lidt mere lun på tør kobline - nok mest for larmen ;)
-
er bare selv lidt mere lun på tør kobline - nok mest for larmen ;)
Hæld en håndfuld bolte og møtrikker ned i olie påfyldningshullet, så får du samme lyd :D
-
er bare selv lidt mere lun på tør kobline - nok mest for larmen ;)
Hæld en håndfuld bolte og møtrikker ned i olie påfyldningshullet, så får du samme lyd :D
nu skulle det betyde bedre kobling - og ik motorskade ;)
-
Tak, nu tror jeg at jeg har forstået det ...sådan nogenlunde :D
-
Har haft Ducati 900M og tro mig, man blir træt af det skrælren fra koblingen..
-
Tørkobling er kun lavet beregnet een ting... den skal bruges på bane.. Der er vel en grund til ducati har lært det og smidt vådkobling på deres nye 848 :mrgreen:
-
gammel post men nyt spørgsmål på samme emne.
Vil det sige at slipperkoblingen kan være defekt hvis den blokere bagdækket ved lidt for hurtig lukning på gassen/gearskift. TL1000 har mig bekendt også slipperkobling.
-
gammel post men nyt spørgsmål på samme emne.
Vil det sige at slipperkoblingen kan være defekt hvis den blokere bagdækket ved lidt for hurtig lukning på gassen/gearskift. TL1000 har mig bekendt også slipperkobling.
Er ikke særlig klog, men googler heldigt nogle gange:
http://forums.13x.com/showthread.php?t=161003
Det lyder på andre som om at slipper funktionen ikker er ret god på TL1000erens standardkobling.
i den linkede tråd foreslås at skifte den ud.