SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Kristensen efter April 01, 2008, 04:37:57 pm

Titel: Luft i dæk
Indlæg af: Kristensen efter April 01, 2008, 04:37:57 pm
Hej SVRiders

Jeg ved godt at dette er et totalt newbie spørgsmål, som man ikke burde stille, når man er på sin anden SV'er....  :oops:   Men hvordan kommer I mere luft i dækkene??

Indtil nu har jeg brugt en manuel fodpumpe med lufttryksmåler, for jeg kan ikke bruge dem fra tankstationerne pga. der er for lidt plads mellem bremseskiverne og ventilen...

Håber I har nogle gode ideer  :D

Kristensen
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Luske efter April 01, 2008, 04:42:02 pm
bruger bla. dem fra tankstationen.  Men det er da korrekt at ikke alle tankstationer har nogen der er kompatible, med et store forhjuls bremseskiver  :D - prøv at køre videre til næste tank
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Gertsen efter April 01, 2008, 04:44:29 pm
bruger bla. dem fra tankstationen.  Men det er da korrekt at ikke alle tankstationer har nogen der er kompatible, med et store forhjuls bremseskiver  :D - prøv at køre videre til næste tank

Hvad er det så dæktrykket skal være i henholdsvis SV6½ og SV1K?

Synes nemlig at mit dæktryk var højere, end da jeg satte den ind... Men det må være mig der husker forkert.
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: SV-spirit efter April 01, 2008, 05:11:48 pm
Du bøjer bare røret til trykluftpumpen så den passer til dit hjul  :mrgreen:
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: sircajun efter April 01, 2008, 06:20:25 pm
Du bøjer bare røret til trykluftpumpen så den passer til dit hjul  :mrgreen:

 :rolleyes: passende opfindsomhed til situationen....


SørenG
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Jannik efter April 01, 2008, 07:00:48 pm
Du kan godt bøje ventilen så trykluftmundstykket kan komme på...
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Rasmus S efter April 01, 2008, 07:17:58 pm
bruger bla. dem fra tankstationen.  Men det er da korrekt at ikke alle tankstationer har nogen der er kompatible, med et store forhjuls bremseskiver  :D - prøv at køre videre til næste tank

Hvad er det så dæktrykket skal være i henholdsvis SV6½ og SV1K?

Synes nemlig at mit dæktryk var højere, end da jeg satte den ind... Men det må være mig der husker forkert.

Det skal gerne stå på siden at dækkene...
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: LunD^ efter April 01, 2008, 07:33:20 pm
2,5 bag og 2,25 for på en 650s 99.
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Jannik efter April 01, 2008, 07:48:16 pm
bruger bla. dem fra tankstationen.  Men det er da korrekt at ikke alle tankstationer har nogen der er kompatible, med et store forhjuls bremseskiver  :D - prøv at køre videre til næste tank

Hvad er det så dæktrykket skal være i henholdsvis SV6½ og SV1K?

Synes nemlig at mit dæktryk var højere, end da jeg satte den ind... Men det må være mig der husker forkert.

Det skal gerne stå på siden at dækkene...
Det er makstryk der står der.

Jeg kører i øjeblikket med 2,1 for og bag, og med 2,3 til sommer. (jo højere tryk jo mindre varme bliver dækkene og om sommeren giver det mindre slid med højere tryk i dækkene, men det koster lidt på grebet, og på hvor lang tid de er om at være varme)
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: blz efter April 01, 2008, 10:54:01 pm
Du kan godt bøje ventilen så trykluftmundstykket kan komme på...
ellers er der mange tankstationer hvor ventilen for enden på slangen har fået et knæk - så den er mere mc venlig...  :innocent:
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Hudson_W efter April 02, 2008, 09:43:14 am
Husk at dem på tankstationen kan pumpe luft ud af begge ender af hovedet. Det var en stor opdagelse for mig da jeg fandt ud af det.  :-)
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: skurkenfradallas efter April 02, 2008, 10:18:02 am
.... Mener at der står 2,5 bar i både for og bag på en SV1000 - op til 2,8 hvis man har sin fede moster med bagpå... Men det må i hellere lige dobbelt-checke!

Man kan altså godt liiige få kontakt med ventilen hvis man holder pumpe-stangenhelt ind bagved bremseskivenså den mere eller mindre ligger op ad dækket. Ellers kan jeg anbefale Statoil på Strandboulevarden /KBH Ø.
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Big G efter April 02, 2008, 02:47:12 pm
Husk at dem på tankstationen kan pumpe luft ud af begge ender af hovedet. Det var en stor opdagelse for mig da jeg fandt ud af det.  :-)

Dejligt med de dage hvor der går et lys op for folk  8)

mener der stod 36/36 psi på min kædeskærm ved solokørsel.
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: blz efter April 02, 2008, 03:24:34 pm
køre selv med lidt mere i bagdækket - men ved ik om det er en fordel eller ej...
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Hudson_W efter April 02, 2008, 03:28:12 pm
Husk at dem på tankstationen kan pumpe luft ud af begge ender af hovedet. Det var en stor opdagelse for mig da jeg fandt ud af det.  :-)

Dejligt med de dage hvor der går et lys op for folk  8)

mener der stod 36/36 psi på min kædeskærm ved solokørsel.

Hehe, jep. For nu at citere Jules i Pulp Fiction: "I had what alcoholics used to refer to, as a moment of clairity."
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Big G efter April 02, 2008, 04:48:22 pm
Husk at dem på tankstationen kan pumpe luft ud af begge ender af hovedet. Det var en stor opdagelse for mig da jeg fandt ud af det.  :-)

Dejligt med de dage hvor der går et lys op for folk  8)

mener der stod 36/36 psi på min kædeskærm ved solokørsel.

Hehe, jep. For nu at citere Jules i Pulp Fiction: "I had what alcoholics used to refer to, as a moment of clairity."
præcis :afro:
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: LSJ efter April 02, 2008, 05:51:16 pm
Hvordan er omregningsfaktoren fra psi til bar, og omvendt???
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Kristensen efter April 02, 2008, 06:41:10 pm
Tak for de mange (og til tider kreative) bud...  :?

Jeg vil prøve at bøje ventilen og hvis det ikke dur, giver jeg skurkenfradallas' ide med at lirke pumpe-dimsen ind bag skiverne et forsøg  :undecided:

Det virker umiddelbart som om der ikke lige er en nem løsning....
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Big G efter April 02, 2008, 09:41:30 pm
Hvordan er omregningsfaktoren fra psi til bar, og omvendt???

en lille side der kan konvertere

http://www.kaih.dk/psibar.htm
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Flemming L efter April 03, 2008, 12:50:53 pm
Hvordan er omregningsfaktoren fra psi til bar, og omvendt???

1 bar = 14.5 psi
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Banditten efter April 03, 2008, 06:30:14 pm
bruger bla. dem fra tankstationen.  Men det er da korrekt at ikke alle tankstationer har nogen der er kompatible, med et store forhjuls bremseskiver  :D - prøv at køre videre til næste tank

Hvad er det så dæktrykket skal være i henholdsvis SV6½ og SV1K?

Synes nemlig at mit dæktryk var højere, end da jeg satte den ind... Men det må være mig der husker forkert.

Det skal gerne stå på siden at dækkene...
Det er makstryk der står der.

Jeg kører i øjeblikket med 2,1 for og bag, og med 2,3 til sommer. (jo højere tryk jo mindre varme bliver dækkene og om sommeren giver det mindre slid med højere tryk i dækkene, men det koster lidt på grebet, og på hvor lang tid de er om at være varme)

Kører også med 2,1 både for og bag så længe der er så koldt.
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Emil -Ejlemos- efter April 03, 2008, 08:14:05 pm
For en grisling er det 33 psi foran og 36 psi bagpå.. i hvert fald på min K8
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: lks efter April 04, 2008, 06:30:15 am
Man bør sikre sig korrekt lufttryk, men om det er lidt over eller lidt under der foreskrevne er ikke så vigttigt.
Men af hensyn til din egen sikker hed og ikke mindst sliddet på dine dæk så er essentielt at checke en gang imellem
Titel: Re: Luft i dæk
Indlæg af: Lord Fungus efter April 04, 2008, 09:43:49 am
.... Mener at der står 2,5 bar i både for og bag på en SV1000 - op til 2,8 hvis man har sin fede moster med bagpå... Men det må i hellere lige dobbelt-checke!

Man kan altså godt liiige få kontakt med ventilen hvis man holder pumpe-stangenhelt ind bagved bremseskivenså den mere eller mindre ligger op ad dækket. Ellers kan jeg anbefale Statoil på Strandboulevarden /KBH Ø.

korrekt, dog må min moster være tykkere 2,9 bar :lmao: :lmao: :lmao: