Forfatter Emne: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?  (Læst 13908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Dato: Januar 11, 2010, 10:08:01 pm »
Idéen til denne tråd er lånt fra gixxer.com. Her deler andre motorcyklister deres erfaringer om forskelligt udstyr de havde på da de styrtede. Denne praktiske erfaring er mere værd end de mest fantastiske tekniske papirdata. Hvert indlæg bør indeholde en subjektiv vurdering af udstyret (tog hjelmen slaget ok?, holdt læderdragten til røvturen?, beskyttede støvlen korrekt, kunne handskerne klare turen? ... osv), hvor følgende inkluderes:

- Styrthjelm
- Jakke, buks eller dragt
- Støvler
- Handsker
- Rygbeskytter
- Beskrivelse af styrtet (bane, offentlig vej, hastighed, high side, low side m.m.)

Altså en ganske uvidenskabelig, men retningsgivende, test af udstyr "afprøvet" i praksis.

Hold venligst tråden fri for spam :club: - brug i stedet denne tråd til den type indlæg: Spam og spot
« Senest Redigeret: Januar 11, 2010, 10:17:42 pm af TOB »
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #1 Dato: Januar 12, 2010, 07:55:12 am »
Snupper lige info fra Spam og spot tråden:
Jamen, jeg kan da godt starte bidragene op her.
Da jeg ikke kører med "korrekt" sikkerhedsudstyr, så må mit styrt jo finde sig i at befinde sig her  :innocent:

- Styrthjelm - ja da, en Airoh flip up som nu er degraderet til "knallertkørsel" selvom den nok er intakt.
- Jakke, buks eller dragt - cowboyjakke og wrangler texas bukser+++
- Støvler - naahh, et par tennier, som ikke tog skade
- Handsker - et par tynde sommerhandsker simulerede hud +++
- Rygbeskytter - %
- Beskrivelse af styrtet (bane, offentlig vej, hastighed, high side, low side m.m.)

Skrider under nedbremsning til en rundkørsel - forhjulet "forsvinder" under mig til sidst,; jeg ender temmelig ublidt i midten af rundkørslen og cyklen ender i periferien modsat mig.
Der var grus/sand på min ideallinie dén dag, og jeg så det for sent.
Av for satan da, men jeg kunne klare mig selv derefter (bortset fra en efterfølgende frosset skulder)

Hjelmen virkede fint - ingen hovedpine  :innocent: :lipsrsealed:

Jakken var nogenlunde, men kunne godt have været bedre - fik lidt "eksem" igennem den  :(

Bukserne var næsten Draggin Jeans - de var supergode at kure i, og blev osse brugt efterfølgende  :thumbsup:

Tennierne kan jeg ikke udtale mig om - de var sikkert ok ?

Handskerne var forbavsende gode af et par tynde sommerhandsker at være - de overlevede stuntet og lod min hud være hel indenunder  :thumbsup:

Nu er styrtet nogle sæsoner gammelt, men det havde gjort sig ganske godt på Youtube...
Tror jeg landede med 50 km/t på det sorte gulv !
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #2 Dato: Januar 12, 2010, 08:59:33 am »
Jeg havde fandeme håbet at det ikke blev mig der skulle skrive dette  :dead:

Scenariet var som følgende :
Fredag morgen, der var kommet en let byge, og B2 havde travlt med at komme på motorvejen (ved Rønnede), så han kunne undgå det vand der var på vej ind.

For at komme på tilkørslen skal man dreje 90 grader til højre, og asfalten er ikke den bedste.

Kom blæsende i vanligt tempo, bremsede lidt mere ned end normalt og lagde SVinet ind i svinget.
Lidt ud over siden, og mellemgas ind i svinget, og alt var som det plejer.
I udgangen lagde jeg gas på, og fæstede blikket på to biler 50 m foran.
Then shit happend  :shock:

Røven kom ud, og snart kunne der ikke kontrastyres mere.
Vinklen på kørselsretningen kom irriterende nær 90 grader, inden bagdækket fik fat igen, hermed var en highside igang  :dead:
Da det skete mente SVinet at det var tid til at ejecte B2.
Ved udskridningens start var farten ca 70 Km/t

Hjelm

Jag lavede en halv forlæns kolbøtte i luften og landede på ryggen.
Første kontaktpunkt var venstre hofte, derefter venstre albue, så resten af ryggen, og til sidst kom hjelmen i asfalten.
Det brag glemmer jeg ALDRIG  :shock:
Men min dejlige plastikgryde (Caberg Justisimo) holdt og skummet gjorde at jeg slap totalt uskadt i den afdeling  :respekt:

Status : Kasseret


Jakke

Jakken er en Berik (model ??) og viser tydelige tegn på kontakt, med slibende underlag, men kunne have stået for meget meget mere, så også høje karakterere her  :D
Syninger og indvendige beskyttelser har fået en del stryg.

Status : Kasseret

Bukser

Det var med nogen ængstelse at jeg kikkede ned af mig selv, da jag var kommet på benene igen.
Frygten viste sig totalt ubegrundet, for nok var der slidt lidt små huller i stoffet, men hvert eneste sted, sad der dejlig gul kevlar og så hel ud.
Hvert ENESTE sted der er spor af kontakt med asfalten er der kevlar bagved.
Det fortæller lidt om at der er tænkt grundigt over placeringen af materialet  :respekt:

Status : Kasseret
Draggin Jeans HOLDER ! !

Handsker

Slap uskadt, da de aldrig var i kontakt med afslaten

Støvler

Mine gode gamle Frank Thomas, blev slebet godt, men modstod også angrebet fint.

Status : Kasseret

SVinet

Knækket koblingsgreb og geapedal.
Fodhvileren er slebet med til halv længde.
PLasten for og bag er blevet slebet lidt med korn 10, men det bliver spartlet ud til vinter.
En STOR tak til de nymonterede LSJ styrtknopper !
Uden dem var både tank og motor ikke sluppet uskadt  :D :D

Status : Til rep.

B2

Let forstuvet håndled, hudafskrabning (opstået inde i jakken) på dne ene albue, og så en god røvfuld blå mærker.
Her dagen derpå gør hver eneste muskel ondt, men det er vist alt i alt billigt sluppet 8)

Status : Glæder sig til at komme ud og køre igen  :D

Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #3 Dato: Januar 12, 2010, 05:50:24 pm »
Jeg blev, på min gamle GS500, påkørt i venstre side af en bil, der lavede et U-sving fra modsatte vej-rabat. Jeg kørte med ca. 45 km/t, så det var ikke noget stort styrt. Min støvle greb fast i bilens nummerplade, og jeg blev derfor hængende, mens cyklen fortsatte indtil den væltede. (billeder af cyklen kan i øvrigt ses her: http://hule.net/pingo/crash.jpg http://hule.net/pingo/crash1.jpg). Jeg kurer et lille stykke hen ad vejen, og undgår heldigvis at ramme en lygtepæl. Jeg slipper med en forstuvet fod pga. trækket, da støvlen satte sig fast. Cyklen blev totaltskadet.

- Styrthjelm:                        Takachi TK30 - Ridset i baghovedet og på visiret. Kasseret for en sikkerheds skyld.
- Jakke, buks eller dragt:    Spidi Stofjakke og bukser. Begge dele næsten uden skrammer. En smule flosset på jakkens albue.
- Støvler:                            Spidi H2Out støvler(kan ikke huske modellen, men det var bløde støvler). Venstre støvle totalt flået op, da den jo hang fast i nummerpladen. Kasseret.       
- Handsker:                         No-name handsker fra fakta - Blev en smule flossede, og blev stjålet senere.
- Rygbeskytter:                   Ingen.

Jeg fik hjelm og støvler erstattet af forsikringen. Jeg kører stadig med jakke og bukser. Står som ny, hvis man ser bort fra albuen på jakken.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2979
  • total naked???
    • blz.dk
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2010, 10:08:45 am »
jeg har haft nogle små styrt.. dog det eneste der ikke kunne bruges efter var hanskerne
berik 8088
ramte med håndfladen så en syning blev slidt op, og slap med en forstuet tommelfinger.

støvlerne har nogle skrammer men ingen huller, dog trænger de til at blive skifte..
ældre frank thomas der har holdt 3 år og 40000km

dog intet med motorcyklen, blev påkøret på 45 knallert:
ridset hjelm(noname) og en flænge på håndsiden.. skete intet med min hættetrøje eller jeans...  :oops:
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::
::: Fighting Spam sense the first viagra mail ad :::
::: spambots slettes først efter morgenkaffen :::

ahab

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 113
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #5 Dato: Januar 15, 2010, 05:39:05 pm »
Motocross handsker - holdte ikke så godt da jeg prøvede at bremse med hænderne da jeg gled derudaf...
Min mors goretek bukser - flækkede...
Min stedfars aflagte læderjakke - lidt slid, men klarede det fint
Sikkerhedssko - blev lidt slidte
Netto hjelm - klarede turen i asfalten med glans efter at jeg blev smidt ud over styret og bankede hoved i vejen...

og min eastpack rygsæk med laptop og lidt tøj i, der er stadig pæne mærker på den efter turen hend over asfalten =)

der efter gik jeg ud og brugte omkring 20.000 på hjelm, støvler, rygskjold, handsker og dainese dragt...

SÅ KOM IKKE OG SIG AT MAN IKKE BLIVER KLOG AF SKADE....   :orkester:
« Senest Redigeret: Januar 15, 2010, 05:42:37 pm af ahab »
/ahab

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #6 Dato: Januar 16, 2010, 01:29:28 pm »
Idéen til denne tråd er lånt fra gixxer.com. Her deler andre motorcyklister deres erfaringer om forskelligt udstyr de havde på da de styrtede. Denne praktiske erfaring er mere værd end de mest fantastiske tekniske papirdata. Hvert indlæg bør indeholde en subjektiv vurdering af udstyret (tog hjelmen slaget ok?, holdt læderdragten til røvturen?, beskyttede støvlen korrekt, kunne handskerne klare turen? ... osv), hvor følgende inkluderes:

- Styrthjelm
- Jakke, buks eller dragt
- Støvler
- Handsker
- Rygbeskytter
- Beskrivelse af styrtet (bane, offentlig vej, hastighed, high side, low side m.m.)

Altså en ganske uvidenskabelig, men retningsgivende, test af udstyr "afprøvet" i praksis.

Hold venligst tråden fri for spam :club: - brug i stedet denne tråd til den type indlæg: Spam og spot


Pannonia Ring. April 2009

Styrt i sving 7- 8. Årsag: formentlig mig som dummede mig på en eller anden måde. Husker intet da jeg blev slået bevidstløs. Har fået beskrevet at jeg startede ud med en lowsider, men på en eller anden måde kom jeg over cyklen.

Hjelm: Arai RX7 Corsair. Den blev godt og grundigt baldret. Flækkede dog ikke min hjerneskal så umiddelbart gjorde den det den skulle.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=gallery;sa=view;id=1681

Dragt: Arlen Ness læder. Masser af slidtage, men ingen huller. Holdt 100% til selve styrtet, dog ikke til saksen som efterfølgende blev brugt til at befri mig.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=gallery;sa=view;id=1682

Rygbeskytter: Wave fra Dainese.  :thumbsup: Udtalelse fra privathospitalet her i DK:" hvis jeg ikke havde haft det på, havde det været brækkede ryghvirvler, og ikke bare 6 ribben som der skulle tælles op."

Handsker med kno-beskytter af carbon lign. materiale. Venstre handske godt slidt og kno-beskytter nærmest planslebne. Uden dem havde min hånd nok ikke været så køn at se på.

Støvler. Oxtar. Minimal slidtage og kan stadig bruges.

Jeg er godt nok glad for at jeg bar hele pakken, for ingen tvivl om at det reddede mig for yderligere ubehageligheder på krop og sjæl
 :D

R6'er
Knægget venstre clip-on.
Fodhviler bøjet 45 grader men kunne efterfølgende rettes op
Plastik blev godt slidt, men ikke mere end det kunne bruges efterfølgende.
Tank bulet men sådan skal en venstre-side på en R6'er se ud.

Flemming:
På hospitalet i en uge i Ungarn.
6 brækkede ribben. Venstre side. Brækket på ryggen. Slem hjernerystelse med efterfølgende mén. Dog ikke noget I vil kunne bemærke...jeg er bare blevet en grad mere underlig.
Efter hjemkomst fik jeg tilføjet: Læderede ledbånd i venstre skulder og arm.

Glæder mig til at jeg skal derned igen til maj.
 :mrgreen:
« Senest Redigeret: Januar 18, 2010, 12:00:07 pm af Flemming L »
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

karienknojern

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 86
  • honde jahh....
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #7 Dato: Februar 02, 2010, 05:33:06 pm »
øhhh jo. et styk danise dragt en 30 40m på astfald og der er ikke hul helt igennen. shoei hjæl død.
kan jo ikke huske hvad mit goatex hedder men det har været nede 3 gange nu og der er stadig ikke hul. Men kan sige med sikkerhed  at ingen hjelme kan holde til at blive kastet med... håber det hjalp... selvom jeg godt kan se det ikke rigtig er til meget hjælp det jeg har skrevet...  :grin: :grin:


cykler. kawa zx6r et par skræmmer
yamaha fz750 hele højer side ja den skulle laves.
honda vtr første gang koblinghus kaput og venstre side godt risset og et sprejl. Anden gang hele højer side med køler og hele skidet.
« Senest Redigeret: Februar 02, 2010, 05:42:51 pm af karienknojern »
Kan det ikke laves med gaffa eller strips, kan det ikke laves *G*

SVinke

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 115
  • the devil rides with me
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #8 Dato: Maj 14, 2010, 08:46:21 pm »
Citat fra: SVinke
Jeg havde håbet jeg aldrig skulle lægge mig meeeen  :dead:

scenarie: den dummeste af alle. havde lige fyldt tanken da der kom et par kammier over. vi stod og snakkede i 3 kvarter og mine dæk blev godt kolde (9 april om aftenen) kold asfalt og lettere våd vej klarede resten da jeg drejede ud fra tanken skred bagenden ud og med KUN 40 KM/T skred jeg henover asfalten BAAAHH.


Hjelm

Shoei XR1000 som tog sig en tur glidende over asfalten (med mit hoved indeni)

Status :Ridset visir :shock: :shock: ellers ok. ingen anden tegn på skader så  :thumbsup:


Jakke

Jakke er mærket Richa og er tekstil (jeg har ikke læder outfit). den har fået "skrabemærker" men ingen egentlige skader  :thumbsup:

Status : den får lov at leve videre

Bukser

Også af mærket Richa. ligesom jakken er der slidmærker og der er desværre slidt hul i det ene knæ. ellers ingen skader

Status : Kasseret: jeg kan jo ikke have hul i bukserne.  :innocent:

Handsker

gamle mc handsker af ukendt mærke (har fået dem af en kammi) men dog med Kulfiber ved knoer og fingerled igen lidt skrabemærker

Støvler

Mærker TCX.. dette er det mest underlige. venstre fod er totalt knust med 4 brækkede fodrodsknogler og den sidste skubbet ud af led. mange smerter og deform fod.... MEN støvlen har bare fået skrabemærker  :dead: :shock: :shock: I DONT GET IT.

Status : ja de virker fint sååå..

GSR'eren

TOTALSKADET :brok: :brok:

Status : need i say more

som skrevet lidt højere oppe. Gips på benet. ellers bare små blå mærker rundt omkring. Heldigvis (pga støvlerne) ingen ankelskader og bare den virker så der kan skiftes gear er alting godt.  :orkester:
Status : Glæder sig til at komme ud og køre igen  :D

[/quote]
« Senest Redigeret: Maj 14, 2010, 08:48:46 pm af SVinke »
Til vejen: Hmm ja når de skide forsikringsfolk får taget sig sammen til at smide nogle penge ind på min konto en SV 650 Oldschool

Tidligere cykler: GSR 600 K8
                         Husqvarna te 610. 1994

Daniel Laima

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
Sv: Hvilket udstyr havde du på da du styrtede og hvordan holdt det?
« Svar #9 Dato: Oktober 04, 2010, 08:54:12 pm »
Scenariet:
Kører igennem en bred rundkørsel, som ligger mellem Klampenborgvej og Skovshoved (Den der nice én, til dem der er kendt i Storkøbenhavn)
Ville lige tage et par runder i rundkørslen, som er perfekt til øvelse, da den er rigtig bred og ikke er specielt trafikkeret. Der sker så det, at halvvejs igennem rundkørslen vil jeg lige ligge mig lidt ned, hvilket resulterer i at cyklen forsvinder under mig med et sted mellem 30-40 km/t. Med andre ord var det en low-sider, hvor bagdækket mistede greb.
Resultat: Lander på venstre hofte, som jeg havde forulykket nogle måneder forinden ved at i min kæmpe brandert havde faldet på en trappe og landet direkte på hoften, så nu kan jeg nyde synet af noget der minder om et ar, der ikke har tænkt sig at forsvinde :-)

Hjelm
Shoei raid II - Hovedet havde ikke kontakt med jorden, så der skete intet her.

Jakke
Spidi læderjakke - Lidt ridser på venstre albue, men det er faktisk ikke engang særligt synligt

Bukser
Diesel jeans - Utroligt nok er der ikke engang gået hul ind til hoften, på tråds af jeg blødte fra hoften og fik et kæmpe blot mærke, så dem GÅR jeg stadig i til dags dato

Sko
Converse All-Stars - Utroligt men sandt, så klarede de også skærene. Fatter det ikke.

Handsker
Spidi MotoGP handsker - Intet at se, da albuen og hoften tog imod slaget og gnidningen.

Rygskjold
Clover Back Pro - 100% intakt, det var ikke i aktion.

SV'eren:
Mest irriterende af alt var, at gearskifteren knækkede.... FEDT
Derudover blev frontkåben, sidekåben, fodhvileren, koblingsgrebet og styrenden ridset. HELDIGVIS var der ikke noget, udover gearskifteren, der knækkede.

SV1000SK6 - Ixil Carbon, rimstripes, fuldkåbe, egoskal, PUIG, hugger