SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: newborn efter April 11, 2008, 01:22:37 pm
-
En lille fanfare for k7- og k8-erne (gad vide om k6-erne også havde ABS :innocent:)
:orkester:
Hvordan er jeres erfaringer med ABS bremserne, har I prøvet at bremse ned så den aktiverer, er det ubehageligt eller funker det bare etc etc
-
kan man overhovedet lave en "stoppie" med ABS??? 8) I princippet skulle man jo kunne, da forhjulet HELST ikke skal blokere.
-
Ingen stoppies, da begge hjul SKAL rotere lige hurtigt.
Ingen brændere af samme årsag. Så bliver ABS'en tøsefornærmet...
Jeg har så mange gange bevist overfor mig selv at jeg både kan vurdere underlaget, og også redde cyklen hvis min vurdering viser sig at være forkert, så jeg vil gerne selv have 100% kontrol med hvad der foregår. Jeg vil heller ikke have det i bilen...
Jeg tror jeg er for indgroet til at sætte pris på ABS...
-
jeg tænker også, at ABS nedbremsningen jo alligevel trækker noget i cyklen, men det er bare ikke jævnt, så med mindre det bare funker optimalt, må chancen for at ryge på røven nærmest være større hvis den aktiveres. Man må dog næsten tro det ikke er tilfældet, når det nu sidder som standard
-
Ok, troede ikke de to hjul var forbundet systemmæssigt.
-
Ingen stoppies, da begge hjul SKAL rotere lige hurtigt.
Ingen brændere af samme årsag. Så bliver ABS'en tøsefornærmet...
Jeg har så mange gange bevist overfor mig selv at jeg både kan vurdere underlaget, og også redde cyklen hvis min vurdering viser sig at være forkert, så jeg vil gerne selv have 100% kontrol med hvad der foregår. Jeg vil heller ikke have det i bilen...
Jeg tror jeg er for indgroet til at sætte pris på ABS...
Er ikke sikker på at jeg forstår dine konklutioner...
Jeg har ABS på min K7, og der sidder en ABS-føler på både for- og baghjul. Hvis jeg aktiverer bagbremsen så hårdt at ABS'en træder til vil det jo kun påvirke baghjulet. -Og selvfølgelig ligeledes for forbremsen på forhjulet.
Der er ingen problemer i at lave brændere; det er ikke et ESP-system.
Ved ikke om man kan lave stoppies... men forhjulet drejer jo stadig rundt når man laver en stoppie, så det burde vel i princippet være muligt?
Må indrømme at jeg er glad for ABS'en. Med kun forholdsvis få km-erfaring er det beroligende at jeg ikke skal koncentrere mig om hvor hårdt jeg aktivere bremsen i en nødsituation, men kan give den fuld pedal (-og greb), og samtidig koncentrere mig om at manøvrere.
Det er tydeligt at mærke hvornår ABS-en assisterer. Det mærkes som i en bil, dvs. at grebet hhv. pedalen føles som om det pumper en smule. BMW skulle efter sigende have entroduceret en model hvor det ikke kan mærkes.
-
har ingen ABS, og ønsker det heller ikke. Kan dog se en fordel ved de der dumme-fejl med nedbremsning og udskridning på grus på vejen.
-
har aldrig prøvet ABS på MC, har dog prøvet det i bil. det virker :mrgreen:
-
(gad vide om k6-erne også havde ABS :innocent:)
Hvordan er jeres erfaringer med ABS bremserne, har I prøvet at bremse ned så den aktiverer, er det ubehageligt eller funker det bare etc etc
K6 har ikke ABS. Jeg kan jo således ikke rigtig tale med om effekkten af, at have det men må da sige at det ikke er noget jeg savner i det daglige.
Dog har jeg stadig mareridt om løst grus i et sving...Dèr tror jeg det ville være guld værd
-
Jeg kan fint lave brændere med min... vil du se billeder? :mrgreen: Men stoppies.. nej det kan man ikke, ved ikke hvorfor men lidt kedeligt... :brok:
-
Jeg været på DMC broncekursus i dag, og jeg har i den grad lært min ABS. Man kan godt få baghjulet til at lette, men om man kan kalde det for en stoppie...det ved jeg ikke.
Men nu ved jeg at jeg ikke vil undvære :D
-
Jeg føler mig nu også meget tryg ved min! har set flere klip på nettet med katastrofeopbremsninger på MC med og uden abs... SÅ kan man se der er forskel!
-
Alle os uden ABS må nok overgive os og indrømme, at det er en sikkerhedsfaktor der bestemt har sin berettigelse! Som ganske almindelig gadekører (evt. med lidt trackday-erfaring) tror jeg ikke man skal overvurdere sine evner. Man skal vist hedde Vermuelen, Rossi eller noget andet i den stil, for at kunne have fordel af ikke at have ABS i en nødsituation. Èt er at øve hårde opbremsninger, noget andet er nok når det pludseligt og for alvor gælder! Jeg vil dog sige, at jeg ikke bryder mig om fornemmelsen i br.grebet ved normal brug. Har prøvet en kammerats Bandit 1250, og den var lidt svampet og upræcis i forhold til min SV'er.
Da der ikke er tale om anti-spin, kan man selvfølgelig lave en brænder, hvis man skulle være så dum at få den ide! :hand: Og en stoppie burde heller ikke være noget problem. Baghjulet vil i så fald gå i ABS-mode, hvis man vel og mærke også bruger bagbremsen. Men der er selvfølgelig ikke noget, der begrænser forhjulets bremsekraft.
-
Tro mig.. det er begrænset hvor meget du kan få dit baghjul til at løfte dig.. du kan ikke lave en kørende stoppie med abs... ved ikke hvorfor :brok: men det er nok af sikkerheds hensyn
-
find en vej med god belægning, så den ikke blokerer, tryk HÅRDT på grebet, og jeg er sikker på den vil rejse sig. Hvad skulle forhindre den i det? :undecided:
Vil lige sige, at jeg selv er for meget kylling (og for gammel..) til at forsøge mig med stoppies, men jeg er sikker på, at hvis man vil (og tør :loser:), så kan man! Med eller uden ABS
-
:oops: Sidder pludselig og begynder at tvivle på min ellers så skrå-sikre udmelding.....! En tanke: Ved hård nedbremsning ved brug af forbr. alene, bør den rejse sig. Men hvis bagbr. ikke aktiveres, fortsætter baghjulet jo sin oprindelige hastighed, hvorved systemet registrerer nedsat hast. på forhjulet, og prøver at genoprette denne ved at gå i ABS-mode (mindske br.kraften), hvorefter cyklen sætter baghjulet i jorden igen.... hmmm.....??????
En ny tanke: Hvis man samtidig bruger sin bagbremse, vil baghjulet ikke køre hurtigere end forhjulet, selvom den letter lidt, og br.kraften vil derfor heller ikke nedsættes på forhjulet.....2 x hmmm.....?????
Ved sgu ikke hvad der er korrekt. Måske der findes èn med en ABS-model, der er dygtigere, mindre kylling og sikkert yngre end mig, der vil afprøve :innocent:
-
Tro mig har prøvet og den løfter sig ikke,
-
:oops: Sidder pludselig og begynder at tvivle på min ellers så skrå-sikre udmelding.....! En tanke: Ved hård nedbremsning ved brug af forbr. alene, bør den rejse sig. Men hvis bagbr. ikke aktiveres, fortsætter baghjulet jo sin oprindelige hastighed, hvorved systemet registrerer nedsat hast. på forhjulet, og prøver at genoprette denne ved at gå i ABS-mode (mindske br.kraften), hvorefter cyklen sætter baghjulet i jorden igen.... hmmm.....??????
En ny tanke: Hvis man samtidig bruger sin bagbremse, vil baghjulet ikke køre hurtigere end forhjulet, selvom den letter lidt, og br.kraften vil derfor heller ikke nedsættes på forhjulet.....2 x hmmm.....?????
Ved sgu ikke hvad der er korrekt. Måske der findes èn med en ABS-model, der er dygtigere, mindre kylling og sikkert yngre end mig, der vil afprøve :innocent:
Jeg har prøvet Nick's - og den vil sgu bare overhovedet ik - som jeg siger... Det første jeg gjorde da jeg prøvede den, var netop at klappe forbremsen for fuld skrue - og det giver bare lidt pumpende nedbremsning. :club:
Jeg kan godt forstå ideen i at den ikke må køre med uens hastighed på hjulene, men så skal det sgu hedde "Brake Assist" eller lignende, for ABS er jo lavet for ikke at blokere hjulet, men ved stoppies blokerer man jo ikke...?
Jeg bryder mig ikke om at blive frataget kontrollen over hvad jeg laver, og derfor får jeg ikke en cykel som kører med ABS i sin nuværende form.
-
Jeg kan godt forstå ideen i at den ikke må køre med uens hastighed på hjulene, men så skal det sgu hedde "Brake Assist" eller lignende, for ABS er jo lavet for ikke at blokere hjulet, men ved stoppies blokerer man jo ikke...?
Nej man blokerer ikke, men når baghjulet begynder at løfte sig, vil det jo som sagt fortsætte sin oprindelige hastighed, hvorimod forhjulet decellererer. Dette vil systemet vel opfatte som en begyndende forhjulsblokade, og derfor gå i ABS...!? Jeg har ikke prøvet at bremse max med en cykel med ABS, og vil derfor ikke kloge mig yderligere, men tror måske stadig at en stoppie er mulig, hvis man så altså samtidig bruger sin bagbremse. Men så begynder det nu også at blive lidt avanceret, ikk'?
Men som aktiv sikkerhed mener jeg helt bestemt det har sin berettigelse på en mc. Særligt ved nedbremsninger med moderat nedlægning, hvor en forhjulsudskridning måske kan undgås.
-
Jeg er glad for min ABS! :rolleyes: Det spare mig for unødig tankevirksomhed hvis uheldet er nært forestående. Men nu er jeg også helt fresh rider, så kan godt forstå at mere erfarende og ikke mindst ridere der er opvokset uden ABS helst ser sig uden det. :wink:
-
Tro mig
Tro mig
Wolla, Brian!! :hand: :wink: :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=ozixEMGeCuA
Lidt forklaring:
http://faq.f650.com/GSFAQs/TheABSFAQ.htm#ABS%20Stoppies
You need to keep the rotational decel'n on the front and rear wheels matched within about 5% until the ABS cuts out at 5-7 kph. This way the ABS thinks you just slowed the whole machine as no wheel varies too much from the reference speed.
Bare ind i kampen! Så kan I lære at bruge Jeres bagbremse så I får noget føling med den :whipped:
-
Jeg været på DMC broncekursus i dag, og jeg har i den grad lært min ABS. Man kan godt få baghjulet til at lette, men om man kan kalde det for en stoppie...det ved jeg ikke.
Men nu ved jeg at jeg ikke vil undvære :D
Yessir!! Bronzekursus er fedt :respekt:
Har lillemor også været med, eller er der stadig mere show end go i den dersens chrom-scooter? :loser: :mrgreen:
-
Tro mig
Tro mig
Wolla, Brian!! :hand: :wink: :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=ozixEMGeCuA
Lidt forklaring:
http://faq.f650.com/GSFAQs/TheABSFAQ.htm#ABS%20Stoppies
You need to keep the rotational decel'n on the front and rear wheels matched within about 5% until the ABS cuts out at 5-7 kph. This way the ABS thinks you just slowed the whole machine as no wheel varies too much from the reference speed.Tro mig.. det er begrænset hvor meget du kan få dit baghjul til at løfte dig.. du kan ikke lave en kørende stoppie med abs... ved ikke hvorfor :brok: men det er nok af sikkerheds hensyn
Bare ind i kampen! Så kan I lære at bruge Jeres bagbremse så I får noget føling med den :whipped:
:innocent:
-
Yessir!! Bronzekursus er fedt :respekt:
Har lillemor også været med, eller er der stadig mere show end go i den dersens chrom-scooter? :loser: :mrgreen:
Yes yes det var der ganze familie med kromkutter und alles :mrgreen: Nu prøver jeg at lokke med Knutstorp :lmao:
Sorry for the spam :oops: