Forfatter Emne: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder  (Læst 2472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Nikse

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Dato: April 13, 2009, 12:07:17 am »
Hej

Jeg opdaget i dag til min skræk at der var kommet rust 2 stedet på min SV.

Det første sad på forgaflen helt oppe ved styret, men var overflade rust og var til at polere af med knofedt - hvad gør jeg for at forbygge så det ikke kommer igen?

Det andet sidder på "det stykke der samler forgaflen" man kan se det hvis man kigger fra fordækket og op under styrekåben. Er lidt svært at forklarer - men har i nogen ide om det kan fjernes og hvordan det evt. skal gøres?


Det kan oplyses at SVen har været opbevaret i garage/parkeringskælder hele vinteren. Den har aldrig kørt i salt, og undtagelsesvis i regnvejr.

Håber I kan hjælpe...
« Senest Redigeret: April 16, 2009, 08:50:42 pm af Nikse »

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #1 Dato: April 17, 2009, 04:13:05 pm »
Synes godt nok det er mærkeligt hvis det på gaffelbroen er rust, for vil da mene det er af aluminium, og det på forgaflen , kommer evt efter et lille stenslag

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #2 Dato: April 17, 2009, 04:42:00 pm »
Min K3'er har også lidt rust under gaffelbroen - men SLET ikke noget i den stil der..!
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #3 Dato: April 18, 2009, 12:44:37 am »
Nederste gaffelbro på en 650'er, er stål.

Dårlig lakering...!  :brok:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #4 Dato: April 18, 2009, 09:12:42 am »
Skil det ad til vinter og sandblæs og male det. Gaffelben skal have et tyndt lag vaseline så er du ovre det med rust på cromen. Har selv haft begge problemer på min. Så kan du jo samtidig få det sort så det passer til resten af cyklen.

« Senest Redigeret: April 19, 2009, 11:15:27 pm af Pyrotek »
Gul SV 650S K5

Nikse

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #5 Dato: April 23, 2009, 08:40:56 pm »
Tak for de forskellige svar.
Mht. at sandblæse det og male - har du en ide om hvad det koster, hvis det kun er "broen"?

SV1Ks

  • Wannabe
  • Indlæg: 3
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #6 Dato: April 23, 2009, 09:44:29 pm »
Det kan ikke koste mange basører men hvis du har adgang til en sandblæsepistol så kan du jo selv male det med en pensel og noget hammerite lak, det flyder fint sammen og kan males direkte på stål, prøv evt hos din lokale autofarvehandler, ellers så spørg 2 forskellige auto lak firmaer hvad de skal have for det hvis de skal stoppe det ind en dag der er god tid, mit gæt er under 500kr hos en autolakerer og under 150kr for gør det selv løsningen.
Mere end to tændrør er unødigt frådseri!

Nikse

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #7 Dato: April 24, 2009, 11:31:05 pm »
Ok. Det tror jeg vil gøre så, ikke noget være end når tingene ikke er tip top i orden.

Næste spørgsmål: Er det svært at skille den ad, og endnu vigtigere er den til at samle igen? Hvis man ikke har den store mc mekanikker uddannelse???

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: Rust på sv650 fra 2006 - nu med billeder
« Svar #8 Dato: April 25, 2009, 06:18:54 am »
Som du kan se på mit billede længere oppe har jeg haft netop samme problem og skildte derfor det hele ad i vinter.
Jeg fik malt den nederste brille og mine gaffelben. Da benene nu var pillet af alligevel skiftede jeg olien og satte nye progresive fjedre i samt monterde stålarmerede bremseslanger. Ja også røg der lige en carbon forskærm på (tak til Sajmon for en god handel) og et par riser clip-on's (+30mm). Jeg ville vente til vinter for min erfaring er at der kommer altid lige lidt ekstra man så også gerne lige vil opgradere lidt.
Med hensyn til hvor svært det er og skille ad vil jeg sige at det er rimelig nemt at gå til. Du skal have maskinen godt klodset op, hold styr på hvordan kabler og ledninger sider hvor de kommer ud af stellet.
Hvis du vil have tændningslåsen af den øverste brille kræver det en torx med hul i mitten da det er den type skruer den er monteret med (tyveri eller hvad+).
Gul SV 650S K5