SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Emil -Ejlemos- efter Februar 27, 2008, 09:33:55 am
-
Nu snakker alle om salt og at det skal være væk før man kører...
Jeg ved godt at salt ikke er godt for aluminium og jern osv. -noget med det sætter gang i oxideringen af metallerne (eller sådan noget i den retning, vist nok)
MEN!!! nogen udtrykker det bare som om at cyklen nærmest falder fra hinanden hvis man kører før ALT salt er skyllet væk..
Hvor meget skal man lægge i det her? og nu tænker jeg ikke på personlige holdninger, men hvad der sker rent faktisk!!
Og hvis man nu vasker SVinet efter en tur med evt. salt på vejene, er det så ikke pisse ligegyldigt? eller er det bare mig ??
-
Hvis du vasker den godt og grundigt efter en tur og med de (relativt små) mængder salt der er på vejene nu, så tror jeg ikke den ruster op i løbet af 4 sekunder.. De kloge (her må eventuelle kemikere hjælpe mig med den korrekte forklaring) siger dog, det helst skal være med koldt vand man skyller den ren med i starten. Noget med, varmt vand sætter gang i reaktionerne.. :)
Kør du bare en tur :)
-
Mit SVin har kørt i salt flere gange hvert år.
Det eneste sted det kan ses er på gaffelbenen, som har fået lidt misfarvninger.
Der ud over mener jeg ikke at have opdaget, at den er faldet fra hinanden :mrgreen:
-
så længe du husker at vaske den grundigt så snart som muligt efter du er kommet hjem, så sker der ikke noget. Men du skal ikke vente 1-2 dage med at gøre det, så er det for sent.
Vær opmærksom på at der stadig ligger salt på vejen, hvis det ikke har regnet siden de saltede sidst. Selv om det lyder usandsynligt at der skulle gå mere end 2 dage uden regn i Danmark så kan man godt komme ud for en grim overraskelse. :cry:
-
den skal bare skylles ordentligt..
jeg har det bare sådan. sålænge der er salt på vejene, er det sgu for koldt og kedeligt at køre .
Salt kan skylles af, men det brænder nemt fast på udstødningsrør
-
Hvor længe er der egentlig salt på vejen... Hernede hvor jeg bor, har jeg ikke set en saltvogn læææænge.... Men det pisser sku ned hele tiden... :huh:
-
Mit SVin har kørt i salt flere gange hvert år.
Det eneste sted det kan ses er på gaffelbenen, som har fået lidt misfarvninger.
Der ud over mener jeg ikke at have opdaget, at den er faldet fra hinanden :mrgreen:
Det siger måske mere om dig end om Svinet :lmao:
-
Mit SVin har kørt i salt flere gange hvert år.
Det eneste sted det kan ses er på gaffelbenen, som har fået lidt misfarvninger.
Der ud over mener jeg ikke at have opdaget, at den er faldet fra hinanden :mrgreen:
Det siger måske mere om dig end om Svinet :lmao:
:hand:
Du er bare misundelig over at din Gixxer ikke kan køre hvis temperaturen er under 15 grader :loser:
:mrgreen: :twisted: :mrgreen:
-
... Her er linket til SALT oversigten ... hvor og hvornår der sidst har været saltet !
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=8270.15
Eller direkte på ....
http://vintertrafik.dk/start.asp?file=applet&amt=&saltning=true
OG SOM DET KAN SES ... HVIS VI STOLER PÅ KORTET ... :undecided: ... SÅ ER DET MERE END 2 DAGE SIDEN ... OG DET VAR DET OGSÅ FOR 2 DAGE SIDEN .... :D
-
salt er da ok nok... hvis der er peber og kød til. :loser:
det er da vildt overdrevet... mange lyder jo som om at mcén er helt væk hvis den kommer i nærheden af en pose saltede peanuts :hand:
Hvis man bruger sin sunde fornuft går det nok ik helt galt....
(men det kommer jo nok også an på hvad man kører på -der findes jo mange kvaliteter af mc)
GD
-
salt er da ok nok... hvis der er peber og kød til. :loser:
det er da vildt overdrevet... mange lyder jo som om at mcén er helt væk hvis den kommer i nærheden af en pose saltede peanuts :hand:
Hvis man bruger sin sunde fornuft går det nok ik helt galt....
(men det kommer jo nok også an på hvad man kører på -der findes jo mange kvaliteter af mc)
GD
Den med kødet vil jeg godt stå inde for :thumbsup:
Min gamle Gixxer har poleret stel, gaffelben og fælgkanter - det vil sige alu'en står råt, og er der noget salt kan bruge så er det ubehandlet alu :(
-
bare sæt tungen på asfalten, smager det salt.....er der salt.
Har man meget ubehandlet alu, kan man så ikke give det et hurtigt sprøjt tynd olie?. Så må der da lægge sig en beskyttende hinde....og så vaske jævnligt. Tænker mest på folk der bruger den som transport hele vinteren....
-
Jeg ved bare, at min maskine kommer aldrig ud i salt - basta! :wink:
-
Jeg ved bare, at min maskine kommer aldrig ud i salt - basta! :wink:
+1.... De de dagene har man jo bil om man skal noe...
...men jeg har vært inne på tanken å kjøpe en vintermc...
-
Havde en encylindret 250 cc BMW engang, den kørte både sommer og vinter og den blev ikke vasket og plejet som den nok burde! og jeg havde ikke saltskader! Fælgene kunne dog blive meget grimme men lidt knofedt tog det straks igen!
Jeg tror nu ikke moderne mcer er lige så solidt lavet! Så SVeren kører ikke på salt!
8)
-
Næææ det sundeste for Svinet ville nok være slet ikke at køre på den, bare have den stående i stuen og tørre den FORSIGTIGT af for støv en gang om ugen (huske endelig ikke for meget vand det kan fremkalde rust) På den måde kan man få dyret til at holde i 100 år..... :innocent:
-
Næææ det sundeste for Svinet ville nok være slet ikke at køre på den, bare have den stående i stuen og tørre den FORSIGTIGT af for støv en gang om ugen (huske endelig ikke for meget vand det kan fremkalde rust) På den måde kan man få dyret til at holde i 100 år..... :innocent:
Haha alternativt kunne man også spare støvekluden, og i stedet for bare placere dyret i en lufttæt montré. Så risikerer man heller ikke at der kommer diverse insekter flyvende, der sætter sig og skider på lakken - alle ved det stads ætser sig lige igennem!!! :shock: :wink:
-
Den er fin! :) En lille ting - vil du ikke nok vedhæfte billedet i stedet for et Word-dokument? :-)
-
Så sidste år en SV'er der var kørt fra Amager til Enghave ... (skulle til service) ... der havde været saltet nogle dage og igennem hele vinteren .... den var ikke køn og se på ! Fik desværre ikke taget billeder, men "mekkeren" ... nærmest råbte af den stakkels mand ... at han skulle vaske den grundigt nå han kom hjem ....
Salt er ikke godt for Alu ... uanset hvad, men frygten ligger nok i at man "måske" ikke får fjernet alt saltet uanset hvor grundig man vasker sin cykel. Så ligger der "rester" og hygger sig i et par uger eller mere og så har man muligvis et problem .... så hellere undgå saltet ... :wink:
Men som kortet viser har der ikke været saltet i Danmark de sidste par uger .... det har regnet 61 + mm i Februar i forhold til 10 mm i Februar 2007 .... så der ligger nok ikke meget tilbage på vejene ... og det er jo ikke så ringe endda ... :wink:
-
Jeg kørte EN gang i november sidste år og fik så øjensynligt ikke vasket den grundigt nok, så det kan ses nu... :club:
Samlinger ved motordæksler og alle steder hvor der er rå alu - der irer det som sindssygt...
-
Er ændret!
-
Go stil der Hr. Ritzau; BMW og læder jakke :respekt:
I øvrigt bragte mit job mig til Sønderborg i dag - der var masser af salt på Alssund broen og ringvejen uden om byen :huh: Halllloooooo - det fryser ikke :brok:
-
Ja salt er ikke så godt til alt aluminium. Det afhænger dog af den legering der er brugt. Fx hurtig færger og fly er også i stor udstrækning lavet af ALU og magnesium m.m.
Men hva, motoren skal vel ikke køre mere end 200.000 km :mrgreen:, så skal den alligevel skiftes hver 10. år. :angel:
-
Go stil der Hr. Ritzau; BMW og læder jakke :respekt:
I øvrigt bragte mit job mig til Sønderborg i dag - der var masser af salt på Alssund broen og ringvejen uden om byen :huh: Halllloooooo - det fryser ikke :brok:
Nu har de købt.....så skal det fanme oz bruges....ellers skæres der sikkert i saltbudgettet :innocent:
-
Problemet med at have kørt på saltholdig veje er at lige gyldigt hvor godt du vasker cyklen bagefter er der altid steder du ikke kommer ind.Jeg taler af bitter erfaring.For nogle år siden kørte jeg på en CX 500I. Den var rigtig flot, ja man kunne ikke se at det var en gammel cykel.Jeg tog den på arbejde på en nattevagt, og om morgenen var der blevet saltet. Jeg vaskede den omgående da jeg kom hjem, men senere på sommeren viste det sig at småridser på stel og motor havde holdt på salten og den kom til at se 10-15 år ældre ud på få måneder. :( :( :(. Så lad være med at køre i salt.
-
salt og alu er skidt mix, så ses i april folkens. :angel:
-
Så har de været ude med den store saltkværn og svinet vejene til
:dead:
-
Perfekt vejr idag, og så har de saltet... :club: :club: