SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Trevize efter Februar 27, 2008, 10:56:05 am
-
Efter at have læst Bike bladet kunne jeg se at i sektionen 'Bike school' anbefalede journalisten at man altid gearede op uden at bruge koblingen, men at man dog skulle huske noge mere mellemgas. Hvorfor egentlig det? Jeg må erkende jeg ikke kan se fordelen ved ikke at bruge kobling samt jeg kunne forstille mig at det heller ikke kan være specielt sundt for SVinet.
Nogen der ved noget om dette?
-
Det er sådant noget racerkørere gør!
Og man kan da også godt på mc!
Og i bil forresten!
Hvis gearkassen er sprød nok!
Det er jo en lidt voldsom ting!
Lige nøjagtigt sveren er det nok lettest at bruge koblingen!
8)
-
doven måske - bare husk at slægge lidt i gassen i samme sec
-
Det er noget ræser-pjat! :-) Det er sikkert fint nok, hvis man kører frisk til, men normalt så er "pre-loader" jeg altid gearet inden jeg trækker koblingen, så siger det svup og så er den i næste gear..
-
Jeg læste en teknisk beskrivelse der var meget grundig.
Jeg kan ikke lige huske hvor, men måske jeg kan finde linket når jeg kommer hjem.
Forfatterens pointe var, at gjort korrekt, er gearskift uden kobling ligeså "godt", som et gearskift med kobling (ligeledes gjort korrekt).
Altså, gjort forkert slider/belaster det gearkassen mere end hvis du bruger koblingen.
Ligeledes, mht. Ole's kommentar, så er preloading en unødig belastning af skiftemekanismen, men desværre har det præcis den effekt Ole beskriver.
-
Ligeledes, mht. Ole's kommentar, så er preloading en unødig belastning af skiftemekanismen, men desværre har det præcis den effekt Ole beskriver.
Nu behøver man jo heller ikke køre rundt med pre-load i flere minutter før man skifter gear - og en let berøring er nok. Så det øgede slid vil jeg vove at påstå er teoretisk. Det kan godt være skiftemekanismerne slides mere, men gearkassen bryder sig ikke om at sige KLONK når man skifter.. :) Og for at skifte gear uden brug at kobling bliver du også nød til at enten pre-loade et kort øjeblik inden gassen slækkes.
-
hvad er pre-loading? har ik lige hørt det udtryk før.....
-
Ligeledes, mht. Ole's kommentar, så er preloading en unødig belastning af skiftemekanismen, men desværre har det præcis den effekt Ole beskriver.
Nu behøver man jo heller ikke køre rundt med pre-load i flere minutter før man skifter gear - og en let berøring er nok. Så det øgede slid vil jeg vove at påstå er teoretisk. Det kan godt være skiftemekanismerne slides mere, men gearkassen bryder sig ikke om at sige KLONK når man skifter.. :) Og for at skifte gear uden brug at kobling bliver du også nød til at enten pre-loade et kort øjeblik inden gassen slækkes.
Det er klart, det gør selvfølgelig en stor forskel hvor meget og hvor hårdt man preloader :)
-
hvad er pre-loading? har ik lige hørt det udtryk før.....
Det betyder at man lægger pres på gearpedalen før man skifter gear.
-
Det er det link jeg henviser til i denne tråd: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=1180.0
Desværre ser det ud til at være kraftig forkortet i forhold til det jeg læste dengang, så belægget for mine tidligere udtalelser er desværre forsvundet i Cyberspace :undecided:
-
Meget forskelligt om jeg bruger kobling, jeg pre-loader ikke, da jeg har læst det skulle være usundt. Det sker også at jeg skifter ned i gear uden kobling, hvilket dog kræver lidt mere øvelse end op i gear.
-
Ligeledes, mht. Ole's kommentar, så er preloading en unødig belastning af skiftemekanismen, men desværre har det præcis den effekt Ole beskriver.
Nu behøver man jo heller ikke køre rundt med pre-load i flere minutter før man skifter gear - og en let berøring er nok. Så det øgede slid vil jeg vove at påstå er teoretisk. Det kan godt være skiftemekanismerne slides mere, men gearkassen bryder sig ikke om at sige KLONK når man skifter.. :) Og for at skifte gear uden brug at kobling bliver du også nød til at enten pre-loade et kort øjeblik inden gassen slækkes.
Det er klart, det gør selvfølgelig en stor forskel hvor meget og hvor hårdt man preloader :)
Jeg gør (og har altid gjort) som Ole beskriver.
Let per-load, af med gassen, og så hjælper koblingen med at komme glidende videre. Alt sammen på under et sekund.
Det kan godt være det kan gøres bedre, blidere og hurtigere.
Men mit SVin har kørt 135.000 Km med samme kobling og gearkasse, så helt åndsvagt kan det ikke være 8)
-
Bruger stort set altid koblingen - men jeg har også kun 2 fingre på den. :innocent:
-
Bruger altid kobling (næsten) men er der nogen for og imod'er at sætte en Quick Shifter på...??
-
Det er sådant noget racerkørere gør!
Og man kan da også godt på mc!
Og i bil forresten!
Hvis gearkassen er sprød nok!
Det er jo en lidt voldsom ting!
Lige nøjagtigt sveren er det nok lettest at bruge koblingen!
8)
:oops: :oops: bla, bla, bla her havde jeg skrevt noget forkert sludder :oops: Det sker ikke igen :lipsrsealed:.
Personligt bruger jeg altid kobling, med mindre svinet skal accellereres max.
Ved hård accelleration og lidt preload på skiftepedalen, så skal der bare vippes med gassen, og næste gear ligger i, uden problemer. Også fra 1. til 2. gear, hvilket ellers gav lidt knas på min tidligere R1'er. Men på svinet fungerer det meget, meget fint!
-
Det har ikke noget med tænderne at gøre, da geartandhjulene altid er i kontakt med hinanden.
-
Hej Rune.
Tak jeg har slettet mit mundgylle. Troede sku det var rigtigt, men kan ikke rigtig finde nogen steder, der bekræfter det.
JEg blev klogere, tak.