Forfatter Emne: Kompressionstest ?  (Læst 8016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Batman

• Roadracer
Kompressionstest ?
« Dato: Maj 08, 2010, 09:29:56 am »
Halløjsa

Jeg skal have levet en kompressionstest og ville lige høre herinde om der var nogen der var EU-mester i dette !!!

Regner med at følge denne fremgangsmåde, men er absolut interesseret i kommentarer til dette:

1) Skruer alle tændrør ud
2) monterer kompressionstester i cyl. 1 og aktiverer starter, hvorefter kompression aflæses og noteres.
3) gentager 2) på de resterende 3 cylindre.
4) Genmonterer alle tændrør, starter motoren og varmer den godt igennem.
5) Gentager trin 1 til 3, men nu på varm motor og noterer alle måleresultater og sammenligner med kold motor.
6) alle resultater sammenlignes med værdier opgivet i manual

Er dette den korrekte måde eller er der nogen der har prøvet dette før og har nogen indvendinger eller tips som er rare at have med ???

På forhånd tak for hjælpen !!!!  :thumbsup: :thumbsup:
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Kompressionstest ?
« Svar #1 Dato: Maj 08, 2010, 09:44:37 am »
Det er den korrekte metode.   :mrgreen:

Et godt trick er lige at vippe stikket til benzinpumpen af så man ikke griser med benzinen mens man tester.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Batman

• Roadracer
« Svar #2 Dato: Maj 08, 2010, 10:14:10 am »
Det er den korrekte metode.   :mrgreen:

Et godt trick er lige at vippe stikket til benzinpumpen af så man ikke griser med benzinen mens man tester.

Takker.....

brorfusk

• Søndagskører
  • **
  • SV1000s
« Svar #3 Dato: Maj 08, 2010, 01:10:48 pm »
hov hov du skal lige huske at give FULD gas mens du gør det.
ellers laver den bare vakuum i indsugningen og så har den jo ikke noget at komprimere med

Batman

• Roadracer
« Svar #4 Dato: Maj 08, 2010, 03:24:37 pm »
ellers laver den bare vakuum i indsugningen og så har den jo ikke noget at komprimere med

Hmmm det må du da gerne lige uddybe.... Det er jo blot luft der komprimeres, da der jo ikke er tilgang af benzin... Det der er vigtigt at finde ud af, er om der evt. er brændt en ventil, så det jeg leder efter er hvor høj trykket i kammeret er når alle ventiler er lukket og stemplet er i top på hver cylinder..... Gassen har da intet med det at gøre eller fatter jeg ikke en hat ???  :innocent: :innocent:

Rasmus Mølgaard

• Plastikrocker
    • Warfare Records
« Svar #5 Dato: Maj 08, 2010, 07:12:48 pm »

Hmmm det må du da gerne lige uddybe.... Det er jo blot luft der komprimeres, da der jo ikke er tilgang af benzin... Det der er vigtigt at finde ud af, er om der evt. er brændt en ventil, så det jeg leder efter er hvor høj trykket i kammeret er når alle ventiler er lukket og stemplet er i top på hver cylinder..... Gassen har da intet med det at gøre eller fatter jeg ikke en hat ???  :innocent: :innocent:
Gasspjældene skal stå åbene, så motoren kan suge luft ind, som den derefter kan komprimere.

brorfusk

• Søndagskører
  • **
  • SV1000s
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2010, 08:05:00 pm »

Gasspjældene skal stå åbene, så motoren kan suge luft ind, som den derefter kan komprimere.

Præcis  :thumbsup:

Batman

• Roadracer
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2010, 09:31:00 pm »
Egentlig er jeg lidt på prøvende grund her, men hvis en motor kan stå i tomgang uden gas håndtaget åbnet det mindste så må der altså kunne komme en blanding af luft og benz ind i cylinderen... Derfor konkluderer jeg at hvis jeg lukker af for benzinen så er der kun luft tilbage og det er jo netop den jeg ønsker at måle på efter stemplet er sendt til top og alle ventiler er lukket......

Ikke at jeg skal virke påståelig, men vil gerne forstå det rigtigt og er glad for eventuelle råd....

brorfusk

• Søndagskører
  • **
  • SV1000s
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2010, 09:42:15 pm »
jamen du har da fuldstændig ret, den skal også bruge luft i tomgang men der er ikke ret meget, og derfor er spjældene NÆSTEN lukkede.
du vil da også kunne måle en kompression på denne måde men den vil ikke give dig et særlig præcist resultat.
Jo mere luft jo højere komp. tryk og jp højere komp. tryk jo mere træder svaghederne frem, dvs at er der en lille lækage et sted bliver den tydeligere under højt tryk...

håber det hjælper dig lidt

Batman

• Roadracer
« Svar #9 Dato: Maj 08, 2010, 09:53:28 pm »
jamen du har da fuldstændig ret, den skal også bruge luft i tomgang men der er ikke ret meget, og derfor er spjældene NÆSTEN lukkede.
du vil da også kunne måle en kompression på denne måde men den vil ikke give dig et særlig præcist resultat.
Jo mere luft jo højere komp. tryk og jp højere komp. tryk jo mere træder svaghederne frem, dvs at er der en lille lækage et sted bliver den tydeligere under højt tryk...

håber det hjælper dig lidt

Se det giver jo mening, så ja det hjælper.... Tak for de uddybende svar, jeg måler med fuld aben gazzzzzzzzzzzzzz......... Det er alligevel sådan den skal have det til hverdag, max gazzzzzzzzzz, hele tiden !!!!!!